Yamaha YZF-R1

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toisen voi vaihtaa tarvittaessa. Eli käy jompakumpa uusi vanhan kanssa yhteen. Eli mitat pitäisi olla täysin samat vanhoissa ja uusissa.
Uudet ovat parannellut versiot.

Vauhtipyörät noissa pamahtelee, niinkuin kävi itellää viime kesänä.
Itellee vaihdan molemmat.
 
Mites mä tän homman oikein ratkaisisin?
https://photos.app.goo.gl/SMhghZn3RNcViLVY8
https://photos.app.goo.gl/rCRByY4bDw7hJXKB7
Alkuperänen vilkku jäi botnialle, alkuperäisen jatkoksi vissiin suunniteltu tuo pellinpala jonka luulin sopivan jotenii tuohon reikään.

En löydä äkkiseltään mistään sopivaa kiinnikettä tai jalkaa johon pellinpala sopisi. Home made pellinpala kuumaliimalla kiinni tuntuu vähän huonolta vaihtoehdolta. Ideoita??
Edit: vissiin alkaa löytyyn oikiankokosia sovitteita kun vaan kaivelee. Noi väärät oliki ihan kotimaasta tilatut
 
Viimeksi muokattu:
Moro ostin 04 r1 ja siitä oli talvella akun poissa ollessa hävinnyt matkamittari eli näyttää se pelkästään viivaa, tripit toimii ja mittaristo muutenkin onkohan, kellään mitään hajua mistä voisi johtua?
 
Mitäs öljyy porukka on käyttänny näis -07 -08 ykkösis?

Nyt itellää sisäs Motulin 300V 10W40, mut käy minust vähän turhan lämpimänä noilla öljyil...
Maantiellä 90°-> ja motaril tippuu ~85°

Jokunen kesä sit mentii viel 10° matalemmil lämmöil...

Vesi puoli kunnos uuet nesteet, termari, letkut ja jäähytin...
 
Väittäisin, että ei ole käytetyllä öljyllä ja korkeammalla moottorin öljyn lämpötilalla mitään tekemistä keskenään, jos öljy on edes suunnilleen oikeanlaista ja sitä on moottorissa suunnilleen oikea määrä.

Oma arvaus kohdistuisi tuon nesteen lämpötilamittauksen oikeellisuuteen jos kerran jäähdytyspuoli on todettu toimivaksi.
 
Mitäs öljyy porukka on käyttänny näis -07 -08 ykkösis?

Nyt itellää sisäs Motulin 300V 10W40, mut käy minust vähän turhan lämpimänä noilla öljyil...
Maantiellä 90°-> ja motaril tippuu ~85°

Jokunen kesä sit mentii viel 10° matalemmil lämmöil...

Vesi puoli kunnos uuet nesteet, termari, letkut ja jäähytin...

Oisko laitettu uuteen jähdytysnesteseen enemmän glokolia, mitä vanhois oli?

Sitä enemmän glykoolii, sitä huonommin jäähytysneste siirtää lämpöö/jäähdyttää
 
Pitää viel sit testailla toisil nesteil tai pelkäl vedel, jos on vaikututust...
Nyt on motulin valmist tavaraa ollu, mut perus tavaralkii aikasemmin ollu nuo lämmöt korkeemmal...
 
Kiinnitin huomiota sanoinin "uusi termari, jäähdytin". Syy muuttuneeseen lämpötilaan, vai tulkitsinko kirjoituksen väärin?
 
On tuota käytelty ja ajettu, et nesteet saatu liikkeelle, et ei pitäis olla olla enää ilmalukkoi missää... Eikä oo eka lerta ku nesteitä vaihtelen 😅🤣

Kaikki nuo edellä mainitut päivitin konerempan aikaan.
Mut samaa vikaa oli vanhoil osilla....
 
On tuota käytelty ja ajettu, et nesteet saatu liikkeelle, et ei pitäis olla olla enää ilmalukkoi missää... Eikä oo eka lerta ku nesteitä vaihtelen 藍

Kaikki nuo edellä mainitut päivitin konerempan aikaan.
Mut samaa vikaa oli vanhoil osilla....
Kuinka tukossa syylärin kenno on? Syyllinen löytynee siitä. Öljy ei vaikuta lämpötilaan käyrännössä mitään.
 
