Yamaha YZF-R1

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Täytyypi soitella Yamaha Centeriin jos viittisivät jeesata.

Toi service manuaali mulla kyllä on, mutta se ei tunne 2006 mallia / sen eroavaisuuksia 2004-2005.
2006 on mm pidempi akseliväli ja koneessa jotain pientä eroa yläpäässä.
Mutta onko iskareissa eroa vai onko taas Mr. Haynes ollu humalassa kun tehny kirjansa?
EE8CCAC4-EEB3-4520-8FB7-20665B4DC3B6.jpg
AA488053-8E12-4776-BEA3-9DE3F17F1860.jpg
BBAF8F4F-D0E4-4F66-B44E-DD099CAB2EB4.jpg
 
Yamaha Centeristä saatu vastaus ja pinta on 90mm (öljyn määrä 520ml).
Koskee siis näitä 2006 5VYE Suomi malleja
 
Hyvä kysymys. Yamahan varaosanumerot on eri sisäosille, mutta onko noissa mitään käytännön eroa niin en tiedä.
Käsittääkseni pituudet samat.
Laitan nyt sen 520ml / 90mm yläreunasta öljyä ja kokeilen sillä. Parempi sen täytyy olla kun ennen koska sisältä paljastu jotain vaihteistoöljyn tapasta liisteriä mitä sitäkin vähän (tais olla 130mm yläreunasta).
Jos joku teistä tunnustaa sellasta laittaneensa purkkapaikkana mustaan 06 Rykköseen niin virtuaaliset tukkapöllyt täältä 😄 Täytyy ny purkaa kokonaan et saa putsattua
 
Täytyypi soitella Yamaha Centeriin jos viittisivät jeesata.

Toi service manuaali mulla kyllä on, mutta se ei tunne 2006 mallia / sen eroavaisuuksia 2004-2005.
2006 on mm pidempi akseliväli ja koneessa jotain pientä eroa yläpäässä.
Mutta onko iskareissa eroa vai onko taas Mr. Haynes ollu humalassa kun tehny kirjansa?
katso liitettä 20712
katso liitettä 20713
katso liitettä 20714

Siit tietää, et "aito 06:nen", kun ketjussa 118 lenkkiä.
(jos ei tyyppimerkintää löydä)
2004-2005, niin 116 lenkkinen ketju, vakiorattail.

Yamaha Centeristä saatu vastaus ja pinta on 90mm (öljyn määrä 520ml).
Koskee siis näitä 2006 5VYE Suomi malleja

Mulla taas manuska, mikä kertoo et 2006 pinta ois 101mm ja (öljyn määrä 513ml).
(ja 04 & 05, ois 74mm)

Et tarjoon nyt viel yhen mitan, hommaa helpottamaan :right:
 
Viimeksi muokattu:
Voi kiitos tästä uudesta vaihtoehdosta 😂
Pysyttelen nyt kuitenkin jammu sentterin neuvossa 90mm 👍

Ketjut ja rattaat talvella vaihdoin ja 118 lenkkisen laitoin. Akseliväliks eturengas irti mittasin kolme senttiä yli 06 mallin ja kun viä toi Yamaha Europen varaosahakukin sen valmistenumerolla 06 malliks risti niin nukun yöni hyvin ja olen ylpeä aidon 2006 mallin onnellinen omistaja 😄

Ongelmanhan tästä teki John Haynes kun menny ristiin kirjassaan 5VYE mallin 05 malliks. Onneks päästiin Briteistä eroon kun lähtivät EU:sta 😄
 
Ja sitten otetaan vastaan hyviä vinkkejä millä saa alapultin pois et saa sisähuilun irti puhdistukseen?
Pultti löysty, mutta ei tuu pois. Pyörii tyhjää ☹️
Tarviiko ny ostaa joku miljoonan euron Yamaha työkalu?
 
Ja sitten otetaan vastaan hyviä vinkkejä millä saa alapultin pois et saa sisähuilun irti puhdistukseen?
Pultti löysty, mutta ei tuu pois. Pyörii tyhjää ☹️
Tarviiko ny ostaa joku miljoonan euron Yamaha työkalu?

Siihen on oma työkalu, mikä pitää cartridgeä paikallaan, että pultti pääsee kiertymään pois. Maksanee muutaman kympin ja saanee motonetistäkin. Meidän tallilla otettiin alumiininen harjanvarsi, jonka päätä modattiin sahalla ja pihdeillä, että sai pidettyä cartridgen paikallaan.
 
