• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Yamaha TRX

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TomiF
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TomiF

New member
Tuollainen mopo on alkanut kiinnostaa ja nyt haluisinkin kuulla kokemuksia pyörän omistaneilta ja/tai koeajaneilta ihmisiltä. Onko jotain vuosimalleja joita kannattaa välttää ja onko jotain tyyppivikoja tai heikkoja lenkkejä? Mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pyörää koeajaessa? Onko yleensäkkään luotettava peli? Onko varaosat helposti saatavilla ja järkevän hintasia? Onko hyvä pitempiäkin matkoja ajatellen? Pääasiassa ajo kuitenkin tullee olemaan alle 100km pätkiä, mutta olisi hyvä, jos mopolla onnistuisi reissutkin mukavasti. Jos budjetti riittää niin tuollainen on todennäköisesti syksyllä tallissa ellei sitten osottaudu sudeksi. Vielä yksi mieltä askarruttava kysymys. Mistä johtuu, että pyörää on valmistettu vain muutaman vuoden ajan?
 
1999 mallinen TRX850 on ollut nyt alla reilun vuoden. Itselläni on pelkästään positiivisia kokemuksia pyörästä. Haulla löytyy omia ja muiden juttuja, mutta vastaillaan nyt vähän kysymyksiisi tähänkin ketjuun.

Vuosimalleissa ei tietääkseni ole juurikaan eroja. Jos Suomesta ostaa niin 96-97 malleja löytyy edullisesti, 98 malleja en ole myynnissä nähnyt, ainakin vuodenvaihteessa oma 99 oli ainoa Suomeen rekisteröity (eikä ole myynnissä), yhden 2000 rekatun olen nettimotossa nähnyt. Eli käytännössä Suomesta voi olla vaikea löytää muuta kuin 96-97 TRX:ää.

Tyyppivioista en ole kuullut, enkä erityisistä heikkouksistakaan. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö niitä voisi olla. Omalla on ajettu nyt n. 32tkm ja täysin ongelmitta toistaiseksi. Varaosia saa kuten muihinkin Yamahan mopoihin, hinnoista en tarkemmin osaa sanoa, kun olen ostanut tasan yhden öljynsuodattimen ja muutaman renkaan..

Pidemmät matkat onnistuu yksin, kunhan tauottaa sopivasti. Perse tuossa pakkaa puutumaan ja oikea käsi. Kakspäällä en reissuun lähtisi, kokemuksena on yksi reilun 400km siivu, jota en lähtisi toistamaan. Alle 100km pätkiin tuo on aivan loistava laite.

Pyörää ei valmistettu käsittääkseni kahdesta syystä kuin tuon kolmisen vuotta. 1.) Ei ollut kovin suosittu (etenkään Suomessa), vaikka oli erittäin kehuttu. 2.) Honda ja Suzuki toivat 1000cc twininsä markkinoille ja se oli Yammun 850cc osalta siinä. Sääli.

TRX on vienyt minun sydämeni totaalisesti. Tällaiselle pitkäjalkaiselle 184cm / 80kg kuskille ihanteellinen laite. Kevyt viedä mutkatiellä, uskomattoman hieno moottori, vaikka tehoalue onkin lyhyt ja pyörä on vähän tarkka käytetystä vaihteesta. Vitosta (joka on siis isoin vaihde) ei Suomessa juuri tarvitse. Satasen alueella just ja just kannattaa käyttää. 3-4 pykälillä mennään mutkatiet kakkosella taajamat. Kiihtyvyys on hyvää luokkaa ja huippuja kelaa sen 220km/h. Kiihtyy sinne ihan nopsaan ja tasaisesti, mutta ei tuo toki mikään tykki ole.

Parasta pyörässä on ajettavuus ja keveyden tuntu. Menee mutkaan kuin ajatus.

Tuolta muiden näkemyksiä ja linkkejä aihetta sivuaviin muihin ketjuihin:

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....y857357
 
Nyt on TRX koeajettu. Aivan mahtava pyörä. Mielettömän kevyen tuntuinen vietävä ja erittäin mukava moottori ja äänet. Toistaiseksi pätki kaikki koeajamani pyörät mennen tullen, mutta tarvii vielä hieman hillitä itseäni ja käydä koeajamassa loputkin katselemani mopot. Nosti kyllä riman melkoisen korkealle, mutta tarvii nyt vielä hieman katsella ennen, kun menen laittamaan rahani siihen.
 
Toinen TRX on ajettu kanssa. Hieman ihmetytti, kun oiken puoleinen pytty kävi aika paljon lämpöisempänä kuin vasen. Kiinnostaisikin, että onko se vika vai ominaisuus. Tuossa aikaisemmin ajetussa pyörässä en huomannut samaa "vikaa", mutta enpä kyllä osaa sanoa vaikka olisi sama homma ollut siinäkin.
 
Enpä ole koskaan moista edes yrittänyt selvittää. Ihan käsikopeloarviollako testailit?
 
Aivan näppituntumalla huomasi. Oikea putki hönkäsi kuumempana ja sitten kokeilemalla tuntui oikea sylinteri kuumemmalta kuin vasen. Enpä taida tuota yksilöä uskaltaa ostaa ainakaan ennen, kun kerkeän pari muuta kävästä vielä katsomassa.
 
