• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Yksi pytty

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kukkoshka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kukkoshka

New member
Satuin tuossa viikonloppuna katselemaan tarkemmin BMW:n oliko se nyt F650 -pyörää. Sellainen matkaenduro. Ainakin olin katsovinani että se on yksisylinterinen mutta siinä on kuitenkin kaksi kaasaria  
confused_orig.gif
Sattuuko joku tietämään minkä takia? Siis mikä ideana, vai onko se vain sen takia että on vaikeampi sitten säädellä  
biggrin.gif

edit: Siis en ole sellaista ostamassa, vaan muuten vaan rupesi kiinnostamaan tuo kaasarihomma
smile_org.gif

Useimmissa moderneissa yksipyttyisissä on kaksi kaasaria / ruiskurunkoa. Virtaukset saadaan helpommin kohdalleen kaikilla käyntikierroksilla, kun soppaa tarjoilee kaksi pienempää kurkkua yhden ison sijaan (kisacrosseissa ja -enduroissa riittää sitten yksi kaasari, kun tuolla alakierrosten käytöksellä ei niin väliä...). Isossa pytyssä, jossa männän halkaisija alkaa olla kymmenen sentin nurkilla, kahden kaasarin imujärjestely on nykyaikaisessa neliventtiilikannessa helppo järjestää, kun kummallekin imuvenalle on oma kaasarinsa. Synkronoida noita ei kovin tarkkaan tarvitse, kun kumpikin kaasari hönkii samaan pyttyyn... Samoin usein pakokäyrätkin ovat pyttylähdöltään tuplat - kultakin pakovenalta oma putkensa.

Ainakin entisessä Ténéréssä kurkkujen toiminta oli vielä kaksivaiheista eli pienillä kierroksilla vain primäärikaasari tarjosi koneelle kakkua ja sitten kierrosten myötä sekundäärikaasari puuttui peliin tarjoten lisäravinnetta.

ja tämän takia ei yksisylinterisestä voi tehdä käytännössä yli 650cc ilman että mukavuus kärsii big time.
Itse olen useampien sylinterien kannalla, en ole suuri harrikka fani ainakaan. Äänet kyllä jytää jossain 400cc per sylinteri vehkeessä mutta tärinät on jo faijan SS750 ducatissa hirmuiset.

ja tämän takia ei yksisylinterisestä voi tehdä käytännössä yli 650cc ilman että mukavuus kärsii big time.
Itse olen useampien sylinterien kannalla, en ole suuri harrikka fani ainakaan. Äänet kyllä jytää jossain 400cc per sylinteri vehkeessä mutta tärinät on jo faijan SS750 ducatissa hirmuiset.
No sehän on hienoa kun hiekkatiellä joka männän iskulla pyörä sutaisee hieman..ei jätä arvailujen varaan millainen vehje siitä on kulkenut
tounge.gif

Useimmissa moderneissa yksipyttyisissä on kaksi kaasaria / ruiskurunkoa. Virtaukset saadaan helpommin kohdalleen kaikilla käyntikierroksilla, kun soppaa tarjoilee kaksi pienempää kurkkua yhden ison sijaan (kisacrosseissa ja -enduroissa riittää sitten yksi kaasari, kun tuolla alakierrosten käytöksellä ei niin väliä...). Isossa pytyssä, jossa männän halkaisija alkaa olla kymmenen sentin nurkilla, kahden kaasarin imujärjestely on nykyaikaisessa neliventtiilikannessa helppo järjestää, kun kummallekin imuvenalle on oma kaasarinsa. Synkronoida noita ei kovin tarkkaan tarvitse, kun kumpikin kaasari hönkii samaan pyttyyn... Samoin usein pakokäyrätkin ovat pyttylähdöltään tuplat - kultakin pakovenalta oma putkensa.

Ainakin entisessä Ténéréssä kurkkujen toiminta oli vielä kaksivaiheista eli pienillä kierroksilla vain primäärikaasari tarjosi koneelle kakkua ja sitten kierrosten myötä sekundäärikaasari puuttui peliin tarjoten lisäravinnetta.
Miksi nää kisakireet isot nelarit on sit yhellä kaasarilla sit?

Yammuhan käytti/käyttää XT myllyissä kakskurkkusia.

Niinjoo.. kun on tarpeeks ei-hinnat-alkaen-malli niin niissähän on Keihinin FCR't kiinni.

wink.gif

Itse haluaisin ruiskun... paljonkohan Aprilian SXV tulee maksamaan.

sanoi:
Miksi nää kisakireet isot nelarit on sit yhellä kaasarilla sit?

Harvoinpa sitä "kisakireässä" tarvitsee panostaa pikkukierroksien toimintaan ja tasaiseen käyntiin, kun koko ajan kiljutetaan konetta reippailla kierroksilla. Myös polttoainetalous on toisarvoinen seikka.

sanoi:
Yammuhan käytti/käyttää XT myllyissä kakskurkkusia.

Ei tuo XT:n Teikei mikään puhdas kaksikurkkuinen ole, koska siinä tavallaan kaksi erilaista kaasutinta samassa paketissa - primääri ja sekundääri (luisti- vs. alipainetoiminen), joista sekundääri tulee peliin vasta korkeammilla kierroksilla (pikkukierroksilla auttaa myös pitämään bensankulutuksen aisoissa). Kaksikurkkuisessa siis kurkut ja toiminta identtisiä.

Back