Yamaha XJR 1200 SP -97

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tctic
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänään kävi jammu penkissä. Paikalleen tuli 36y kurkut ja dynojetin satsi. TT-motorsportin penkissä irtosi takapyörältä 118hv ja 110Nm, eli ihan ok 70tkm ajetulle pyörälle. Putsarikoteloa voisi vielä avata lisää, oli kuulemma jäänyt vähän rikkaalle.

Syttypyörä on tilattu, mutta se ei tähän dynokertaan kerennyt. Seuraava operaatio on kireämpien nokkien etsiminen jostakin, pakko saada 130hv takapyörälle. Bigbore kitistä en kuitenkaan vielä uskalla haaveilla...
 
Tänään kävi jammu penkissä. Paikalleen tuli 36y kurkut ja dynojetin satsi. TT-motorsportin penkissä irtosi takapyörältä 118hv ja 110Nm, eli ihan ok 70tkm ajetulle pyörälle.
Ihan ok lukemia tosiaan, ja siitähän se vielä herkistyy kun sisäänajo on ohitse...  
biggrin.gif


Ja mitä tuohon lisävirittämiseen tulee, eikös laulussakin jo sanota että ahtaamaan tänne tullaan eikä...
wink.gif
 
Kone oli kuulemma niin karstainen kuin vain olla ja osaa. Pari kertaa olivat vetäneet raa'asti rajoittajalle ja putkesta oli tullut tyylikästä kipinäsuihkua koko ajan. Eli tiedä vaikka tuo vielä herkistyisikin kun vain antaa tarpeeksi happea.
biggrin.gif


Ahtaminen olisi pop jos sen pirun päästömittauksen vain saisi tehtyä jossakin...
 
Kone oli kuulemma niin karstainen kuin vain olla ja osaa. Pari kertaa olivat vetäneet raa'asti rajoittajalle ja putkesta oli tullut tyylikästä kipinäsuihkua koko ajan. Eli tiedä vaikka tuo vielä herkistyisikin kun vain antaa tarpeeksi happea.
biggrin.gif


Ahtaminen olisi pop jos sen pirun päästömittauksen vain saisi tehtyä jossakin...
Ruåttiin ruåttiin.
wink.gif
 
Päivitetään tätäkin välillä. Vaihdoin eteen ja taakse teräspunosjarruletkut ja tuntuma parani huomattavasti.

Hommasin myös matalan ja mustan Renthalin Fat Bar tangon, sille pitää keksiä raiserit jostain.
Pyörän päivitysten tarkoitus on pitää ajaminen hauskana ensi kesänäkin, asunnon etsiminen ja tulevat häät kun vievät kaikki ylimääräiset rahat joten vaihtaminen ei ole mahdollista.

Kait tuo pitää viedä viikonloppuna talvisäilöön, jaksa enää tälle vuodelle ajella. Talven aikana on hyvä hommata uusia osia ja suunnitella tulevia modifiointeja.

Edit. 24.10. Syttypyörä tuli 2kk odotuksen jälkeen ja sain hommattua koneeseen viimeiset rosteripultit sekä uuden polttoaineanturin. Jarrulevyjen lisäksi nokat olisi saatava jostain, mielellään kireämmät kuin yoshin stage 1:t.

Edit 2. 27.10. Laskeskelin aikani kuluksi, että viimeisen kuukauden aikana pyörään on ostettu palikkaa 400€:lla vaikka sillä käytännössä katsoa ei ole ajettu ollenkaan.
biggrin.gif

Vielä kuitenkin tarvitaan palikkaa 700€:lla, jotta tuo pysähtyisi kunnolla.
 
Mielipiteitä kaivataan. Hommaanko tuohon hiilikuituisen huggerin ja mustan bugspoilerin vai annanko olla nakuna? Jos hankin nuo niin varttikate laitetaan tietenkin paikalleen.

Raiserit löytyivät Suomesta ja nyt ei tarvita enää kuin uudet tupit ja jarrulevyt + brembon jarrukahva. Joten kyllä tämä vielä tästä...

