YZF-R 125 katosi vedot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kähis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lootaa ei paljon alumiinihile kiinnosta, öljynpuute voi ongelmia tehdä mutta kohtuu vähissä saa olla että kärsii. Etenkin kun tehot on akkuporan luokkaa.
Kiertarin alapäässä ja kampuralla on vierintälaakerit, niille öljy tulee filsun läpi, eli puhtaana ovat saaneet riehua.
Minä kopeloisin kiertarin, välkkiä/yhtään epätasaisuutta pyörinnässä> vaihtoon, muuten ok. Sitten sivukopat auki ja kampuralle sama käpistely. Ja niinkuin Koheltaja sanoi, nokan laakeripukit auki ja kurkkaus ettei siellä ole kuivuus sotkenut.
Ekan öljyn ja filsunvaihdon tekisin kohtuu äkkiä, kun sitä paskaa siellä on.
Ei ne ole kipeitä pilluja ja ehjää ei kannata korjata.
Niijuu, kun hätäännyt sinistymisjäljistä kampuran limpuissa tapin kohdalla, lopeta hätääntyminen, tappi on lämpösovitteella kiinni, lämpövärit on asennuksen jäljiltä.
 
Lootaa ei paljon alumiinihile kiinnosta.
Oho! Ei sitten myöskään lootan laakereita alumiini haittaa? Sopivasti kun laakerin rullastoon osuu, toimii viskositeettinsa hyvin säilyttävänä voiteluaineena, ja helpottaa myös vaihderattaiden liikkumista akselillaan.
 
Kyseenalaistaminen on aina kivaa mutta ei rakentavaa, toisiko vma enemmän omaan kokemusta asioista esille että osataan suhtautua kuvailemiisi ongelmiin riittävällä vakavuudella, vai liikutaanko tässä teoriapohjalla?

Sylinteristä voi kokeilla hoonata alumiinit pois mutta veikkaan pinnoitteen ottaneen sen verran turpaansa että onko järkeä tehdä muutaman kympin säästön vuoksi mopojonne virityksiä? Uusi sylkkä/mäntä kustantaa reilu satasen joten maksaako vaivaa tehdä markan kokeilu sylinterille ja uhrata 50-80€ mäntään/tiivisteisiin kun muutaman lisäkympin investoinnilla saa uudet rojut kiinni? Oli sitten kyse käyttö- tai myytävästä pyörästä.
 
Jos metallia irtoo männästä niin eikös se päädy öljypohjaan? Sieltä taas imu on imutötterön sihdin läpi öljynsuodattimeen josta puhtaana laatikkoon ja kanteen? Öljyt vaihtaessa hilut tippuu öljypohjasta astian pohjalle.
 
Ketjussa on esitetty vakavalla naamalla arvauksia, joten oikastaan väärää tietoa.

Kuten aiemmin mainitsin, kyseinen moottori on kampiakselilta kuulalaakeroitu, linkissä räjäytyskuva.

https://www.npm.fi/fi/varaosat/yamaha/125-cc/yzf-r125/02-kampiakseli

Valistuneempi asianharrastaja havainnoi kuvasta aiemmin mainitsemani hankaluuden kiertokangen vaihtamista silmälläpitäen. Laakeri ja ketjupyörä pitää saada pois vai mutkaraudallako ajattelitte painaa prässissä?

Kiertokanki on laakeroitu neulalaakerilla, vai onko nimitys muuttunut viimeaikoina? Likuuuhan se varmasti, kun neulat leikkaa kiinni...

https://www.ebay.de/itm/Pleuel-Repa...135960?hash=item2cd52e33d8:g:zNAAAOSwj2RbD-sB

Nokka-akseli on laakeroitu kahdella kuulalaakerilla. Molemmat on standardeja.

https://www.npm.fi/fi/varaosat/yamaha/125-cc/yzf-r125/04-nokkaketju

Alkuperäinen kiertokangen tappi ei ole laitettu niin korkealla lämmöllä kampiakselin limppuihin, että värimuutosta olisi tapahtunut.

Että se niistä tarinoista laakerointien osalta.
 
