Yamaha YZF-R1

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko jollain jäänyt RN19, eli -07-08 moottoria lojumaan nurkkiin ylimääräisenä? Myös rikkinäiset kelpaa... kytkin, kytkinkoppa, laturi ja vaihdelaatikko nyt sais ainakin olla paikoillaan.

Jotain on toki välillä tarjottu, mutta koko fillarin saa muutamalla tonnilla, niin ei viitsisi noista rojuista ihan samaa maksaa. Esim joku kampuravikainen papan silmäterä, tai muuten ei niin kannattava korjattava?

Apua tarttisin tämmösee ongelmaa:

2015 mallinen rykkönen siis alla ja jos oon ajellu jo sillä jonkin aikaa ja pyörä on lämmin (lämmöt siellä n.100 vähän riippuen misä oon ajanu jne)... ja sit menen tankkaamaan... tankkauksen jälkeen ku laitan virrat päällle niin lämmöt nousee heti 120-130 asteeseen mistä johtuen on tosi vaikee saada pyörää käyntiin/en saa pyörää käyntii ollenkaan koska lämmöt on niin korkeella... onks tää ihan normaalia?

Ongelmaa EI ole sillon jos käyn tankkaamassa heti ajon alussa ku pyörän lämmöt on vielä alhaset/n. 70 asteen paikkeilla...

Oon kiinnittäny myös huomiota et ilman lämpötila ei vaikuta asiaan, on sitten esim. 10 astetta lämmintä tai 25 astetta lämmintä, ongelma on sama.

Kyllä ainakin myös vanhemmissa R1:sissä 04 - 08 lämmöt nousi helposti 15 astetta kun pyörän seisautti heti ajosta jos lämmöt oli sadan asteen nurkilla. Siksipä yleensä tuli jätettyä virrat päälle hetkeksi niin sai kerran ainakin flektillä jäähdytettyä nestettä. Eihän se neste kovin paljoa siellä varmaankaan liiku omalla painollaan, kun pumppu ei pyöri.

2015 mallinen rykkönen siis alla ja jos oon ajellu jo sillä jonkin aikaa ja pyörä on lämmin (lämmöt siellä n.100 vähän riippuen misä oon ajanu jne)... ja sit menen tankkaamaan... tankkauksen jälkeen ku laitan virrat päällle niin lämmöt nousee heti 120-130 asteeseen mistä johtuen on tosi vaikee saada pyörää käyntiin/en saa pyörää käyntii ollenkaan koska lämmöt on niin korkeella... onks tää ihan normaalia?

Ongelmaa EI ole sillon jos käyn tankkaamassa heti ajon alussa ku pyörän lämmöt on vielä alhaset/n. 70 asteen paikkeilla...

Oon kiinnittäny myös huomiota et ilman lämpötila ei vaikuta asiaan, on sitten esim. 10 astetta lämmintä tai 25 astetta lämmintä, ongelma on sama.
Rata-ajossa melko normaalia lämpöjen reipaskin nousu jos pyörän sammuttaa heti setin jälkeen eikä jätä flektiä pyörimään. Kuumana päivänä saa pari-kolmekin kertaa lyödä laitteen uudestaan käymään kun veden lämpö kannessa nousee kiehumislukemiin sammuttamisen jälkeen.

Kadulla jos tekee tuota niin putsaisin syylärin, ettei ole roskista tukossa, jolloin jäähdytysteho heikkenee tosi paljon. Lisäksi olisi hyvä tarkistaa termostaatin toiminta ja vesipumpun kunto.

Pistä virran pakkosyöttökytkin flektille, sillä vois saada ees vähä apuu.

Joku vikahan siinä on, jos 2v vanha peli ei lähe napista käymään.
Pyörittää, mutta ei lähe tulille? Paljos ajettu?

Joku vikahan siinä on, jos 2v vanha peli ei lähe napista käymään.
Pyörittää, mutta ei lähe tulille? Paljos ajettu?

Ajettu 18tkm. Mut juuriki noi et antaa pyörittää muttei lyö käyntii, sen takia ku ne lämmöt on nii korkeet... mut sit ku oon venanu sii 30s-1min ni ei mitää, tosin siin ajassa lämmötki on taas siellä 100 paikkeilla

Ajettu 18tkm. Mut juuriki noi et antaa pyörittää muttei lyö käyntii, sen takia ku ne lämmöt on nii korkeet... mut sit ku oon venanu sii 30s-1min ni ei mitää, tosin siin ajassa lämmötki on taas siellä 100 paikkeilla

Ei välttämättä liity suoraan tohon korkeaan lämpötilanäyttöön toi starttaamattomuus. Minuutissa tuskin nesteet saati kone jäähdy 20 astetta.

30-60 sekunnissa koneen lämpötila ei ehdi tippua ainuttakaan astetta, joten lämpötila ei ole heikon käynnistymisen syy.
Kauanko kuumaa konetta pitää startata että se käynnistyy?

