• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Yleisvaatetus

Maalaistollo

New member
Miten varustaudutte ns. arkena, kun liikutte mopolla ja hoidatte arkiaskareitanne?

Aamulla on vielä viileää, ehkä kosteakin keli, edessä työmatka, kenellä lyhyempi, kenellä pidempi (60 km). Työvaatteet voivat olla ajopuvun alla, tai sitten tarpeen mukaan vaihdetaan erillinen työasu. Päivällä mahdollisesti pyrähdys lounaalle, lämpöä jo vähän enemmän kuin aamulla. Iltapäivällä kotimatka, ruokakaupan kautta, muutama litra maitoa, leipää sekä hedelmiä kotiin. Iltapäivän lämpötila eri luokkaa kuin aamulla, matka ja aika kuitenkin sama.

Vuodenaikojen vaihtelukin tietysti vaikuttaa vähän asiaan, mutta mikä sinulla on arjen vaatekokoonpano?
 
Jos ei nyt vartavasten kunnon ajolenkille lähde, niin farkut ja gore- tai nahkapuvun takki. Duunis tosin mormoonipuku päällä että hiljasempaa yhdistellä sitä ajovaatteisiin...
sad_orig.gif
 
työmatkoilla joko nahkahousut ja -takki..tai farkut ja nahkatakki,,..firman "univormu" päällä ei vihti ajella metriäkään, paitsi autolla...
sad_orig.gif
 
Nahkapuku päällä ja kylmemmällä kelillä lämpökerrasto alla. Duuni vaatteet on valmiiksi töissä ettei tarvitse erikseen kiikuttaa edestakaisin. Työmatka 30 km/suunta.
sport05.gif
 
Goret päällä aina, duunissa parit vaihtoehdot lämpötilan mukaan. Menomatka 55km ja kotimatkahan saattaa venähtää.  
cool.gif
 
Vaikka tiukkapipo joissain asioissa olenkin, annan itselleni anteeksi +25 suvilauantaina kauppareissun T-paidassa (2km keskustaan ja takaisin). Omapa on ihottumani, jos sen joskus hankin. Viileällä kelillä tai hiukkaakin pidemmillä matkoilla asianmukaista kudonnaista päälle. Potasta en sen sijaan tingi ikinä, aina on suupertti päässä. Ja jalassakin enemmän kuin luontainen anturanahka! Kyytiin ei pääse kuin "pukeutuneita". Viileät kelit ynnä matkat: lue eka lauseen alku...
 
Vaikka tiukkapipo joissain asioissa olenkin, annan itselleni anteeksi +25 suvilauantaina kauppareissun T-paidassa (2km keskustaan ja takaisin). Omapa on ihottumani, jos sen joskus hankin.
(USA) tilastojen mukaan erittain suuri osa moottoripyoraonnettomuuksista tapahtuu alle 5 km paassa kotiovesta. Joten malttia mukaan myos lyhyemmille matkoille.
 
Taitaa muistaakseni päteä kaikkiin onnettomuuksiin, on sama millä liikkuu niin tais olla toi viis kilsaa se säde ku tapahtuu eniten vahinkoja.Taitaa ihmisen pää alkaa  seuraavia juttuja pohtimaan ja liikkuminen käy kuulon perusteella kun ollaan kotiovella.Eiks tapaturmienkin pohjalta ajateltuna koti on vaarallisin paikka olla.
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif
 
Nahkapuvun hankittuani oon vetänyt sne aina tunnollisesit päälle kun oon lähtenyt matkaan...se kun on mun lempiasuste, ja mä nä näytän hyvältä nahois...
biggrin.gif

Jonkun kerran lienen mennyt farkut jalassa ja nahkatakki päällä kauppaan...kesätöissä kun kävin niin oli goret päällä matkat, ja haalarit päällä töissä. Ruokatunnille usein t-paidassa...
blush.gif
 
Duunissa asialliset pukukopit, suihkuineen ja kohta ehkä uima-allaskin
thumbs-up.gif
Eli office-kledjut odottelee kopissa ja matkalle tekno-alusasu, collage-housut ja joku paitaraasu - hihan pituus kylmyyden mukaan. Ja pintaan AINA tix-texit
cool.gif
Tuo tekno-alusasu tuo kummasti kelivaraa lämmittäen kylmällä ja pitäen kuitenkin ihon kuivana hieman lämpöisemmässäkin => ei haittaa vaikka aamulla 10 astetta kylmempää kuin illalla
sport05.gif
 
Lähdin kyselemään ko. asiaa. koska itselläni tuottaa välilä hankaluuksia varatua sopivalla asulla. Keväinen ja syksyinen aamulämpötila kaipaa tekstiiliasun, jonka alle voi pukea töissä tarvittavan vaatetuksen, solmiota ja pikkutakkia myöden. Kengät pidän yleensä työpaikalla odottamassa. Iltapäivällä on kuitenkin usein lämmin, ja vaatetus saisi olla kevyempi. Kesäaikaan käytän kaksiosaista nahkavarustusta, mutta silloin alle ei sovi enää pikkutakki. Sadevarustus minulla on aina sivulaukussa.