Edit. Brembon jarrulevyt tilattu vihdoin ja viimein. Tässä viimeaikoina on vain ruennut mietityttämään pitäisikö tämä sittenkin vaihtaa uuteen. Ei muuten, mutta seuraavat hankinnat ovat kalliita ja niiden vaikutus pyörän arvoon ei ole kaksinen. Palikoihin menee vähintään pari tonnia ja tehoa tulee maksimissaan 140hv takapyörälle.

Ps. Nuo pirun minichamps mopojen pienoismallit ( www.minichamps.de ) meinaavat viedä kaikki rahat. Pakko rajoittaa niiden hankkimista, jotta saa tämän mieluiseen kuntoon kesään mennessä. Viimeisin hankinta oli kuitenkin must, 1979 (syntymävuoteni) Kenny Robertsin (samat värit kuin XJR:ssä) YZR500 1:12 pienoismalli nimikirjoituksella. http://www.grandprixlegends.com/public/pictures/medium/P793001S.jpg

Pps. Ei kukaan sattumoisin tarvitsisi Max Biaggin -01 tai -02 yamahan minichamps 1:12 pienoismallia nimikirjoituksella?
 
Päivitystä tännekin. Tänään meni tankki ja etukate maalattaviksi (parempi myöhään kuin ei milloinkaan), väri pysyy samana, mutta korjataan tankin painauma ja etukatteen naarmut. Takakatekin vaihtuu huomattavasti parempi kuntoiseen kun onnistuin pääsemään sellaisesta kauppoihin, jarrukahvaksi hommaan alkukesästä brembon radiaaliin ja peilit siirtyvät tangon päihin.

Rahatilanteen mukaan ensi talvea varten hankitaan 1314cc wisecon mäntäsarja, 39 fcr:t ja kentin tai yoshin nokat. Tosin melkein pitää käydä vielä näillä "vakiopalikoillakin" dynossa jotta näkee minkä verran putsarikotelon lisäavartaminen ja syttypyörä toivat lisää tehoa.


Ps.
Maalauksesta johtuen pääsen aloittamaan kauden vasta viikolla 16.
sad_orig.gif
Onneksi tässä on sopivasti työkiireitä ennen sitä ja ehtiipähän kerätä kuukauden rahaa osia varten.
 
Pikkuhiljaa alkaa tämäkin vempele olla kasassa. Maanantaina vaihdoin jarrulevyt eteen ja kävin läpi kaikki jarrusatulat. Edessä liikkui pari mäntää kahdeksasta ja takana ei oikeastaan yhtään.
biggrin.gif
Voi olla nyt hieman erilainen jarrutuntuma.

Tänään sitten tuli tankki ja etukate maalauksesta, nyt ei enää ole naarmuja tai lommoja. Keltaisen värin sävy tummeni hieman, muuten kaikki pysyi ennallaan. Ensi viikon alussa käyn säätämässä venttiilit (olettaen, että Louisilta tilattu työkalu saapuu) ja sitten jammu pääsee taas baanalle entistä ehompana. Niin juu, syttypyöräkin löysi paikkansa koneesta.
062802moto_prv.gif


Kyllä tämä vielä tästä vaikka rahaa on palanut jo 3t€.
033102beer_1_prv.gif



Edit. 14.4.2007. Kävin tänään kasaamassa jammun loppuun. Isompia ongelmia ei ollut ja kaikki toimii niin kuin pitääkin, tosin etujarrun tuntuma on edelleen hukassa. Venttiilit tarkastin vielä kerran kun olin pyöritellyt avaimella konetta pari kertaa ympäri. Nyt välykset olivat juuri ne mitä pitikin. Outoa, mutta hyvä näin.

Mittariin tuli 120km kun ajoin pyörän talvisäilöstä kotipihaan, hieman viileä oli kun meni myöhälle, mutta elossa säilyttiin.
062802jumpie_prv.gif
 
On kyllä siisti peli, vaan oothan kyllä puunannutkin.
thumbs-up.gif
Pitää tässä jossain välissä tulla ihmettelemään tätä livenä, ja samalla vois taas mutkaillakin...
wink.gif
 
Tämän hetkisellä jarrutuntumalla ei hirveästi innosta mutkailla, joku orava on aivan varmasti syönyt tuntuman tuosta kahvasta.
sad_orig.gif
Tästä johtuen brembon 19x20 radiaalijarrukahva lähti tilaukseen hetki sitten. Jos tuntuma ei tuolla parane, niin seuraavaksi päivitykseen joutuvat jarrusatulat. Tilalle tulee joko brembon tai r1:n satulat.
 
