• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

XT 350 öjyt?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teem085
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

teem085

New member
XT 350 öjyt?

Mitä öljyä suosittelette? Edellinen omistaja oli laittanu Yamahan mineraaliöljyt. Mietin että voiko öljyllä olla vaikutusta,kun 2 vaihde ei mene jouhevasti päälle kuumalla koneella.
 
Miula on kesälä Delevaccia ja talavela jottain löysempee halapoo Motulia.
Suositella en voi mitään, mutta noilla mennään.
 
Repsolin 10W40 Moto rider mineraali toimii ainakin tossa ilmajäähy DR600:ssa. On kokeiltu montaa lajia, mutta toi on niitä harvoja millä kytkin pelaa.
 
Varmaankin ihan väärää öljyä moottoripyörän moottoriin, mutta bensamoottoreiden API SJ ja SL normitukset täyttävä Mobil Delvac 15w40 on useissa motukoissa se öljy, jolla vaihteisto toimii jouheimmin.

Joissain malleissa saattaa aiheuttaa kytkimen luistamista ( ei JASO MA ) hyväksyntää, mutta kokeilemalla selviää.
Mikäli luistaa, niin sitten toista öljyä kehiin.
 
Kaveri kertoi vaihtaneensa öljyt yli tuhanteen moottoripyörään. Pyöriä oli paljon erilaisia ja niin oli öljyjäkin. Ikinä ei tullut yhteenkään minkäänmoista ongelmaa vaihteiden kanssa jotka olisi öljy aiheuttanut.
 
Eri öljy auttaa väillä. Paksummalla kytkin raahaa enemmän ja siksi vaihteet menevät huonommin sisään. Meidän rouva on vähän herkkis enskamoponsa kanssa tästä ja vetelen siihen viskositeettiasteikon ohuesta päästä siihen öljyt. Pari kertaa olen koittanut nakata samaa 15W-50:stä kuin omaanikin mutta palautetta on tullut heti, joten havainto lie aito.
Välilevyjen kuntokin kannattaa tarkastaa, ne jos on käyneet kuumana ja ovat vähän propelilla, tulee sama ilmiö.
 
Omakohtaisia havaintoja vaihtamisen sujuvuudesta on että korkeammilla kierroksilla yleensä vaihtuu sulavammin kuin pienemmillä kierroksilla ja kytkimen säätö (vaijeri tai kahva) vaikuttaa myös eli jos ei irrota ihan riittävästi niin kolahtaa helpommin. Ja havainnot koottu eri pyörillä mutta samaa öljyä (Delvac MX) käytetty kaikissa.
 
Niin siis mulla ei ole vaihtamisessa tai vaihtumisessa mitään ongelmia. Totesin vaan noita havaintoja. Vaihdan harvemmin ilman kytkintä, joskus kyllä. Sulavammin se menee silloinkin korkeammilla kierroksilla.
 
Motulin 5100 10w40 laitoin sisään,eikä enään ollut mitään ongelmia vaihteiden kanssa.
Kyseinen öljy toimi myös edellisessä Banditissa hyvin.
 
Motulin 5100 10w40 laitoin sisään,eikä enään ollut mitään ongelmia vaihteiden kanssa.
Kyseinen öljy toimi myös edellisessä Banditissa hyvin.

Tolla minäkin olen ajellut sata tonnia eri jammuilla. Ei ongelmia. Toki ei ole mitään vertailukohtaa.
 
aino juttu kai noissa on se, että kun yksipyttyisissä on kampiakseli/kiertokanki liitos neulalaakerilla, niin synteettinen voi olla niin liukasta, että ne neulat ei pyöri, joten mineraalia suosittavat.

ja koska ilmajäähdytteinen pilaa öljynsä nopeasti, niin kannattaa vaihtaa usein, ainakin sen 2-3t välein. varmaan tuossa huoltoväli on joku 3t.
 
aino juttu kai noissa on se, että kun yksipyttyisissä on kampiakseli/kiertokanki liitos neulalaakerilla, niin synteettinen voi olla niin liukasta, että ne neulat ei pyöri, joten mineraalia suosittavat.

ja koska ilmajäähdytteinen pilaa öljynsä nopeasti, niin kannattaa vaihtaa usein, ainakin sen 2-3t välein. varmaan tuossa huoltoväli on joku 3t.

Olisiko mitään linkkiä johonkin yleisesti luotettavana pidettyyn öljy-/ moottorialan tietolähteeseen, jossa todetaan synteettisen öljyn olevan luokitukseltaan ja viskositeetiltaan vastaavaa mineraalipohjaista "liukkaampaa"?
Jopa vahingollisessa määrin???


Talissa on 80-luvun alun ilmajäähdytteinen yksipyttyinen tahtari, jossa on käytetty km lukemasta 1100 lähtien vain ja ainoastaan synteettistä öljyä, Mobil 1:stä.
Vielä ei kilkata tai kalkata ja puristuksia tuntuu olevan mitä alkumetreilläkin.
 
Ja moniko on havainnut että ilmajäähdytys olisi pilannut öljyt? :grin:

Ilmajäähy on vähän tarkempi öljystä ja ajosta kylmällä kelillä.
Jos ajetaan lyhyttä ajoa viileässä, niin öljyntarkastussilmästä näkyy vain maitokahvia...
 
Ilmajäähy on vähän tarkempi öljystä ja ajosta kylmällä kelillä.
Jos ajetaan lyhyttä ajoa viileässä, niin öljyntarkastussilmästä näkyy vain maitokahvia...

Ja vesijäähdytyskö sitten lämmittää öljyt samantien kun koneen käynnistää?
 
Taitaa käytännössä "ilmajäähypapattimien" tarkkuus öljylle tarkoittaa aika montaa asiaa ja kun ne
kaikki on "väärässä asennossa", ongelmaa alkaa pukkaamaan. Heti tai myöhemmin.

1. Ilmoitetut vaihtovälit ovat lähtökohtaisesti turhan kunnianhimoiset (harvaan tahtiin)
ja öljytilavuudet varsin pienet.

2. Ajosuoritteen laatu toki vaikuttaa, mutta kova rasitus ja/tai hämärän rajoilla pyörivä lämpökuorma
yhdistettynä kuumanpään viskositeetin niukoisuuteen, pienestä tilavuudesta seuraavaan
nopeaan öljyn paskottumiseen.... ja osittain myös öljyn "laatuun/suorituskykyyn"
on aika helvetin hapokas yhdistelmä..... vielä niputettuna niihin "oikeisiin :D", valmistajan
jumalaisina totuuksina otettaviin vaihtoväleihin.

"Surmanajaja P. Suuronen" on tämän kombinaation todellisuuden ja monen kohdalla vallitsevan illuusion
joskus jossain langassa aika hyvin ja selkeästi piirtänyt :thumbup:.

Näissä puitteissa ollaan taas sen vanhan, vihatun laulun puitteissa.......

Lopputulema, mikä se milloin onkaan, rakentuu monesta tekijästä joista yhdenkään ei tarvitse
olla ihan päin helvettiä ja ratkaista mitään yksittäisenä, erillisenä asiana..... ellei se satu olemaan se
kuuluisa "viimeinen karva" joka sen kamelin selän sitten katkaisee.
 
Back
Ylös