Yamaha YZF-R6

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
2006-vuosimallin R6R:stä pitäisi ketjut ja rattaat vaihtaa. Eturatas on kuitenkin todella tiukasti kiinni. Onko tuossa mutterissa, jokin lukitus, jota en ole vain älynnyt vai pitääkö vain hakea pidempää jatkovartta? Nytkin tuntuu vanhat ketjut venyvän kun tuota yrittää vääntää auki.

On mutterin päässä, pitäisi olla naputettu vähän alas tuohon akselin uraan. Luultavasti laitettu lukitetta olettaen että väännetty oikeaan suuntaan eli normaalisti vastapäivään. Muuten nuo auenneet melko helposti. Eli vähän lämpöä mutuun tai pulttipyssy jos ei muuten, vaihde vapaalle ja lankku vanteen puolien väliin.
 
2006-vuosimallin R6R:stä pitäisi ketjut ja rattaat vaihtaa. Eturatas on kuitenkin todella tiukasti kiinni. Onko tuossa mutterissa, jokin lukitus, jota en ole vain älynnyt vai pitääkö vain hakea pidempää jatkovartta? Nytkin tuntuu vanhat ketjut venyvän kun tuota yrittää vääntää auki.

Jos ei ole vielä pulttipyssyä ja kompressoria, niin budjettiratkaisuna mun mielestä erinomainen valinta on Bilteman sähkökäyttöinen verkkovirtapulttipyssy (iskee 450 Nm, maksaa n.50€), aika iso mutta on avannut kaiken mitä sille olen tarjoillut, mm avautumaton kawan eturatas, pösön apulaitehihnapyörän mutteri ja takapyörän navan mutteri. Tulee vielä varahiilet mukana.
 
2006-vuosimallin R6R:stä pitäisi ketjut ja rattaat vaihtaa. Eturatas on kuitenkin todella tiukasti kiinni. Onko tuossa mutterissa, jokin lukitus, jota en ole vain älynnyt vai pitääkö vain hakea pidempää jatkovartta? Nytkin tuntuu vanhat ketjut venyvän kun tuota yrittää vääntää auki.
Eräs samanikäinen mutteri avautui puolentoistametrin varrella ja jollain 500-1000Nm väännöllä helvetinmoisen paukauksen saattelemana. Mitään ei hajonnut.
 
Jos ei ole vielä pulttipyssyä ja kompressoria, niin budjettiratkaisuna mun mielestä erinomainen valinta on Bilteman sähkökäyttöinen verkkovirtapulttipyssy (iskee 450 Nm, maksaa n.50€), aika iso mutta on avannut kaiken mitä sille olen tarjoillut, mm avautumaton kawan eturatas, pösön apulaitehihnapyörän mutteri ja takapyörän navan mutteri. Tulee vielä varahiilet mukana.

Sama on ollut käytössä täälläkin, hyvin on auennut esim. duksun takapyörän mutteri (240Nm), mutta yksi zx-10:n eturatas ei siitä ollut moinaankaan. Järeämmällä hakkaavalla lähti lopulta. Pulttipyssyssä olis hyvä olla lyhyt hylsy, jos on varrellinen niin paras terä iskusta jää siihen. Nii ja mieluummin hakkaa sitten (vanhaa) ketjua vasten kuin vaihteiston rattaita.

Mut hyvä ettet aloittanut vanhan ketjun katkaisulla...:;):
 
Viimeksi muokattu:
Ketjusta kannattaa myös vaikka takarenkaasta vastaan pitämällä tms. kirrata "löysät" pois, muuten pulttipyssy vaan heiluttaa ketjua.
 
Moro.

Mulla on tuollainen 2005 vuosimallin R6. Olen ostamassa siihen uutta ilmansuodatinta ja kauhistelen noita hintoja. Miksi juuri tuossa mallissa on tuo ilmansuodatin noi älyttömän hintainen, ja mitä eroa sillä on esimerkiksi tuohon 99-2002 mallin suodattimeen, kun ulkoisesti näyttää aika samalta? :D
 
Moro.

Mulla on tuollainen 2005 vuosimallin R6. Olen ostamassa siihen uutta ilmansuodatinta ja kauhistelen noita hintoja. Miksi juuri tuossa mallissa on tuo ilmansuodatin noi älyttömän hintainen, ja mitä eroa sillä on esimerkiksi tuohon 99-2002 mallin suodattimeen, kun ulkoisesti näyttää aika samalta? :D
Ainakin sama K&N ilmansuodatin käy malleihin 1999-2005.
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/yamaha/yzf-r6/2005/#parts=208

Jos se orkkis ilmansuodatin on jostain syystä tyyris, ni suosittelen sitte hankkimaan tollasen K&N ilmansuodattimen, joka on pestävä ja näinollen sitä ei aktiivisesti hoidettuna juurikaan ikinä tarvitse vaihtaa. Se on (kuulemma) pikkasen "väljempi" kuin orkkis ilmansuodatin eli putsausominaisuus ei ole aivan niin hyvä, mutta pyörille joilla orkkis suodattimet ovat vaikeita saada tai jotka ovat helkkarin ylihinnoiteltuja, ni noi K&N suodattimet ovat erittäin fiksu vaihtoehto. Itse en kumpaankaan pyörään oo tarvinnu tollasta suodatinta ku ne maksaa 30e kumpaanki pyörään.

