Yamaha YZF-R1

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko arvioita minkä takia etupää alkaa vatkaamaan + 200 km/h kyydeissä ? -2004 -malli. Ohjausiskari ?

Rengas epätasapainossa, kuski roikkuu tangossa, ohjauslaakeri löysällä, renkaan laakerit vaihtokunnossa, etupumput huoltamatta, jotain löysällä keulasta.

Vatkaako aina vai vain tietyissä paikoissa? Onko vatkaus väkivaltaista vai saako sen käsin helposti hallintaan? Kevyttä ravistelua vai meneekö tanko laidasta laitaa?
 
Moro !

Minulla on 2001 vuoden R1 joka lakkasi lataamasta. Vaihdoin siihen staattorin, jonka jälkeen pyörä pelasi 2 päivää ja nyt taas lakkasi lataamasta.. Voiko olla että meni staattori näin nopeeta ? Mikä sen voi hajottaa?
Olen myös vaihtanut starttireleen ja jännitteensäätäjän.

Onko ideoita ?
 
Oma RN19 ja vastaava verrokki kävi penkissä. Tässä kuva molempien käppyröistä. Tuo sininen käyrä on mun pyörästä ja haluisin sitä voimaa ja venyvyyttä ylöspäin. Molemmissa on kansipahvi, nokkia ajoitettu johonkin suuntaan, kokoputkisto ja bmc suodatin.

Kysymys kuuluukin, onko noita nokkia ajoitettu täällä ko. mallista, mille asteille ja minkä näköstä käyrää on tullut? Ei tarttis moneen kertaan arvailla. Ja jos arvaillaan, niin mitä muutetaan ja minne. Seokset oli ok, joten uskosin, että ero löytyy nokkien ajoituksesta.
Jotkut kittinokat kans löytys varakoneesta. Uskaltaiskohan niitä koittaa askarrella paikalleen, jos tuosta vielä muutaman laiskan konin saisiIMG-20160703-WA0017.jpg
 
Oma RN19 ja vastaava verrokki kävi penkissä. Tässä kuva molempien käppyröistä. Tuo sininen käyrä on mun pyörästä ja haluisin sitä voimaa ja venyvyyttä ylöspäin. Molemmissa on kansipahvi, nokkia ajoitettu johonkin suuntaan, kokoputkisto ja bmc suodatin.

Kysymys kuuluukin, onko noita nokkia ajoitettu täällä ko. mallista, mille asteille ja minkä näköstä käyrää on tullut? Ei tarttis moneen kertaan arvailla. Ja jos arvaillaan, niin mitä muutetaan ja minne. Seokset oli ok, joten uskosin, että ero löytyy nokkien ajoituksesta.
Jotkut kittinokat kans löytys varakoneesta. Uskaltaiskohan niitä koittaa askarrella paikalleen, jos tuosta vielä muutaman laiskan konin saisikatso liitettä 11331

Jos ei ollut sama välitys ja takarengas niin ei voi ihan suoraan vertailla. Toi koneen venyvyys viittaisi enemmän imu- tai pakopuolen parempaan toimintaan. Toisaalta myöhäisillä ajoituksilla saa huipputehoa, mutta pitäisi myös näkyä alemmilla kierroksilla huonompana vetona.. Moottorit on myös yksilöitä, eli toisessa on vakiona vaan parempi kansi kuin toisessa?

Eikö tohon löydy kittimanuaalia missä on nokkien ajoitukset kerrottu? Jos nokkien ajoittamisesta on kauan ja nokat on ajoitettu uudella ketjulla, niin ketjun venyminen laittaa nokat myöhäiselle..


- T -
 
Jos ei ollut sama välitys ja takarengas niin ei voi ihan suoraan vertailla. Toi koneen venyvyys viittaisi enemmän imu- tai pakopuolen parempaan toimintaan. Toisaalta myöhäisillä ajoituksilla saa huipputehoa, mutta pitäisi myös näkyä alemmilla kierroksilla huonompana vetona.. Moottorit on myös yksilöitä, eli toisessa on vakiona vaan parempi kansi kuin toisessa?

Eikö tohon löydy kittimanuaalia missä on nokkien ajoitukset kerrottu? Jos nokkien ajoittamisesta on kauan ja nokat on ajoitettu uudella ketjulla, niin ketjun venyminen laittaa nokat myöhäiselle..


- T -

Tosta padasta pitäs löytyä n. 180hp takapallolta, joten jotain siellä on nokille tapahtunu. Myöhäsellä olo kyllä syö yläpäästä voimaa. Kittimanuskan asetukset on varmaan ihan hyvä lähtökohta.
 
Pitää sitten kaivella kitti manuska jostain, jospa siitä olisi iloa. Jos joku tietää nettiversion jostain, niin saapi linkittää :)
Voimaahan noissa on molemmissa.. sinisellä käyrällä se on vaan keskialueella, jonka käytöstä oon päässy eroon jo pari vuotta sitten. Isoin ongelma tossa on, että vetoalue on kapea, eli joutuu pykältään aikasin isommalle ja just ennen mutkaa, kun pitäisi venyä toisen rinnalle ja jarrussa ohi, niin alkaa vituttaan.
Asiaa ei helpota yhtään, että vastassa on yleensä s1000rr tai 10r.

Varsinaisesti lisä hevosia ei hirveämmin kaipaisi, mutta alakierroksilta (alle 7,5krpm) voisi uhrata aika paljon, että saisi tuon ylärekisterin venymään esim. 500 kierrosta pidemmälle

EDIT: Molemmissa penkitettävissä Pirelllin SC1 takana ja nokkaketju vaihdettu tosiaan uuteen joku aika sitten.
 
Pitää sitten kaivella kitti manuska jostain, jospa siitä olisi iloa. Jos joku tietää nettiversion jostain, niin saapi linkittää :)
Voimaahan noissa on molemmissa.. sinisellä käyrällä se on vaan keskialueella, jonka käytöstä oon päässy eroon jo pari vuotta sitten. Isoin ongelma tossa on, että vetoalue on kapea, eli joutuu pykältään aikasin isommalle ja just ennen mutkaa, kun pitäisi venyä toisen rinnalle ja jarrussa ohi, niin alkaa vituttaan.
Asiaa ei helpota yhtään, että vastassa on yleensä s1000rr tai 10r.

Varsinaisesti lisä hevosia ei hirveämmin kaipaisi, mutta alakierroksilta (alle 7,5krpm) voisi uhrata aika paljon, että saisi tuon ylärekisterin venymään esim. 500 kierrosta pidemmälle

EDIT: Molemmissa penkitettävissä Pirelllin SC1 takana ja nokkaketju vaihdettu tosiaan uuteen joku aika sitten.

Mulla on kitti manuaali pdf-muodossa, joten jos laittelet mulle sähköposti osoitteen niin laitan sen tulemaan.
 
Pitää sitten kaivella kitti manuska jostain, jospa siitä olisi iloa. Jos joku tietää nettiversion jostain, niin saapi linkittää :)
Voimaahan noissa on molemmissa.. sinisellä käyrällä se on vaan keskialueella, jonka käytöstä oon päässy eroon jo pari vuotta sitten. Isoin ongelma tossa on, että vetoalue on kapea, eli joutuu pykältään aikasin isommalle ja just ennen mutkaa, kun pitäisi venyä toisen rinnalle ja jarrussa ohi, niin alkaa vituttaan.
Asiaa ei helpota yhtään, että vastassa on yleensä s1000rr tai 10r.

Varsinaisesti lisä hevosia ei hirveämmin kaipaisi, mutta alakierroksilta (alle 7,5krpm) voisi uhrata aika paljon, että saisi tuon ylärekisterin venymään esim. 500 kierrosta pidemmälle

EDIT: Molemmissa penkitettävissä Pirelllin SC1 takana ja nokkaketju vaihdettu tosiaan uuteen joku aika sitten.

Manuaali löytyy sieltä kittisoftan cd:ltä sekä tuolta: http://www.mprata.fi/index.php?action=downloads;cat=5
 
Varsinaisesti lisä hevosia ei hirveämmin kaipaisi, mutta alakierroksilta (alle 7,5krpm) voisi uhrata aika paljon, että saisi tuon ylärekisterin venymään esim. 500 kierrosta pidemmälle


Nokkien ajoituksen lisäksi tuohon tarpeeseen kitti (tai jonkun viripajan tekemät) imutorvet vois olla kova sana.


- T -
 
Nokkien ajoituksen lisäksi tuohon tarpeeseen kitti (tai jonkun viripajan tekemät) imutorvet vois olla kova sana.


- T -

Täytyy kahtoa, että mitä säännöt sanoo tuohon. Käytännössä ideana taitaa olla, että nuo muuttuvapituuksiset on koko matkalta vähän lyhkäsemmät (lyhempi aallonpituus tykkää olla sisällä, eli korkeemmat kierrokset)? Näin palikka insinööritieteilynä. 105 deg näyttäs olevan stock, tarkottaako toi sit vakio R1 ja 110 deg SB. jostain tuolta kulmilta se totuus varmaan löytyy. Tärkeintä harrastuksessa on päästä siihen pisteeseen, että älyää osoittaa sormella laitteita, eikä kuskia :D

Kittimanuaalin mukaan rajoitin on 13900 rpm. En tiedä, nouseeeko se automaattisesti kittieculla vs. vakio eku, mutta toisin kuin yleensä luullaan, niin tuo softa ei anna kuin näpytelllä tuosta pienempää lukemaa rajoittimelle.

Isoin ilo tuosta on tähän mennessä olult moottorijarrukarttojen hieromisessa sekä kaasuvastetta tuli muokattua lineaarisemmaksi, että tapahtuu heti eikä huomenna :)
 
Täytyy kahtoa, että mitä säännöt sanoo tuohon. Käytännössä ideana taitaa olla, että nuo muuttuvapituuksiset on koko matkalta vähän lyhkäsemmät (lyhempi aallonpituus tykkää olla sisällä, eli korkeemmat kierrokset)? Näin palikka insinööritieteilynä. 105 deg näyttäs olevan stock, tarkottaako toi sit vakio R1 ja 110 deg SB. jostain tuolta kulmilta se totuus varmaan löytyy. Tärkeintä harrastuksessa on päästä siihen pisteeseen, että älyää osoittaa sormella laitteita, eikä kuskia :D

Kittimanuaalin mukaan rajoitin on 13900 rpm. En tiedä, nouseeeko se automaattisesti kittieculla vs. vakio eku, mutta toisin kuin yleensä luullaan, niin tuo softa ei anna kuin näpytelllä tuosta pienempää lukemaa rajoittimelle.

Isoin ilo tuosta on tähän mennessä olult moottorijarrukarttojen hieromisessa sekä kaasuvastetta tuli muokattua lineaarisemmaksi, että tapahtuu heti eikä huomenna :)


Eipä tuosta rajoittimen nostosta iloa ole kun kone ei veny lähellekkään rajoitinta.

Tuossa R6:n käppyröitä mistä näkee miten kone muuttuu kun sitä muutetaan:

Alin käyrä vakio, missä ongelmana oli venyvyys ja kapea vetoalue.

Keskimmäisessä kit-ecu, -tulpat, -imutorvet ja kokoputki (penkitin vain vertailun vuoksi).

Ylimmässä lisäksi nokat ajoitettu ja lisätty puristusta männillä ja squish minimiin kansipahvilla.

https://www.facebook.com/216050551738408/photos/a.277924935550969.77321.216050551738408/1115610598449061/?type=3&theater

R6:n kit-manuaali sanoo että nokkien ajoitus on vakiona 105/110 ja stockkina sitä ei muuteta. Ajoittamista se on tuokin kun kellotetaan nokat tarkasti spekseihin. Ne kun voi olla astetolkulla pielessä.

Tuossa kuitenkin muutin nokkien ajoitusta paremman keskialueen toivossa. Suhteessa voimaa tulikin eniten sinne minne tarvitaan, mutta suhteessa koneen venyminen hieman kärsi. Ajossa muutos alimman ja ylimmän käyrän välillä on kuin yö ja päivä, kone laulaa pikkasen eri malliin..



