Se kiristin on kahdella kuusiokolo pultilla kiinni koneessa. Ne kun avaa niin se lähtee vetämällä ulos kolostaan. Sehän on hyvinkin yksinkertainen laite eli kun avaa sen pultin siitä päästä (olisiko ollut 12mm) niin sieltä sisältä paljastuu jousi jonka sisällä on toinen pienempi jousi. Lisäksi jousen molemmissa päissä on pienet kuulalaakerikuulat. Ainut käytännössä mikä siinä kiristimessä voi mennä vikaan on siis se että jousi kuoleentuu/väsyy ja ei jaksa enää työntää/kiristää kiristintä. Kiristimen hinta yamahalta tilattuna on mielestäni kallis reilu 170e. Honda CBR:ään kiristin maksoi hondalta 50e.
Kun kiristimen ottaa irti niin siitä ainakin näkisi sen, että onko siitä kiristimestä säätö vara loppunut. Se jousihan siis painaa sellaista "mäntää" joka kiristää ketjun. Tässä kuva samanlaisesta kiristimestä kuin minun 2003 vuosimallissa ainakin on. Eli jos tuo mäntä on jo työntynyt niin paljon ulos kuin se pystyy työntymään niin silloin taitaa ketju olla liian venynyt.
Periaatteessahan tuota pystyisi itsekin kiristämään manuaalisesti jos kiristyspykäliä on vielä jäljellä painamalla mäntää itse pykälän alaspäin, mutta vaarana on silloin, että jos se ei ollutkaan liian löysällä silloin niin sitten se menee liian kireälle ja voi rikkoa koko koneen.
Suosittelisin kuitenkin, että jos vaan löydät jonkun mp pajan tai vastaavan pyörän niin kävisi näyttämässä/kuuntelemassa onko eroja äänessä.