• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Yamaha TZR

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mouru
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mouru

New member
Kun meni nuo prätkäsuunnitelmat uusiin puihin enkä saanutkaan vielä Fasua alle kesänalusta, oon etsinyt mahd. halpaa kakspyörästä alle. Löysin yhden Yamaha TZR 125 'n joka toivonmukaan saa tyydytettyä edes jollainlailla tän polttelun heti kun tiet sulaa. Ja jossainvaiheessa sitten Fasu  
inlove.gif
, kun Bölli löytää itselleen pyörän.

Vuosimalli on -90 ja männänvaihto (ja poraus) on tehty edellistalvena ja viimekesän ajettu. YliPaskaViriSysteemi kuulemma toimii, kurit poistettu pakoputkesta. Kortti piisaa (A) joten kaikki muut vauhdinhillitsimet pois kuin jarrut  
biggrin.gif
.

Mitähän tuommoiselta pyörältä voi 'odottaa'? Ts. mitä kaikkea tuosta pitäisi mennä läpi ettei tule ostettua sikaa säkissä. Mitä kaikkea mun kannattaa tuosta kiertää läpi?

Bölli on tulossa onneksi avuksi, mutta silläkin piikki-ikä on jo kaukana ohi.. Meikäläinen vaan näin myöhäisherännyt että vasta nyt ensimmäistä kakspyörästä hakemassa. Kokemusta ei oo mutta intoa sitäkin enemmän. Kaikki vinkit otan kiitollisena vastaan.

Suosittelen säästämään tuonkin ja osta isompi vaikka myöhemmin.

Nimimerkillä ajoin itse tuollaisella kesät 95 ja 96.
sport05.gif

Muuten säästäisinkin, mutta haluan pyörän alle heti kesästä ettei tarvi odottaa alkusyksyyn tai vieläpahemmin talveen asti..
Ja tuommoisen halvakkeen pienen senkin takia että se saa jäädä sitten perheeseen 'leluksi' ja hätävarapyöräksi, kun Bölli saa uuden pyörän alleen ja minä siltä Fasun. Tai vaikka viedä mökille kilvelliseksi pyöräksi, ei tarvi kilvettömällä krossipyörällä metsiäpitkin esim lähikauppaan.

Ei tuollaisesta tzr:stä omien kokemuksien myötä ole mitään hyvää sanottavaa. Mielummin odottelis/ostais jonkun muun.

Ostaa vaikka jonkun hiukka projektikuntoisen GS500 Suzukin tms., laittaa kuntoon, ajaa mitä ajaa ja myy hyvään hintaan pois. Muistan kyllä nuoruusvuosiltani, että toi "itzari" oli aika hirveä peli kaikin puolin, kun kaverin pärrää kokeilin. Tuon kanssa pääset varmasti viimeisistäkin itsetunnon rippeistä eroon...
lookaround_orig.gif

Mulla oli justiin tzr aikoinaan. Parempi pyörä se on kun joku painava putkirunkonen 500:nen. Kone on aito kiljutettava tietysti, mutta 7000rpm tulee hauska tehopiikki. Mä ostin sillon uutena sen ja ajoin noin 20000km. Ei mitään vikaa. Öljyproppu katkeaa jos sen kiristää rikkinäisellä momentti avaimella :-)

Tuota keveyttä oon kans pitäny tässävaiheessa hyvänä. Tetsari painaa 123kg ja Fasu 217kg tankattuna. Fasulla en oo ajanut vasta kuin ihan pätkän, ja autokoulun pyöräkin oli kevyempi kuin se.

Itellä jäi ainaki iha positiiviset fiilikset jampun tezarista piikkiajoilta(ajoin sillä 50tkm-->65tkm asti ja vielä soi).
062802moto_prv.gif

Yllättävän hyvä pyörä kunnossa ollessaan,hakkaa mennen tullen nää uudet nelitahti piikkicebarit niin suorituskyvyllisesti kuin myös ajoltaan.

Jos tommosen aiot ostaa,nii kannattaa varmistuu koneen ja vaihteiston toimivuudesta. Jos pyttyä porattu viimesille ylikoolle,niin odotettavissa pytyn+männänvaihto sekä oheishilut(~500-600€).
Ei kestä ne suurimpien ylikokojen kiinamännät noissa koneissa pariatonnia kauempaa.

Myös jousituksen ja jarrujen kunto kannattaa tarkistaa..Takaiskari ei oo huollettava,ja uus maksaa muistaaksee +300€. Etupumput kannattaa tsekata ettei näi vuotoja,ja onko keula riittävän jämäkkä(mahdollisesti korjattavissa jäykemmillä öljyillä ja timakemmilla jousilla).

