Yamaha XT660X -07

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Taajuus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Taajuus

New member
Uusi kausi, uudet kujeet!

Suzuki löysi lauantaina uuden omistajan ja Yamaha XT660X -07 uuden kodin!

DSC00062.jpg

(klikkaa tästä lisää kuvia)

Tällä lähdetään uuteen kauteen, ei enää tarvi enää niin paljon pelätä hiekkapätkiäkään...

Aika "räyhäkkä" peli sussuun verrattuna. Vähän kuin olisi ennen ratsastanut leppoisalla vanhalla ruunalla ja nyt kiivennyt kuumaverisen orin selkään. Saa opetella ajamaan uudelleen.

062802moto_prv.gif
 
Kuinkas tässä sitten näin kävi?

Stoori menee perinteisen moottoripyöräkuumeen värittämänä, eli naisihmiset kommentoisivat tapahtumia sanoin "ei mitään järkeä".

Viime kaudella jo kyyläilin XTX:iä sillä silmällä... GS500 Susna oli hyvä kaveri, mutta jotenkin vaan... Juu nou. Jos ei vaihda vaimoa, pitää vaihtaa pyörää. Jotain uutta pitää päästä ajamaan
lookaround_orig.gif
.

Nyt kun lumet alkoivat sulaa etelässä kohisten, kohtalokkaaksi virheeksi koitui tuo meidän kaikkien velkavankisten koukuttaja - Nettimoto. Se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Perinteisten tylsän Yammunsinisten XTX:ien rinnalle oli ilmestynyt ihanan pirtsakan kotarinoranssi "Dukelook"! Pyörä oli kuvissa siisti kuin sika pienenä, kilometrejä mittarissa alle kolme tonnia ja hintakin kohdillaan. Ai ai ai, sitä poltetta.

Pikku-Sussu lähti kokeilumielessä heti tarjolle Nettimotoon. Tässä vaiheessa korkeintaan vasta haaveilin.

Ekoina päivinä sain pari "trokaritarjousta", eli aivan naurettavuuksia alle pyyntihinnan. Niille jaksoin vain hymähdellä. Mutta sitten soitti tosiostaja. Juuri kortin saaneen pojan iskä halusi hyvän aloittelijapyörän 25kw kuristettavaksi junnulleen. No mikäpä siinä, pikku-sussu palvelisi tuossa roolissa loistavasti.

Muutamia päiviä meni melko tulisilla hiilillä ja lopulta lauantaina puolenpäivän jälkeen helpotti. Uusi nuori omistaja ihastui sussun siistiin ulkoasuun ja mökäputken hillittyyn murinaan, kaupat tehtiin, valuutta ja pyörä vaihtoivat omistajaa. 5 min kaupanteon jälkeen puhelu XTX myyjälle ja homma alkoi luistaa odotettua nopeammin. There was no turning back...

Tiistaiksi sain realisoitua firman pakun duunipäivän päätteeksi ja roadtrip Mikkeliin alkoi. Kaupat nyt oli jo tehty käytännössä puhelimitse. Paikan päällä Yammu näytti juuri niin hyvältä kuin päiväunissanikin ja viimeistään pyörän käynnistely pisti kevyen jöpötyksen lahkeeseen.

Ei koeajoja, ei sen kummempia tutkailuja. Nimet paperiin ja pyörä kyytiin. Järkevää? No järjelläkö prätkiä ostetaan...
tounge.gif


Ajokausi alkoi siis nyt, kilometrejä takana noin 3. Lisää kokemuksia, kunhan pääsen sinuiksi pyörän kanssa ja/jos pysyn ehjänä...
 
Säät ja vaimo ei vielä ihan suosi pidempiä lenkkejä, mutta muutaman kymmenen kilometriä takana nurkka-ajoa. Alkaa päästä sinuiksi. Oikein kiva pyörä
inlove.gif


Ajoasento on niin nannaa susnan jälkeen ja kyllä se kahvan avaamisen aiheuttama yksipyttyinen höpötys herättelee hymyä joka kerta. Kummemmin ei ole kehdannut revitellä, kun pyörä ja kuski arastelevat vielä toisiaan ja tietkin kylmiä, hiekkaisia ja liukkaita. Mutta kyllähän tuo liikennevaloista lähtiessä herkästi kelaa mittariin lukeamia jolle sen sinivalkoisen jätskikiskan sedät hymyilevät myös, laskua kirjoittaessaan...

Polisportin käsisuojat täytyisi ruuvailla kokeeksi paikalleen viimaa tappamaan, samoin kehitellä kiinnitystä BagsConnectionin gps-laukulle. Kun nyt vaan olisi edes sen verran lämpöisempi päivä, ettei näpit jäädy.

Pohjapanssari (heko heko, alumiinihärpäke niin kevyillä kiinnikkeillä että ihan visuaalinen juttu) rämisee putkea vasten tietyllä kierrosalueella oikealla puolella, siihen pitää kehitellä jotain patenttia jahka ehtii...
 
Joo, voisi veikata että noviisimmat kotariksi luulee. Tiedä sitten onko se hyvä vai paha...
biggrin.gif
 
10042010128.jpg

(isompi kuva)

Yksipyttyisen tutina tekee höpöä haarojenvälissä, mutta asettaa myös haasteita muoviosien räminän suhteen. Ekojen ajopäivien aikana häiritsevää resonanssia esiintyikin.

Ensimmäisenä eliminoitiin rämisevä pohjapanssari, palauttamalla paikalleen yksi irronnut kiinnitysruuvi. Vaan vielä vaan muovista särinää jostain keulan suunnalta kuului tietyillä kierrosalueilla.

Syylliseksi taisi nyt paljastua Yamahan insinööritaidon hikka, etuiskareita suojaavien muovihärpäkkeiden alakiinnitys (kuvassa). Kiinnitys ei voi olla kiinteä, vaan eräänlainen muovinen kisko joka mahdollistaa iskarin tahdissa liikeradan. Koko virityksen hyöty kiinnityksen kannalta on kyseenalainen, mutta iloista pärinää se aiheuttaa tärinässä...

Nyt kokeeksi on alalokari kokonaan irti ja kohta koeajolenkki. Käsin naputtelemalla kyllä resonanssi vaikuttaisi poistuneen. Jos ajossa totean saman, saa alalokari noiden "liukukiskojen" osalta dremeliä ennenkuin palaa paikalleen...
 
Unohtakaa edellinen... Vika löytyi, ja niin nolosta paikasta ettei kehtaa edes kertoa
blush.gif
 
...Sen keskitangon (ei nyt tule oikea nimitys mieleen) pehmustesuojus...

Sen verran kovaa vaahtomuovia kuitenkin, että onnistui resonoimaan löysänä tankoa vasten.
 
No jo vain, tallissa samanlainen, mutta perinteisen sininen.
Kiva pärrä, vähän ylipainoinen ja alitehoinen, mutta saamarin mukava.

Omalta osaltani Benelli jää talliin jos ajamaan pitää lähteä. Paitisi
jos poika on jo XT660X:n vienyt. Hauska peli vetää jopa soralla.
 
Nyt muutaman sadan kilometrin kokemuksella tykkään kyllä todella paljon. Aluksi tuntui kankeemmalta (ja toki korkeemmalta) kuin pikku-sussu, mutta nyt alkaa päästä sinuiksi ja näppärästi yammua pyörittelee.

Eilen tuli iloinen yllätys matkanopeuksia 100-120 kokeillessa tuuskin motarilla. En odottanut ihmeitä, mutta erittäin hyvän tuntuinen pöristellä tuollaistakin vauhtia. Ja kiva höpinä putkista, kun vitosvaihteella antaa rantua ;)
 
Aijjoo, ja eka takapyörän sladi koettu
lookaround_orig.gif


Vahingossa, kun kaasua avatessa vääntö yllätti. Mutta siitäkin tuli vakuuttava fiilis, ei yhtään sellainen "mopo lähtee käsistä", vaan oikein siististi yammu oikeini slaikastaan.
 
11042010136.jpg

(klikkaa isompi kuva)

Rysterit by Biltema. Yllättävän laadukkaan ja jämäkän oloiset, voisi kuvitella noiden jopa suojaavan muultakin kuin viimalta.

Kiinnitys oli vain kuvauksen ajan, meinaan tankopainojen pultit olivat kriittisen millin liian lyhyet yltääkseen kierteille. Huomenna rautakaupasta vastaavat pidemmät.
 
toi väri on hauska, oma thundercat on kanssa kotari-väreissä ja aiheuttaa toisinaan päänvaivaa joillekkin.
 
Säädin pyörän diagnostiikan kautta CO-arvoa, nettiohjeiden avustuksella. Oletusarvo oli nollassa(?!), nostin arvoon 10.

Lyhyen koeajon perusteella vaikutti kaasun käyttöön erittäin positiivisesti. On-off efekti pehmeni huomattavasti ja tasakaasun nykiminen katosi kokonaan
smile_org.gif
 
mistä noi säätöohjeet löytää
Täältä foorumiltakin jostain, mutta tässä ohjeet jotka itse kopsailin talteen:

sanoi:
1. Mittaristosta pidetään Relect ja Reset painikkeet alhaalla ja käännetään virta-avain On asentoon. Pidetään painikkeita niin kauaa pohjassa kunnes tulee diag-ruutu.
2. Select painiketta kerran, tulee CO-moodi
3. Pidetään vielä Selectiä ja Resettiä pohjassa jotta tulee sylinterin numero. Pitää valita näyttöön numero yksi painelemalla Selectiä/Resettiä.
4. Jälleen Select ja Reset yhtäaikaisesti pohjaan jotta pääsee sylinterin säätöihin. Näytölle tulee nykyinen lukema joka kannattaa kirjoittaa ylös.
5. Select nostaa (rikastaa) seosta ja Reset vähentää. Foorumilla väitetään että arvoa voipi nostella 5-10 pykälää ylöspäin.
6. Lopuksi voi ottaa avaimella virrat pois.
 
Back
Ylös