YZF-R 125 katosi vedot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kähis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos sillä männällä on ajettu ikuisuus, niin se männäntappi on vääntynyt. Se on näissä yksimukisissa pieni ongelma. Ajossa toimii ihan ok eikä sitä huomaa. Mutta kun sitä huollossa yrittää ottaa pois, ni sitten onkin vaikeeta.
Ens kerralla vaihda männäntappi (ja samalla mäntä) useammin.

Kiertokangen reikä... Sinne tulee laakeri ja itse kiertarissa on keskellä voitelureikä. Sen ei kyllä pitäis ottaa kiinni. Pääasia, että nyt on uutta osaa paikallaan. Eiköhän se toimi :thumbup:

HR_8102.jpg

Noin siinä on varmaan käynyt ja tuolle on ehkä tullut rasitusta, koska mäntähän oli leikannut aika lailla sylinterin kanssa. Kiertokangen männän päässähän ei ole tässä laakeria (molemmissa päissä tappia toki "lukitussokat"). Onhan tämä opettanut että ei nuo ikuisia ole, varsinkaan liian vähillä öljyillä.

Koitin sitä tappia koputella, mutta en oikein uskaltanut kovin koska kiertokankeen tulee silloin turhaa tuskaa, kun en saanut sitä tuettua kovin hyvin. Olen koittanut hyvinkin tarkasti kokeilla tuota kiertokangen ja kampiakselin klappia, mutta sitä ei ole löytynyt kuin hieman sivusuunnassa, joka on käsittääkseni ihan normaalia. Pystyklappia en huomaa, kun koitan mäntää "nostella".

Tänään varmaan saadaan kone kasaan, joten katellaan mitä tuosta tulee. Pikkuisen käytetään ja vaihdetaan uudet öljyt ja suodatin heti sen jälkeen. Kampikammio ja yläpää (venttiilit, nostimet, nokka-akseli) näyttää täysin puhtaalta, eikä siellä ole mitään purua tms näkynyt.

-Kähmy
 
Koitin sitä tappia koputella, mutta en oikein uskaltanut kovin koska kiertokankeen tulee silloin turhaa tuskaa, kun en saanut sitä tuettua kovin hyvin. Olen koittanut hyvinkin tarkasti kokeilla tuota kiertokangen ja kampiakselin klappia, mutta sitä ei ole löytynyt kuin hieman sivusuunnassa, joka on käsittääkseni ihan normaalia. Pystyklappia en huomaa, kun koitan mäntää "nostella".

Kiertokankea on kyllä vaikea tukea. Joskus tullut itsekkin kirottua.
Sivusuunnassa pitää olla hieman välystä. Pystysuunnan välystä ei huomaa, jos se laakeri on ehjä. Se ei tosin sano, että onko se kuinka kulunut. Mutta luottavaisin mielin minä ajelisin tämän syksyn. Jos kierokangen ja kampiakselin välisellä laakerilla on paljon tunteja, niin talvella ehkä harkitsisin senkin vaihtamista. Se onkin suurempitöinen homma ja joka autotallista ei löydy tarvittavia työkaluja.

Mutta ei se missään nimessä vaikeeta ole ja omasta mielestä moottorien huoltaminen / ropaaminen on oikein mukavaa puuhaa. Kunhan sen moottorin nostaa vaan rungosta pöydälle, hyvän valon alle.
 
Kiertokankea on kyllä vaikea tukea. Joskus tullut itsekkin kirottua.
Sivusuunnassa pitää olla hieman välystä. Pystysuunnan välystä ei huomaa, jos se laakeri on ehjä. Se ei tosin sano, että onko se kuinka kulunut. Mutta luottavaisin mielin minä ajelisin tämän syksyn. Jos kierokangen ja kampiakselin välisellä laakerilla on paljon tunteja, niin talvella ehkä harkitsisin senkin vaihtamista. Se onkin suurempitöinen homma ja joka autotallista ei löydy tarvittavia työkaluja.

Mutta ei se missään nimessä vaikeeta ole ja omasta mielestä moottorien huoltaminen / ropaaminen on oikein mukavaa puuhaa. Kunhan sen moottorin nostaa vaan rungosta pöydälle, hyvän valon alle.

Ropaaminen on sinänsä mukavaa, nyt oon uuden moottorin kanssa tekemisissä (rempat tehny vain 2t-koneille), pitää vaan testata, tarkistaa, kokeilla, tarkistaa ja tuplatarkistaa kaikki että mikään ei menis pieleen. Junnu koittaa tuossa opetella vieressä ja koitan selostaa että mitä teen, että tulevaisuudessa osaisi itsekin näitä hommia. On vaan hieman masentavaa kun kaikki ei menekään niinkuin youtube-videoissa. Kuten eilen sen yhden tiivisteen ja tuon tapin kanssa.

