YAMAHA Tracer 9 / 9 GT (2021-)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ankara
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ankara

New member
Vanhassa MT-09 Tracer säikeessä oli varmaan riittävät perustelut uuden avaamiselle, joten tässä rohkea avaus. Tänään 1.6.2021 kotiutui 2021 Tracer 9 GT Tech Kamo. Katsotaan miten alkaa kertyä kokemuksia.



 
Viimeksi muokattu:
Oikein hyvä uuden ketjun aloitus :thumbup:

Laitahan kokemuksia jahka niitä kerkiät saamaan ja tietenkin onnea uudesta moposta :WAZAAP:

Mua kiinnostaa onko toi mittaristo oikeasti väärään suuntaan (sojottaa rintaan), jota muutamissa arvosteluissa sanottu => päätä pitää kääntää alas että näkee mittariston ja ei näe mitä edessä tapahtuu.
 
Mittaristo on tosiaan vähän pystyyn asennettu mutta se ei ainakaan minun silmään millään tavalla huononna näkyvyyttä. Samalla tavalla mittariin on mielestäni kaikissa muissakin pyörissäni pitänyt vilkaista. Uskoisin että pysty asento myös vähentää heijastuksia. Mittaristossa itsessään on sanomista siinä mielessä että noin äkkipäätä aika sekavan oloinen ja muut paitsi nopeus ja vaihdenäyttö pienellä fontilla. Täytyy opiskella niin eiköhän siitä oleellinen irtoa.

Muutenpa näyttää että suuria yllätyksiä suuntaan tai toiseen ei olisi. Esimerkiksi joidenkin testaajien haukkuma säätöpleksi on minusta juuri niin meluisa kun voi olla eli välittömiä muutoksia tulossa. Mutta eipä noissa aikaisemmissa pyörissä ole yhdessäkään tehtaan pleksi sellaisenaan kelvannut.

Vaatisi myös kasauksen jäljiltä vielä hienosäätää kahvojen ja stongan asennot kunhan ehtisi, satulan nostin jo ylemmäksi ja tuntuisi olevan heti parempi itselle. Sitten pidempää tutustumislenkkiä, molemminpuolista totutusajoa:;):
 
Työnteko haittaa harrastuksia, niin en ole päässyt vielä tuota koeajamaan. Satutko ankara olemaan pitkäkoipinen tai edes muuten 190cm luokkaa, ja oletko kiinnittänyt huomiota negatiivisessa mielessä tuohon vaihteistomöykkyyn? Uuden MT-09:n tapauksessa itsellä ainakin saapas melkeinpä nojasi tuohon kyttyrään, ja jalkoja maahan laittaessa se tuntui olevan jotenkin tiellä. Toki jos Tracerissa penkki ja/tai tapit ovat hieman eri geometrialla, niin tilanne muuttuu heti. Samoin kommentit pakoäänten mökätasosta kiinnostavat, kun tuo uusi ysi oli kuskille selvästi meluisampi kuin nykyisin itsellä oleva MT-10.
 
Yamaha center Vantaa löytyy demo pyörä. Kävin koeajamassa, oikein mukavalta tuntui.

Se pleksi ei mulle toiminut kummassakaan asennossa oikein hyvin (olen 173cm).

Penkki ala asennossa ja jalat saa tasaisesti maahan JOS jalat kiinni prätkässä muuten joutuu varvistamaan (jalan sisämitta joku 81-82cm).

Ylös ja alas vaihto ilman kytkintä toimii hyvin. Vakkari toimii. Pitkien valojen räpsyttely oudossa paikassa (samassa mistä pitkät päälle). Mittaristo, ihan ok - tosin kaikki saisi olla isommalla ”fontilla” että pelkkä vilkaisu riittäisi. Mutta kyllä sen nopeuden ja vaihteen sieltä näkee jos tarvitsee tietää [emoji6]

..ai niin ja penkki on aika jämäkkä, mutta kaippa siihen tottuisi.