Ei myöskään olisi ensimmäinen kerta kun lämpötila-anturi näyttäisi väärin. Varsinkin Pt-100 anturit ovat varsin herkkiä liitosten ylimenovastukselle, tosin näissä lienee NTC tai PTC anturi? Myös itse anturielementti voi alkaa iän myötä näyttämään virheellistä lukemaa. Vapaasti kiehuvaan veteen upottamalla pitäisi näyttää lähelle 100 astetta.
 
Saattaa olla jossakin aikaisemmissa keskuteluissa asiaa käyty läpi mutta en pikaisella selaamisella tietoa löytänyt…

Ostin edelliselle viikonlopulle -06 R1:n jossa on STM:n luistokytkin. Kytkimen toiminta ei vakuuttanut Botnialla. Minusta perä seilasi etenkin neulansilmiin jarruttaessa(en käytä takajarrua ollenkaan), lisäksi perä tuntui tärisevän 3->2 vaihtaessa.

Kysymys siis on, miten paljon tuon pitäisi luistaa? Esim. Jos takarengas on ilmassa niin pitäisikö takarengasta jaksaa pyörittää käsin taaksepäin esim. 1. vaihteen ollessa silmässä? Ja saako tuota säädettyä mitenkään?

Avasin kytkin koppaa sen verran että tarkasti että tuolla tosiaan on stm luistokytkin, ja on siellä. Päällimäisessä jousessa lukee 130kg, saako noita vaikka löysempänä?

EDIT: ilmeisesti sekundääri jousen jäykkyydellä passataan tuota moottorijarrun luistoa. Pitänee purkaa kytkintä sen verran lisää että saa tuon jousen näkyviin. Ainakin stm:n sivuilla näitä löytyy eri jäykkyydellä, opiskeluksi menee:blink:
 
Sillä alemmalla jousella tosiaan saa säädettyä luistoa, siis sillä mikä painaa keskiötä vastaan kun se nousee kuularamppeja pitkin ja avaa kytkinpakkaa. Kannattaa tarkkaan katsoa myös niiden kuularamppien kunto, ettei ne ole kuluneet ja kuulat jumita. Lisäksi noi STM:t ovat kohtuullisen ronkeleita levypakan paksuudesta ja painelevyn kuluneisuudesta.

Etsi kyseisen kytkimen manuaali ja lue tarkkaan läpi. Toimiessaan ja säädöissään noi toimii erittäin pehmeästi ja pyörää on mukava viedä vähän rajumminkin.
 
Kiitti vinkistä. Ei tuo niin monimutkainen laitos olekaan mitä räjäytyskuva ja kasausohje antoi ymmärtää. Painelevy on mintissä kunnossa ja levypakka toleranssissa. Kuularampeissa näkyy pientä kulumaa... Käsin keskiötä ja rumpua pyöritellessä pakka aukeaa takertelematta abaut 4mm, jonka jälkeen tuntuu pieni pykälä. Sekundääri jousi oli 50 kiloinen, tilasin tuohon testiksi 30 kiloisen jousen. Jos ei tuollakaan pelaa hyvin niin sitten pitää vissiin uusia keskiö ja rumpu.

Motoparkissa näkee miten kytkin vörkkii kevyemmällä jousella. Sit jos vielä kerkesi/saisi alustan huollettua niin passaisi päästellä :grin:
 
Juu ei tainnut keretä jousi ens viikonlopulle, unohin että Euroopassa kesälomat on elokuussa eikä mitään siis tapahdu kuten ei Suomessakaan heinäkuussa. Alustan huollon suhteen en myöskään kerennyt/jaksanut tehdä mitään. Noh, ajellaan motoparkissa olemassa olevalla setupilla.

Tuli sitten myös uusi kysymys. Sopiiko -11 vuosimallin vanteet tuohon -06 malliin? Kaveri lopetti ratailut ja sillä olis sopivaan hintaan vanteet jouten jos nuo vaan kävis omaan laitteeseen.
 
Kiitos tiedosta, sitten pitää alkaa hieromaan vanteista kauppaa. Ei tuossa taida muutenkaan olla vakio levyr ainakaan edessä kun satulan alla on jokin sovitepala.

Jos siinä on sovitepalat orkkis satuloiden alla, niin viittaisi kyllä siihen että levyn halkasija on 320 mm joka on 04-06 R1:sissä vakio, 07- eteenpäin on 310 mm.
 
Back
Ylös