Pulttipyssy on, mutta jos sattuis saamaa auki niin kiinnityksee tarttis jotain.
Mutta hei tuo työkalu vinkki oli hyvä! Kiitos siitä ja pahoittelut tämä spämmäily. Eka USD keula mitä puran ja tuo Haynes osoitti vajavaisuutensa tässä kohtaa.

Nyt Motonetin pihassa ja ostamaan tätä
https://www.motonet.fi/fi/tuote/3832793/Etuiskunvaimennintyokalu-KayabaShowa

Oon vetänyt myös pulttipyssyllä "momenttiin". Vaatii jo vähän sitä näppituntumaa, mutta noin sata keulaputkea särkemättä mitään. Yamahassa ei pysty merkkaamaan pulttiin ja vastakappaleeseen pistettä, josta näkisi kiertokulman mukaan, että tulisi samaan kireyteen, missä oli. Suosittelen askartelemaan cartridge avaimen, mikäli luottoa omiin poppamiehen taitoihin ei ole.
 
Ongelmanhan tästä teki John Haynes kun menny ristiin kirjassaan 5VYE mallin 05 malliks. Onneks päästiin Briteistä eroon kun lähtivät EU:sta 

Itsellä "aito" 06:en, joka rekattu ylivuotisena 2007.

Sen oon oppinu, et rekisterinumeroo en kerro missään/millään varaosatiskillä/netissä tmv...

Ku muuten mulle myydään, ihan väkisin, 07:an osia :kääk:

Ja pulttipysyl, oon ne alapultit avannu. Jollain kepillä/tangolla, painanu sielt sisältä. Silleen kevyeesti, niin et pysyy paikallaan...
 
Pulttipyssyllä voisin avata, mutta ite en kyllä sillä lutkuttimella ala kiinni päin ajamaan :D
Toi Motonetin työkalu oli kyllä hyvä ja halpakin (tarjouksessa 32 Eur) https://www.motonet.fi/fi/tuote/3832...lu-KayabaShowa

Se sisällä ollut öljy ja sen määrä kyllä hämmästytti. Ennen kun alan ketään mollaan aiheesta niin onko siinä ollu joku ratamiesten tai bombereiden "kikka" ja oikea syy miksi pumpuissa paksua öljyä (luultavasti vaihteistoöljyä) selkeesti alle ohjeellisen määrän?
Pitäis olla 5W öljyä sen 90mm / 520ml, mutta oli luokkaa 120mm / 400ml molemmissa pumpuissa sitä paksua kamaa. Saako tolla nyt joitan hienoa aikaseks vai onko vaan käyny niin, että jollain ei ole ollut kun paksua öljyä ja päättäny korjata ongelman laittamalla sitä vähän?
Miten ylipäätään tuo öljyn määrä vaikuttaa iskarin toimintaan? Sehän ei taida suoraan vaikuttaa iskunvaimennuksen tehoon?

PS. Saako noissa 04-06 R1 kelloa mitenkään 24h muotoon?
 
Pulttipyssyllä voisin avata, mutta ite en kyllä sillä lutkuttimella ala kiinni päin ajamaan :D
Toi Motonetin työkalu oli kyllä hyvä ja halpakin (tarjouksessa 32 Eur) https://www.motonet.fi/fi/tuote/3832...lu-KayabaShowa

Se sisällä ollut öljy ja sen määrä kyllä hämmästytti. Ennen kun alan ketään mollaan aiheesta niin onko siinä ollu joku ratamiesten tai bombereiden "kikka" ja oikea syy miksi pumpuissa paksua öljyä (luultavasti vaihteistoöljyä) selkeesti alle ohjeellisen määrän?
Pitäis olla 5W öljyä sen 90mm / 520ml, mutta oli luokkaa 120mm / 400ml molemmissa pumpuissa sitä paksua kamaa. Saako tolla nyt joitan hienoa aikaseks vai onko vaan käyny niin, että jollain ei ole ollut kun paksua öljyä ja päättäny korjata ongelman laittamalla sitä vähän?
Miten ylipäätään tuo öljyn määrä vaikuttaa iskarin toimintaan? Sehän ei taida suoraan vaikuttaa iskunvaimennuksen tehoon?

PS. Saako noissa 04-06 R1 kelloa mitenkään 24h muotoon?