Imusihdistä tulee silmällä näkyvää kamaa läpi, samoin pumpusta, filsuun ne jää jos öljyn mukana lähtevät liikkeelle, yleensä köllöttelevät öljypohjassa.
Jokaisen tuoreemmaan pyörän ja useimpien ei niin tuoreiden öljynvaihdossa propun magneetista vaihteistosta tullutta rautaa. Se on varsin normaalia eikä aiheuta toimenpiteitä jos ei isompia paloja ole joukossa. Tämä alumiinia selvästi kovempi metalli on irronnut ja ehkä irtoamisensa jälkeen ollut kosketuksissa vaihteiston osien kanssa ilman vaikuttavaa haittaa.
En nyt siis lupaa että loota ehjä on, mutta hyvin epätodennäköistä se on.
Vma:n kannattaa myös huolestua pyörän latausjärjestelmän sähköallergisoivasta vaikutuksesta. Onhan kuski varmasti käytetty lääkärissä?
 
Missään nimiessä tuohon ei laiteta isompaa sylkkää tai muutenkaan viritettä sitä!

Sylinteri/mäntä-sarjoja saa motonetistä alle 200€ mutta onko kellään kokemusta niistä? Aika moni paikka Suomessakin myy noita eri sarjoja, onko noissa eroja? Alkuperäiset osat vie konkurssiin sekunnissa.

Jos "alakerran" ottais auki, onko se paha nakki? Olen moottoreita kyllä aika paljon ropannut, mäntiä vaihtanut mutta semmoinen "koko motti levällään pöydällä ja rassataan"-meininki ei ole ehkä mun juttu. lähinnä pelottaa vaihteiston ja kytkimen ropaaminen.

Kiitos hyvistä vastauksista. Osaisko joku vielä kommentoida, mikä on aiheittanut tuon alkuperäisen ongelman eli veto on loppunut kesken moottoritien ja on käynyt vain pari sekunttia sen jälkeen kun sitä on yritetty käyntiin?

-Kähmy
 
En nyt siis lupaa että loota ehjä on, mutta hyvin epätodennäköistä se on.
No tässähän tämä. Ei ole mitään järkipohjaista syytä jättää asiaa tutkimatta, koska kone on kuitenkin jo pöydällä osittain avattuna.
Vma:n kannattaa myös huolestua pyörän latausjärjestelmän sähköallergisoivasta vaikutuksesta
MIinä tiedän että asiasta ei kannata huolestua, kuten sinäkin tiesit ettei mahdollinen alumiinisilppu vaihteistossa voi aiheuttaa mitään harmia.
 
No voitelun pettäminen ja männän sekä sylinterin yhdistymisyritys se vika on. Siksi veto pois ja kolina.

sradder: paljon on mopoja joissa on esim rivikakkonen ja silmukkakiertokamget. Ne puretaan normaalissa prässissä oikeassa järjestyksessä ja katsottuani tuon kuvan, ei tässäkään sen kummempi kiertokangen vaihto ole. Menee autotalliprässillä, tasapainotusta en ole ikinä itse tehnyt.

Yllätys oli että kiertokangen alapääkin on neulalaakerilla. Mahtaako se olla siten edes painevoideltu vai onko sekin loiskeessa vaan öljyä saava? Hyvää on se että tuo määrä alusilppua joka tässä lähtee, tuskin on tuhonnut moottoria sen enempää. Purkamista silti puoltaa se että saisi moskan pois.

Hankala sanoa näkemättä livenä kuinka itse toimisin. Jos veivin laakeri on alapäästä ok. ehkä sitten vaan kasaan uudella pytyllä ja männällä. Vaihtaa alkuun öljyt todella tiheästi jotta se loppupaska tulee koneesta ulos.
 
Jos katsoit räjäytyskuvaa, niin huomaat, että kuulalaakerin ulkokooli on tiellä, jotta prässillä voidaan painaa kiertokangen tappia. Lisäksi laakeri on niin lähellä kampiakselin limppua, että laakeria poistettaessa ulosvetäjänä ei toimi perus kolmijalkamalli tms. Lisäksi ketjupyörä jarruttelee mukavasti liikettä akselilla ja sen poistaminen vaatisi omat temppunsa.

Kyse ei ole voimasta tapin vaihdossa vaan kuinka voima saadaan kohdistettua.

Eivät ole kampuran ja veivin laakerit painevoideltuja. Eihän akselissa ole reikää, johon paineistettu öljy johdettaisiin.
 
Se on hyvä että kone pysyy vakona, kestää kaikista parhaiten ja bensankulutus pysyy todella pienenä. Kansi kannattaa kuitenkin käydä läpi ja puhdistaa karstat pois venttiileistä ja kanavista, enkä laske sitä virittämiseksi jos tekee samalla imu/pakopuolen kohdistuksen ja käy kevyesti kanavia läpi. Pelkästään tällä saa alavääntöä lisää joka ei ole yhtään huono asia näissä koneissa.

