Yamaha YZF-R1

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
2008 mallista sain ujutettua ketjut rattaalta kun otin takarenkaan pois (ensin löysentää sen rattaan kiinnityksen tietysti). Taitaa olla aika samanlainen tuo 2006.

Kiitos tiedosta ja sen verran samanlaiset on, että onnistuu sitten myös 04-06 mallissakin :thumbup:
 
Pitäisi mahtua vaihtamaan ilman ketjun katkaisua.

Kiitos vastauksesta!
Muistikuva viime kesältä kun moottorin jouduin pudottaan ettei lähe, mutta se muistikuva saatto olla siitäkin ettei ketju taivu akselin ulkopuolelle ennen kun moottorin on ottanu vähän irti rungosta. Tuossa hyvä muistaa laittaa se ketju akselin yli ennen kun nostaa moottorin paikalleen ettei tarvi sitten sen takia katkoa ketjua tai ottaa konetta uudestaan alas :D

Katotaan jos illasta ois intoa vaihtaa, mutta on tässä kyllä vielä kevääseen aikaa ennen kun viittii pyörää ulkoiluttaa Pirkanmaalla. Kyllähän tuolla jo innokkaammat ajelee ja tulipa tuossa uus R1 myös vastaan vkonloppuna, mutta ite en tykkää sulamisvesien ja suolakurasonnan keskellä ajella. Isompi itku pyörän ja takin pesusta mitä iloa pienestä ajolenkistä :D
 
Mitä öljyä ootte käyttäny 2004 vuoden R1 moottorissa? Onko sillä väliä että onko se semi syneettistä tai full synteettistä?

Omasta kokemuksestani ääni Shellin Advance Ultra 4:lle (10w-40). Toimii kytkin ja laatikko jammuissa erinomaisesti sillä.
 
Moro. Tuli 07 mallin rykkönen hommattua,eli 16v koneella. Onko kellä tietoa vieläkö nää kärsii siitä magneettoropleemasta et magneetit lähtee liimauksistaan,vai onko tässä jo se päivitetty roottoro laitettu tehtaalla?

Sitten putkisto vuotaa y-putken ja pakosarjalta tulevan putken liitoksesta,eli just ennen laajakaista lambdaa. Oli kiina y-haara laitettu tuommosella auton kapeella pakoputkilemmarilla kiinni,joten parempaa vaihtoehtoa kaipais. https://m.motonet.fi/fi/tuote/4004222/Pakoputken-kiristin-RST-304 jotain tuontyyppistä tuumailin,kokemuksia?
 
Moro. Tuli 07 mallin rykkönen hommattua,eli 16v koneella. Onko kellä tietoa vieläkö nää kärsii siitä magneettoropleemasta et magneetit lähtee liimauksistaan,vai onko tässä jo se päivitetty roottoro laitettu tehtaalla?

Tuo huhuttu(?) ongelma koskee 04-08 malleja.
Itellä 06 n.50k ajettu ja siinä nuo "irtoavat" magneetit nätisti vielä paikallaan. Kun asiasta kyselin Tampereen Yamaha Centerissä niin ei kuulemma heille (tai kyseiselle varaosamyyjälle ja huoltomiehelle) ole koskaan tullut vastaan tapausta jossa nuo magneetit ois irronnu.
Itellä oli molemman pään laakerit paskana. Tää nyt vain oma henkilökohtainen päätelmä / ajatus asiasta, mutta epäilen, että oikea ongelma on nuo laakerit ja kun niiden välys kasvaa liikaa ottaa jossain kohtaa staattori kiinni roottoriin jolloin magneetti lähtee mukaan.

Kyllähän siinä itekin pitkään mietin mitä teen kun osat oli käsissä, että pakkaanko takas vai ostanko sellaisen roottorin jossa magneetit on valettu piiloon. Ulkomaan foorumeillahan on suosittua sanoa, että kaikista lentää magneetit heti kun ostaa käytetyn 04-08 mallin vaikka sillä ois edellinen ajanu kuinka vähän tai paljon..
Uskoin huoltoliikettä ja vaihdoin vain laakerit. Aika näyttää oliko viisas teko.

Niin ja perimmäinen syy avaamiseen oli helvetillinen kolina koneessa. Tuo magneetin irtoaminen ois ollu helppo vika, mutta oli sitten kampuran laakerit.
 
Kun tuo kevät antaa odottaa itseään ja osatkin ois valmiina niin vois kytkinlevyt vaihtaa.
Aikani kuluks kattelin yhen Youtube videon levyjen vaihdosta ja tyyppi vetäs sen ”wire clipsin” kohtuu väkivaltasesti pois ja laitto uuden tilalle.
Service manuska ei sitä käske vaihtaan.

Saakos sen sieltä ehjänä pois ja takaisin vai onko järkevämpää hommata uus valmiiks?

