Morjesta!
Kun on kalustossa jokunen aika sitten ollut tuo Jammun TW niin on ihan pakko kommentoida.
Tätä pyörää on harvakseltaan saatavana nettimotossa. Kaikki ne on kevareita ollut ja hinnat n.1500€.
Ei sitä 200 cc mallia ole Suomen valikoimissa kai koskaan ollutkaan. Lahden Bike-Marinessa tiesivät kertoa
niitä myydyn kohtuullisia määriä taannoin Lappiin ns. poropyöriksi.
Jammu oli tosiaan hauska peli pikkuteillä, mutta maantiellä kulku on huonoa. Syy on tehokäyrässä. Tilaisuuden
tullen penkitettiin pyörä. Maksimiteho on n.11 hp 5000-6000 rpm, mutta yläkierroksilla tippuu jyrkästi 8 hp tuntumaan.
Ei se ole ihme jossei yli 90 kmh nopeuksia löydy.
Moottorista saa kyllä lisätehoja liki 20 hv tuntumaan asti iskutilavuutta kasvattamalla. Kevarissa on tietääkseni sama alakerta
kuin 200 cc mallissa. Sylinterin pulttijako on ainakin sama. Sylinteriputken seinämä on todella paksu ja siitä voi porata arviolta
8 mm ainetta pois,jos vaan löytää sopivan männän tilalle.
Jos pyörän rakentelu kiinnostaa Saksasta löytyy eräs yhden miehen yritys (tw parts.com) jonka nettisivuilta löytyy melko kattavasti
viritys-ja tuunaustavaraa.
Oleellista asiassa on se, ettei moottorin alakertaan tarvitse välttämättä koskea. Riittää kun vaihtelee mäntiä ja kaasareita. Sylinterin
voi joko porata tai sitten hankkia isomman.
Tietenkin mitä suurempi on tehontarve, sitä enempi osia kuluu, ja sitä enempi euroja menee.
Kevät on kohta käsillä. Jospa se virittelyintokin siitä nousee