532ce3abb3b7ce04ade08c5bdfc24c9b.jpg
 
Shifteri alaspäin ei toimi kuin kaasu kiinni. Siihen on oikein merkkivalot. Ei kovin kätevää esim ohitukseen lähtiessä. Aika monessa pyörässä näin.
 
Aika vähän on vielä tullut kokemuksia. No sen verran että maanantaina oli 1000km ensihuollossa (MP-Huolto Suokas, suosittelen jos maantiede kohdillaan).

Hyvin yllätyksetön tämä on ollut tähän saakka. Pleksin kanssa vielä hakusassa lopullinen ratkaisu, mutta ainakin lämpimille keleille ratkaisu on matalampi pleksi. Oman pleksin kanssa pärjännee sitten ilmojen jäähtyessä syksyä kohden säädettävän lisälipareen kanssa, ei kovin äänetön mutta tuulen hakkaamisen saa pois.

Takalaukun telineen sain viimein asennettua. En halunnut alkuperäistä laukkua vaan nimenomaan edellisessä pyörässä hyväksi havaitun ja omituisen riippuvuussuhteen aiheuttaneen Shad 59X:n (kokoa voi säätää). Kiinnitysadapterin joutui tekemään itse kun ei ole vielä saatavilla. Omat sivulaukut oli yhdellä retkellä paikallaan, mutta kunnollisiin tilaviin alulaukkuihin tottuneena ei mitenkään ihmeelliset, mutta kai niissä jotain kuskaa jos tarvis on.

Mutta laukkujen takia ei kannata GT-mallia hankkia. Jälkeenpäin voisi ajatella että perusmalli QS:llä lisävarustettuna voisi olla ihan OK. Nimittäin tuo KYB semiaktiivinen tms.yms ei ole mikään ihmeidentekijä sekään. Tosin viimeinen vertailu on KTM 1290 Superadventure T:sta ja tahtoo olla että moni häviää siinä vertailussa:grin:

Vakavin asia itselle on tuo penkki joka ei minulle toimi alkuunkaan. Puolipyöreä kuppi joka viettää eteenpäin niin että kulkuset on rutussa :no: ja kovat reunat ikäänkuin painaisi reisiä. Alle tunnin tuo ei juuri haittaa mutta parin tunnin jälkeen en ajamisesta nauti eikä muuta osaa ajatella kuin penkin modaamista. Ensimmäiset testit irtopalasilla on tehty ja ajatus modauksen luonteesta alkaa selvitä, mutta vaatii vielä suunnittelua, katsotaan mihin se päätyy. Jammun oma comfort-penkki olisi tietty olemassa yhtenä vaihtoehtona. KTM syyllistyi kyllä samaan eli SAT:n orkkispenkki todella karu&epämukava ja lisävarusteena saatava comfort oli sitten suurinpiirtein normaali.
 
Kävin viime kuunlopulla koeajaa tuon GT9, ei ihmeempää eroa tuohon edelliseen pyörääni GT -18 malliin. Pyörittelin niitä alustan ja moottori ohjauksen modeja, alustassa en huomannu kummempää muutosta ja moottorin 1 mode vastas lähinnä vanhan pyöräni standart modea. Tuo vanha oli käynnyt läpi putken vaihdon ja Samin autopajan...
Noh, "naapuri" liikeessä kävin Inkkari koajopäivillä ja sille tielle jäin... :D
 
Nooh, niin siinä sitten kävi, että vaihtui MT-09 SP Tracer 9 GT:seen [emoji14][emoji16]

Harmi että tilatut lisävarusteet tulee jälkitoimituksena.


a1c8fcff48003fee19c016789a9e87ab.jpg
30c7cba3cb8dd05f77528b5a0a3bc82d.jpg
 
Nooh, niin siinä sitten kävi, että vaihtui MT-09 SP Tracer 9 GT:seen [emoji14][emoji16]

Harmi että tilatut lisävarusteet tulee jälkitoimituksena.

