XJR 1300 tyhjäkäyntiongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rekkamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noi imukurkut on näissä kulutustavaraa, kuulemma ja halkeileehan ne omassanikin. Tarkoituksena vaihtaa talvella nykyisten tilalle nämä.

Joku on jo viilaillut ilmanputsarin kiinnikkeitä saadakseen boksin ja kaasarit lähemmäs eli oisko tuollaiset kurkut joskus olleet kiinni, tiedä sitten?? Putsarin kansi on ainakin vaihdettu paremmin hengittävään.

Tuntee itsensä todella vanhaksi, kun seuraa kaasareiden toimintaperiaatteesta käytävää keskustelua näin ride-by wire ruiskujen aikakaudella.:D

Tuota tulee lähteä tutkimaan ihan ottomoottorin toimintaperiaatteen kautta. Ottomoottori toimii hiukan oikoen vakioseoksella, jolloin polttoaineen ja ilman seoksen määrää rajoittamalla säädetään tehoa. Diesel taasen imee aina täyden annoksen ilmaa ja teho säädetään polttoaineen määrällä.

Kun tässä(kin) ketjussa on ollut parranpärinää liittyen laihan seoksen muka aiheuttamasta tyhjäkäynnin noususta, niin todettakoon

- jos vaihdetaan (liian) laiha tk-suutin, niin tk-kierrokset eivät nouse
- jos seosta laihennetaan seos- tai ilmaruuvilla, niin tk-kierrokset eivät nouse
- jos seosta laihennetaan sulkemalla bensahana, niin tk-kierrokset eivät nouse; bensan loppuessa (=seoksen laihetessa) kierrokset laskevat ja moottori sammuu
- jos ilmavuotoa haetaan suihkuttamalla palavaa nestettä vuotokohtaan, niin tällöin kierrokset nousevat. Samalla kuitenkin seos rikastuu

Noiden käytännön havaintojen perusteella voinemme suurella varmuudella todeta, että ilmavuodon aiheuttama tk-kierrosten nousu ei johdu seossuhteen laihenemisesta.

Omana järkeilynäni olen esittänyt, että kierrosten nousu johtuisi voimatasapainon muutoksesta. Tuolloin imuvastus alenee, mikä siirtää tyhjäkäynnin tasapainon kohti suurempaa kierroslukua. Ei minulla ole tuohon omaa päättelyä parempaa evidenssiä esittää.

Toisaalta jokainen voi itse kokeilla: Ime supussa olevien huulien läpi voimakkaasti ilmaa, ja päästä suu auki. Imuvastus pienenee oleellisesti.

Taitaa kuitenkin mennä niin että jos menee seos laihalla niin kierrokset pyrkii laskemaan. Tätä sitten korjataan säätämällä tyhjäkäynti ruuvista läppiä hiukan auki. Eli siis ikäänkuin avaamalla kaasua. Leijuminen johtuu siitä että tuolloin seosta tulee myös neulalta ja se on säätötarkkuudeltaan huono ja bensan määrä heittelee.

Juu minun ex-jr:ään päätyivät ja kyllä se siitä hiukan myös piristyi. Sitä kierrosten leijuntaa en siitä koskaan saanu täysin kitkettyä joten juurisyy jää mysteeriksi.

Back