Kokeilin tuota omaa lenkin jälkeen ja minusta tuossa on pieni ero sylinterien kuumuudessa. Vasen oli mielestäni hiukan viileämpi kuin oikea. Mopo siis pelaa mainiosti, eikä olisi tullut mieleen edes moista asiaa tutkia. Jollain laserlämpömittarilla tuon saisi tietty varmistettua, kun hanska mk1 ei ole se ihan tieteellisen luotettava tässä hommassa.
tounge.gif
 
Juu näinhän asia on.. tarvii tosiaan kiinnittää enempi huomiota asiaan, kun koeajan seuraavan TRX:n. Jos hommat menee kuin suunniteltu, niin tiistaina pitäisi päästä testaamaan seuraava. Tuo "vaihtolämpöinen" yksilö oli kyllä muutenkin kikkailtu, käyny molemmilla kyljillään, etukate hieman vino, jalkatapit vaihettu todella rumiin, kuminpolttamsesta takaswingiin palanu kumia kiinni, jne kaikkee pientä, mutta lähtisi suht edullisesti. Mutta vielä en sitä hae, kun tuosta muutaman saturaisen isommalla panostuksella pitäisi irrota ehkäpä parempikuntoinenkin.

Offtopic: Onnistuin jossain tuossa koeajeluiden tiimellyksessä sulattaan kengästäni kantapäästä palan jonkun mopon putkeen. Hieman ketuttaa, kun olivat juuri uudet kengät, mutta mitäpä sitä ei mopoilun eteen uhraisi.
 
edellisessä pelissäni oli selvä ero pakokäyrien värissä josta päätellen ne kävivät eri lämpöisinä. nykyisessä exakt samanväriset = lämmöt samat.
molemmissa käyrät kiillotettu jolloin värimuutos näkyy paremmin. ja änkkärit ei paljoa ahdistele eikä estä lämpöjen menoa taivaalle....
 
Jos hommat menee kuin suunniteltu niin huomena pitäs olla räksä pihassa. Huonolla säkällä saattaa venähtää kuun loppuun, mutta vielä ollaan toiveikkaita.

Olis kyllä silti kiva tietää onko tuo pyttyjen erilämpöisyys vika vai ominaisuus. Huomisen pitäis kyllä antaa jotain osviittaa.. ehkä.
 
uskon että se on ominaisuus, ulkomaan palstoilta löysin joskus useammankin omistajan kyselevän tuon asian perään eikä siihen tainnut selvyyttä löytyä.
kannattaa tarkastaa ettei käyrissä ole lommoja, sehän vaikuttaa heti vastukseen ja lämpöihin
 
Voisiko tuo sylinterien pieni lämpöero liittyä tuohon erikoiseen sytyssysteemiin, jolla tuo miehekäs ääni saadaan TRX:ään?
 
sitä samaa moni on arvellut , mutta aidosti oikeesti en ymmärrä miten se voisi olla mahdollista. pytyillä on kuitenkin kaikki omaa ja erillistä imusuppilosta pakosarjan puoleenväliin asti.... ainoa "hullun tiedemiehen" hypoteesi on että toinen pytty imaisee imuboxista kaiken ilman pois ja sitten perästä tuleva saisi vähemmän ilmaa ja kävisi rikkaampana ja siten viileämpänä
tounge.gif
 
Nyt on omakin TRX pihassa
062802jumpie_prv.gif
Tuossakin oikea käy hieman lämpöisempänä, mutta ei läheskään siinä määrin, kun siinä aikaisemmin kokeilemassani yksilössä, josta kyseinen ominaisuus huomattiin. Oma veikkaukseni asiaan on, että nesteet kiertää ensin vasemman ja sitten oikean pytyn kautta jolloin ne menisivät oikeaan pyttyyn hieman lämpöisempänä. Täyttä mutua tosin.
 
eiköhän toi toispuoleinen lämpeneminen johdu pyttyjensivulla olevasta nokkaketjusta.näin oli ainakin 76 ja vanhemmissa cb piikkisissä,77 ketju laitettiin pyttyjen keskelle ja piikkisen separin lämpömurheet poistuivat.vesipelissä pieni lämpöero tuskin muodostuu murheeksi.
 
jumankekkale kuusysi! ensimmäinen järkevän tuntuinen/oloinen selitys tuolle asialle.
kiitos
 
Tässä tuli kyylättyä teidän juttuja tuosta TRX:stä... Olen itsekkin menossa katsomaan ja mahdollisesti ostamaan samanlaisen pyörän...
En kyllä koskaan ole nähnyt livenä kyseistä pyörää...
 
Minkäs verran teillä muilla trx:n omistajilla moottorin lämpömittari nousee? Hieman ihmetyttää, kun se ei ole vielä pahimmassa helleruuhkassakaan noussut yli 70 asteen ja näillä keleillä ei juuri liikahda ollenkaan.
 
Eipä se mittari tosiaan nouse normaaliajossa kuin vähän yli 60-asteen. Helteillä paikallaan voi nousta yli 70-asteen. Nykykeleillä ajossa nousee vain maksimissaan siihen 60-asteeseen.
 
Back
Ylös