Ensi viikon alussa käyn säätämässä venttiilit (olettaen, että Louisilta tilattu työkalu saapuu) ja sitten jammu pääsee taas baanalle entistä ehompana. Venttiilit tarkastin vielä kerran kun olin pyöritellyt avaimella konetta pari kertaa ympäri. Nyt välykset olivat juuri ne mitä pitikin. Outoa, mutta hyvä näin.
Tosiaan hyvä, nimittäin ainakin pari vuotta sitten Louis:sta löytynyt työkalu ei käynyt lainkaan XJR:lle vaan sellainen piti joko viritellä itse tai ostaa naurettavan hintainen Yamahan alkuperäinen vehje. Muistaakseni nuo välykset olivat aina vähän eri kun konetta pyöritti vähänkin, jos ovat nyt ihan alarajalla kannattanee ennen ensi kautta tsekata uudestaan...
 
Näillä ajokilometreillä venttiilien säätötarvetta tuskin on ensivuonnakaan, mutta toki tarkastan välykset syksyllä. Edelleenkin tuntuu siltä, ettei pyörä tule yhtään valmiimmaksi, mutta rahaa siihen menee koko ajan.

Edit. Venttiiliensäätötyökalu saapui. Se näyttää hyvin pitkälti siltä miltä pitääkin, mutta tiedä sitten onko se ollenkaan toimiva. Laitoin myös hakuseen ne r1:n jarrusatulat. Jos hyvä pari paloineen löytyy noin satasella niin ostan ne.

Melkein on kyllä saatava jostain myös radiaalikytkinkahva, muuten tuo näyttää ihan oudolta... Jos sekin löytyy, niin sitten pitää keksiä ne tangonpääpeilit jostakin. Mikähän lie tuon fatbarin sisämitta?


Edit 2. 21.4. Jarrusatulat löytyivät. 127€ postikuluineen -03 R6:n satulat.
 
Nyt pysähtyy!


Tänään tulivat sekä satulat että brembon kahva. Parin tunnin ähräyksen jälkeen sain ne paikalleen ja jopa ilmattua. Pienen koeajolenkin aikana tuli selväksi, että nyt tuossa mopossa on jarrut. Tuntuma on aivan loistava ja jarrutehoa on omiksi tarpeiksi, tosin jarrupalat pitää uusia, nuo eivät ota koko levyn alalta 320mm levyillä (R6 = 298mm).


Testasin eilen suljetulla alueella gps:llä kiihtyvyyksiä, 0-200m meni 7,1s ja 0-300m 9,2s, 0-100km/h oli parhaimmillaan 4,4s eli lähtöä pitää vielä petrata ja paljon. Näiden aikojen perusteella vartin pitäisi mennä kympin puolelle, testataan lisää kunhan kelit lämpenevät.


Erehdyin päivällä käymään ducatin liikkeessä ja sinne meinasivat jäädä sekä jammu että rahat. MS4R rupesi kiinnostamaan ihan tosissaan ja toisaalta hypermotard olisi todella porno (ainakin kuvien perusteella).
inlove.gif



Lopuksi vielä kysymys, pitääkö -97 pyörässä olla molemmat peilit paikallaan? Brembon kahvan kanssa kun ei oikein saa oikeanpuoleista peiliä paikalleen...


2007.jpg
 
Tämä projekti päättyi tänään kun jammu lähti uuden omistajan mukaan. Kilometrejä tuli 1000 koko kesänä ja ajohalut olivat jostain syystä nollassa lähes poikkeuksetta. Tänä syksynä en laita enää pyörää, mutta ensi keväänä pihasta voi taas löytyä jotain hauskaa...
 
Back
Ylös