Entä sitten, kun poikkeatte matkalla johonkin, vaikka puoleksi tunniksi? Varusteet ovat liikaa, niin liikkuvuuden kuin lämmönkin kannalta, joten toiset jalkineet on mukava vaihtaa, ja ajopuku laittaa laukkuihin.
 
Entä sitten, kun poikkeatte matkalla johonkin, vaikka puoleksi tunniksi? Varusteet ovat liikaa, niin liikkuvuuden kuin lämmönkin kannalta, joten toiset jalkineet on mukava vaihtaa, ja ajopuku laittaa laukkuihin.
Tuonpa takia kesäisillä moporetkillä jää tuo yleissivistäytyminen hiukka niukaksi, nahkahousutkin on kuumat +25 asteessa tallustellessa, ja kädet täynnä kypärää ja ajotakkia ja mitä muuta vielä... Olisi tosiaan Suomessakin monta paikkaa, joihin olisi kiva tutustua muutenkin kuin ohiajamalla, mutta niihin täytyy tehdä aivan oma toivioretkensä. Mopo on ajamista varten, ja kun  mopolla ollaan liikkeellä, sitten ajetaan! (Hiukan taisi mennä off-topic, sorry!)
 
Työmatka 400 m. Ajokamat pidän duunissa, että voi lähtee päiväajelulle jos siltä tuntuu.
 
Viileillä keleillä "gore"-puvun alla on ruskovillan kerrasto, eli pikku pakko vaihtaa, jos tahtoo ajopuvun riisua. Lämpimämmillä strechit farkut, t-paita tai poolo. Ajokamat pitkällä lukittavalla vaijerilla hihojen ja lahkeiden läpi mopoon kiinni, jos ei mahdu laukkuihin, hälyttävä levypyörälukko päälle, ettei hirveesti houkuta ketään kauemmin niitä julkisilla paikoilla räpläillä ja voi lähteä vaikka turisteilemaan. Vaihtokenkiä en kyllä kuskaa. Mies väittää, että naisten jalkahiki ei haise, joten sitä saa,mitä tilaa!
wink.gif
 
Yleensä jos vähänkään kauemmas menen niin aina kunnolla ajovarusteet päällä, mutta jos vain lähikauppaan poikkeen niin sitten farkut ja nahkatakki...
Nyt on sitten kova painon pudotus , että mahtuisi uusi nahka-asu päälle kun kelit antaa myöten
smile_org.gif
 
Työmatka alle 10 km, joten kesällä käytössä farkut, nahkatakki ja pikkukengät. Jalkineista on suurin ongelma. Pitäisi löytää jotkin sopivat popot, jotka ei ole ihan yhtä raskaat kuin ajosaappaat mutta suojaisi vähän paremmin kuin tavalliset kesäkengät.
cool.gif
 
Terve! Kylmemmillä keleillä, nahkatakki ja -housut+ alusasu
microkangasta tai jotain sellaista (rukalta) . Luonnollisesti ajosaappaat ja kypärähuppu. Vähän lämpimällä nahkatakki ja mp asun farkut joissa silkkikangas etupuolella(kankaan ja oman nahan välissä).
confused_orig.gif
 Kaulasuojus kaikilla keleillä, paitsi  kaupungilla cruisaillessa puffi.
cool.gif
 Etelässäkin pitemmillä matkoilla nahkatakki ja em. farkut. Pikkuteillä ja kaupungeissa vuoreton  Koreasta ostettu satiininen lohikäärmetakki ja tavalliset farkut ja ajosaappaat. Heldin perälaukkuun ja tavararullaan mahtuu vaihtokamppeet ja kengät karttojen yms. seuraksi.
tounge.gif
Nahkatakin saa kivasti "mustekalalla" laukun päälle. Jos jätettiin pyörä parkkiin, vaijerilla takki ja perälaukun luukut kiinni. Hyvin toimi.
idea3.gif
 
Täytyy vaan viitsiä pysähtyä ja vaihtaa tarkoituksen mukaiset
asut. Pakko myöntää että etelässä tuli ajettua jonkun verran myös t- paidassa, josta seurauksena oli, että kyynärvarret paloivat kunnolla ja kesívät pitkään .
withstupid.gif

Kotka
 
Back
Ylös