Siinäpä pientä tarkistuslistaa jos aiot ostamaan lähtee
biggrin.gif

bowdown.gif
^Kiitos vinkeistä, juuri tällaista ohjeistusta kaipasinkin.

Takaiskariksi oli kuulemma vaihdettu Bitubo, eiks sen pitäis olla hyvä ? Huh, tuo mäntähomma pitääkin tarkistaa millä koolla se on nyt. Ja nuo etupumput..

Käyntiääneenkin vain pitää tottua (heh, intopiukeena juutuubista kuunneltu miltä se kuulostaa).Ainut mikä tuossa yhtäkkiä tökkii on tuo käyntiinpolkasu, mutta onneksi kesällä krossimopolla tuli tuokin opeteltua.

bowdown.gif
^Kiitos vinkeistä, juuri tällaista ohjeistusta kaipasinkin.

Takaiskariksi oli kuulemma vaihdettu Bitubo, eiks sen pitäis olla hyvä ? Huh, tuo mäntähomma pitääkin tarkistaa millä koolla se on nyt. Ja nuo etupumput..
Jooh bitubo on hyvä.:cruising:
Btw,kannattaa tietty tarkistaa kaikki muutki kulutusosat kuten muidenki pyörien kohdalla,mut sen varmaa jo tiesitki : Eli ketjut+rattaat, jarrulevyt+palat,renkaat etc

Kiitos!
Onneksi on Bölli tulossa avuksi, pyörät on mulle vielä niin vieraita etten luota ollenkaan osaavani tarkistaa kaikkea joko ilman listaa mitä mentävä läpi, tai ilman että on tietäjä mukana. Ja kun en haluaisi paljastaa olevani ihan öö  
tounge.gif
.
Mutta oppia ikä kaikki, omaan auton vaihdoin sytytystulpat ja Fasusta purin takakatteen irti kun Bölli oli varmistamassa että menee oikein. Jokupäivä osaan toivottavasti tehdä jotain pyörällekin.

Renkaat kuulemma on hyvät ja vaihteisto pelaa. Toivottavasti pyörän myyjä on rehellinen, välimatkaa on aikasta paljon eikä haluttaisi tehdä hukkareissua.

Legendaarinen ratkaisu... Hankin ite piikin myöskin viime syksynä, sain vanhasta pyörästä tarjouksen josta oli vaikea kieltäytyä, siihen sisältyi tuo 125 Tuareg.

Kyllä noissa vanhoissa kevareissa on yhtä sun toistakin syynättävää, itse ihmettelin kun ei mopo kulkenut ollenkaan - jos enskatyylin laite ei sudita hiekalla niin kyse ei kyllä ole täysteholaitteesta. Noh, joku oli vaihtanut 32mm mehumaijan tilalle 26mm vastaavan, kaiken lisäksi vaihdon ohella luisti nousi vain hieman yli puolenvälin... Asian korjattuani alkoi menohalujakin jo löytymään eri malliin. Pakoaukon säätelin täytyisi kans kaivaa esille ja vaikka mitä muuta.

Tarinan opetus: Tietyt teini-ikäiset tuunaavat kaikkea mahdollista ja voivat vaikka vaihtaa alkuperäispakoputken pappatunturin vastaavaan, jos vaihdossa saa mäyrikseen riittävät rahat
tounge.gif

Ai niin, ja kyllä tuolla ajelu vähän turruttaa. Kun lähti Millellä käymään viimeisen lenkin kylillä ennen talven tuloa, niin meinasi sydän pompata kitalakeen.

Tezulla olen ajanut 30'000 km eikä ole mitään pahaa sanottavaa. Ainoa vika joka esiintyi oli jäähdytysletkun klemmarin ruuvin löystyminen.
Etujousiin tein huollon vaihtamalla öljyt ja tiivisteet niin tuli paljon jämäkämpi. Moottori oli täystehoinen ja kevariksi ihan riittävä.

Toivottavasti tuosta yksilöstä ei sitten paljastu yllätyksiä jos sitä mennään katsomaan/hakemaan. Laitettiin eilen myyjälle sähköpostia, toivottavasti on vastannut.
Kokoan näitä tarkistuskohteita itselleni listaksi että muistan tarkistaa tai kysellä niistä sitten.

