Yamaha XT660X -07

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Taajuus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hieno vehjes on! Ja viihdyttävästi kirjoitettu tarina, ihan kuin se sun aikaisempi tarina Suitsastakin
smile_org.gif
 
Kunnon lenkit odottavat edelleen vapautuvaa vapa-aikaa, mutta nurkka-ajoakin on ihan huomaamatta kertynyt 500+ rapiat kilometriä. Aina mennään pyörällä jos mahdollista, minne vaan.

Yammu alkaa tuntua omalta, eikä pikku-sussua juurikaan tule ikävä. Yllätyksenä olen huomannut että ihan yhtä näppärän tuntuisesti Yammu ei taitu tiukoista mutkista - kenties korkeampi ajoasento ja painopiste vaikuttavat? Toisaalta vauhtiakin taitaa olla Yammun kanssa mutkaan päästessä lähes poikkeuksetta enemmän kuin pikku-sussulla aikaisemmin
lookaround_orig.gif
Välillä on hankala löytää ihan sopivaa vaihdetta mutkaan ja vaihdenäyttö ei olisi yhtään tarpeeton lisävaruste... Yksipyttyinen kun moottorijarraa aika rempseästi, tulee välillä sellaisia jännäkakkafiiliksiä kytkintä nostaessa, "montakos pykälää mä nyt poljinkaan alaspäin". Ehdottomasti hankalinta Yammulla on ajaa tasaista ruuhkamateluvauhtia 20-30km/h. Sopivaa pykälää siihen ei vaan ole.

Vähän veivaamista vaativien pätkien jälkeen huomaa aina niskojen kipeytymisen, joka kielii hartialukossa ajamisesta. Varmuus puuttuu vielä, sen verran erilainen vietävä Yammu on. Nyt on löytynyt ajotyyliin muutos, sillä mutkaan taittaessa tällainen "supermoto" selkeästi vaatii kuskin painopistettä enemmän eteen, eli sinne stongan päälle.

Wannabe-kotariväritys herättää huomiota melkein joka paikassa minne Dukelookin parkkeeraa. Viimeisimmistä mieleenpainuvin Rautatientorin parkissa, kun huomaamattani pysäköin Helvetin Enkelin harrikan viereen
bowdown.gif
"Pysyyks tossa etunen ollenkaan maassa kiinni?"

Kesälomalle on jo lähes lukkoon lyöty rundi Kalajoen kautta länsirannikkoa alas Muumimaahan, joten sitten katsotaan miten mies kestää matka-ajoa Yammun selässä. Renkaat varmaan ovatkin sen reissun jälkeen loppu, sen verran ahnaasti tuntuu kumia syövän ilman suttailuakaan. Tietysti etusta voisi säästää ajamalla keula pystyssä, eix se vähän niinqu kuuluis tällaisen pyörän imagoon?
cool.gif


Soralle pitäisi lähteä kokeilemaan. Pienen aavistuksen potentiaalisesta hauskuudesta sain jo Haltialassa sora/maa pihalla liikkeelle lähtiessäni, kun väännöllä sai kivasti takarenkaan vaeltelemaan
sport05.gif


DSCF0700.jpg

(klikkaa isompi kuva)

13052010172.jpg

(klikkaa isompi kuva)
 
Olen myös kyseisen pyörämallin onnellinen omistaja. Itsellä 08 vuosimallia oleva peli. Ollaan paljon ajeltu porukalla, ja kaikilla muilla jotain R1:siä ja kawan Z750 malleja. Ei yhtään haittaa vaikka itsellä tehoja huomattavasti vähemmän. Tuo vääntö saa aina hymyn korviin. Mutka pätkillä pysyy muitten mukana helposti vaikka mentäisiin joskus hieman reippaampaa kyytiä. Jos muille kasvaa sarvet päähän jossain moottoritiellä niin voi itse hyvillä mielin ajella sellaista vauhtia että kortti pysyy vielä taskussa kun ei muutenkaan ole asiaa noihin 200 ylityksiin. Pyörä kuluttaa vielä kaiken lisäksi vähän bensaa ja on kelpo peli lyhyille soratie siirtymillekin.

Tuo on tosiaan hieman ikävää, että matalilla kierroksilla hieman nykii ja on vaikea löytää sopivaa vaihdetta vaikkapa neljääkymppiä ajettaessa. Päästönormien takia tuo on ilmeisesti säädetty tehtaalta hieman laihalle. Olen tilannut powercommanderin pyörääni. Jospa se toisi toivotun parannuksen. Ainakin lukemani kommentit luovat toivoa paremmasta. Hyvää kesää ja mukavia reissuja pyöräsi kanssa. Mukava lukea tätä ketjua
smile_org.gif
 
Allekirjoittanut liittyi kaatuneiden motoristien kerhoon
smile_org.gif


Eilisellä PK-ajelulla 180km oli trippimittarissa kun tein vaihtovirheen - pykälää liian pienelle - moottorijarrutus yllätti mutkassa, pyörä oikeni, eikä sitten enää tarpeeksi kantannutkaan ennenkuin etunen lipsahti päällysteeltä soralle. Kovempi jätkä olisi ehkä vielä tilanteen hoitanut, minä siitä kävelyvauhdista lipsautin ojaan. Tai Yammu meni ojaan, minä asvalttiin.

Mies on suurinpiirtein kunnossa - rintalihasta jomottaa, samoin vasenta kämmentä ja kylkeä. Kypärä kopsahti ihan nättien naarmujen verran tantereeseen.

Yammu kaipaa paljon uutta muovia, jarrukahva vääntyi, jarrupoljin taittui jalkatapin alle, tankissa lommo, kytkinkoppa naarmuilla, stonga hieman vinossa. Ajokuntoinen kuitenkin, eikä 90km kotimatkalla havaittavissa mitään outoa käytöstä.

Aamupäivä on mennyt vakuutusyhtiön kanssa hieroessa ja vikalista pyöräänkin jo Star Servicessä tehty. Yamaha Center olisi halunnut pyörän seisoskelemaan 1,5 viikoksi odottelemaan pelkkää tarkastusta, Star Center hoiti homman heti. Korjaukset sitten joskus kun osia saadaan... Ei ihan hyllytavaraa XTx palikat.

Onneksi pyörä on ajokuntoinen, vielä jos stongan saa oikaistua kiinnikkeet löysäämällä ja kiristämällä uudestaan, no problem.

Kuvia BLOGISSA:
http://pikitie.blogspot.com/2010/06/konttaus.html
 
Yammu kävi viime viikon torstaina korjaamolla - ikävä kyllä ihan kaikki osat eivät toimituksessa olleetkaan, mutta paikalleen pantiin kaikki mitä oli saapunut. Vaihtamatta jäi vielä kytkinkopan kansi, tankki, rysterit ja etuhaarukan suojamuovit. Loput ruuvataan paikalleen, kunhan saapuvat.

Huollon jäljiltä huomasin että tanko on edelleen aivan aavistuksen vinossa, vaikka se on vaihdettu. Ilmoitinkin siitä heti huomioituani ja lupasivat tutkia asiaa kun pyörä palaa pajalle.

Lisäksi eilisellä ryhmäajelulla tuskailin kun ei oikeaa ajoasentoa tahtonut löytyä millään. Tänään tajusin että tanko oli huollon jäljiltä aivan pystyasennossa, säädin reilusti enemmän taaksepäin ja ainakin lounastauon pikapyrähdyksen perusteella heti parani ajotuntuma huomattavasti.

Eipä tuosta nyt juuri merkkejä enää konttaamisesta havaitse, uusi Shoei:kin tahtoi ängetä mukaan kuvaan (saapui tänään). Tällä kertaa vähän paremmin pyörään mätsäävissä väreissä
tounge.gif


21062010251.jpg

(klikkaa tästä isompi kuva)
 
Jaa, jos tännekin pikapäivittelisi kuulumisia.

Yammu käy ja kukkuu iloisesti, kilometrejä on kertynyt siihen tahtiin että kymppitonnin huolto taitaa kutsua jo loppukesästä.

Renkaat vaihtuivat Heidenau K73:iin, eikä voi valittaa. Hinta-laatusuhde vaikuttaa olevan kohdillaan. Alkuperäisasennus Pirelleihin verrattuna vakaus ja pito päällysteellä on huima, kuin eri pyörällä ajaisi. Sorallakin pitoa löytyy nykyisiin sorataitoihin nähden aivan riittävästi. Ja vaikka näitä super-rain versioita on parjattu, eivät ainakaan nyt ekan 2tkm aikana ole sulaneet alle suoraan.

Kesän reissusurautus länsirannikolla on myös heitetty, akselilla Tampere-Kalajoki-Merikarvia-Turku. Muutama kuva ja sana lisää siitä blogissa. Ainut äksöni tapahtui Vantaalta Tampereelle siirtyessä, pienellä soratien pätkällä paikallinen täti tuli mutkassa vastaan sen verran liian keskellä tietä että rysterillä pamautin peilin kotilosta irti. Yammu otti katu-uskottavat naarmut rysteriinsä, ei muita vaurioita...

14072010367.jpg

(klikkaa isompi kuva)
 
Moi! mikäs firma myy suomessa noita heidenaun renkaita vai onko ihan tilaus kamaa muolimalta? olisi kiinostusta vaihtaa samanlaiset renkaat omaan motoon =)
 
Ite tilasin kans kottaraiseen mynetmotosta nuo heidenaut. Ihan hyvät ne toistaiseksi on olleet. Eivät ainakaan kauhean kalliita siellä ole, jotain 153e tais tulla hintaa parille toimituskuluineen.
 
Tein muuten itse Bilteman kympin supermotolokarista perän tuohon vakiolokariin. En ole käynyt vielä koittamassa sadesäässä, mutta tuntuisi olevan tukevasti kiinni ja asento on aivan hyvä. Kurasuoja ei liene ainakaan tuon moitoisilla ilmarei'illä yhtä hyvä kuin vakio, mutta onhan se nätempi ilman.

Tolleen
Noin

Olen koettanut keksiä funktiota etuputkien välissä renkaan yläpuolella olevalle tukihärpäkkeelle ja päädyin tällä erää jättämään sen kokonaan pois. 660R:ssä sitä ei ole vakionakaan. Toki se alaputkien kiertymisen estää - samoin länkisääristymisen jossain sivuttaisiskussa, mutta vaikea kuvitella välttämättömäksi normiajossa.
 
Mielenkiintoinen idea, täytyy ehkä kipaista Biltsukasta tuollainen kun ei juuri mitään maksa ja sommitella...

Tämä ketju onkin jäänyt pahasti päivittämättä, pitää lomien jälkeen naputella blogista tännekin mitä kaikkea Yammuun turattu kevään aikana.
 
Back
Ylös