HUOM! Vaikka toi suodatin käy malleihin 99-05 ni en silti mene takaamaan että se 2002 orkkis suodatin sopii sun pyörään. Niissä ku valitettavasti saattaa olla jotain nerokkuuksia miksi ei käykään.
 
Moro.

Mulla on tuollainen 2005 vuosimallin R6. Olen ostamassa siihen uutta ilmansuodatinta ja kauhistelen noita hintoja. Miksi juuri tuossa mallissa on tuo ilmansuodatin noi älyttömän hintainen, ja mitä eroa sillä on esimerkiksi tuohon 99-2002 mallin suodattimeen, kun ulkoisesti näyttää aika samalta? :D

Ainakin sama K&N ilmansuodatin käy malleihin 1999-2005.
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/yamaha/yzf-r6/2005/#parts=208

Jos se orkkis ilmansuodatin on jostain syystä tyyris, ni suosittelen sitte hankkimaan tollasen K&N ilmansuodattimen, joka on pestävä ja näinollen sitä ei aktiivisesti hoidettuna juurikaan ikinä tarvitse vaihtaa. Se on (kuulemma) pikkasen "väljempi" kuin orkkis ilmansuodatin eli putsausominaisuus ei ole aivan niin hyvä, mutta pyörille joilla orkkis suodattimet ovat vaikeita saada tai jotka ovat helkkarin ylihinnoiteltuja, ni noi K&N suodattimet ovat erittäin fiksu vaihtoehto. Itse en kumpaankaan pyörään oo tarvinnu tollasta suodatinta ku ne maksaa 30e kumpaanki pyörään.

HUOM! Vaikka toi suodatin käy malleihin 99-05 ni en silti mene takaamaan että se 2002 orkkis suodatin sopii sun pyörään. Niissä ku valitettavasti saattaa olla jotain nerokkuuksia miksi ei käykään.

Muistaakseni K&N -suodattimesta piti leikata joku käikäle pois, jotta se käy 2003-2005 -malleihin. Jotain eroa niissä orkkisfilttereissä on, mutta en kyllä osaa tarkemmin sanoa mitä, mutta tuossa edullinen orkkistyyppinen, jos vapaavirtausfiltterit ei kiinnosta:

https://www.carpimoto.it/en-FI/37341_Y4255-Yamaha-R6-03-05-Meiwa-Air-Filter.htm
 
Onko kenelläkään ollut ongelmia 2006 ja eteenpäin suutinten kanssa? Käytin tossa ratapyörän koneen auki, lähinnä tarkastelumielessä ja meinasin että olisin samalla huollattanut kaikki 8 kpl suuttimia "tässä nyt kun kerran ollaan" -tyyppisesti. Tuntuu kuitenkin jotenkin henkisesti ahdistavalta 250 € hintalappu huollosta kun ne näyttää kaikin puolin ehjiltä ja siisteiltä ja pyörä on pelannut moitteetta.
 
Onko kenelläkään ollut ongelmia 2006 ja eteenpäin suutinten kanssa? Käytin tossa ratapyörän koneen auki, lähinnä tarkastelumielessä ja meinasin että olisin samalla huollattanut kaikki 8 kpl suuttimia "tässä nyt kun kerran ollaan" -tyyppisesti. Tuntuu kuitenkin jotenkin henkisesti ahdistavalta 250 € hintalappu huollosta kun ne näyttää kaikin puolin ehjiltä ja siisteiltä ja pyörä on pelannut moitteetta.

Tää on vähän semmonen "tieto lisää tuskaa" tyyppinen huolto. Jos ei tiedä mitä ne oman pyörän suuttimen oikeesti tekee, voi olla tyytyväinen, että ne näyttää kivalta. Sit kun käyttää huollossa ja näkee laput niin ihmettelee, että "voi helvetti, tää pitäs tehdä joka vuos.".

Eli tuurillaan yli 15 vuotta vanhat huoltamattomat suuttimet on vielä ihan ok, mutta todennäköisesti ne ei kyllä enää uutta vastaa.
 
Onko kenelläkään ollut ongelmia 2006 ja eteenpäin suutinten kanssa? Käytin tossa ratapyörän koneen auki, lähinnä tarkastelumielessä ja meinasin että olisin samalla huollattanut kaikki 8 kpl suuttimia "tässä nyt kun kerran ollaan" -tyyppisesti. Tuntuu kuitenkin jotenkin henkisesti ahdistavalta 250 € hintalappu huollosta kun ne näyttää kaikin puolin ehjiltä ja siisteiltä ja pyörä on pelannut moitteetta.

Itsellä on 2007 R6 ja käytin muutama vuosi sitten suuttimet (8kpl) tarkastuksessa Finjectorilla kun oli pyörässä käyntivikaa. Vikaa niissä ei ollut ja ominaisuudet uutta vastaavat. Ei se pelkkä tarkastus muistaakseni ihan hirveitä maksanut ja tuli ainakin varmuus, että ovat ok.
 
Itsellä on 2007 R6 ja käytin muutama vuosi sitten suuttimet (8kpl) tarkastuksessa Finjectorilla kun oli pyörässä käyntivikaa. Vikaa niissä ei ollut ja ominaisuudet uutta vastaavat. Ei se pelkkä tarkastus muistaakseni ihan hirveitä maksanut ja tuli ainakin varmuus, että ovat ok.

Jeps, taidanpa tehdä itse samat. Tarkastus oli yhteensä Finjectorilla n. 110 €:n luokkaa vs. huolto tosiaan sen about 250 €. Huolletaan sitten se/ne suuttimet, jos sieltä joku tukkoinen/ vikainen löytyy.
 
Ostin -08 R6 kilpipelin eli ihan orkkis ja ajatuksena laittaa jollain tavalla ratapeliksi todella pienellä budjetilla. Mopossa on säädettävät jalkatapit ja cliparit. Käänsin vaihdekaavion.

Tänään hain muutamat katteet Tampereelta. Oon katukatteet nyt poistanut ja oikein yllätyin miten paljon siitä lähtee osaa pois. Sähköihin en uskalla koskea. La aikana olis tarkotus reenikatteet asennella omin pikku kätösin. Tuttu kaveri myy shifterin ja jotaki sähköpiuhoja olis kans tarjolla ( kittisähköt/ecu tai jotain semmosta mistä en ite ymmärrä mitään ), ne vaan maksaa tämmöseen 4k peliin aika paljon.. eikä taida olla järkeä laittaa vähistä rahoista.

Mutta onko vaihtoehdot sitten powercommanderi ja vaan toi shifteri? Jotain muuta, mitä?

Tosta vissiin vielä katti pois ja joku putkenpätkä siihen? Arrowsin slipari on

Kiva jos sais jeesiä, en näistä mopojen tekniikoista ymmärrä yhtään mitään mikä varmaan näistä höpötyksistä selviskin, tykkään vaan ajella eli kaikki vinkit on varmasti mun kohdalla hyviä.

Kiitos.

Ps. Sunnuntaina kymille, niin tulen isoilta pojilta kyseleen kaikkea mahdollista

#ST73
 
Tuolta löytyy juttua meikäläisen R6:n rakentelusta ja projektiosioista muitakin ketjuja.

http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/300028-Joulutarina-Vakio-Yamaha-R6R

Kittiecu vaatii periaatteessa myös kittisähköt jolloin ylimääräiset katukäytössä tarvittavat systeemit jää pois sähköjärjestelmästa. Hyvänä puolena siinä jää vakioecu ja sähkösarja ehjäksi. Kittiecussa on olemassa valmiina säätömahdollisuudet ja sifteritoiminto yms.

Vakioecuun pääsee käsiksi useammallakin eri (maksullisella)softalla ja vakioecusta voi muokata kittiecun toimimaan vakiojohtosarjalla, kuten itsellä on tehty.

Noi ulkoiset signaalien huijaamiseen perustuvat säätöpurkit alkaa olla vähän turhia nykypäivänä jos vaan pyörän omaa ecua pääsee softalla ronkkimaan.
 
Ok, hyvin avattu tota sähköasiaa. Tsekkaan laittamasi linkin. Kiitos avusta.
 
Tuli ostettua 2006 mallin R6R mistä ajattelin rakentaa talven aikana ratapäiville sopivan pelin. Ecun fläshäys kiinnostaisi, jotta saisi ecuohjatun shifterin ja blipperin ym. kittiecun ominaisuudet käyttöön. Tarkoitus on käyttää pyörää edelleen myös katuliikenteessä, joten vakiosähköt jää paikalleen.

Missä olette fläshäyttäneet ecuja? Ifitecin nettisivut on pois pelistä, liekö enää on firma toiminnassa.
 
Back
Ylös