Onnea. Maltoit kuitenkin kolme viikkoa koeajon jälkeen. :grin: Jostainpäin suomea löytyi siis ihan varastoyksilö myytäväksi tuossa värissä? Itse juttelin Tampereen myyjän kanssa juhannuksen jälkeisellä viikolla, ja silloin oltiin ihan ”eioo eikä edes tiedä koska ehkä tulee ja millä värillä, kun joka päivä järjestelmä arpoo uudet toimituspäivät” -tilanteessa sen Suezin rahtikaaoksen takia.
 
Onnea. Maltoit kuitenkin kolme viikkoa koeajon jälkeen. :grin: Jostainpäin suomea löytyi siis ihan varastoyksilö myytäväksi tuossa värissä? Itse juttelin Tampereen myyjän kanssa juhannuksen jälkeisellä viikolla, ja silloin oltiin ihan ”eioo eikä edes tiedä koska ehkä tulee ja millä värillä, kun joka päivä järjestelmä arpoo uudet toimituspäivät” -tilanteessa sen Suezin rahtikaaoksen takia.

Satuin olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan, joku ei jaksanut venata enää muutamaa viikkoa. Joten pakkohan se oli ottaa kun oli vain kolmen viikon toimitusaika ;)
 
Nooh, niin siinä sitten kävi, että vaihtui MT-09 SP Tracer 9 GT:seen [emoji14][emoji16]

Harmi että tilatut lisävarusteet tulee jälkitoimituksena.

Onnea uudesta pyörästä :thumbup:

Matkalle tekis mieli ja tämän hetkinen MT-07 ei ole ihan mukavin matka-ajoon :D
Viikonloppuna tuli ajettua 1200 km ja taas kaipaa mukavampaa pyörää pitkille matkoille. Suunnitelmissa ajaa ens kesänä Norjan halki viikossa (matkaa noin 4 000 km). Saman reitin olen aikoinaan Suzuki ES:llä ajanut ilman suurempaa ongelmaa, mutta MT-07:lla ei kiitos :;):

Missään en ole päässyt koeajamaan, joten kokemuksia lueskelen.
Miltä tuntuu Tracer GT MT-09 jälkeen? Tuuli, melu, mukavuus?
 
Viimeksi muokattu:
@ejj, kiitos kiitos.

Kävin toissapäivänä heittämässä tuollaisen 523km lenkin ja kyllä tykkäsin. MT-09SP:llä en olisi jaksanut, jo senkin takia, että siinä ei ole vakkaria (tosin 2021 mallissahan se on :D).

Noin yleisesti, oli hieman ennakkoluuloja tuon mittariston suhteen, mutta ihan hyvä se on. Nopeuden ja vaihteen näkee eikä niitä mitenkään ihmeellisesti joudu kurkkimaan, ne muut asiat siinä vasemmassa näytössä on liian pienellä mutta ei niitä ajossa tarvi. Oikeaan näyttöön olen laittanut ilman- ja jäähdytysnesteen lämpötilan, sekä vakkarin nopeuden (mihin säädetty) sekä keskikulutuksen (joka tuolla reissulla oli 4.4L/100km). Onhan tuo Yamahan ratkaisu valtavirrasta poikkeava, että on kaksi "pientä" 3.5" näyttöä VS BMW:n, KTM:n ja Triumphin tabletit, mutta alkuihastuksen jälkeen tuskin mitään noita kaipaa, katsehan on sinne tielle eteenpäin ;)

QuickShifter toimii "smothimmin" kuin vanhassa mt-09:ssä, auto blibber toimii mutta tosiaan kaasu pitää olla poissa kun käyttää mikä on vähän meh jos haluaa lähteä ohittamaan ja sitä ennen nopeasti laittaa pienempää pesäään, itse lähinnä käyttänyt auto blibberiä kun hidastaa valoihin tms - mutta toimii sekin hyvin.

Alusta on ollut mulla sillä löysemmällä asetuksella, ja kyllä se mun mielestä toimii erinomaisesti (tai no kun ei ole paremmasta kokemusta niin vaikea verrata), riittää mulle ainakin ja tasoittaa tosi hyvin tien epätasaisuuksia. Pehmeämpää ajoa kuin mt-09sp:llä mutta siinä mulla oli aika tiukat asetukset, että saishan senkin löysemmäksi. Tuo sähkösäätöhän vaikuttaa vain damping joten preload pitää manuaalisesti säätää.

Toi alkuperäinen pleksi - no se on ihan jees. Välillä toimii ja välillä ei, ja nostamalla ja laskemalla voi aina kokeilla kumpi asennoista toimii juuri sillä hetkellä vai toimiiko kumpikaan asento :grin: Jahka tuohon alkaa tulemaan noita muiden valmistajien pleksejä niin pitää varmaan jotain mallia kokeilla tai sitten sitä alkuperäistä korkeampaa pleksiä.

Ajoasento itselle hyvä, satula matalassa asennossa (itse olen 173cm ja jalan sisämitta jotain 80-81cm). Jalat saa tasaisesti maahan jos puristaa mopoa jalkojen välissä mutta sitten kun sitä pitää liikuttaa niin menee varvustamikseksi ja tuo 30kg lisää painoa VS mt-09SP kyllä vaikuttaa. Matalassa asennossa penkin korkeus pitäisi olla 810mm ja SP:ssä taisi olla sama tai 820mm mutta siinä sai jalat ihan tukevasti maahan.

Penkkihän on tuossa jämäkkä ja luulin, että hanuri laulaa hoosiannaa hetken päästä, mutta hyvinhän tuo toimi. Välillä ajossa nousee tapeille seisomaan jos alkaa hanuri puutumaan ja taas jaksaa.

Moottori, no yllätys, että en ole vielä huudattunut paljoa kun sisäänajossa, mutta toi triple on melkein se syy miksi tämä eikä bemarin f800XR.

Laukut, no ne on pienet, mutta saa sinne välttämättömät asiat mukaan. Laukkujen pinta on sitten ihan älyttömän herkkää materiaalia, rapsuttelin kynnellä ötökän raadon niin pintaan jäi siitä jo jälki ja tottakai avasin laukun liian lähellä varaston puuseinää ja siitä pysty vauhtiraidat :grin: Mutta onhan noita teippifirmoja joista voisi saada mopon väritykseen sopivat teipit laukkuihin - nythän se ainut yhteinen väritys mopoon on se pieni paneeli siinä laukussa (mulla kiiltävä musta).
 
Kävin toissapäivänä heittämässä tuollaisen 523km lenkin ja kyllä tykkäsin. MT-09SP:llä en olisi jaksanut, jo senkin takia, että siinä ei ole vakkaria (tosin 2021 mallissahan se on :D).
.
.
.

Kiitos hyvästä analyysistä. Pituutta itsellä juuri saman verran, joten hyviä havaintoja.
Kyllähän toi kuume nousee koko ajan, kun lukee lisää :right:

Kuulostaa olevan hintalaatusuhde/käyttötarkoitus kohdallaan.

Tuota Travel Pack Pro:ta olen haaveillut lisävarusteiksi. Sisältää korkeamman pleksin ja lisäosan, lämmitettävän penkin jne..
https://www.yamaha-motor.eu/fi/fi/p...racer-9-gt-travel-pack-pro/b5u-gvptp-r0-00/#/
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen pidempi reissu puolivälissä, pari päivää 450km/päivä nyt ajettuna ja vähän taukoa tukikohdassa. Reissun päällä on muutamat alkuvaikutelmat vaan vahvistuneet. Ajoasentoa jouduin hiomaan ennen lähtöä satulan korotuksella ja muotoilulla. Toimii paremmin kun polvikulma enemmän touring kuin sport eikä vietä tankkia päin niin raakasti. Geeliupotuksista huolimatta aika jämäkkä tuli joten kyllä tuollakin pullat alkaa paistua. Laukut on kyllä aika onnettoman kokoiset ja muotoiset eli terveisien ajoon lähinnä vrt. edelliset alukuutiot. Pleksiin laitoin vanhan lisälipan jolla saakin pahimmat pyörteet kuriin. Seuraava parannus voisi liittyä stongan lievään siirtoon ylös/taaksepäin nyt kun istuin aika korkea ja voi istua inasen taaempana. Yksi lisähuomio nurkkapyöritysten jälkeen on aika tiuhan oloinen välitys. Maantiellä voisi kierrokset olla hiukan alempanakin, nyt on ollut vaihdenäytölle käyttöä koska seiskalle vaihtoja tulee vielä säännöllisesti :grin:. Nopeusmittarin optimistinen näyttö alkaa myös jurppia, mars mars nopeuksissa 10 km/h liikaa. Muutoin on ollut tämän kanssa hauskaa varsinkin parhailla mutkapätkillä mitä sain matkalle pohjoiseen osumaan. Nyt kun voi jo sisäänajon puolesta kierrättää niin ei ohituksissakaan tunnu ihan niin tussulta (vrt. ex.)
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoin sain vähän lisävarusteita tuhon kiinni. Akran putki, sirompi kilven teline sekä led plussat taakse.

1f10a93d21083ee24021b8dbceb55688.jpg


8fcf2b90a5af55d7b39f39f0ed64347d.jpg
 
Vihdoin sain vähän lisävarusteita tuhon kiinni. Akran putki, sirompi kilven teline sekä led plussat taakse.

Nyt ehdottoman mielenkiintoinen kysymys. Mitä tapahtui pyörän pakoäänelle kuskin näkökulmasta? Itseä ärsytti se vakioputken pärinä, jonka oletan heijastuvan asfaltista niiden alas suunnattujen putkenpäiden vuoksi. Odotusarvo voisi olla, että tuo perinteisempi vaimennin laukun alla hiljentää kuskille kuuluvaa mökää, kun eikös tuokin kuitenkin ole e-hyväksytty?
 
Nyt ehdottoman mielenkiintoinen kysymys. Mitä tapahtui pyörän pakoäänelle kuskin näkökulmasta? Itseä ärsytti se vakioputken pärinä, jonka oletan heijastuvan asfaltista niiden alas suunnattujen putkenpäiden vuoksi. Odotusarvo voisi olla, että tuo perinteisempi vaimennin laukun alla hiljentää kuskille kuuluvaa mökää, kun eikös tuokin kuitenkin ole e-hyväksytty?

Tuota, putkia löytyy kahta mallia ja tuo mun on se kova äänisempi 😉😁
Äänet on matalammat ja ei kumise niin kuin se vakio putki. Ja voi luoja miten kiva soundi lähtee kun vaihtaa ylös tai alas.
Vaikka tuosta kova ääni lähtee niin ihan siedettävä myös motari nopeuksissa, eniten se rääkyy kovissa kiihdytyksissä. 30-50 km/h nopeuksissa haluaa suht pian ison vaihteen sisään, että ei liikaa kuulosta kilpa-ajajalta 😉😜
 
Tuota, putkia löytyy kahta mallia ja tuo mun on se kova äänisempi 
Äänet on matalammat ja ei kumise niin kuin se vakio putki. Ja voi luoja miten kiva soundi lähtee kun vaihtaa ylös tai alas.

Mietinkin vähän ettei sen e-leimallisen version pitänyt olla ihan tuon näköinen.:p Itse pikkupaikkakuntalaisena lukeudun niihin, joiden mielestä jokaisen kilometrin säteellä ei tarvitsisi kuulla, että torvea avattiin vähän enemmän kuin olisi kaikkien taiteen sääntöjen mukaan suotavaa. :jpstyle:
 
Back
Ylös