YZF-R 125 katosi vedot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kähis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oliko ny 180 astetta puolikierrosta ja 360 astetta koko kierros, niinkuin noin yleensä..

Vai voisko se kampura olla joka toisella kierroksella eri asennossa (tällaisenkin väitteen nähnyt, ihan yhtä absurdi kuin se, että renkaan venttiili ei joka kierroksella samassa vaiheessa sojottaisikaan alaspäin...):)-
 
Puolipuristimen jumittaminen on mahdollista mutta erittäin epätodennäköistä, eipä ole niitä juurikaan tullut vastaan keskusteluissa eikä livenä. Puolpuristimen toiminnan näet parhaiten kun laitat koneen tulille ilman vesipumppua, öljysotkua tiedossa.

Muut asiat alkaa mennä niin monimutkaisiksi ettei yksinkertainen enään pysy perässä...
 
kyllä mä nyt alan kallistumaan siihen että ajoitus oli sen 1-2 hammasta pielessä jos se oli ajoitettu ennakkomerkkiin eikä ykk. ja siksi kolisi ,jos kerran nyt käy kauniisti.

sillä 180 asteen kääntämisellä ei ollut muuta merkitystä kuin että nyt "vahingossa" ajoitit sen oikein eli ykk. merkkiin ,kyllä ne yleensä käy vaikka olisivat kolme neljäkin hammasta pielessä,jos vain on tilaa pyöriä, ominaisuudet vaan voi olla mitä tahansa rippuen onko aikaisella/myöhässä.
 
kyllä mä nyt alan kallistumaan siihen että ajoitus oli sen 1-2 hammasta pielessä jos se oli ajoitettu ennakkomerkkiin eikä ykk. ja siksi kolisi ,jos kerran nyt käy kauniisti.

sillä 180 asteen kääntämisellä ei ollut muuta merkitystä kuin että nyt "vahingossa" ajoitit sen oikein eli ykk. merkkiin ,kyllä ne yleensä käy vaikka olisivat kolme neljäkin hammasta pielessä,jos vain on tilaa pyöriä, ominaisuudet vaan voi olla mitä tahansa rippuen onko aikaisella/myöhässä.

Olen ihan samaa mieltä ja sanoinkin sen tuolla aikaisemmin. Eli ajoitin sen ennakkomerkkiin enkä siihen oikeaan ajoitusmerkkiin. Tuntuu olevan kovin ahdasta, koska tuo ajoitus ei varmaan ole kuin 1-2 hammasta pielessä max, niin kilkutti.

Mutta mua mietityttää tuo puolipuristin. Jos se vipu jää tuohon hammaspyörän "keskipakovoimavivun" kuoppaan, puolipuristin on silloin koko ajan päällä, koska kokeilin tuota hammaspyörän vipua ja se jumitti tuohon aiemmassa kuvassa näkyvään kuoppaan ihan selkeesti. Toki voimat voivat olla aika kovat kun tuo nokka-akseli ottaa kierroksia. Sille painolle näkyy oikein olevan kolokin tuossa hammaspyörässä.

No kone käy vielä pöydällä, eli hion pikkuisen sitä männäntapin reikää kiertokangessa, että se ei jumita ainakaan ja tuon puristimen kuoppaa vois tasoittaa dremelillä...Samalla vois tarkistaa/säätää venttiilit, kun niitäkään ei ole kai koskaan katottu....ja...ja...

-Kähmy
 
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/yamaha-parts/2012-yzf-r125-motorcycles/camshaft-chain

Toihan ei ihan mahdottoman hintainen ole varaosanakaan, vähän yli kuuskymppiä.

Joo ei ole, oliko 50€:n luokkaa jossain. Erikoista, että tuon osan on korvannut uusi osa.

Säälittävää että myyvät pre-owned kamaa ebay:ssä ja kaikissa kolo tuossa...

EDIT: https://www.bike-parts-yam.de/yamaha-motorrad/125-MOTO/2012/R125/YZF-R125/YZF-R125/NOCKENWELLE--KETTEN/2012_51477-51477/04/0/43094

-Kähmy
 
Joo ei ole, oliko 50€:n luokkaa jossain. Erikoista, että tuon osan on korvannut uusi osa.

Säälittävää että myyvät pre-owned kamaa ebay:ssä ja kaikissa kolo tuossa...

EDIT: https://www.bike-parts-yam.de/yamaha-motorrad/125-MOTO/2012/R125/YZF-R125/YZF-R125/NOCKENWELLE--KETTEN/2012_51477-51477/04/0/43094

-Kähmy

Toi sun linkki antaa tuollaisenaan hinnan puntina, juurikin tuon kuudenkympin päälle euroina.

eBayhän on lähinnä juurikin käytetyn osan kauppa, uusia saa marmorilta:D
 
Toi sun linkki antaa tuollaisenaan hinnan puntina, juurikin tuon kuudenkympin päälle euroina.

eBayhän on lähinnä juurikin käytetyn osan kauppa, uusia saa marmorilta:D

Totta kyllä, tosin enemmän olen ebaysta kyllä orkkisosaa ostanut...No katotaan jos tuota pyörää hieman modaa, että liikkuis tuo veivi paremmin.

-Kähmy
 
HAH HAH! Ei tässä ehdi mitään osia odotella, kun konetta jo kasataan! Kiertokangen reikää hioin hieman ja männäntappi menee nyt kevyesti sisään. Kohta laulaa dremel...

-Kähmy
 
No niin, kone on kasassa, odottaa vaan asennusta kun sitä ei oikein saa yksin paikalleen. Purkamisessa ei mitään yllätyksiä, männäntappi liikkuu hyvin ja männänrenkaat pistin manuaalin mukaan. Puolipuristin liikkuu kevyesti, kun otin sen kuopan pois.

Tässä vielä ajoitusmerkit, meni aika hyvin kohdilleen.

https://www.dropbox.com/s/3uugjh5f5px53s7/IMG_20180905_110510.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/q41h7vm1pwc316w/IMG_20180905_110500.jpg?dl=0

EDIT: Tarkistin vielä venttiilit, imut oli 0.10mm ja 0.15 ei mennyt enään läpi (0.10-0.14mm on manuaalissa), 0.20mm meni juuri ja juuri läpi pakopuolella (0.20-0.24mm).

-Kähmy
 
Updatea tähän...200km:n jälkeen vaihdettiin öljy+filtteri (castrol power1 10w-40). Öljy aika tummaa, mutta se taitaa mennä melkein heti punaisesta tummaksi.

Kohta 300km ajettu, vaihdettiin hieman äänekkäämpi putki. Ei mitään ongelmia :)

-Kähmy
 
Vanha ketju mutta kun asiat täsmää niin käytetään tätä...

Elikkä tein pojan YZF-R 2013 koneremontin (kampiakseli laakereineen, mäntä, sylinteri). Nyt minulla on doubt tuon männän osalta että asensinko sen kuitenkin väärinpäin?

https://photos.google.com/share/AF1...?key=ODZ1d1hwQVZ5RU96dnJ6TjRmWjBlQlpVblhHUlN3

Sillä ajatuksella tuon laitoin että imuventtiilit on isommat ja tuossa koneessa oli itseasiassa vanha mäntä juuri noin päin miten asensin tuon uudenkin (eli merkki ja isommat syvennykset oli imupuolella) mutta huoltomanuaalia jälkeenpäin katsoessa huomasin sitten että tuon merkin pitäisi olla pakopuolelle päin.

Kone käy nätisti nyt mutta kun vaivaa niin vaivaa...
 
Back
Ylös