Tarkoitus olisi tosiaan ainakin syksy ajaa nyt ja katellaan sitten miten kone on kestänyt sen jälkeen. Pitää seurata tuota öljynkulutusta hyvinkin tarkasti...

Nyt onkin sitten seuraavaksi edessä venakopan laitto ja siinä onkin sitten harjoittelua, miten saan nokkaketjun ja sen nokkapyörän sovitettua siten että merkit pitää kutinsa.

-Kähmy
 
Jos nokkaketju pääsee löysälle niin se voi siirtyä kampuran rataan sivulle ja siinä se sitten onkin taiteilu että sen saa takaisin rattaalle. Muutaman kerrän näi käynyt ja kyllä sitä on kiroiltu, huomaa viimeistään siinä vaiheessa kun nokan ratas ei meinaa mennä paikalleen kun ketju kiristää...
 
Jos nokkaketju pääsee löysälle niin se voi siirtyä kampuran rataan sivulle ja siinä se sitten onkin taiteilu että sen saa takaisin rattaalle. Muutaman kerrän näi käynyt ja kyllä sitä on kiroiltu, huomaa viimeistään siinä vaiheessa kun nokan ratas ei meinaa mennä paikalleen kun ketju kiristää...

Joo näillä kavereille on varmaan just se kyseessä kohdassa 04:05:

https://www.youtube.com/watch?v=Y0ijUgCJe5c

Unohdin tietenkin tarkistaa, että miten päin mäntä pitää laittaa. Mikä on mahdollisuus että se menee silloin väärin päin? 100% :right:

No nyt se on oikein päin ja pallukka osoittaa pakopuolelle. miten tuo näyttää, että siinä pallukassa olis reikä tai joku kolo?

-Kähmy
 

Liitetiedostot

  • IMG_20180829_104905.jpg
    IMG_20180829_104905.jpg
    86,6 KB · Katselut: 90
Venttiilisyvennysten perusteella sanoisin että mäntä on väärin päin, imuventtiilit on isommat ja vaatii suuremmat kolot mäntään. Tulihan männänrenkaiden liitoskohdat asennettua oikeisiin kohtiin?
 
Venttiilisyvennysten perusteella sanoisin että mäntä on väärin päin, imuventtiilit on isommat ja vaatii suuremmat kolot mäntään. Tulihan männänrenkaiden liitoskohdat asennettua oikeisiin kohtiin?

Totta puhuen, huomasin nuo liitoskohtien ohjeet vasta kun kansi oli jo paikallaan...

Mutta liitteessä siis huoltomanuaalin ote tuosta männän asennuksesta. Siinä tuo merkki on pakoputkeen päin, voisko italkitissä olla toisin päin?

Kone on kasassa ja käy kiltisti tyhjäkäyntiä, mutta selkeesti jokin ottaa kiinni ja "kilkattaa" kun antaa pikkuisenkaan kiekkaa. JOS tuo mäntä on väärinpäin, ottaako nuo venat silloin kiinni ja aiheuttaa tuon kilkutuksen?

Olis suuri helpotus jos tuossa olisi se ongelma ja sen ratkaisu olisi vain männän kääntäminen ja männänrenkaiden asemointi!

EDIT: Männänrenkaat oli paikallaan, joten niiden järjestys on varmaan oikea, mutta nuo kohdat ei varmaan ole.

-Kähmy
 

Liitetiedostot

  • mäntä.PNG
    mäntä.PNG
    58,8 KB · Katselut: 46
Mielestäni tuo mäntä on oikeinpäin. Tässä on kuva alkuperäisestä männästä, jossa pakoputki on alaspäin. Selkeesti nuo pakoventtiilien kolot menee tuohon männän reunaan asti.

Tässä tyhjäkäynti (kännykän ääni):

https://www.dropbox.com/s/d6298vogvnclt1u/VID_20180829_173302.mp4?dl=0

Heti kun antaa kiekkaa, kilisee ja pistin koneen kiinni.

https://www.dropbox.com/s/i3ahq78aaroi6b9/VID_20180829_180830.mp4?dl=0

Mikä voisi olla syynä, tarkistan vielä nuo "ajatusmerkit" kampiakseli ja nokka-akseli, mutta mielestäni ne meni kohdilleen.

EDIT: Ei kai nuo männänrenkaiden asennot voi tuommoista kilkutusta aiheuttaa?

-Kähmy
 

Liitetiedostot

  • IMG_20180829_180415.jpg
    IMG_20180829_180415.jpg
    91,8 KB · Katselut: 40
On se mäntä sitten oikeinpäin jos orkkismännässä kolot samalla tavalla, pakopuolella lienee nostoa enemmän tai venttiilit vähän eri linjassa?

Jos männärenkaat ei ole oikeissa asennoissa niin se ei ääntele millään tavalla mutta saattaa alkaa heti syömään öljyä jos kaikkien renkaiden päät on samassa linjassa, saattaa myös puhaltaa paineet alakertaan ja käyttäytyy kuin väljä kone.

Kolinasta olen huolestunut ja mun aiempi skenaario taisi käydä toteen, kiertarin alalenkki kaput. Se on siitä jännä ettei väljää juurikaan tunnu kun sitä rykii edestakaisin mutta kun kampuran saa käteen niin huomaa että siinä olikin väljää. Alalenkin väljien tunnustelu vaatii yleensä vähintään huuhtelun kliinerillä ja kuivauksen paineilmalla, laakeripinnassa ei saa olla yhtään öljyä kun tunnustelee väljyyksiä.

Nyt jos männäntappi jumittaa niin se kampeaa jatkuvasti kiertokankea, jos kiertarin alalenkissä on väljää niin jumittava ylätappi lisää efektiä joka kuuluu voimakkaana kolinana. Ehkä olen väärässä mutta tuo on vahva veikkaus ilman kaverille kilauttelua tai yleisöäänestystä. Samalla vaihdat uuden männäntapin koska se ei saa jumittaa yhtään ettei se leikkaa kiinni, sekä kampuran laakerit vaihtoon.

EDIT: Sääditkö venttiilit? Jos säädit niin tuliko se tehtyä oikein? Jos yhdessä venttiilissä on reilu välys niin se nakuttaa lähes samalla tavalla.
 
On se mäntä sitten oikeinpäin jos orkkismännässä kolot samalla tavalla, pakopuolella lienee nostoa enemmän tai venttiilit vähän eri linjassa?

Jos männärenkaat ei ole oikeissa asennoissa niin se ei ääntele millään tavalla mutta saattaa alkaa heti syömään öljyä jos kaikkien renkaiden päät on samassa linjassa, saattaa myös puhaltaa paineet alakertaan ja käyttäytyy kuin väljä kone.

Kolinasta olen huolestunut ja mun aiempi skenaario taisi käydä toteen, kiertarin alalenkki kaput. Se on siitä jännä ettei väljää juurikaan tunnu kun sitä rykii edestakaisin mutta kun kampuran saa käteen niin huomaa että siinä olikin väljää. Alalenkin väljien tunnustelu vaatii yleensä vähintään huuhtelun kliinerillä ja kuivauksen paineilmalla, laakeripinnassa ei saa olla yhtään öljyä kun tunnustelee väljyyksiä.

Nyt jos männäntappi jumittaa niin se kampeaa jatkuvasti kiertokankea, jos kiertarin alalenkissä on väljää niin jumittava ylätappi lisää efektiä joka kuuluu voimakkaana kolinana. Ehkä olen väärässä mutta tuo on vahva veikkaus ilman kaverille kilauttelua tai yleisöäänestystä. Samalla vaihdat uuden männäntapin koska se ei saa jumittaa yhtään ettei se leikkaa kiinni, sekä kampuran laakerit vaihtoon.

EDIT: Sääditkö venttiilit? Jos säädit niin tuliko se tehtyä oikein? Jos yhdessä venttiilissä on reilu välys niin se nakuttaa lähes samalla tavalla.

En koskenutkaan venttiileihin. Eli kansi pysyi täysin ehjänä, edes kaasarin kurkkua en ottanut irti siitä.

Mutta kysymys nyt, jota en oikein tajua:

Koitan säätää nyt tuota kampuran asentoa ja nokka-akselia. Manuaali sanoo, että merkki kohdalleen kampiakselin päästä pyörittämällä. OK, liiteenä alamerkki ja nokkapyörän asento. Näyttäis hyvältä, mutta kun pyöritän tuota alamerkkiä "uuden kierroksen", merkki tulee paikalle, mäntä on yläkuolokohdassa taas ja nokkapyörä on 180 astetta pielessä!!

Ei kai tuo nyt voi olla niin että tuo nokkapyörä olis 180 astetta pielessä???

EDIT: Tuli tuo vaan mieleen, koska eikös nelarissa kampsiakseli kierrä 2 kierrosta kun nokka-akseli kiertää yhden?

-Kähmy
 

Liitetiedostot

  • IMG_20180829_201458.jpg
    IMG_20180829_201458.jpg
    96 KB · Katselut: 37
  • IMG_20180829_201338.jpg
    IMG_20180829_201338.jpg
    83 KB · Katselut: 31
Viimeksi muokattu:
kyllä se ääni voi tulla tosiaan siitä männästäkin jos se ei liiku kunnolla tapissa, eikö männän mukana muka tullut uutta tappia :blink:

jos se vanha oli noin hitokseen leikannut kiinni niin ei oo ihme jos ois tappikin vääränä. pahimmillaan rikkoo sen uuden männän:itkupilli:

tapin jumittuminen aiheuttaa jossain autoissakin tollasen kalinan...
 
Kyllä minäkin valitettavasti kallistun siihen suuntaan, että vika on kiertokangen laakeroinnissa. Sitä en uskalla sanoa, voiko ääni johtua yläpäästä ja vääntyneestä männäntapista, mutta toisaalta äänessä on sellainen hankaava ja kirskuva vivahde, että todennäköisemmin ongelma on alapään laakerissa joka pyörii vs yläpään laakeri joka tekee vain heiluriliikettä.

Mietin hetken ensin sitä, että kylläpä tuo kierrosten nostovideo kuulostaa todella oudolta, kun naputus nopeutuu ihan liikaa suhteessa pakoputkesta tukevaan kierrosten nousuääneen. Mutta sitten tajusin, että korvan kokema ristiriita johtuu siitä, että naputus kuulostaa ihan liian suurella välyksellä olevan venttiilin ääneltä, jolloin ”normaalisti” sen taajuuden pitäisi nousta vain puolet siitä mitä kierrosluku nousee (johtuen juurikin aiemmin mainitusta ”nokka kiertää vain yhden kierroksen kahta kampuran kierrosta kohti”).
 
kyllä se ääni voi tulla tosiaan siitä männästäkin jos se ei liiku kunnolla tapissa, eikö männän mukana muka tullut uutta tappia :blink:

jos se vanha oli noin hitokseen leikannut kiinni niin ei oo ihme jos ois tappikin vääränä. pahimmillaan rikkoo sen uuden männän:itkupilli:

tapin jumittuminen aiheuttaa jossain autoissakin tollasen kalinan...

Tuli mukana uusi tappi, mutta sekin oli aika tiukka laittaa paikalleen. Mulla on teoria:

kun katoin tuota kiertokangen reikää, mun mielestä sen reiän sisäpintaa oli tarttunut keskelle sitä reikää jotain ehkä alumiinin pikkuisia palasia. Eli uusi tappi meni molemmilta puolilta sisään, mutta tökkäsi tuohon keskiosaan, missä töhnää oli. Hioin sitä hienolla hiekkapaperilla hieman pois, mutta en kovin paljon uskaltanut. Tappi siis on tiukka tuon keskikohdan takia. Voisko olla niin että jos tuosta sylinteristä on kuitenkin irronnut tavaraa niin se tavara olisi esim sen kiertokangen öljyreiän kautta päässyt tuonne ja jumittunut sinne keskelle?

Eikö kellään ole mitää kommetteja tuohon että milloin nokkapyörän merkki on oikein, kun se kiertää tosiaan vain yhden kerran kun kampura kiertää kaksi. Mistä tietää, kummalla kerralla sen pitää olla tuossa merkissä? Kun toisella kierroksella kun kampura on merkissä, nokka-akseli on 180 astetta väärin.

Taidan tehdä niin, että kone pöydälle ja hion pikkuisen sitä kiertokangen päätä, että se tappi siellä liikkuu vapaasti, eli ne töhnät veks.

EDIT: Samalla tsek noille männänrenkaille ja niiden asennolle, vaikka saattohoitoa tää taitaa olla :)

Jos menee kiertokangen vaihtoon, on helpompi tilata vaihtokone, koska tohon paikalliseen EMC:n huoltoon ei tunnu pääsevän kuin 1000€ kättelyrahalla...

-Kähmy
 
Viimeksi muokattu:
Niiden männänrenkaiden asennosta en olisi huolissaan. Ne renkaat pyörii 4-tahtisissa kuitenkin. 2-tahtisissa ne pysyy paikallaan, kun männässä on pieni tappi, joka estää pyörimisen.

Ja jos nokka-akseli on 180 astetta väärin kampiakseliin nähden, niin saatko nokka-akselia käännettyä 180 astetta ja kohdistettua merkit kampiakselin kanssa uudelleen? Kampiakseli siis pyörähtää kaksi kerttaa siinä ajassa, kun nokka-akseli yhden kerran.