91E58F35-1988-44B1-A209-105C3AE47463.jpg
 
Kyllä sen sieltä saa varovaisesti esim pitkäkärkisillä pihdeillä. Ei liiallista voimankäyttöä.

Jotkuthan on jättänyt koko langankin sieltä pois ja korvannut sen alimmaisen levyn samanlaisilla kuin ne välilevyt. Enemmän tietävät voi valaista lisää meitä tietämättömämpiä. Tumppi hu huuu... :;):


Kun tuo kevät antaa odottaa itseään ja osatkin ois valmiina niin vois kytkinlevyt vaihtaa.
Aikani kuluks kattelin yhen Youtube videon levyjen vaihdosta ja tyyppi vetäs sen ”wire clipsin” kohtuu väkivaltasesti pois ja laitto uuden tilalle.
Service manuska ei sitä käske vaihtaan.

Saakos sen sieltä ehjänä pois ja takaisin vai onko järkevämpää hommata uus valmiiks?

katso liitettä 23344
 
Ton lukituslangan (ja ton pohjajousen) olemassaolo on hieman kyseenalainen. Itsellä katkesi joskus tuo lanka ja repi kytkinlevyjen pinnasta palasia. Palaset tukkivat öljysihdin ja moottori jäi ilman voitelua.

Tapahtuman jälkeen tutkin asiaa, enkä tuolle viritelmälle löytänyt mistään mitään järkevää perustetta. Ilmeisesti kytkimen pitäisi irroittaa jotenkin herkemmin, mutta kokeiltuani kytkintä ilman tuota lankaa ja sitten ilman koko pohjimmaista levyparia (korvasin ne muiden kanssa samalaisilla) mitään eroa en havainnut.

Sen jälkeen ajelin vuosia ilman noita osia eikä ongelmia ollut.



EDIT: nopeasti kuulin huhuilut, kun olin niiden aikaan jo kirjoittamassa tätä viestiä :grin:
 
Kiitos nopeista vastauksista!

Eli se pohjimmainen levy on kapein?
Ostin TRW setin ja siinä 9-levyä joista yksi pienempi.
Alkuperäsissähän vissiin uloinkin on erilainen.

Sitä(kin) tässä arponu pitäiskö toi TRW setti heittää paikalleen vai roskii 🤔
 
65k ajettu -04 ja nokkaketju + kiristin kymysys. Jos tohon vaihtas uuden ketjun ja ehkä ne muoviset ohjaimet, niin voiko ongelmitta käyttää alkup. kiristintä? Service Manual näyttää käsittääxeni kertovan kuinka se kiristin resetoidaan.. ja onko ylipäänsä mahdollista että tuo ketju olisi jo venynyt liikaa? Oon ajanu tuolla nyt reilun 20 000 km ite. Vime kesänä kexin uuden hienon harrastuxen että kavereille näytin miten kivasti Ryx kiertää rajoitinta vasten paikallaan ollessaan.. Pari-kolme sekuntia kerrallaan. Oisko yhteensä viisi kertaa näin käynyt. Loppukesästä huomasin sitten että pakosaundi oli muuttunut. Kaiken jären mukaaan se on nyt tuo ketju, tai sitten EXUP-säätö. Pitänee se EXUP tarkistaa ensin ennekuin alkaa ketjuja tilailla :bye:

Edit: ai niin, ketjua ei kai toinna vaihtaa jos ei uusi nokkarattaita samalla..
 
Joskus joku sanonut että kun pirusta puhuu, niin sarvet jo näkyy. :D

Se on hyvä olla herkällä korvalla näin keväällä.

Ton lukituslangan (ja ton pohjajousen) olemassaolo on hieman kyseenalainen. Itsellä katkesi joskus tuo lanka ja repi kytkinlevyjen pinnasta palasia. Palaset tukkivat öljysihdin ja moottori jäi ilman voitelua.

Tapahtuman jälkeen tutkin asiaa, enkä tuolle viritelmälle löytänyt mistään mitään järkevää perustetta. Ilmeisesti kytkimen pitäisi irroittaa jotenkin herkemmin, mutta kokeiltuani kytkintä ilman tuota lankaa ja sitten ilman koko pohjimmaista levyparia (korvasin ne muiden kanssa samalaisilla) mitään eroa en havainnut.

Sen jälkeen ajelin vuosia ilman noita osia eikä ongelmia ollut.



EDIT: nopeasti kuulin huhuilut, kun olin niiden aikaan jo kirjoittamassa tätä viestiä :grin:
 
65k ajettu -04 ja nokkaketju + kiristin kymysys. Jos tohon vaihtas uuden ketjun ja ehkä ne muoviset ohjaimet, niin voiko ongelmitta käyttää alkup. kiristintä?

Edit: ai niin, ketjua ei kai toinna vaihtaa jos ei uusi nokkarattaita samalla..

Ketjun voi vaihtaa vaihtamatta muita osia. Yleensä noi muut osat ei juuri kulu jos mitään ei ole rikki. Esimerkiksi rikkinäisen kiristimen ansiosta liian löysä ketju on voinut kuluttaa laahaimia.

Ketjun venymisen näkee parhaiten kampiakselin ja nokka-akselien ajoitusmerkeistä, jos merkit on pielessä, niin todennäköisesti ketju on venynyt.

Eikä se mopo siitä rajoittimelle paukuttelusta ihan heti hajoa, sitä varten se rajoitin noissa on, ettei mitään hajoa.
 
Ketjun voi vaihtaa vaihtamatta muita osia. Yleensä noi muut osat ei juuri kulu jos mitään ei ole rikki. Esimerkiksi rikkinäisen kiristimen ansiosta liian löysä ketju on voinut kuluttaa laahaimia.

Ketjun venymisen näkee parhaiten kampiakselin ja nokka-akselien ajoitusmerkeistä, jos merkit on pielessä, niin todennäköisesti ketju on venynyt.

Eikä se mopo siitä rajoittimelle paukuttelusta ihan heti hajoa, sitä varten se rajoitin noissa on, ettei mitään hajoa.
OK, kiitti taas neuvoista \m/ Juu, noin olin itsekin ajatellut että ei siitä pitäs vaaraa olla.
 
Ois pien kyssäri, omassa r1 -04 pyörässä on powercommander 3 ja en tiiä mitkä kartat tuoll oikee on mut tuo röpeltää alakierroksilla ja rajotin kuulostaa aika jännältä, se on sellane aika tasanen eikä sellane ku tavallisesti. Vetää muute hyvin. Ois tarkotus ladata netistä kartat tohon niin miten se tehdään?
 
Ois pien kyssäri, omassa r1 -04 pyörässä on powercommander 3 ja en tiiä mitkä kartat tuoll oikee on mut tuo röpeltää alakierroksilla ja rajotin kuulostaa aika jännältä, se on sellane aika tasanen eikä sellane ku tavallisesti. Vetää muute hyvin. Ois tarkotus ladata netistä kartat tohon niin miten se tehdään?

Tuskinpa PC:n kartoissa vika on jos pyörä on noin sekaisin. Mutta juutuubista kyllä löytyy videomateriaalia siitä miten karttoja ladataan ja ajetaan commanderiin.
 
Ois pien kyssäri, omassa r1 -04 pyörässä on powercommander 3 ja en tiiä mitkä kartat tuoll oikee on mut tuo röpeltää alakierroksilla ja rajotin kuulostaa aika jännältä, se on sellane aika tasanen eikä sellane ku tavallisesti. Vetää muute hyvin. Ois tarkotus ladata netistä kartat tohon niin miten se tehdään?

Lataa vaan sen PC:n ohjelman läppärille ja iskee usb-piuhalla kiinni. Power Commanderin PC III:n nettisivulta löytyy ihmisten postaamia valmiita karttoja runsaasti. Mulla -04:ssä joku no cat, open air filter and open cans ja ei ainakaan sammu enää niin helposti paikaltaan lähtiessä sekä kulkee katunopeuxia huomattavasti pienemmällä kaasukahvan väännöllä vrt alkup. kartta (joka siinä oli.)

https://www.dynojet.com/downloads/power-commander-iiiusb-pciiiusb/
https://www.dynojet.com/tunes/411-411
 
Viimeksi muokattu:
Lataa vaan sen PC:n ohjelman läppärille ja iskee usb-piuhalla kiinni. Power Commanderin PC III:n nettisivulta löytyy ihmisten postaamia valmiita karttoja runsaasti. Mulla -04:ssä joku no cat, open air filter and open cans ja ei ainakaan sammu enää niin helposti paikaltaan lähtiessä sekä kulkee katunopeuxia huomattavasti pienemmällä kaasukahvan väännöllä vrt alkup. kartta (joka siinä oli.)

https://www.dynojet.com/downloads/power-commander-iiiusb-pciiiusb/
https://www.dynojet.com/tunes/411-411

Juuu kiitokset avusta
 
Saako noita patteri viritys adaptereita suomesta? Eikös tuon voi tehä periaatteessa itekki?

Muistaakseni Bikedoctorin kautta sais, mutta ulkomailta sekin ne tilaa, ellei nyt jostain syystä ole hyllyssä.
Kartat pystyy lataan ilmankin pyörä käynnissä. Jos firmiksen päivität niin sitten tarvii adapterin.

Kyllähän sen itekin pystyy tekemään, mutta täytyis löytää oikea pistoke ja crimpit, että saa niin luotettavaks et viittii firmiksen päivittää.
Jos sulla shifteri kiinni niin samaan liittimeen vois vaan lisätä patteri adapterin, mutta Jenkki pyydys niin voi olla vaikee löytää oikeet crimpit.

Jos epäilet ongelmien johtuvan PC3.sta niin kytke irti ja kokeile miten toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös