• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ylinopeus ja dna-näyte

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eriveto79
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

eriveto79

New member
Terve arvon motoristi veljet ja siskot.

Onko toimenpiteet alla olevassa asiassa kenenkään muun mielestä "hieman" yli mitoitettu?

Ensin selvennän, että en hae säälipisteitä, enkä puolustele tekoani, vaan kyseenalaistan seuraukset.

Eli kyseessä ylinopeus moottoripyörällä 100km/h alueella 180km/h. Syytteenä siis törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Myönsin teon heti paikan päällä ja lisäksi kuulusteluissa myönsin kaiken. Nyt asia etenee oikeuteen ja sieltä tulee lopullinen tuomio, joka on mielestäni ok. Yllätys seurasi kuulusteluiden jälkeen, kun minulta otettiin dna-näyte, sormenjäljet, käsialanäyte, valokuvia, kirjattiin ulkoisia tuntomerkkejä, yms, yms.

Eli nyt sen takia, että avasin "tyhjällä tiellä", kuivan ja hyvän kelin aikana, vaarantaen lähinnä oman henkeni, jouduin poliisin rekisteriin. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Oma taipumukseni on aina ollut ajaa hieman lain "rajoilla" ja joskus ylikin, eli sinänsä saan katsoa vain ja ainoastaan peiliin. Joskushan se onni loppuu jokaiselta.

Ja siis laillisestihan poliisi saa dna:n ottaa, jos ko. rikoksesta voidaan tuomita max. 6kk vankeutta. Ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta max. rangaistus on 2v vankeutta. Eli poliisi ei rikkonut lakia, mutta kysynkin siis mikä on mielipiteesi? Teinkö niin suuren rikoksen, että ansaitsin tulla merkatuksi poliisin rekisteriin? Elämmekö oikeasti oikeusvaltiossa?

Nimim. en ole katkera, mutta kuitenkin...  
kaboom.gif

Minun puolesta jokaiselta voisi ottaa sen DNA:n vaikkei mitään tekisikään. Mitä se haittaa jos sellainen rekisteri olisikin, voisi ajatella siitä olevan enemmän hyötyä kuin haittaa monessakin tapauksessa. Samoin jokaiselta MATU:lta kairalla kunnon näyte heti rajalla.
Ei kai tuo sinuakaan haittaa. Onhan meistä jokaisesta jo nytkin melkoiset historiat monessakin paikassa.

Minun puolesta jokaiselta voisi ottaa sen DNA:n vaikkei  mitään tekisikään. Mitä se haittaa jos sellainen rekisteri olisikin, voisi ajatella siitä olevan enemmän hyötyä kuin haittaa monessakin tapauksessa. Samoin jokaiselta MATU:lta kairalla kunnon näyte heti rajalla.
Ei kai tuo sinuakaan haittaa. Onhan meistä jokaisesta jo nytkin melkoiset historiat monessakin paikassa.
Laitetaanko makkariinkin videovalvonta? Ethän sä siellä mitään laitonta puuhaa?

Minun puolesta jokaiselta voisi ottaa sen DNA:n vaikkei  mitään tekisikään. Mitä se haittaa jos sellainen rekisteri olisikin, voisi ajatella siitä olevan enemmän hyötyä kuin haittaa monessakin tapauksessa. Samoin jokaiselta MATU:lta kairalla kunnon näyte heti rajalla.
No ei se minua sinänsä haittaa, mutta mielestäni ko. menettely ei ole tasa-arvoista tehtyyn rikokseen nähden. Mutta itsepähän me tämmöisen isoveli valvoo -yhteiskunnan me olemme rakentaneet. Eikö semmoinen gps-siru jokaiseen olisi myös loistava ajatus?
tounge.gif

Kerkesit ennen mua.
biggrin.gif

Tällä tavalla selviää olitko se sinä silloin Bodomilla.Tavallaan hyvä ja huono asia. Minulle siitä ei ole ongelmaa tietääkseni. Olisihan se hauskaa saada ylinopeussakkojen lisäksi parin kymmenen vuoden elatusmaksut maksettavaksi korkojen kanssa  
033102ass_1_prv.gif

Hyvä, hyvä.... jos multa tollasen rikkeen jälkeen meinaa lakaa verta imeen niin mä hankin lisää hankaluuksii ja koppaan meitin kylän skoudee nekkuun
smile_org.gif
tää on tällanen pieni maalaiskunta niin kyl ne uuvet aina täällä koittaa pätee kunnes huomaavat että täällä kaikki tuntee kaikki joten jopa polliisin on tultava ihmisten kanssa toimeen eli joutavuuksin ei lähdetä... toivottavasti jatkossakin näin.

Kerkesit ennen mua.  
biggrin.gif
Kakkosta silmään ;-D

Ei muuta haittaa kuin se että siinä vaiheessa ollaan jo aika pitkällä poliisivaltiossa, mitä sen jälkeen ? Sirua nahkaan jotta voi poliisi ja muut virkamiehet seurailla menemisiä -> jos siru liikkuu jossain kilsan tai 2 yli sallitun niin automaattisanktio tulee perässä. Ei kusipäisten poliitikkojen sekä hullujen virkamiesten kaikkia keksintöjä tarvitse niellä.

Ja KYLLÄ, dna + muut mugshottiviritykset on kyllä tässä tapauksessa aika liioiteltuja toimenpiteitä.

Kyllä noitten toimenpiteitten tekeminen lähinnä kuulostaa joltain murhatutkimukselta.
Ylinopeuden yhteydessä aika naurettavaa. (Vaikkei varmaan hymyilyttänytkään)
crazy.gif

Kyllä noitten toimenpiteitten tekeminen lähinnä kuulostaa joltain murhatutkimukselta.
Ylinopeuden yhteydessä aika naurettavaa. (Vaikkei varmaan hymyilyttänytkään)
crazy.gif
Lähinnä semmonen CSI-meininki mullakin tuli mieleen, kun polliisi-täti tikulla alkoi raaputella näytettä posken sisäpinnalta... Siihen asti olin katuva ja pahoillani menetetyn kortin vuoksi, mutta kyllä ko. tapahtuman jälkeen kunnon kapina kaikkia auktoriteetteja kohtaan sai otteen meikäläisestä...
033102bebe_1_prv.gif

Mutta mitäs läksin, oma vika...
withstupid.gif

Täyttä paskaa ja liiottelua koko homma.Sori ,mutta mun mielestä motoristien tekemät rikkeet on harmittomia.Virkavalta vois keskittää voimansa oikeisiin rikoksiin.

Minun puolesta jokaiselta voisi ottaa sen DNA:n vaikkei mitään tekisikään. Mitä se haittaa jos sellainen rekisteri olisikin, voisi ajatella siitä olevan enemmän hyötyä kuin haittaa monessakin tapauksessa.
Poliisin tai ylipäätään valtion rekistereistähän löytyy erilaisten lupapapruhakemusten myötä sinusta jo jos jonkinlaista dataa valmiiksi ja nyt biopassien aikaan yhä vain enempi yksilöivää sormenjälkeä yms. niin mitä se DNA siinä jonon jatkona lisää enää haittaisi
nixweiss.gif
Tosin mitä kaikkea tuolta sitten paljatuukaan kun tehdään noiden viranomaiskantojen ristiintarkistus esim. pankkitietojen kanssa, missäs sä sitä visaas oletkaan vinguttanut jne
tounge.gif

Mutta tällä hetkellä ehkä tuo DNA:kin kuitenkin menisi enempi puolivapaaehtoisena, sillä esim. passiahan sinun ei ole pakko hakea ellet sitä tartte. Se missä sitten menee se kynnys keltä esim. rikoksen myötä DNA-näyte tulee ottaa ja keltä ei, niin johan tuossa tuli lakitekstiä aiemmin lainailtua. Eli tältä pohjalta ehkä hieman liioiteltuja tällä kertaa nuo poliisin toimet, mutta ihan lainvoimaisia silti
lookaround_orig.gif

mitähän kun olis kieltäytynyt... suu kiinni.

huipputarkat rekisterit, dna, älysirut yms n hienoja ja 'ei haittaa ketään', kunnes valtaan tulee joku hitleri ja se päättää käyttää kyseistä rekisteriä poistaakseen jonkun kansanryhmän.

ihan periaatteessa kaikkea kiristymistä pitää vastustaa.

dna testitkin toimii rikollisiin vain silloin kun ne on hölmöjä ja ei tienneet dna testeistä. nyt kun asiasta tiedetään, niin laittaa hiusverkon päähänsä ja hanskat käteen, kerää jostain julkisesta vessasta hiuksia ja ripottelee ne rikospaikalle. siinähän rupeaa tavalliset ihmiset ihmettelemään, ettei ole mitään haittaa koko kansan dna rekisteristä, kun sut pidätetään jostain ulvilan murhasta, vaikka olet käynyt vain anttilan vessassa.

esim sormenjälkien siirtely on jo lähes vaikeampaa onnistuneesti, kuin siirrellä muitten hiuksia...

JT

Sanotaan nyt vaikka näin, että tuollaisen puuhastelun jälkeen on ainakin turha tulla selittämään mistään poliisin resurssipulasta, kun ihan oikeasti vakavia rikoksia pitäisi selvittää.

Sanotaan nyt vaikka näin, että tuollaisen puuhastelun jälkeen on ainakin turha tulla selittämään mistään poliisin resurssipulasta, kun ihan oikeasti vakavia rikoksia pitäisi selvittää.
Tai että onko se sitten ihme että ON resurssipulaa, jos tommosia pitää tehdä...
niiden oikeiden tapausten selvittäminen on ihan hullun vaikeaa. jos pystyy föönillä erottelemaan rikolliset liikennevirrasta, niin mikäs sen kätevämpää.. kustannustehokasta.

lisäksi asiakkaat on yleisesti maksukykyisiä.

Ehkä ne ennakoivasti säästävät mahdollista tutkinta-aikaa jos sattuukin joskus tirskauttamaan sen 180km/h hatelikkoon tms. pikastopin aiheuttajaan ja menee tunnistamattomaan kuntoon.

Back