Alakerta purkautuu helposti ja menee kasaan yhtä helposti, laatikon osat irtoaa osakokonaisuuksina eikä aiheuta päänvaivaa kasauksen suhteen. Jos alat purkamaan konetta niin kytkimen purkamisen jälkeen ota kytkimen välitintanko pois akselin sisältä ja ota myös talteen laakerikuula ennen kun se pomppii tallin lattialle. Mistä tiedän?

Magneton irroitukseen tarvitsee asianmukaisen ulosvetotyökalun, on usein tiukassa kiinni. Magneton alla on startin kytkin joka kannattaa avata samassa yhteydessä, Sisältä löytyy kolme tappia missä on jouset sisällä. Nämä jouset on alimitoitettu ja kuoleentuu ajan mittaan ja starin kytkin ei enään toimi, uudet jouset tai vanhojen pieni venytys auttaa asiaan.

Jos vaihdat kiertokangen joudut ensin irroittamaan kampuralta nokkaketjun rattaan. Ratas on puristesovitteella paikallaan eikä siinä ole kiilaa asemoimassa ratasta oikeaan asentoon. Merkkaa vaikka pistepuikolla tai piirtopuikolla rattaan asento, anna rattaalle lämpöä ja ulosvetäjällä irti, ei yleensä ole kovin tiukassa. Tämän jälkeen saa ulosvedettyä kampuran laakerin pois, ja sitten prässiin irroittamaan kiertarin tappia. Kasauksen jälkeen kampura sorviin ja mittakellolla puoliskojen linjaus ja kone nippuun.

Koko moottorin alakerta toimii roiskevoitelulla, ainoastaan nokalle menee paineisettu öljy ja liukulaakereita ei tässä moottorissa muistakseni ole.

Kiinnileikkaantumisen syyn jo kerroin aiemmin, ajettu vähillä öljyillä tai keulittu pitkiä matkoja (vähillä öljyillä) jolloin moottori ei saa minkäänlaista voitelua kun öljyt on valuneet vaihteiston takaosaan.

Kiinnileikkaantumisen jälkeen kone hörähtää käyntiin kun pytty/mäntä jäähtyy ja mäntä jäähtyessään kutistuu sylinteriä enemmän, silloin välykset kasvaa ja mäntä pääsee taas liikkumaan. Kunnolla kiinnileikanneessa moottorissa jälki on kuvien kaltaista.

Kerroit että kone on vuotanut öljyä edellisen kuskin mokan johdosta, ehkä tämä on antanut väärän kuvan öljynkulutuksen syystä ja todellinen öljynkulutus on johtunut pidemmän aikaa väljästä männästä. Jos oikeasti kone vuotaa desejä öljyä moottorin ulkopuolelle niin pyörän takapää on jatkuvasti öljyinen ja lätäkkö pyörän alla. Aina ei välttämättä tajua että kone on väljä ja syö sitä kautta öljyä, katalysaattori polttaa tehokkaasti öljyn tuhkaksi eikä pakoputken päästä tuprua sinistä savua ollenkaan muuten kin ehkä kylmällä katilla. Kuten aiemmin jo kirjoitin, hyväksytty öljynkulutus on tälle moottorille korkeintaan 2dl/1000km, jos kuluttaa enemmän niin mäntä välittömästi vaihtoon ennen kun öljynkulutus kasvaa potenssiin ja kone narahtaa kiinni.

Motonetin Italkit on riittävän laadukas, käy hakemassa ja kone nippuun. Turha tätä on enempää murehtia.
 
No tässähän tämä. Ei ole mitään järkipohjaista syytä jättää asiaa tutkimatta, koska kone on kuitenkin jo pöydällä osittain avattuna.
MIinä tiedän että asiasta ei kannata huolestua, kuten sinäkin tiesit ettei mahdollinen alumiinisilppu vaihteistossa voi aiheuttaa mitään harmia.
Pahoittelut aamupiikikkyydestä, sain lopulta kahvia.
Olen toisaalta samaa mieltä, mutta toisaalta pidän riskiä niin pienenä että en vaivautuisi.
Näkemys perustuu kokemukseen öljypohjasta/imusiivilästä/magneeteista löytyneistä: 2V-Ducatin venttiilikiilantapaisista, rautajauhosta, paikallaankorjatun lohkonreiän hitsauksesta irronneista pikku alumiinihitusista, liiallisen tiivisteliiman hölväämisen seurauksena koneeseen jääneestä liimamössöstä ja onpa siellä jonkun enskamopon metsäkorjauksen seurauksena hiekkaakin ollut. Yhtä kaikki, kovin herkkänä en osaa mp:n vaihteistoa pitää.
Jos huomaa kasauksen jälkeen että loota perseilee, ei tuollaisen pikkumyllyn ylimääräinen yläkerranpurkukierros kauhea savotta ole.
 
Olen toisaalta samaa mieltä, mutta toisaalta pidän riskiä niin pienenä että en vaivautuisi.

Varmasti näin. Ja tuo al-silpun määrä ei kyllä mikään huimaava varmastikaan ole, ja kuten sanoit: isoin osa on varmasti suodattimessa.
 
Siis silloin kun tuo reikä huomattiin tuossa magneeton kannen takaosassa, öljyn kulutusta ja pintaa seuraattiin lähes päivittäin, koska se oli EMC:lle menossa korjaukseen. Se kävi siellä ja sanoivat että kannattaa hommata uusi magneeton kansi (sitä ei purettu), mutta koska se lohkeama oli niin naurettavan pieni, totesin että korjaan sen kemiallisella metallilla ja näin tehtiin. Konehan ei siis vuotanut yhtään silloin kun se ei ollut käynnissä, vain ajaessa ja silloinkin vähän, mutta tarpeeksi että asialle piti tehdä jotain.

Kai siinä on kuski tuudittautunut siihen että nyt kun kone ei vuotanut, se pitää öljynsä. Jos tuo 2dl/1000km on max kulutus about, se on mielestäni kyllä todella iso, ottaen huomioon että koneeseen menee litra öljyä. Tämä on kuitenkin se pääsyy, eli seuranta lopetettiin kun öljyt alkoivat pysyä sisällä. Kiitos Koheltajalle melkoisen tarkasta työlistasta! :) Joku muukin voi tuosta hyötyä.

Haen tuon italkitin tänään, mnetissä onkin sopivasti yksi jäljellä. Uusi öljynsuodatin. Tuossa ei taida olla magneettia tuossa öljypropussa, joten pitää vaihtaa nopeasti uudet öljyt sitten.

-Kähmy
 
Konetta kasaillaan juuri. Se tiiviste lohkon ja sylinterin välissä aiheutti harmaita hiuskia (oli juminut oikein huolella, liekö joku liimannut sen) ja männäntappi meinas viedä hermot! Kaverilla oli joku bilteman tapin ulosvedin, joka ei kovin hyvin sopinut tuohon männän helmaan, joten siihen ei saanut voimaa. Sitten kun laitoin hieman tukea, sain siihen tarpeeksi voimaa ja helvetin tulella lämmittämisen jälkeen, melkoisen kovasti voimaa käyttämällä se tappi lopulta lähti irti.

Näyttää että se kiertokangen reikä olis siitä keskeltä hieman kapeampi? Samalla ulosvetäjällä piti painaa uusi tappi takaisin, kun aina tökkäs sinne keskelle. Meni kuitenkin helposti, mutta ei sormella painamisella kuitenkaan.

4h meni eikä kyllä paljon saanut aikaiseksi :rant:

-Kähmy
 
Kuulostaa oudolta että männäntappi on noin tiukka, ne mitä olen availlut, tappi ei ole kunnolla liikkunut sormivoimin muttta hyvin kevyellä naputtamisella lähtenyt.

Kannattaa jatkossa seurata koneen kolinoita, kiertarin alalenkistä olen vähän huolissani voitelun puutteen takia. Voi nyt tuntua välyksettömältä mutta ei välttämättä ole pitkäikäinen jos laakeripinnat on ottanut itteensä.
 
onko siin männäntapissa sokat päissä vai onko se puristussovitteella ja sen takia tiukka?
 
Jos sillä männällä on ajettu ikuisuus, niin se männäntappi on vääntynyt. Se on näissä yksimukisissa pieni ongelma. Ajossa toimii ihan ok eikä sitä huomaa. Mutta kun sitä huollossa yrittää ottaa pois, ni sitten onkin vaikeeta.
Ens kerralla vaihda männäntappi (ja samalla mäntä) useammin.

Kiertokangen reikä... Sinne tulee laakeri ja itse kiertarissa on keskellä voitelureikä. Sen ei kyllä pitäis ottaa kiinni. Pääasia, että nyt on uutta osaa paikallaan. Eiköhän se toimi :thumbup:

(kuva on jostain opuksesta, mutta kertoo mitä tarkotan)
PISTON-PIN-FLEX.jpg


HR_8102.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös