Juupaseipäs ja jossittelua.. Mutta kun kerran kysyttiin, niin kerron mielipiteeni perusteluineen:Lauri, älä nyt ota hlökohtaisesti, mutta väänny mulle vaikka varmistuslangasta että mikä puoltaa sitä että isolohkot ei sopisi samaan aikaan radalle jos tulokset ei sitä puolla?Niin no.. veikkaan että tästä maasta ei löydy yhtään kuskia, joka saisi kaiken irti 600, tai 1000cc pyörästä, joten toki kuski ratkaisee. Tällä radalla vaan tuo ero tuntui olevan suurin näin ajajan näkökulmasta ja tällä pienellä kokemuksella, jonka radasta ehti saamaan. Tilastoja voi tulkita monin tavoin ja sieltä löytää juuri sen totuuden, jota etsii. Rata oli kyllä mielestäni oikein hauska ja peräti mukava ajaa, eli ehdottomasti pitää mennä uudestaan..Jos katsoo tuloksia, niin molemmissa lähdöissä aika hassusti sekaisin kuussatkut ja tonniset. Ihme homma että jotkut kerkiää kuussatkuillakin.
Lähtösuoralla ei ole suurta eroa 600 vs 1000, koska avaus on röykkyinen ja kusiainenkin kiihtyy suhteellisen hyvin loppuun asti. Ohitus siinä on hyvin riskaabeli, kuten osoitti esim superbiken warm-up ja sb-kisan loppuratkaisu 3.sijasta. Sen jälkeen mutkissa rata on niin kapea, että ohi ei mahdu. Piikissä pääsee ohi, mutta sen jälkeen tuleekin sitten kilosen alue, eli vaikka nopeet mutkat menisikin huonosti, niin pääsuora on niin pitkä, että ohi pääsee melkoisella todennäköisyydellä. Sinne hitaaseen oikea-oikea yhdistelmään ei mahdu kuin yksi kerrallaan ja kun kilosella ohittaa jarrussa, niin ulostulo on aika pitkälti samanlainen, kuin normaalillakin ajolinjalla. Käytännössä siis mutkasta ei pääse kusiaisella ulos yhtään kovempaa, kuin tonnisella, joten suoralla on auttamatta jäljessä. Seuraavaksi vasurin jälkeen tulee "kaksi" oikeaa mutkaa, joista voi koittaa ohi, mutta aika riskillä menee. Ja taas ollaan alussa ja tonninen edessä.
Ratkaisu olisi jättää hieman rakoa niin että nopeassa vasurissa saisi kunnon ulostulon, mutta silloin kisatilanteessa joku tulee takaa jo edelle. Mielestäni vastaavaa ongelmaa ei ole esim Alastarolla, josta Jukkakin puhui, koska siellä pääsuora on lyhyt (alle 200 km/h kusiaisella 1.28 vauhdissa) ja ykkösmutkassa on paljon tilaa. Alastaron Las Palmasissa on toki hyvä ohituspaikka, mutta siinä vauhti on vieläkin pienempi ja kusiainen kiihtyy elko hyvin loppuun asti. Räyskälässä huippujätkät taitaa puskea +260 pääsuoran jarruun ja harrastelijat jonkin verran hitaammin, mutta +200 nopeuksissa tuo tehoero kyllä tuntuu vaikka ei näykään kierrosajoissa. Jos haluat tuloksista analyysiä, niin esim SB-A:ssa top 10 ruutuun "riitti" korkea 1.23. Veikkaan että esim STK kärkimies Kostamo ei olisi top-10:ssä pystynyt ajamaan SB-kisassa vaikka aika-ajojen paras kierrosaika olikin 1.23:772.
Ei kun nyt ymmärsit väärin. En tarkoittanut, että jokkiksessa pitäisi erotella 600, 1000, 1300 (joksi eräs sivustaseuraaja luuli minun pyörääni), 800 MotoGP tai 125GP eri luokiksi. Sivulauseessani, jota nyt on väännelty suurempaan rooliin, kuin olin tarkoittanut, tarkoitukseni oli sanoa, että jatkossa pyrin itse välttämään Räyskälään tuloa sillä tavalla että ajan kusiaisella kilosia vastaan. En siksi ettei Jukka saisi minua ohitella, vaan siksi, että on hauskempi ajaa, jos tilanne on tasaväkisempi. Esim Alastarolla se on hauskaa, kun pääsee kilosesta ohi, mutta Räyskälässä sitä vaan odotti että koska se tulee suoralla takaisin ja mitään ei ollut tehtävissä (paitsi aiemmin mainitsemani sikamainen peittely).Koska nyt Laurilla on kusiainen ja tonniset ovat tulppina mutkissa. Tiedän tunteen, koska eräs Lauri oli joskus tulppana mutkissa ja ohitteli suorilla, mutta eipä se minua stressannut, mutkissa mentiin ohi ja sillä sipuli.
Tästä saa Lauri pahastua. Mäkin pahastuin kun jätkä ei tullut telttaa pystyttämään eikä purkamaan. Ensi kerralla kusen tankkiin ja niin kusee koira, toinen Lauri (joka muuten kusi koiran päälle) ja Petekin.
Mitäs kasasitte teltan ennen kukonlaulua ja puritte ennen kuin ehti kissaa sanoa.. Itse kuiskin "kissaa" ambulanssissa ja teippailin itseeni jääpusseja jeesusteipillä..
edit: selkeytin yhtä lausetta jättäen sen silti epäselväksi.. Problem solved ja lisää internetvääntöä luvassa