YZF-R 125 katosi vedot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kähis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos lähdetään siitä oletusarvosta liikkeelle että nämä pyrät on nuorison käytössä ja käyttö sekä huolto monesti sen mukaista, niin mistä tiedät että käytetty moottori on sijoituksen aevoinen? Jonkinverran näiden kanssa touhunneena, sekä niiden käyttöä seuranneena, en kovien herkästi käytettyä moottoria ostaisi ellen tarkkaan tietäisi historiaa. Varmaa kuitenkin on se että männät näissä on kulutustavaraa ja niitä joutuu vaihtamaan tietyn ajan välein käytöstä ja huollosta riippuen.

Ei sitä sylnteriä tarvii vaihtaa ellei pinnoitus ole vaurioitunut jostain syystä, sylkällä ajaa helposti kuusinumeroisia lukuja. Pelkkä männän vaihto yleensä riittää ja taas matka jatkuu kymmeniätuhansia kilsoja, männän vaihtoon tarvittavat kamat maksaa ostopaikasta ja tuotteiden alkuperästä riippuen 100-300€.
 
Jos lähdetään siitä oletusarvosta liikkeelle että nämä pyrät on nuorison käytössä ja käyttö sekä huolto monesti sen mukaista, niin mistä tiedät että käytetty moottori on sijoituksen aevoinen? Jonkinverran näiden kanssa touhunneena, sekä niiden käyttöä seuranneena, en kovien herkästi käytettyä moottoria ostaisi ellen tarkkaan tietäisi historiaa. Varmaa kuitenkin on se että männät näissä on kulutustavaraa ja niitä joutuu vaihtamaan tietyn ajan välein käytöstä ja huollosta riippuen.

Siis nyt puhun firmasta, joka kunnostaa noita moottoreita työkseen ja antaa niille takuun. En mitään peräkammarin latopyörää, mistä on vaan motti irroitettu jos se sattui silloin toimimaan kun se on latoon työnnetty.

-Kähmy
 
Ahaa, meinaatko niinkun aikoinaan meillä oli yritys joka teki kunnostettuja vaihtomoottoreita autoihin?

Jos mietitään hetki.

Tuollaisten yritysten tarkoitus on tehdä voittoa jokaisesta myydystä vaihtomoottorista ja yksi tunnettu keino on vaihtaa moottoriin vain pakollinen määrä osia että se saadaan toimimaan, tämä on nähty avaamalla moottori kunnostuksen jälkeen ja myöhemmin. Parin vaihtomoottoreita tehneen firman tuotoksista on aikoinaan kokemuksia ja niiden perusteella en ole kovin vakuuttunut siitä että vaihtomoottori olisi millään tavalla parempi kun itse kunnostettu. Kyse oli kyllä auton moottoreista mutta en millään jaksa uskoa että bisnesajatus olisi muuttunut millään tavalla kunnostettujen vaihtomoottoreiden osalta.

Jokainen toki tekee miten parhaaksi näkee.
 
Ahaa, meinaatko niinkun aikoinaan meillä oli Car-Parts joka teki kunnostettuja vaihtomoottoreita autoihin?

Jos mietitään hetki.

Tuollaisten yritysten tarkoitus on tehdä voittoa jokaisesta myydystä vaihtomoottorista ja yksi tunnettu keino on vaihtaa moottoriin vain pakollinen määrä osia että se saadaan toimimaan. Parin vaihtomoottoreita tehneen firman tuotoksista on aikoinaan kokemuksia ja niiden perusteella en ole kovin vakuuttunut siitä että vaihtomoottori olisi millään tavalla parempi kun itse kunnostettu. Kyse oli kyllä auton moottoreista mutta en millään jaksa uskoa että bisnesajatus olisi muuttunut millään tavalla kunnostettujen vaihtomoottoreiden osalta.

Jokainen toki tekee miten parhaaksi näkee.

Mulla ei ole hajuakaan car-partsista enkä ole mitenkään auton moottoreista kiinnostunut, vaikka ala on aika lailla varmaan sama.

Toki tiedän että voittoa pitää tehdä, eikä nuo osat ole ilmaisia.

Mutta sulla on varmaan parempi ratkaisu tähän ongelmaan?

-Kähmy
 
Ongelman ratkaisu selviää kun moottori avataan. Yleensä selviää männän vaihdolla joka maksaa sen 100-300€ ostopaikasta riippuen, alakerran tekee noin 300 eurolla jos on laakerivika. Sylinteri menee hyvin harvoin vaihtoon joten sitä ei kannata murehtia vielä tässä vaiheessa. Jos ei pysty itse tekemään niin korjaamon työ tuohon päälle joka on helposti 180-600€
 
Ongelman ratkaisu selviää kun moottori avataan. Yleensä selviää männän vaihdolla joka maksaa sen 100-300€ ostopaikasta riippuen, alakerran tekee noin 300 eurolla jos on laakerivika. Sylinteri menee hyvin harvoin vaihtoon joten sitä ei kannata murehtia vielä tässä vaiheessa. Jos ei pysty itse tekemään niin korjaamon työ tuohon päälle joka on helposti 180-600€

Toki avataan, mua huolettaa vaan tuo nakutus ja se että öljjyn seassa oli kuitenkin alumiinihilettä...

-Kähmy
 
"Mutta sulla on varmaan parempi ratkaisu tähän ongelmaan?"

Puskista vastaus. Tee itse. Ainakin tulee kriittisesti tarkasteltua vaihtokelpoiset osat ja tulee tehtyä kunnolla, kun itselle tekee.

Jos toisella teettää vaikkapa 10h per 40€/h, mikä on varmaan realistinen arvio kestosta, ja siihen osat päälle, niin kalliiksi tulee. Eikö kunnostettu moottori ollut about samat kuin tähän menisi ja mitä sieltä tulee.

Jos ei ole työkaluja ja paikkaa, missä laittaa, niin tehdasuusi moottori olisi vaihtoehto. Uusi moottori ilman apulaitteita on 1099€ ja 20€ rahtia, niin kannattaako säästää paria satasta? Vanhasta voi saada erotuksen osia kauppaamalla eteenpäin. Kinkkinen tapaus.
 
Tämä on siis se firma, jota olen miettinyt:

https://www.ebay.co.uk/str/Go-Bikes-125?_trksid=p2047675.l2568

Go Bikes 125 is a family run company .It was established to offer a engine rebuild service for the Yamaha YZF 125 and WR 125 bikers by professionals!

-Kähmy

Ei ole järjyn hintaisia koneita mutta edelleen olen erittäin skeptinen kunnostettujen vaihtomoottoreiden osalta. Näyttää käyttävän tarvikesylintereitä niissä missä on joutunut sylinterin vaihtamaan, hyvällä tuurilla saa laadukkaalla sylinterillä olevan koneen, tai sitten putkitetun halpis sylinterin jonka kestoikä on selkeästi lyhyempi kun pinnoitetulla pytyllä. Toinen kysymys on alakerran laakerointi, onko oikeasti vaihdettu? Kolmas kysymys, onko startin kytkimelle tehty alakerran avauksen yhteydessä mitään? Neljäs kysymys, onko kytkilevyt uusittu vai kasattu vähiten kluneista osista joita on pöydillä lojunut? Mulle tulee noissa koneissa liikaa kysymyksiä vailla vastauksia.
 
Avaa se ja katso mitä rikki. Ihan turha murehtia osien hintaa ennenkuin se osalista on kasassa. Sitten tiedät tilaatko jonkinlaisen vaihtokoneen vai löytyykö tuurilla markan vika. Pikkuhilettähän noissa on aina kun vaihteita rusikoidaan ja meno on junnuilla yleensä kovaa.

Josse alapään laakeri on porsinut, hileen määrä on kuin aiemmissa kuvissani. Nyt ymmärrän tekstistä että hilettä on todella vähän ja se voi olla ihan normaalia.

Hankala ymmärtää miksi tässä kovasti pohditaan vaihtokonetta, kun selkeesti ei ole hajuakaan onko kone edes kunnolla rikki.
 
Ootte varmaan oikeassa, että tutkitaan ensin ja sitten hutkitaan. Mulla vaan on traumoja edellisen (Husse 125 smoto) männän leikkaamisen kanssa kun sen kokoonsaaminen oli melkoisen v*ttumainen homma ja loppulasku olikin sitten aika iso.

No niin, sylinterin kansi on auki. Sieltä päästä siisti kuin sika pienenä. Kohdistin tuon ketjun ja kampiakselin merkin kohdalleen ja kun konetta pyöritin, se pyöri kyllä pehmeästi, enkä havainnut mitään naputusta tai kolinaa. Konetta kun irroitettiin, tuli sieltä onneksi öljy kohtuu paljon lisää, joten ei se nyt ihan rutikuiva ole ollut. Mutta lisää olisi saanut olla kyllä.

Pistin kampiakselin merkin kohdalleen, tuo nokka-akselin merkki ei mee ihan kohdalleen, vähän jää vajaaksi. Onko tuo normaalia?

https://www.dropbox.com/s/1gjj96m7qmyaexs/IMG_20180823_172722.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/t8zrcs7j1zf969h/IMG_20180823_171749.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/h575rrmahgofaoz/IMG_20180823_171911.jpg?dl=0

Hyvä kysymys, tuleeko itselle vai myyntiin. Tulee pojalle vielä ajopeliksi, kun autokortin saa vasta 6/2019.

-Kähmy
 
Vähän menee asian ohi, mutta minkähän takia vain Honda osaa tehdä oikeasti luotettavia piikin moottoreita. Mitä tässä lukenut juttuja, niin muita saa huoltaa ja remontoida paljon useammin.

Tallissa seisoo itsellä yksi 2006 vuosimallin cebari, jonka mittarissa on 51tkm. Ostin aikoinaan 32tkm ajettuna ja koko aikana ei ole tarvinnut tehdä mitään öljynvaihtojen lisäksi. Öljynvaihtovälikin on 8tkm, tosin öljyt tuli vaihdettua n. 5tkm välein kun ei vuodessa tullut enempää kilsoja. Lukenut joskus, että mäntä olisi hyvä vaihtaa sadan tonnin kohdalla, mutta käytännössä kone kestää melkein yhtä hyvin kuin isompien pyörien. En tiedä, Honda se vaan toimii :WAZAAP:
 
Peli elää...mäntä näkyvissä. Kannessa, venttiileissä eikä männässä ainakaan näkyviä vaurioita. Kuvissa osa pinnoista on putsaamattomia, eli heti irroituksen jälkeen otettu (esim mäntä). Männässä oli kai yzärin tyyppivika, eli liian lyhyt kaulus ja mäntä liikkuu ("keinuu") selvästi tuossa paikalla. Eli siinä näkyy nyt kolo männän ja sylinterin välissä kello kuudessa, kun taas kello 12 on tiivis.

Kannen tiivisteessä on kaksi tommoista "syvennystä" kello 4 ja kello 7 about, ne varmaan kuuluu asiaan?

https://www.dropbox.com/s/ozckub8ewfin989/IMG_20180823_180443.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/xowuma51p40vb2v/IMG_20180823_180459.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/is9qak6d02i9u5d/IMG_20180823_180518.jpg?dl=0

-Kähmy
 
Mäntä ja sylinteri on entisiä. Männän toisella puolella näkyy hinkkausjäljet, "nystyrä" männän päällä ja männänrengas täysin jumissa slotissaan. Samalla puolella näkyy sylinterissä aika karut hinkkausjäljet. Mäntää ylöspäin vedettäessä ei tunnu klappia (kiertokangen laakerissa). Olisko mäntä ollut sylinterissä hieman vinottain ja näin ollen osunut venoihin?

https://www.dropbox.com/s/603w37i165k9hn9/IMG_20180823_182630.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/w4riit0efftyjzp/IMG_20180823_182646.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/brw1nucnmj1lfl0/IMG_20180823_184227.jpg?dl=0

-Kähmy
 
Ajoitusmerkkejä ei saa ihan kohdalleen, ihan normi homma eikä aiheuta toimenpiteitä.

Mäntä leikannut kiinni oikein huolella ja syyksi sanoisin voitelun puute, joko liian vähän öljyä koneessa tai keulittu pitkiä vetoja. Mäntä on ollut väljä jo pidemmän aikaa öljyisestä karstasta päätellen ja kone on syönyt öljyä varmaankin pidemmän aikaa. Mäntä ja sylinteri vaihtoon, eBaysta saa uutta sylinteri/mäntä kittiä reilulla satasella. Jos voimaa haluaa samalla lisää niin 150cc tai 180cc pytty kiinni, kannen huolellinen porttaus koska siinä kanavat on tehty tarkoituksella ahdistavaksi, PC tai säätöboxi ja penkitys. Noiden jälkeen vääntöä on ihan eri tavalla.

Honda on Honda, siitä ei pääse mihinkään, kestäviä pirulaisia ja muilla on opittavaa tässä asiassa vaikka Yamaha/Minarelli 125 kone ei missään nimessä huono ole. Onhan se tällä hetkellä ehkä suosituin moottori kevareissa ja käytössä useilla eri merkeillä ja noi koneet saa nuorisolla sellaista käyttöä mitä moni täällä ei edes osaa kuvitella, siihen nähden kestävä kone.
 
Tuo mäntä ja sylkky ovat niin kauhean näköisiä että öljynpuute on kyllä vaivannut todella pahasti, ja luultavasti pitkään. Tästä analoginen johtopäätös että moottorista, vaihteistosta ja kannesta löytyy yhtä kauheaa tuhoa muualtakin, eli rempattavaa tiittää=osta ebaystä valmiiksi kunnostettu kone muutamalla satasella.
 
Ei välttämättä, vastaavia tullut esille ennenkin ja uusi pytty/mäntä ja matka jatkuu. Laatikosta ei tarvii olla vielä huolissaan, kannesta voi ottaa nokan irti ja jos laakeripinnat on puhtaat niin sekin on kunnossa. Ainoa joka ehkä kaipaa huolenpitoa on kiertokangen alalenkki joka on voinut ottaa itteensä voitelun puutteesta, kampuran laakerit tuntuu kestävän hyvon mutta jos lohkot menee auki niin nekin samalla uusiksi.

Sylinteri/mäntä sekä kiertari/kampuran laakerit, kustannukset 200-300€ ja taas hurisee. Ne vaihtokoneet on rempattu samoista lähtökohdista ja vain välttämättömät osat uusittu joten kannattaako maksaa 500-600€ vaihtokoneesta joka voi olla kasattu hyvin pitkälti vanhoista osista?
 
Kovin paljoa ei näillä maileilla enää jaksa ihmetellä, mutta on muutama juttu.....

Yksi niistä on se, että kuinka niin monelle onkaan niin helvetin vaikeaa pitää padassa
kunnon öljyä riittävästi ja vaihtaa ne ajoissa tarpeiden mukaan ???

Kollit toki on kolleja, eikä kaikki ole mitenkään into piukeena tekniikan suhteen tai
kiinnostunut ropaamisesta.

On se nyt kuitenkin "aikuisen" velvollisuus tehdä yksinkertaiset perusasiat selväksi....
vaikka periaatteella: Jos vedät kuivana ja peli porsii, saat osakses sen verran ymmärrystä
et kysytään: Kummasta päästä otat nää romut sisääs? :D.
 
Back
Ylös