Ei välttämättä liity suoraan tohon korkeaan lämpötilanäyttöön toi starttaamattomuus. Minuutissa tuskin nesteet saati kone jäähdy 20 astetta.

Displayssa ainakin varotusvalot vilkkuu et liian korkee lämpötila.. annan olla sen vajaa minuutin ja sen jälkee näytöllä se n. 100 astetta... eli onko sitten jossain muussa vika? Ecu sekasin?

30-60 sekunnissa koneen lämpötila ei ehdi tippua ainuttakaan astetta, joten lämpötila ei ole heikon käynnistymisen syy.
Kauanko kuumaa konetta pitää startata että se käynnistyy?

No siis heti ku ne lämpötilat on pudonnut takasin vähintään 110 asteeseen ni se lähtee heti ensi yrittämällä ihan normaalisti...

Eikö se lähde kuumana lainkaan käyntiin?

Sillon ku vedin alastarolla nupit sillä ni teippasin aika hyvin sen vasemman kyljen, lämpötilat nousi tosi nopeesti ja varsinki kaupunki ajossa pyörä huusi koko ajan liian korkeita lämpötiloja. Silloin en saanut pyörää käymään ollenkaan 120 asteessa... en oo sen jälkeen koittanut käynnistellä todella kuumissa lämpötiloissa käynnistellä... tosin nyt on jo niin kylmät ilmalämpötilatki et on tosi vaikeet saada pyörää tosi kuumaks ees keskusta ajossa...

Muutenkin ilmesesti nää uudet 2015-> R1 ja R6 lähtee todella huonosti käymään... ainakin 2017 R6 lähetetty tehtaalle takasin vähän useampi kappale kun ei lähde ekalla yrittämällä ollenkaan käyntii ja toisellaki aika takkuillen

Siis se on käyny kylellään kytkinpuolelle? Siltä kyljeltä sit vikaa ettimään. Siä on ecu ja kaikkea muuta kivaa. Ja niin kuin mainittu, niin vettä on tarpeeksi koneessa?
Kaikki tietämäni viimeisen korin R1 jammut on hyviä ähteen käyntiin. Oli lämpö mitä vaan.

Siis se on käyny kylellään kytkinpuolelle? Siltä kyljeltä sit vikaa ettimään. Siä on ecu ja kaikkea muuta kivaa. Ja niin kuin mainittu, niin vettä on tarpeeksi koneessa?
Kaikki tietämäni viimeisen korin R1 jammut on hyviä ähteen käyntiin. Oli lämpö mitä vaan.

Kyllä ja aika rajustikki... Piti teippailla aika paljon et sain vaihteita vaihdettuu ku ecu roikku siinä tiellä kaadon jälkee. Kaikkii nestei pitäis olla tarpeeks kyl konees. Se kävi jo mini huollossaki tosa vähä aikaa sit eikä huollost ainakaa sanottu mitää et olis ollu jotai ylimäärästä. Mulla tosin muutenki enää se 1,5tkm et tulee vähä isompi huolto ni luulis sielläki sit tuleva vastaa JOS tulee...

Sun tarttee sanoo niille, että rupeevat ettiin syytä. Muuten vaihtaavat vaan öljyt ja suotimet, sekä sotkevat mopon rasvaan. Ei ne muuten eti tollasia.

Alkuun tuntui, että vikahan voisi olla vaikka sähköissä tai joku mekaaninen juttu. Nyt kuitenkin selvinnyt pari muuttujaa välillä... :right: Eihän siinä auta kun järjestelmällisesti käy kaikki läpi:
- kaikki osat varmasti ehjiä eikä esim. jäähdytin vääntynyt, rikki tms.
- nestettä oikea määrä ja järjestelmä myös ilmattu oikein
- teippaukset ja muut patentit pois, katteet kuntoon jne jotta varmasti jäähdytys pelaa kuten sen pitää eli kylmä ilma pääsee jäähdyttimelle ja myös kuuma ilma pääsee poistumaan oikein
- ecun, antureiden tms sähköosien tarkastus/korjaus jne että ovat oikeilla paikoilla ja ehjiä/toimivia.

Uusimmat euro4-vehkeet kyllä käy kuumempana kuin vanhemmat mopot, mutta silti niiden pitää normaalisti kunnossa ollessaan toimia moitteetta ja ilman ylikuumenemista. Kuumuudesta voi johtua monia eri starttiongelmia, esim. mulla oli RSV4:ssa sellainen starttivika, että kuumana ei jaksanut startti pyörittää konetta. Vika oli startissa ja myös porukka vaihteli parempia maajohtoja akulta startille. Sulla vikana voi olla että jos lämmöt on luokkaa +120 astetta niin ei anna käynnistää konetta jotta ei kuumemmaksi mene, yleensähän ylärajana on tuon luokan lämmöt.

Back