Ylinopeus vaarantaa itsesi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja khm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

khm

New member
Eilen ajelin vanhaa kolmostietä Hämeenlinnan pohjoispuolella GPS:n mukaan nopeudella 91 km/h. Juuri ennen Iittalaa Kankaisten risteyksen kohdalla toinen motoristi ohitti minut keltaisista viivoista välittämättä suurella ylinopeudella.
Kankaisten risteyksen jälkeen on siltatyömaa ja 30 km/h nopeusrajoitus. Tullessani työmaalle ohittajani jarruvalot paloivat Iittalan liikenneympyrässä eli alle 500 m matkalla eromme oli kasvanut yli kilometriin.

Mielestäni kyseisen kaltainen ajotyyli pilaa motoristien mainetta ja vaarantaa myös ajajan hengen. Tiellä 130 kun hyppii myös peuroja ja hirviä, joiden väistäminen olisi käytetyllä nopeudella ollut mahdotonta.
Sivuteiltäkin voi tulla autoja liikenteen joukkoon, luullen kulkijoiden käyttävän normaaleja nopeuksia.

Ja vielä järjettömämmäksi tapahtuman tekee se tosiasia, että vieressä kulkee motari
 
1302873052100.jpg
 
Eilen ajelin vanhaa kolmostietä Hämeenlinnan pohjoispuolella GPS:n mukaan nopeudella 91 km/h. Juuri ennen Iittalaa Kankaisten risteyksen kohdalla toinen motoristi ohitti minut keltaisista viivoista välittämättä suurella ylinopeudella.
Kankaisten risteyksen jälkeen on siltatyömaa ja 30 km/h nopeusrajoitus. Tullessani työmaalle ohittajani jarruvalot paloivat Iittalan liikenneympyrässä eli alle 500 m matkalla eromme oli kasvanut yli kilometriin.

Mielestäni kyseisen kaltainen ajotyyli pilaa motoristien mainetta ja vaarantaa myös ajajan hengen. Tiellä 130 kun hyppii myös peuroja ja hirviä, joiden väistäminen olisi käytetyllä nopeudella ollut mahdotonta.
Sivuteiltäkin voi tulla autoja liikenteen joukkoon, luullen kulkijoiden käyttävän normaaleja nopeuksia.

Ja vielä järjettömämmäksi tapahtuman tekee se tosiasia, että vieressä kulkee motari

Aika kovaa on ajanut kun alle 500m matkalla tulee yli kilometrin ero :p
 
Täytynee todeta noista poikkeuksellisesti alennetuista nopeusrajoituksita että ne ovat lähes poikkeuksetta Suomessa ihan päin persettä.

Onhan se selvä homma, että jos tiellä on ajolinjoilla jotain työkalustoa ja -miehiä töissä, niin tiputetaan sitten vaikka 80 -> 30 jotta taataan työmiehille turvallinen työpäivä. Juttu erikseen on kuitenkin se kun illaksi ja yöksi ne työkoneet ajetaan läheiselle sorakentälle parkkiin ja työmiehet painuvat kotiin kaljaa juomaan mutta kas kummaa 30 kylttejä kukaan ei viitsi käydä kääntämässä tai peittämässä.

Täällä Turun suunnalla varsinkin tuntuu olevan useammassa paikassa noita ikuisuustyömaita, joissa ei iltaisin ja öisin tehdä mitään, eikä siellä ole mitään esteitä ajokaistoilla, mutta silti 30 nopeusrajoitukset. Siinä sitä sitten köröttelee 30km/h ja ihmettelee, että miksi ihmeessä tästä ei saa ajaa normaalia vauhtia läpi. Sitten jossain kohtaa ajelee siitä 40, sitten 50 ja lopulta ei jaksa hidastaa turhan tähden.

Jos noita ylihitaita rajoituksia ei väärinkäytettäisi niin tienkäyttäjät varmasti noudattaisivat niitä tunnollisemmin...
 
Tullessani työmaalle ohittajani jarruvalot paloivat Iittalan liikenneympyrässä eli alle 500 m matkalla eromme oli kasvanut yli kilometriin.

Mielestäni kyseisen kaltainen ajotyyli pilaa motoristien mainetta...

Löysit sitten peruutusvaihteen? Ja mainekin meni? Voi sa*tana, kyllä nyt ajotakin hihat savuaa.

