• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

XJR probleema

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja affi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

affi

New member
Elikkäs mopona on vm. 2000 1300 XJR.
Nyt on viimisen kuukauden aikana kylmänä kytkin luistanut todella paljon. Noin 5 km ajon jälkeen kun kone lämpee kunnolla vika poistuu.
Voiskos johtua öljystä?? Liukuaineena on tällä hetkellä Belrayn Superbike öljyt...

Jokusen tuhat oon ajanu öljynvaihdon jälkeen ja nyt vasta rupes oireileen.

Mikäs helvetti siinä vikana. Liukuaineet varmaan täytyy ainaki vaihtaa, ihan kokeeksikin.

Sinun pyörä on muutaman vuoden vanhempi kuin oma mutta muistaakseni noissa on ollut vähän ongelmia kytkimen jousien kanssa. Eli olikohan vuodesta 2002 eteenpäin jouset on muuttuneet jäykempiin. Jos kytkinlevyt ei ole jo entiset niin luistaminen vois korjaantua vaihtamalla uudempiin jousiin.

Mun tietääkseni ongelma käsitti vanhemmat 1200 kuutioiset mallit ja niitä korjailtiin laittamalla 1300:sen jouset.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Ja mikä ihme sen luistamisen lopettaa sitten ku kone lämpii...
nixweiss.gif

Allekirjoittaneellakin oli -02 mallinen XJR kytkin rupes luistamaan joskus 30 000 Km jälkeen vika korjaantui vaihtamalla uusi jousi ( muistaakseni -03 mallin jousi )

-Pekkis-

mulla vanhempi 1200 fj joka on sama moottori ainoastaan porattu n.100cc isommaksi,mulla oli sama luisto ongelma,ja vaihdoin öljyt castrollin gps:sään ja vika korjaantu!

No prkl.. Eli ku sitten öljyt vaihtoon. On se outo juttu et siitä sitten kiinni. Ku kumminkin laatukamaa pitäis olla.

mobil delvac 1400 super 15w-40 sisään. jos vielä luistaa, niin sitten on jousi/jouset löystynyneet, venyneet, katkenneet tai levyt kuluneet.

tuokin äkxjiiärrän kone on tehty aikaan autoöljy-traktoriöljy alunperin. silloin oli vain harvoja mp-öljyjä markkinoilla. siis vanhan fj1100 jammun aikana 1980 luvulla.

Öljyistähän se saattaa olla paljonkin kiinni, toisten öljyjen kylmäominaisuudet voi olla sellaisia että luistaa helposti.

Sinne ovat kuulemma laittaneet myös FJR:n vastaavanlaista jousta, itsellä on ilmeisesti ensimmäinen omistaja asentanut (vanhaan -95:een) kaksi jousta päällekkäin...

Sitten tehokkaampiin tapauksiin on näitä billettivaihtoehtoja:

clutchplates.JPG

clutch.JPG

Jeps. Meinas unohtua oikein et ilmottaa et miten kävi.
Castrollit laitoin koneeseen niin jopa rupes toimimaan. Ei luista enää. Kumma juttu silti.

On kuulemma ollu muillakin ongelmia tuon belrayn öljyn kanssa.
Joku Honda kuulemma ainakin ruvennut nakuttamaan älyttömästi öljynvaihdon jälkeen, ja belrayt pois niin taas toiminu.

Mikäköös ominaisuus tuossa öljyssä sitten ongelmia aiheuttaa? Ehkä sen ymmärtäis jos pönikkä maksais 10 egee mut kalliimmasta päästä on mitä itse olen ostellut ja vaihdellut.

Tuo perhanan bellerei öljy teki mullekin tepposet joskus hondassa. Kone nakutti ja vaihteisto kolahteli. Kun vaihdoin hondan omat öljyt niin ongelmat poistuivat. Sen jälkeen en ole tuohon pelleöljyyn koskenut.
Nyt xjr:ssä Valvoline, toimii tosi hyvin.

Suikassa oli sitä vikaa, että vaihteet rasahtelivat ja ykköstä oli turha laittaa ilman kytkimen viivyttelyä ja silloinkaa ei kierroksia kestänyt yhtään. Vaihdoin kytkimen, mutta ei auttanut. Huoltomies möi hyllystä kalleimmat liruöljyt ja vannoi vian korjaantuvan. Ei korjaantunut enne ku vaihdoin jäykät 20W-50 mineraaliöljyt.. Eli ei aina kannata sitä kalleinta hankkia vaan sopivinta.

Back