Öljyn määrä vaikuttaa ilmajousen pituuteen ja siten keulan progressioon jouston loppuosalla. Mitä enempi öljyä, sen lyhkäsempi ilmajousi ja sen enempi progressioo, elikkäs keula kantaa jouston loppuosalla paremmin. Vakiona öljyn pinta on monesti aika korkeella, koska keulan pitää kantaa täysjarrutus myös 2-päällä. Radalla monesti lasketaan tuota öljyn pintaa, että saadaan keulasta lineaarisempi ja yksin ajellessa ei ole tarve niin isolle progressiolle.

Öljyn paksuus sitten vaikuttaa vaimennukseen. Mitä paksumpi öljy sitä enemmän vaimennusta on.

Kuumostaa kyllä siltä, että joku ammamies on ollut asialla tuon sun keulan kanssa aiemmin.
 
Kiitos tiedosta, hyvin avattu asia! Jotain tuon suuntaista epäilinkin.
Muilla merkkifoorumeilla sain sen käsityksen, että jammun alkuperänen keulaöljy ois luokkaa 3,5W ja ratapyörissä käytetty 5W.
Se mitä pumpuista löyty oli kyllä pirusti paksumpaa kun 15W mitä laitoin ohjausiskariin. Sellasta vihreetä fairya.

No, turha tätä on hämmästellä tän enempää vaikka asioiden yleinen ja jatkuva hämmästely ikääntyvän miehen etuoikeus onkin 😄
Nyt on speksien mukaiset limut sisässä ja nyt vaan kevät keleistä ja tyhjistä teistä nauttimaan 👍
 
Kiitos tiedosta, hyvin avattu asia! Jotain tuon suuntaista epäilinkin.
Muilla merkkifoorumeilla sain sen käsityksen, että jammun alkuperänen keulaöljy ois luokkaa 3,5W ja ratapyörissä käytetty 5W.
Se mitä pumpuista löyty oli kyllä pirusti paksumpaa kun 15W mitä laitoin ohjausiskariin. Sellasta vihreetä fairya.

No, turha tätä on hämmästellä tän enempää vaikka asioiden yleinen ja jatkuva hämmästely ikääntyvän miehen etuoikeus onkin 
Nyt on speksien mukaiset limut sisässä ja nyt vaan kevät keleistä ja tyhjistä teistä nauttimaan 

5W on nykypyörissä ihan riittävän tarkka arvaus, jos muuta lähtötietoa ei ole saatavilla. -08 R1 ja Öhlinssin kitillä mulla on öljyn korkeus noin 140-145mm (mitattu ilman jousta ja holkkia). Vaikuttaa viimeisellä noin 25-30mm keulan iskusta isosti.
Joku 100mm + vähän päälle noilla lähtötiedoilla, niin ei se nyt huomattavan pahasti voi pieleen mennä.
 
50t ajettu 04' seisoi tossa kadun varressa kylmän jaxon yli (vajaa viikko), ja nyt eilen kun pistin käyntiin niin juhlavasti sinistä savua tuprutti ilmoille minuutin varmaan nyt ainakin.. Mitä viddua? Joku stefa vuotanu? En ala kyllä remontoimaan ennenkuin tupruttaa jatkuvasti perkele. Mopedi on kyllä ulkona säilytetty talvenkin yli ja niin oli edellinen '01 Ryx kans, ilman ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
5W on nykypyörissä ihan riittävän tarkka arvaus, jos muuta lähtötietoa ei ole saatavilla. -08 R1 ja Öhlinssin kitillä mulla on öljyn korkeus noin 140-145mm (mitattu ilman jousta ja holkkia). Vaikuttaa viimeisellä noin 25-30mm keulan iskusta isosti.
Joku 100mm + vähän päälle noilla lähtötiedoilla, niin ei se nyt huomattavan pahasti voi pieleen mennä.

Ja sit vaan valkkaamaan omaan makuun sopiva 5W tästä listasta: http://www.peterverdone.com/suspension-fluids/

:D
 
Jaa se on tuo 2020-malli saanut merkittäviä parannuxia näköjään :WAZAAP: Mm. "new cylinder heads, injectors, cam profile and fly by wire throttle" "they’ve made some important changes to the oil lubrication around the crankshaft and improved cooling on exhaust ports to beef up longevity under hard-core racing conditions. Interestingly the improved oil distribution alone frees up five hp at high revs apparently."

https://www.mcnews.com.au/2020-yamaha-yzf-r1-review-part-one-road/
 
Back
Ylös