Epäilen siis, että nokka-akseli väärässä asennossa ja sen takia venttiilit ottaa kiinni mäntään.

Älä siis vielä hyppää asioiden edelle ja mieti kiertokankea. Enkä myöskään enempää hioisi sitä tässä vaiheessa.

edit. Tuli mieleen, että siinä nokka-akselissa on varmaan kaksi merkkiä ja nyt olet kohdistanut väärään. Ei se muuten voi olla 180 astetta pielessä.

edit2. Tässä vielä video. 2 min kohdalta päästään jännän äärelle
https://www.youtube.com/watch?v=aHoC11KukE4
 
Viimeksi muokattu:
Niiden männänrenkaiden asennosta en olisi huolissaan. Ne renkaat pyörii 4-tahtisissa kuitenkin. 2-tahtisissa ne pysyy paikallaan, kun männässä on pieni tappi, joka estää pyörimisen.

Ja jos nokka-akseli on 180 astetta väärin kampiakseliin nähden, niin saatko sitä käännettyä 180 astetta ja kohdistettua merkit kampiakselin kanssa uudelleen? Kampiakseli siis pyörähtää kaksi kerttaa siinä ajassa, kun nokka-akseli yhden kerran.

Epäilen siis, että nokka-akseli väärässä asennossa ja sen takia venttiilit ottaa kiinni mäntään.

Älä siis vielä hyppää asioiden edelle ja mieti kiertokankea. Enkä myöskään enempää hioisi sitä tässä vaiheessa.

En hyppää, mutta koitan vastata noihin muihin viesteihin.

Mietin, että jos otan tuon nokka-akselin hammaspyörän irti ketjusta ja pyöräytän nokka-akselia 180 astetta, silloinhan noiden suhde pitäisi muuttua. Eli kampiakseli pysyy paikallaan ja mutta nokka-akseli on silloin pyörähtänyt 180 astetta.

-Kähmy
 
En hyppää, mutta koitan vastata noihin muihin viesteihin.

Mietin, että jos otan tuon nokka-akselin hammaspyörän irti ketjusta ja pyöräytän nokka-akselia 180 astetta, silloinhan noiden suhde pitäisi muuttua. Eli kampiakseli pysyy paikallaan ja mutta nokka-akseli on silloin pyörähtänyt 180 astetta.

-Kähmy

ja kun käännät kierroksen kampiakselia niin nokka on taas 180 astetta pielessä :grin::grin:

nokkamerkin kuuluukin olla vain joka toisella kampiakselikierroksella kohdillaan...

eikä sillä ole merkistustä kummalla..:jpstyle:

mutta tosiaan se mäntä pitää liikkua tapissa ihan kevyesti eikä siinä saa tarvita käyttää voimaa yhtään, koita vaikka tapin kokoisella poranterällä pyörättää ihan sormin ne paskat pois siitä kk. holkista ,mutta älä hio sitä ettei lähde eitoivotuistakin kohdista ainetta ,muuten se on kohta väljä.. jos se nyt on minkään poranterän kokoinen :blink:

mä kyllä pelkään että alapää on sökö...
 
Elikkäs, tein näin:

Kampiakseli pyörittämällä merkkiin. Vesipumppu irti ja nokka-akselin hammaspyörä irti. Sitten hammaspyörän ruuvi kiinni nokka-akseliin ja 180 asteen pyöräytys sillä. Ruuvi irti ja kauhealla vaivalla hammaspyörä kiinni (sehän "menee silloin 180 astetta pieleen", kun ei sitä voi laittaa kuin yhteen kohtaa. Tällöin nokka ja kampiakseli on 180 eri kohdassa kuin edellisessä setupissa. Kamat kasaan ja kokeilu. Lähtee heti käyntiin ja tässä on tulos:

https://www.dropbox.com/s/ttauu01osdor535/VID_20180830_150858.mp4?dl=0

Tässä on eilinen verrokki tyhjäkäynnistä:

https://www.dropbox.com/s/d6298vogvnclt1u/VID_20180829_173302.mp4?dl=0

Eli nyt käy kauniisti ILMAN MITÄÄN KOLINOITA JA KILINÖITÄ!!! :WAZAAP:

EDIT: Tuosta männäntapista, sehän liikkuu se mäntä toki, kun sen männän puoleiset reiät on sille tapille tehty. Itse tappi ei vaan pyöri ainakaan kovin hyvin siinä kiertokangen reiässä.

-Kähmy
 
Back
Ylös