BTW Jarruvalon syttyminen ei tarkoita ettei tilanne olisi hallinnassa. Jarruilla on sellainen tarkoitus, että voi säätää tilannenopeutta nopeasti.
 
"Pilaa motoristien mainetta". Onko meillä muka joku maine? Mielestäni motoristien joukko on ihan yhtä kirjavaa kuin muidenkin tiellä liikkujien. Toiset ajaa säntisti toiset taas ei ja jokainen ajaa joskus ylinopeutta joka muuta väittää niin valehtelee.
 
Vaaransit itse itsesi kun ajoit ylinopeutta sillä paikalla on kaiketi 80 km/h rajoitus.
Keltaisten viivojenkin kohdalla saa ohittaa jos ei ylitä viivoja eikä ole erillistä ohituskieltomerkkiä.
 
Vaaransit itse itsesi kun ajoit ylinopeutta sillä paikalla on kaiketi 80 km/h rajoitus.
Keltaisten viivojenkin kohdalla saa ohittaa jos ei ylitä viivoja eikä ole erillistä ohituskieltomerkkiä.

Niin vaaransin ja varannan ehkä myöhemminkin. Kyseinen ylinopeus on kuitenkin niin pieni ettei se aiheuta vaaratilanteita muiden tielläliikkujien kanssa. Kuten ylempänä todettiin, jos väittää ettei ole ajanut ylinopeutta, puhuu palturia.

Keltainen sulkuviiva ylitettiin ja vieläpä risteysalueella.

Tämä oli tässä. Orggimorot loppui yleiseen järjettömän ylinopeuden sallivaan asenteeseen.
 
Eniten mua harmittaa nää motoristit jotka pöllii toisen fillarin, huumehönöissään tai kännissä, ajaa ylinopeutta ja lopuks fillari säretään, jos ei menny ajossa jo särki. Sitä kans ihmetellyt, kun seuraavan päivän lööpeissä on motoristi teki sitä ja tätä. Miten hampista tulee motoristi, kun aja pöllityllä vehkeellä. Tuleeko musta putkiasentaja jos ostan putkitongit? Maine menny jo aika päiviä sitten :bye:
 
Niin vaaransin ja varannan ehkä myöhemminkin. Kyseinen ylinopeus on kuitenkin niin pieni ettei se aiheuta vaaratilanteita muiden tielläliikkujien kanssa. Kuten ylempänä todettiin, jos väittää ettei ole ajanut ylinopeutta, puhuu palturia.

Keltainen sulkuviiva ylitettiin ja vieläpä risteysalueella.

Tämä oli tässä. Orggimorot loppui yleiseen järjettömän ylinopeuden sallivaan asenteeseen.

Joo kyllä näitä kuolemaa halveksuvia "motoristeja" on muuallakin nähty. Taannoin olin autolla liikenteessä kun parinkymmenen "agostinin" lauma ajoi ohitse mutkaisella tiellä jossa näkemät olivat heikon ja olemattoman välillä, tierajoitus 80 km/t oma nopeus 84 km/t ja lauman nopeus ainakin 130 - 150 km/t. Ohitse oli päästävä tuli porukkaa vastaan tai ei. Kyseessä taisi olla jonkinlainen letkajenkka ja sanonta "joukossa tyhmyys tiivistyy" piti tässä(kin) tapauksessa erinomaisesti paikkansa.

No onneksi jatkossa ne kaaharit jotka jäävät kiinni saavat sitten kaivaa kuvettaan hieman reilummin ja pienemmistä ylinopeuksista:

Sisäministeriö on patistanut poliisihallitusta kiristämään sakotuskynnystä, mahdollisesti jo heinäkuussa. Ministeriö lähetti viime viikolla poliisihallitukselle esityksen, joka toteutuessaan alentaa ylinopeuden sakotusrajan nykyisestä 11 kilometriä tunnista 5 kilometriin tunnissa.

Ministeriö haluaa alentaa sakotuskynnystä siksi, että moni autoilija ja moottoripyöräilijä tietää poliisin katsovan sormien läpi alle 11 km/h ylinopeuksia. Ministeriön mielestä poliisin sisäinen sakotusohje on löysä ja siksi vaarantaa liikenteen turvallisuutta. Ohjeen laillisuusperuste on niin ikään epäselvä.

Ministeriö hoputtaa poliisia alentamaan sakotuskynnystä myös valtion kassatulojen kasvattamiseksi. Juha Sipilän (kesk) hallitus haluaa kerätä roimasti lisää sakkorahaa. Ministeriö on päätynyt siihen, että tuloja lisätään kahdella konstilla: Sakot tuplataan ja sakotuskynnys madalletaan.

Sisäministeriö kirjoittaa parhaillaan uutta asetusta, joka tuplaa nykyiset sakkomäärät. Uusi asetus voi tulla voimaan jo ensi syksynä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo kyllä näitä kuolemaa halveksuvia "motoristeja" on muuallakin nähty. Taannoin olin autolla liikenteessä kun parinkymmenen "agostinin" lauma ajoi ohitse mutkaisella tiellä jossa näkemät olivat heikon ja olemattoman välillä, tierajoitus 80 km/t oma nopeus 84 km/t ja lauman nopeus ainakin 130 - 150 km/t. Ohitse oli päästävä tuli porukkaa vastaan tai ei. Kyseessä taisi olla jonkinlainen letkajenkka.

No onneksi jatkossa ne kaaharit jotka jäävät kiinni saavat sitten kaivaa kuvettaan hieman reilummin ja pienemmistä ylinopeuksista:

Sisäministeriö on patistanut poliisihallitusta kiristämään sakotuskynnystä, mahdollisesti jo heinäkuussa. Ministeriö lähetti viime viikolla poliisihallitukselle esityksen, joka toteutuessaan alentaa ylinopeuden sakotusrajan nykyisestä 11 kilometriä tunnista 5 kilometriin tunnissa.

Ministeriö haluaa alentaa sakotuskynnystä siksi, että moni autoilija ja moottoripyöräilijä tietää poliisin katsovan sormien läpi alle 11 km/h ylinopeuksia. Ministeriön mielestä poliisin sisäinen sakotusohje on löysä ja siksi vaarantaa liikenteen turvallisuutta. Ohjeen laillisuusperuste on niin ikään epäselvä.

Ministeriö hoputtaa poliisia alentamaan sakotuskynnystä myös valtion kassatulojen kasvattamiseksi. Juha Sipilän (kesk) hallitus haluaa kerätä roimasti lisää sakkorahaa. Ministeriö on päätynyt siihen, että tuloja lisätään kahdella konstilla: Sakot tuplataan ja sakotuskynnys madalletaan.

Sisäministeriö kirjoittaa parhaillaan uutta asetusta, joka tuplaa nykyiset sakkomäärät. Uusi asetus voi tulla voimaan jo ensi syksynä.

Kuten aiemminkin todettua, kyseessä on rahankeräys eikä sillä ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Liikenteessä saa jatkossakin perseillä aivan sen mukaan mihin mielikuvitus riittää, kunhan sen tekee enintään tiekohtaisen nopeusrajoituksen ilmoittamalla nopeudella.
Menee samaan kastiin sen kanssa, että promillerajaa alennetaan niin, että myös piimää tai ruisleipää syöneet saavat rattijuoppoustuomion.
 
Kuten aiemminkin todettua, kyseessä on rahankeräys eikä sillä ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Liikenteessä saa jatkossakin perseillä aivan sen mukaan mihin mielikuvitus riittää, kunhan sen tekee enintään tiekohtaisen nopeusrajoituksen ilmoittamalla nopeudella.
Menee samaan kastiin sen kanssa, että promillerajaa alennetaan niin, että myös piimää tai ruisleipää syöneet saavat rattijuoppoustuomion.

Onneksi kerätään ja keräykseen ei ole pakko osallistua, ajelee vain tikkarin mukaan. Jos se taas tuntuu kovin vaikealta niin sitten ei auta kuin maksaa....
 
Ei nyt helvetti, onko keskustelun aloittajalla nyt ihan oikeasti kaikki inkkarit kanootissa? :right:
Noh, ainakin tätä ketjua voi seurata seuraavan pari viikkoa jos alkaa telkkarin tarjonta tympimään ja tahtoo komediaa elämäänsä. :thumbup:

"ylinopeuden salliva asenne" Naurahdin ääneen.:grin:
 
Ei nyt helvetti, onko keskustelun aloittajalla nyt ihan oikeasti kaikki inkkarit kanootissa? :right:
Noh, ainakin tätä ketjua voi seurata seuraavan pari viikkoa jos alkaa telkkarin tarjonta tympimään ja tahtoo komediaa elämäänsä. :thumbup:

"ylinopeuden salliva asenne" Naurahdin ääneen.:grin:

Niinkö, kyllähän täällä liikennerikollisuuteen yllyttäminen sekä ihannointi tai ainakin hiljainen hyväksyntä on aika korkeassa kurssissa. Näin ei pitäisi olla.
 
Onneksi kerätään ja keräykseen ei ole pakko osallistua, ajelee vain tikkarin mukaan. Jos se taas tuntuu kovin vaikealta niin sitten ei auta kuin maksaa....

Jokainen autolla tai moottoripyörällä liikenteessä kulkeva syyllistyy jossain kohtaa ylinopeuteen aina kun vähintään kymmenen kilometriä siirtyy paikasta toiseen. Joten ihan turha jeesustella ja paukutella hekseleitä.

Puhdasta rahankeräystähän tuo sakotusrajan muuttaminen on eikä sillä ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Ja se rahankeräyskin toimii vain hetken aikaa jos uudet rajat omaksutaan.

Kautta aikain on ollut tiedossa että sakotusraja on ollut noin kymmenen kilometrin ylitys ja siten tiedossa on ollut että se todellinen noperusrajoitus on tikkari + 10. Kun se tielle asetettavasta nopeusrajoituksesta päätöksen tekeväkin tietää että se merkin osoittama lukema ei ole se todellinen raja niin hän ottaa sen huomioon vaikkapa alitajuisesti. Siten sakotusrajan alentaminen johtanee siihen että aiemmin harkittu 50 rajoitus saatetaankin nostaa lukemaan 60.
 
Niinkö, kyllähän täällä liikennerikollisuuteen yllyttäminen sekä ihannointi tai ainakin hiljainen hyväksyntä on aika korkeassa kurssissa. Näin ei pitäisi olla.
jos joku ny menettää yöunensa siittä että joku toinen ohittaa 20km/h ylinopeudella ja vieläpä kaksipyöräisellä jonkun ihmisen ni ehkä reality check on paikallaan.
Tässä pohjolan banaanivaltiossa on aika monta muutakin isompaa asiaa sen verran pahasti päin per**ttä.
En nyt tarkoita että pitäisi ihannoida tai hyväksyä ylinopeuden ajaminen, mutta jokainen joka sitä kahvaa kääntää tietää kyllä tässä iässä ihan tasan tarkkaan sen mitä on tekemässä ja kantaa itse vastuun omista teoistaan.
Ei sitä ny prkl tartte sosiaalisessa mediassa rummuttaa maailmanloppuna ja olla mesoamassa että "byää ku toi ei leiki sääntöjen mukaan tällä hiekkalaatikolla"
Kyllä se tyyppi sit ite tietää missä meni vikaan kun mutka menee pitkäks tai tulee yllättävä tilanne.

Mua vaan ehkä inasen kypsyttää tää tapa takertua muiden tekemisiin niin paljon että ollaan ihan sokeita niille omille hömöilyille.
 
"Pilaa motoristien mainetta". Onko meillä muka joku maine? Mielestäni motoristien joukko on ihan yhtä kirjavaa kuin muidenkin tiellä liikkujien. Toiset ajaa säntisti toiset taas ei ja jokainen ajaa joskus ylinopeutta joka muuta väittää niin valehtelee.

Kunnia menetetään mutta maine senkun kasvaa :jippikaijee:
 
Niin vaaransin ja varannan ehkä myöhemminkin. Kyseinen ylinopeus on kuitenkin niin pieni ettei se aiheuta vaaratilanteita muiden tielläliikkujien kanssa. Kuten ylempänä todettiin, jos väittää ettei ole ajanut ylinopeutta, puhuu palturia.

Keltainen sulkuviiva ylitettiin ja vieläpä risteysalueella.

Tämä oli tässä. Orggimorot loppui yleiseen järjettömän ylinopeuden sallivaan asenteeseen.

...ei aiheuta vaaratilanteita muiden tielläliikkujien kanssa. Samat sanoo jokainen arvioidessaan omaa vauhtiaan ja ajoaan. Ihmeellistä asennekasvatusta: minun ylinopeus on hyväksyttävää vaan muiden ei. :grin:
 
Back
Ylös