- T -
 
Mistä mä saan toisen tommosen kiinnikkeen takapenkin/seat cowlin kiinnitykseen? Oli tarkoitus vähän askarrellapaskarrella ja Kiinasta tuli sitä huonompaa laatua.
IMGP0561.jpg
 
Terve kaikille

Tuli hankittua 01 R1. Kiva mopo ja pelittää hyvin. Sen kanssa kyllä sattui sellainen lapsus, että hävettää kirjoittaa kyllä tänne:sad:. Olin lähdössä ajelulle ja normi lämmittely, kunnes alkaa sellainen räpätys, että ei muuta kuin korva ensin koneen vierelle ja sen jälkeen sormituntuma, ja kyllä bensapumppu räpättää. En tajunnut, että moposta oli yksinkertaisesti bensa loppunut. Hommasin uuden pumpun, asensin paikalleen ja sama räpätys jatkui. Noin puolessa nanosekunnissa kaksi harmaata aivosolua löysi toisensa, kääk :no::rant:. Täysin turha hankinta. Eli jos jollakin on tarvetta bensapumpulle, voi ottaa yhteyttä allekirjoittaneeseen. Onko tuossa mallissa minkäänlaista valoa/anturia, josta saisi vinkin, että aja tankille. Vai miten te olette ratkaisseet ongelman. Ei tuota rippimittaria näköjään muista aina nollata:grin:

Terveisin
R niin kuin Reijo

Jos ny onnaa nii tarvetta olis bensapumpulle omasta meni just pumppu
 
Iltaa,

Gipro vaihdenäyttö vähän oikkuilee.

Lämmitin koneen ja sen jälkeen pidin 10-15sec kierrokset vapaalla jossain 4t kohilla, kun kuuntelin koneen ääniä. Tämän jälkeen Giproon tuli kirjaimet C ja X muistaakseni. Ajaessa näyttää vaihteet oikein, mutta vilkuttaa niitä? Mistään kosketushäiriöstä ei voi olla kyse, kun tuo vilkutus on sen verran täsmällistä.

Voiko olla, että toi 4t kierrosten pitäminen vapaalla aktivoi jonkun "opetus moodin" ? Tuo vilkutus on harvinaisen ärsyttävää.

Neuvoja, kiitos! :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:
Helou,

Mulla on 99' vuosimallin r1. Yritän asentaa pyörään PZRacing valmistavaa vaihdenäyttöä. Johtosarjassa 2kpl liittimiä ,joista toinen asennetaan speed sensor (3 napainen) ja toinen cranksaft sensoriin (2napainen) väliin. Osaako joku avittaa missä nämä liittimet sijaitsevat ja anturit, jotta menee kerralla oikein. Uusi harrastaja ja vähän ulapalla näiden vehkeiden kanssa.. Yrittänyt etsiä ohjeita tai kuvia googlesta, mutta tosi heikosti löytyy tai ainakaan sellaisia joista olisi apua.. tankin alla kuitenkin ilmeisesti ovat. :orgmp2::dunno:

Kiitos jo etukäteen :jippikaijee:

Terv. Miikka
 
Linkin takaa löytyy suomenkieliset asennusohjeet Gipron näytölle (luulis että ottaa samoista paikoista tiedot). Itse asensin pari vuotta sitten -03 malliin ja kyllä se lähti pelaamaan, hieman oli kyllä etsimistä niissä liittimissä, jotenki osas olla "piilossa"

https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/yamaha/yzf-r1/1999/gipro-x-type-yamaha/

Helou,

Mulla on 99' vuosimallin r1. Yritän asentaa pyörään PZRacing valmistavaa vaihdenäyttöä. Johtosarjassa 2kpl liittimiä ,joista toinen asennetaan speed sensor (3 napainen) ja toinen cranksaft sensoriin (2napainen) väliin. Osaako joku avittaa missä nämä liittimet sijaitsevat ja anturit, jotta menee kerralla oikein. Uusi harrastaja ja vähän ulapalla näiden vehkeiden kanssa.. Yrittänyt etsiä ohjeita tai kuvia googlesta, mutta tosi heikosti löytyy tai ainakaan sellaisia joista olisi apua.. tankin alla kuitenkin ilmeisesti ovat. :orgmp2::dunno:

Kiitos jo etukäteen :jippikaijee:

Terv. Miikka
 
speed sensor (3 napainen) ja toinen cranksaft sensoriin (2napainen)

Kävin tallilta hakemassa matkalaukkua, niin matkalla varastoon meinasin kompastua tuommoiseen R1:n koneeseen.. Otin samalla pari kuvaa jos ne selventäisivät asiaa :)

Speed Sensor löytyy koneen takaosasta josta piuha nousee koneen takimmaisen yläkiinnikkeen tuntumasta tankin alle. Liitin löytyy jostain moottorin huohotusaukon tuntumasta:

IMG_20161230_211044.jpg

Crankshaft Sensor löytyy moottorin oikealta puolelta etummaisen kopan alta. Sen johto nousee tankin alle nokkaketjun kiristimen läheltä ja liitin löytynee johtosarjasta oikealta puolelta (läheltä kiristintä) oikeanpuolimmaisen kaasarin vierestä.

IMG_20161230_210912.jpg

Kysykää mitä vaan, vastaan mitä vaan :D


- T -
 
Kävin tallilta hakemassa matkalaukkua, niin matkalla varastoon meinasin kompastua tuommoiseen R1:n koneeseen.. Otin samalla pari kuvaa jos ne selventäisivät asiaa :)

Speed Sensor löytyy koneen takaosasta josta piuha nousee koneen takimmaisen yläkiinnikkeen tuntumasta tankin alle. Liitin löytyy jostain moottorin huohotusaukon tuntumasta:

katso liitettä 12333

Crankshaft Sensor löytyy moottorin oikealta puolelta etummaisen kopan alta. Sen johto nousee tankin alle nokkaketjun kiristimen läheltä ja liitin löytynee johtosarjasta oikealta puolelta (läheltä kiristintä) oikeanpuolimmaisen kaasarin vierestä.

katso liitettä 12334

Kysykää mitä vaan, vastaan mitä vaan :D


- T -

Molemmille tosi paljon kiitoksia! :thumbup: hienoa kun löytyy vastauksia näin nopeasti ja vielä kuvien kera :respect: näillä pärjää sit jo komeasti!

-Miikka
 
Jos ei ollut sama välitys ja takarengas niin ei voi ihan suoraan vertailla. Toi koneen venyvyys viittaisi enemmän imu- tai pakopuolen parempaan toimintaan. Toisaalta myöhäisillä ajoituksilla saa huipputehoa, mutta pitäisi myös näkyä alemmilla kierroksilla huonompana vetona.. Moottorit on myös yksilöitä, eli toisessa on vakiona vaan parempi kansi kuin toisessa?

Eikö tohon löydy kittimanuaalia missä on nokkien ajoitukset kerrottu? Jos nokkien ajoittamisesta on kauan ja nokat on ajoitettu uudella ketjulla, niin ketjun venyminen laittaa nokat myöhäiselle..


- T -

Asiat etenee hitaasti ja epävarmasti, mutta kuitenkin. Ajoituksia ihmetellessä koneestä löytyi 102/111 ja pakonokka oli pitkälti kokonaan toisessa laidassa hahloa. Olisiko päässyt liikkumaan. Tässä uusi veto ilmanpaineet etc. korjattuna samalla takakumilla ja samassa penkissä. Vetoa tuli takaisin sinne, minne myös kuuluukin ja asteet 106/104.
Alhaalta 5000-9000 rpm lähti pari heppaa, mutta esim 13000 kohdalla niitä on noin 9 lisää ja venyvyyttä tuli noin 700-800 rpm lisää.
Tässä kansipahvi 0,35... tuossa aiemman postin verrokki yamahassa todennäköiseseti 0,30.
Vetoja tuossa on mittaus ja saman tuloksen todennus uudestaan. Penkit on aina yksilöitä, mutta tuohon tulokseen voi olla tyytyväinen, kun tuo meni jo kohtalaisesti säädöt viturallaan.

R1_005.png
 
Back
Ylös