YZF1000R Thunderace

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja demonos
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jostain syystä Acen kone alkoi eilen käymään välillä huonosti. Tyhjäkäynnillä kone ei aina käynyt kaikilla sylintereillä ja meinasi sammua. Liikennevaloista lähtiessä joutui kytkimellä luistattamaan, että pääsi liikkeelle. Myös bensan hajua oli havaittavissa. Vika korjautui hetkeksi, kun annoin koneelle reippaammin kierroksia. Tupsautti putkesta hieman mustaa savua ja sen jälkeen käynti palautui normaaliksi. Ajelin taas jonkin matkaa ja pysähdyin hetkeksi huoltoaseman pihaan, niin kone meinasi taas sammua. Annoin taas vähän enemmän kierroksia ja käynti palasi normaaliksi :blink: Eli käyntiongelma korjautuu hetkeksi konetta kierrättämällä. Kaasarit huollettu ja synkattu viime elokuussa Yamhan huollossa, minkä jälkeen ajettu ehkä n. 3tkm. Voisiko jossain polttoaineen syötössä olla roskia tms. vai mikä selittäisi ajoittaiset käyntihäiriöt? Ei varmaan johdu polttoaineen laatueroista. Tämä kyllä ihmetyttää, kun sunnuntaina ei ollut mitään ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla oiretarkennuksella hyvä veikkaus on, että joko yhden pytyn tulpassa / johdossa / puolassa on vikaa, tai vaihtoehtoisesti joku kaasareista tulvii koneen käydessä tyhjäkäyntiä.
 
Tuolla oiretarkennuksella hyvä veikkaus on, että joko yhden pytyn tulpassa / johdossa / puolassa on vikaa, tai vaihtoehtoisesti joku kaasareista tulvii koneen käydessä tyhjäkäyntiä.
Tulpat vaihdettu viime kesänä 3 tkm sitten. Taitaa olla kyse tulvimisesta pensan hajun perusteella? Vika johdossa/puolassa ei varmaan korjaisi vikaa konetta kierrättämällä. Kävin eilen ajelemassa ja mopo pelasi taas normaalisti. :O
 
Mitkäs tulpanhatut löytyy ngk:lta aceen? XD10F kenties?
Orkkikset vähän suolasen hintaset.. ( 62e/kpl )
 
tuollaiset käyntiongelmat voi olla monenlaista. Ehkä vettä bensassa tai sitten esim voi olla jopa ryyppy päällä. tai siellä säädössä ovat laittaneet liian kireälle ryyppyvaijerin.
 
tuollaiset käyntiongelmat voi olla monenlaista. Ehkä vettä bensassa tai sitten esim voi olla jopa ryyppy päällä. tai siellä säädössä ovat laittaneet liian kireälle ryyppyvaijerin.
En tiedä mikä oli vikana, mutta ei oo Yammu tuon yhden illan jälkeen enää temppuillut. Olisiko ollut bensassa vikaa tai sitten kaasarissa roska, joka lähti pois?
 
Mikäs auttais, kun latausjännite on reippaasti yli 15V? Taisin uuden akun tuhota tuolla, ennen kun aloin tutkimaan asiaa...
 
En nyt pääse pyörään käsiksi, niin onko se laturissa sisällä vai ulkopuolinen?


Ellen nyt ihan väärin muista, niin tuossa se on laturin yhteydessä ja vaihdettavissa erikseen. Toki varmaan noita kokonaisia latureita löytyy purkaamoilta tai ebaystä kohtuu halvalla.


- T -
 
Ellen nyt ihan väärin muista, niin tuossa se on laturin yhteydessä ja vaihdettavissa erikseen. Toki varmaan noita kokonaisia latureita löytyy purkaamoilta tai ebaystä kohtuu halvalla.


- T -
Näitä voisi löytyä, niin pääsis hieman edullisemmin.
faab7b49d09cc5849f93cbbf06c5d235.jpg
 
Reissuun lähtö ke aamuna ja kaverilla svingin akselin laakerit soronoo. Ei kenelläkään satu lojumaan hyllyssä? Mistähän kannattaisi kysellä?

-- Laakerit löydetty
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin jännitteensäätimen ja vieläkin lataa yli jännitettä. Valot päällä +16 volttia. Uuden akunkin hommasin. Kaippa se koko laturi sitten vaan pitää vaihtaa.

Onko käytettävä mittari varmasti ok? Itsellä halpis-yleismittari alkoi näyttöö pyörän akusta jotain 18v, kun mittarin oma patteri oli heikko.
 
Onko käytettävä mittari varmasti ok? Itsellä halpis-yleismittari alkoi näyttöö pyörän akusta jotain 18v, kun mittarin oma patteri oli heikko.
Halppismittari on ja tämä kävi mielessä jo heti aluksi. Mittaria testattu kahden eri auton ja akkulaturin kanssa, eli ok pitäisi olla.
 
Halppismittari on ja tämä kävi mielessä jo heti aluksi. Mittaria testattu kahden eri auton ja akkulaturin kanssa, eli ok pitäisi olla.

Ok. Kauheestipaljon vaan ihmetyttää, miten laturi itsessään voisi vikaantua niin että se lataa liikaa, kun säätimen tehtävä se jännitteen säätäminen kuitenkin on.

Nyt olisi ehkä hyvä hetki katsoa laturin kytkentäkaavio oikeasti ajatuksella läpi, että voiko jossain kohtaa virtapiiriä oleva hapettuma esimerkiksi huijata säädintä luulemaan, että jännite on alhaisempi kuin todellisuudessa jne... Jossain pyörässä tuli virtalukon kautta vertailujännite säätimeen omana johtonaan ja siinä ainakin tuo riski on. En vaan muista edes merkkiä saati mallia missä tuollaiseen täällä törmättiin.

Edit: yllähän lukeekin että on perinteinen hiilillä varustettu laturi. Silloin vika voisi hyvinkin olla tuo vertailujännitteen heikkous. Eli jos säätimelle tulee ohut 12v syöttö, niin mittaapa pyörän käydessä siitä jännite.
 
Ok. Kauheestipaljon vaan ihmetyttää, miten laturi itsessään voisi vikaantua niin että se lataa liikaa, kun säätimen tehtävä se jännitteen säätäminen kuitenkin on.

Nyt olisi ehkä hyvä hetki katsoa laturin kytkentäkaavio oikeasti ajatuksella läpi, että voiko jossain kohtaa virtapiiriä oleva hapettuma esimerkiksi huijata säädintä luulemaan, että jännite on alhaisempi kuin todellisuudessa jne... Jossain pyörässä tuli virtalukon kautta vertailujännite säätimeen omana johtonaan ja siinä ainakin tuo riski on. En vaan muista edes merkkiä saati mallia missä tuollaiseen täällä törmättiin.

Edit: yllähän lukeekin että on perinteinen hiilillä varustettu laturi. Silloin vika voisi hyvinkin olla tuo vertailujännitteen heikkous. Eli jos säätimelle tulee ohut 12v syöttö, niin mittaapa pyörän käydessä siitä jännite.
Tilasin jo purkaamolta laturin, mutta pitää perehtyä asiaan. Säätimelle ei kyllä tule mitään vertailujännitettä, vain tuleva jännite, lähtevä jännite ja maadoitus. Säätimestä kuva muutama postaus ylempänä.
 
Tilasin jo purkaamolta laturin, mutta pitää perehtyä asiaan. Säätimelle ei kyllä tule mitään vertailujännitettä, vain tuleva jännite, lähtevä jännite ja maadoitus. Säätimestä kuva muutama postaus ylempänä.

Öö, siis eihän se koko laturin tuottama sähkö voi tuon säätimen läpi mennä kun piuhat on tuollaista paukkulankaa. :blink: Eli kai siihen laturiin kuitenkin tulee erikseen suoraan käämeihin kytketty päävirtakaapeli, ja tuo vaan säätää hiilille menevää sähköä? Olisi kyllä kiva nähdä tuon lataussysteemin kytkentäkaavio kokonaisuudessaan.
 
Nyt pääsin kunnolla pyörän ääreen. Eli laturilta lähtee kaksi johtoa, punainen ja ruskea. Molemmat menevät virtalukolle, josta käsittääkseni ruskea menee sulakkeille ja punainen pääsulakkee/starttirele kompleksille ja siitä akulle. Kaikki liitokset ja maadoitukset putsattu mitä löytyi, paitsi sytkäboxin liitintä en saanut nätisti irti, niin annoin olla. Varmaan seuraavaksi otan virtalukon käsittelyyn, siinä sellaista vaivaa ollut että avaimen pitää olla juuri millilleen oikeassa kohdassa, että virta jää päälle.
 
Back
Ylös