XX - etupää vispaa oudosti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strider
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

strider

New member
Moro,

nyt kun ekoja ajoja olen heittänyt talven jälkeen niin oudosti huomasin seuraavaa - viime kaudella en moista huomannut:

- kun irroitan molemmat kädet stongasta 80+ vauhdissa (ja luonnollisesti moottorijarrutus iskee päälle) niin stonga alkaa vispaamaan

- kun kädet on stongassa niin mitään värinöitä ei tunnu ja oikeastaan pelkkä toisen käden lepuuttaminen riittää

- rengas on vajaan kauden ajettu ja pitäisi olla ihan tasapainossa ainakaan mitään vibroja ei tule läpi

- mitään en ole sorvannut, muuttanut enkä aukonut koko etupäässä

Ihan outo juttu. Mikä vikana? Onko kokemusta?

strider
 
joissain pyörissä takalaukku saattaa aiheuttaa ilmiön
Juuh, ja myös tuplaxissa. Sittenkin ilmiö johtuu eturenkaan kulumisesta aalloille. Uusi nakki poistaa harmin. Eihän sitä raskisi kun vanhassa on pintaa, mutta niin se nyt vain on. Tai voit antaa sen ravistella, ei siihenkään kuole.
wink.gif
 
Olen tuon renkaan vaihdon kannalla kulunut enemmän vasemmalta puolelta :-)
Onkos paljon ajettu?
 
Omassani oli sama vika, vaihdatin ohjauslaakerit ja vika lieveni
muttei poistunut, sitten onnekseni kysyin asiasta paikalliselta
Honda kauppiaalta ja hän tiesi että XX:ässä pitää olla vahvistettu eturengas, paikoillaan oli Brigdestone 014 joka
oli aivan liian "löysä" painavaan pyörään. Asensimme
Mezeler Z6C:n ja ravistelu loppui täysin. Elikkä rengaskaupoille
mars.
 
Mullon uudenkarheahko Metzeler Z6C alla... Pitää tarkistaa oisko ottanut kipeetä jossain ja onko rengaspaineet kohdallaan.

Pyörässä 65k ajettu että ei noi laakeritkaan ihan poissuljettuja ole...
 
Omassani oli sama vika, vaihdatin ohjauslaakerit ja vika lieveni
muttei poistunut, sitten onnekseni kysyin asiasta paikalliselta
Honda kauppiaalta ja hän tiesi että XX:ässä pitää olla vahvistettu eturengas, paikoillaan oli Brigdestone 014 joka
oli aivan liian "löysä" painavaan pyörään. Asensimme
Mezeler Z6C:n ja ravistelu loppui täysin. Elikkä rengaskaupoille
mars.
Samaa mieltä...

Mulla on ainakin pelkkä renkaan vaihto jäykkärunkoiseen malliin auttanut kyseiseen vispaamiseen.
 
Mullon uudenkarheahko Metzeler Z6C alla... Pitää tarkistaa oisko ottanut kipeetä jossain ja onko rengaspaineet kohdallaan.

Pyörässä 65k ajettu että ei noi laakeritkaan ihan poissuljettuja ole...
Jos Z6C on tasapainossa ja ilmanpaineet ok niin
laakerivialta haiskahtaa. Laita pyörä keskiseisontatuelle ja
eukko istumaan vyöruusun istuimelle niin että eturengas on ilmassa, sitten vanteesta eteenpäin nykimällä tuntuu välys
jos laakerit on kulununeet.
 
Mulla on sama ilmiö bläkkärissä, kuin aloittaja kuvasi. Ekan kerran huomasin, kun moottorijarrulla menin ja hanskoja kiristelin -siis ajoin ilman käsiä.

Ilmiö oli mulla pahin siinä 70 -> 60km/h. Ja se stongan vispaus tuli rajuksi nopeasti. Eka kerta ihmetytti ja säikäytti.

Ilmiö on olemassa, oli takalaukkua tai ei, uusi taikka vanha rengas. Tosin en ole ajanut muulla etusella, kuin surkealla ja sitten Pirellin Diablo Stradalla. Se kyllä on niin hyvä rengas, että vaihdan vasta kun menee loppuun.

28mm raiserit eikä tuplakupla muuttanut asiaa miksikään. Pyörän laakerit on kunnossa, ohjauslaakeri myös.

Tästä veikkaan, että on ominaisuus
wink.gif
Asian kanssa elän siten, että pidän stongasta kiinni kun pyörä on liikkeessä.

PS Onkos kukaan laittanut ohjausiskunvaimenninta XX:ään? Kokemukset kiinnostaa.
 
Kyllä jotain vikaa saa olla jotta XX:n keula vispaa yhtään mihinkään.
Näissä mitä mulla on ollut/on niin tuollaista "ominaisuutta" ei ole näkynyt. Nykyisellä ajettu 52tkm ja vanhalla oli menty sen 102tkm...
 
"They all do that, sir". Myös minun XX (kuten kaikki muutkin Hondani tähän asti), ja myös ihan uudella renkaalla (ei tosin yhtä paljon kun vanhalla pykälille kuluneella eturenkaalla). Olen ennenkin kirjoitellut asiasta, ja teoretisoinut että ainakin seuraavat asiat vaikuttavat:

- eturenkaan kunto/ilmanpaine/laakerit
- ketjun kireys/kunto
- pyörän kuormaus (varsinkin takaboksi täynnä roinaa)
- oma ajoasento kun stongasta päästää irti
- jousituksen säädöt takana (mahd. ride height -prikka asennettu?)

/MarcusB
 
"They all do that, sir". Myös minun XX (kuten kaikki muutkin Hondani tähän asti), ja myös ihan uudella renkaalla (ei tosin yhtä paljon kun vanhalla pykälille kuluneella eturenkaalla). Olen ennenkin kirjoitellut asiasta, ja teoretisoinut että ainakin seuraavat asiat vaikuttavat:

- eturenkaan kunto/ilmanpaine/laakerit
- ketjun kireys/kunto
- pyörän kuormaus (varsinkin takaboksi täynnä roinaa)
- oma ajoasento kun stongasta päästää irti
- jousituksen säädöt takana (mahd. ride height -prikka asennettu?)

/MarcusB
Ugh, kiitoksia kommenteista kaverit...

- eturenkaan kunto silmämääräisesti hyvä ja tasapainossa (ei ravista millään nopeudella) - ajettua about 6.000 km Metzeler Z6 C

- ilmanpaineet tarkistettu taas ja kunnossa

- laakerit - God knows, 65tkm ajettu ja 3. omistaja. Onkohan iso homma vaihdattaa varmuusen vuoksi pyörän ja ohjauksen laakerit? Anyone Hyvinkäällä joka haluaa tehdä/suosittelee hyvää pajaa?

- Oma ajoasento muuttui vähän kun tuli topsellerien satula, perse putosi pari senttiä kun istuinkorkeus muuttui aavistuksen

- VFR:n cliparit ja tuplakupla mutta nämä olivat jo viime vuonna...

- takajousitukseen en ole tehnyt mitään - ehkä pitäisi

- sama wiggle esiintyy sivuolaukkujen kanssa ja ilman niitä - takalaukkua ei ole...

strider
 
Minulla Pannarissa loppui moinen, kun pistin ilmaa 0,5 yli suosituksen. Olen kuullut tämän auttavan ja auttoikin!
 
Itselläni oli samaa vikaa 70-80km/h kohdalla ennen kaikkea laskevassa nopeudessa. Läpikäytiin ohjainlaakeri ei väljä, eturegas vaihdettu, jousitus, etujarrut herkistys, näistä mikään ei auttanut. Mutta sitten vaihdoin eturenkaanlaakerin joka oli vähän väljä, sillä se sitte lähti!
062802jumpie_prv.gif
 
XX:ssä tuota vispausongelmaa en muista olleen mutta kuussatkussa sen sijaan kyllä. Kuussatkussa syynä oli harjoille kulunut etunen. Pintaa siis oli silmämääräisesti jäljellä mutta tarkemman tarkastelun perusteella rengas oli harjoille kulunut. Bridgen renkaissa tuo harjoille kuluminen oli ainakin aikoinaan perusominaisuus vahti paineita tai ei.

Viime vuodet on tullut ajettua Pirellillä ja siinä samaa vaivaa ei ole ollut. Nykyiseen XX:ään tuli vaihdettua ensiasennusrenkaat (BT-57) siitäkin syystä että ne kulutuskestoa lukuunottamatta ovat aika /C:stä ainakin bläkkärin alle.
 
Mulla oli vuosia sitten vtr1000.Takarenkaassa pintaa n.2mm,kivasti ravisti rampista kiihdyttäessä motarille.Ilmeni yllättäen ja aikani ihmettelin,kunnes uutta kumia taakse ja ravistelu loppui siihen.Minkä kuntoinen takakumi ja paljonko pintaa jäljellä?
Ja sitten se perussääntö:molemmat kädet aina sarvissa kiinni,Kawa 16tuumasella etusella meinasi aikoinaan heittää pois selästä,vauhtia ei ollut kuin 70kmh,kun hiljensin kehällä valoihin.
 
Mulla oli vuosia sitten vtr1000.Takarenkaassa pintaa n.2mm,kivasti ravisti rampista kiihdyttäessä motarille.Ilmeni yllättäen ja aikani ihmettelin,kunnes uutta kumia taakse ja ravistelu loppui siihen.Minkä kuntoinen takakumi ja paljonko pintaa jäljellä?
Ja sitten se perussääntö:molemmat kädet aina sarvissa kiinni,Kawa 16tuumasella etusella meinasi aikoinaan heittää pois selästä,vauhtia ei ollut kuin 70kmh,kun hiljensin kehällä valoihin.
Mullakin oli vuosia siten kottikärryt. Nekin ravisti kehän ulkopuolella(vaimo kertoi), kun oli multaa kyydissä 30kg. En vaihtanut rengasta.

Ja sitten se perussääntö: älä koskaan syö keltaista lunta.

Vastauksiemme hyödyllisyys esitettyyn kysymykseen? Tasan nolla!
Miksi siis vastasimme? En tiedä. Kerro sinä. Asiaan liittyvää faktaa me kumpikaan emme kirjoittaneet.

ps. tämän vastauksen saa poistaa
 
Omassa pyörässäni aikoinaan toisen etupumpun stefa alkoi vuotamaan ja silloin alkoi myös etupää "heittelemään", uusilla stefoilla korjasin sen (nukkumatti purukumilla hoitaa..)
 
Back
Ylös