Alkaa vaikuttaa ajatuksena ihan hyvältä tuo tessu, jos se on kunnossa. Täystehoisena liikkuu edes jotenkin ettei oo täys nöpedi ja vaikka on toki vanha niin ei ihan hirmu rumakaan. Kyllä sillä varmasti jonkun aikaa päästelee ja totuttelee.
Het piti käydä kurkkimassa millaselta näyttää alkuperäispakoputki että tietää tarkistaa ettei se oo pappatunskasta sitten
biggrin.gif

Etusien huolto ei varmastikaan ole hirmuvaikea? Bölli nyt osaa ruuvatakin, mutta tahtoo osallistua kans  
wink.gif

Mulla oli joskus 89 vuoden itsari. Ko. mopon mittarissa oli 96 000 km, joka lienee ihan mahdollista, koska vaihdelaatikko oli numeroiden perusteella ainut alkuperäinen osa. Pytty oli DT jammun, ja kansi tzr:än, vai olikohan se niin päin, että kansi oli DT:n ja pytty TZR:rän. Noh, anyway, tuotti paljon ongelmia, kun toi YPVS hajosi, ja uusi piti mahduttaa sisään.

Ainut "orkkis" lohko, vaihteisto, sanoi sitten itsensä irti myöhemmin, kun yhdestä rattaasta lohkesi hammas ja meni jotenkin kivasti sinne väliin, että kolmonen oli isoin vaihde minkä sai päälle. Tämän jälkeen kaveri korjasi pyörän, ja se leikkasi kiinni.

Pyörä ei paina mitään ja on pirun ketterä ja hyvä tehdä nopeita liikkeitä, mittarinopeuttakin sai kelattua sen 150 km/h. Tai näin mä ainakin muistelen.. Liekö aika kullannut muistot jo..
biggrin.gif

Moro,
ihan kiva laite se on ekaksi pyöräksi. Mulla oli tuollainen -90 mallinen ihan uutena kausilla 90-91. Hyvin se pelitti ja tosiaan uskon, että on pirteämpi kuin nykyiset nelaripiikit.

Vauhtiinkin sillä pääsi. Ekana kesänä mittautin kaksi päällä 138 km/h keskinopeuden Lahden motarilla
tounge.gif

Tokana kesänä korkkasin rataneitsyydenkin sillä Kemorassa. Siihen aikaan ratapäivillä oli hiukan erilainen meininki eikä siellä ollut mitään ryhmäjakoa saati liputtajia. Tuolla reissulla roikun pari-kolme kierrosta erään ZXR:n perässä, kunnes painelin kaverista ohi karusellin vikassa vasurissa. Että kyllä sillä pärjää...
smile_org.gif

//Andy

itselläni on tallissa tuollanen 90 vuoden yamaha tzr mikä on myynnissä, tuli ajettua viimekesä tuollaisella 13 tuhatta kilometriä ja voin sanoa että on luotettava ja todella halpa pitää kun varaosia löytyy niin paljon, itselläni tällä hetkellä gs 500 hyvä pyörä sekin mutta ei niin halpa pitää ja ei niin helppo ensipyöräksi. suosittelen!
cool.gif
bowdown.gif

Mitähän tuommoiselta pyörältä voi 'odottaa'? Ts. mitä kaikkea tuosta pitäisi mennä läpi ettei tule ostettua sikaa säkissä. Mitä kaikkea mun kannattaa tuosta kiertää läpi?
Täytyy muistaa oikea asennoituminen, jos välttämättä haluaa ostaa 20 vuotta vanhan kaksitahtikevarin. Ne on samanlaisia, kuin 20 vuotta vanhat ooppelit. Vaikka myyjä olisi ihan oikeasti vilpitön ja peli olisi "siisti ja ehjä", niin se on sika ja se on säkissä. Mutta jos sellainen PITÄÄ saada, niin ilman muuta TZR...  
buttrock.gif

Juu, tehdas lupaa 154km/h huiput, mutta tokko enää vanhalla pyörällä siihen.. Ja kun Suomessa ei saa ajaa kuin -köhköh- 120km/h niin hyvin pärjännen Böllin Fasun perässä  
biggrin.gif

Voi jehna, mää villitten täällä itteni tuohon pyörään valmiiksi ja sitten se tietty paljastuu ihan pommiksi. Ei ollut eilen tullut sähköpostia myyjältä.
Kävin jo kurkkimassa noita tuuninkiosiakin tuohon, jos käy niin että ajelen sillä pitkätlä kesään tai mahd kokokesän niin pitää saada ees vähän muokattua. Ainakin kaikkea pikkusälää oli hyvin ja nuo varaosatkaan maksa hirveitä.
Ambula: Kovettu korjaaja kun leikkaa kiinni  
crazy.gif

FJ1200N: Heh, kokemusta on kahdestakin 20vuotta vanhasta ooppelista. Hyvin kävi ja kukkui kumpikin, toinen oli 1.2 ja siihen meni hermo sen laiskuudentakia, toinen sentään 1.6.

Kannattaa katsella myös Honda nsr:ää. Se on enemmän moottoripyörän kokoinen, kuin tzr ja startti löytyy myös. Kone on varmaan yksi kestävimmistä, mitä 2t piikeistä löytyy
smile_org.gif

Back