YZF1000R Thunderace

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja demonos
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi!

Mulla on ollut kohta 7 vuotta toi Jammu ja nyt keväällä oli ekat ongelmat ton pyörän kanssa. Lähti talven jäljiltä normaalisti käyntiin, mutta 5 kilometrin jälkeen alkoi tiputella yhtä pyttyä pois ( ykköspytty) ja rytyytti alle 4rpm niin saatanasti. Vaihdoin tulpat ja huomasin että juuri ykköspytyn tulpanhattu oli saanut siipeensä ja vaihdoin myös sen. Ongelma ei kuitenkaan ollut siinä vaan ilmeisesti josssain muualla sillä pyörä toimi yli 3 tuhannen kierroksen yläpuolle 4 sylkällä ja sen alle kolmella. Sit eräs kuuma päivä kun käytin koneen kuumaksi paikalla niin se alkoi käydä neljällä myös tyhjäkäynnillä ja kun kävin ajamassa niin toimi koko ajan normaalisti.:D

Kellään ollut samaa?
 
Jokavuotinen tilanne: Syksyisin nettipalstoilla väännetään pitääkö tankkiin jäädä talveksi stabilisoitua perusbensaa/pienkonebensaa vai ihan tavallista ja keväisin kysellään, että miksi mp, mopo, ruohonleikkuri tms käy huonosti talvisäilönnän jälkeen.
Hurjimmat väittelevät tosissaan siitä, pitääkö huolto tehdä syksyllä kauden loputtua vai vasta käyttöönotettaessa seuraavana keväänä.
Aika monet joutuvat muuuttamaan sen kevääksi lykätyn huollon laajaksi vianetsimisoperaatioksi.

Ihme juttu?:;):
 
Jokavuotinen tilanne: Syksyisin nettipalstoilla väännetään pitääkö tankkiin jäädä talveksi stabilisoitua perusbensaa/pienkonebensaa vai ihan tavallista ja keväisin kysellään, että miksi mp, mopo, ruohonleikkuri tms käy huonosti talvisäilönnän jälkeen.
Hurjimmat väittelevät tosissaan siitä, pitääkö huolto tehdä syksyllä kauden loputtua vai vasta käyttöönotettaessa seuraavana keväänä.
Aika monet joutuvat muuuttamaan sen kevääksi lykätyn huollon laajaksi vianetsimisoperaatioksi.

Ihme juttu?:;):

Tosi ihme juttu :grin:.

Varsinkin kun useimmat keväällä reistailevista laitteista eivät kuponkien mukaan "tarvitse" kuin 95 E10.
Viunaakin siinä on "vedenpoistoon" jo enemmän kuin Masinolia ennen lisäiltiin.

Elämä on :grin:.
 
Jokavuotinen tilanne: Syksyisin nettipalstoilla väännetään pitääkö tankkiin jäädä talveksi stabilisoitua perusbensaa/pienkonebensaa vai ihan tavallista ja keväisin kysellään, että miksi mp, mopo, ruohonleikkuri tms käy huonosti talvisäilönnän jälkeen.
Hurjimmat väittelevät tosissaan siitä, pitääkö huolto tehdä syksyllä kauden loputtua vai vasta käyttöönotettaessa seuraavana keväänä.
Aika monet joutuvat muuuttamaan sen kevääksi lykätyn huollon laajaksi vianetsimisoperaatioksi.

Ihme juttu?:;):


Kyse muuten ei ollut bentziinistä eikä kaasarista vaan vika oli mystinen sähkövika.
 
sehän se on kumma kun joku pitää munkin rituaaleja pyörien säilytykseen vaivalloisilta, ja laiskoina eivät tee mitään. Mutta mä teen ne nimenomaan laiskuuden takia. En halua joutua turhaan etsimään vikaa joka on itse aiheutettu.

Varsinkin kun tietää mikä vaiva on purkaa nelisylinterisen kaasarit, laittaa korjaussarjat ja putsasta kaikki, ja mahdollisesti ultraäänipestä ne, että saa kuivuneen bensan pois kanavista. Kädet haisee bensalla ja ottaa päästä.
 
Jahas.

Tuli kk takaperin haettua -99 thunderi joka seissyt hyvin pitkään. Alla -08 renkaat joissa hyvin pintaa:grin:
34tkm mittarissa ja toiselta omistajalta.
Tiedä sit miksi seissyt... Tainno ehkä pikkuhiljaa valjennut.

Eli pyörässä asr-koko putkisto, exuppi poistettu, kn-filsu ja isommat suuttimet(?)

Ostin sellasena huonostikäyvänä. Putsasin kaasarit ja tankin, vaihdoin bensansuodattimen, uudet kohojen neulat & "pesät" seosruuvit/tiivarit, uudet tulpat ja bensat.

Nyt Käy tyhjää, mutta tasakaasulla ajaessa rupeaa tekemään kenguruloikkaa ja kaasusta päästäessä sammuu. Sammuu usein vauhdista kun hidastaa risteykseen. Hätäseen kelaa täyskaasulla vauhtia.

Bensan pinta kutakuinkin ok. Pumppu naksuttaa/tuottaa, toki en tiedä että tarpeeksiko?
On putsailtu, puhalleltu, purettu ja koottu tuhanteen kertaan kaasareita. Seosruuvit auki 3kiekkaa.
Suuttimet kokoa 136. Jostain luin että vakiona 125?
Ja neulojen putkista ehkä saattaa olla pientä kulumaa(?). En viittiny purkaa käsiin kun en tiedä mistä saa uusia. Saa vinkata!:thumbup:
Myös itse neuloissa hapettumaa. Kalvot ok ja luistit luistaa.
Brakecleanilla ei ainakaan saa imuvuotoja esiin.

Tossa alle pari minsaa käytin 3500rpm havainollistaen kaverille kuinka rupeaa käymään mutta pakosarja meni punahehkuun. Eli kävis laihalla, mutta mulla oli putsarikotelo pois...

Nyt olis hyvät neuvot kalliit. Vakio osia ei ole, joten niiden kokeilu ei ole vaihtoehto.

Kiitos ja kumarrus!

Edittinä vielä että akku ok ja lataa normaalisti.
 
Sen verran koitin tänään että laitoin dynojetin ohjeen mukaisesti 2kierrosta seisruuvia auki. Ei hyvä. Lämpee putket.
Seuraavaksi koitin toiseen suuntaan. 4kierrosta auki. Nyt pelas parhaiten tähän mennes. Ajamaan en päässy kuin firman pihassa ilman kypärää. Täytyy koittaa myöhemmin miten skulaa.
 
Meni pehmeen tasaisesti alakierroksilla ja hetken luulin että ongelmat selätetty. Kunnes jälleen risteyksessä kesken moottorijarrun sammui...:no:

Jos vika bensan saannissa nii miksi sammuu aina kun sitä vähiten tarvitsee🤔
Pikkuhiljaa syö miestä...
 
Apuja kaivataan yammu tietäviltä:ohmy:

Sen verran taas updeittia että koitettu jo erikaasareilla.
Näissä paremman näköset neulat ja vakio suuttimet.
Myös made in china imukurkut murtuneiden tilalle. Saman näköiset kuin orkkis, ainoa et kaikki vasemman puolen. Mut tiiviit tuntui nämäkin olevan.(yamaha originellit myös saapui, mut ei vielä paikallaan kevyt, 241€ parin klemmarin kanssa)
Sama homma. Sammuu moottorijarruttaes.
Seos säädetty lambda ~1. Silloin tais olla lähemmäs 3,5 auki seosruuvi.

Tulpat tarkistin nyt. Semi ookoon näköset.
Vakio ilmanputsari tilattu, ootellaan et saapuu postiin.

Minusta vaikuttaa että moottorijarrulla saa liikaa ainetta ja siksi sammuu. Sen verraa paukkuu normaalia brutaalimmin jarrulla. Millä pystyn vaikuttamaan siihen??

Toinen kyssäri. Mikä on perus asento kaasuläpän asentoanturille?!?:dunno:
Jotain itse tehtyjä raaputus merkkejä siinä. Näköjään joskus koplattu sitäkin.

Rupeaa epätoivo iskemään tämän kanssa:no:
 
Jos asentoanturia on käpälöity, niin kokeilepa miten moottori toimii kun TPS:n liitin on irti.
 
Jos TPSää on räplätty niin vahva epäilys että kaasuläppien synkkaus on pielessä ja sillä yritetty pelata että kävis paremmin tyhjäkäyntiä. Todennäköisesti rikastettu seosta TPSää kääntämällä ja sen takia syötönkatkaisu on pois käytöstä kokonaan. Heikko vaeltava tyhjäkäynti on eka merkki että tarvii synkronointia
 
Okei. Kiitos!

3 ääntä tps:ssälle heti. Hyvä. Mä koitan seuraavaksi ilman pistoketta.
Mullahan on ollut jo kaasarit 4 osassa ja ne on vasta synkattu luokkaa silmämääräsesti.
Synkkavehkeet löytyy, mutta en ole niin pitkälle päässy vielä kun en uskonut että se vaikuttaa jarrusammumiseen.
Varsinkaa ku kaksilla kaasareilla sama homma.

Mutta toi tps homma täytyy tarkistaa. Sen jouduin siirtää toiseen kaasariin ja katsoin vanhasta kohdan miten oli.
Ja vanhassa tosiaan oli raaputettu pari eri merkkiä asennoista.
Mietin miten se kuuluisi olla, mutta en löytänyt äkkiseltää infoa.

Raapustan päivitystä kun pääsen koittamaan.:thumbup:
 
Korjausoppaassa oli maininta: Älä hukkaa palautusjousta synkkaruuvin alta kun irrotat kaasarit toisistaan.
Onko kohoa säädetty?

TPS säätö ohje: Tyhjäkäynti pitäisi olla säädetty ensin oikeaan. Todennäköisesti myös synkatty, koska se tehdään aina ensin.
Virta päälle. Irrota TPS töpseli. Kiinnitä TPS töpseli. Kierroslukumittari on nyt TPS säätötilassa. Löysää TPS ruuvit ja kierrä sellaiseen asentoon että kiekkamittari näyttää 5000rpm. Sammuta virta tai käynnistä.
 
Kiitti ohjeesta:thumbup:

Kohoja ei säädetty. Näytti olevan kutakuinkin kaasarin reunan lovessa olevassa asteikolla.
On jouset paikoillaan. Alustavasti säädetty niin että kaikissa näkyy juuri ja juuri "reikä".
Ja tyhjäkäynti inan tonnin pintaan.

Täytyy synkata noilla nestetoimisilla mittareilla nyt seuraavaks.
 
Onko venttiilinvälyksiä katsottu? Eivät nuo oireet nyt suoranaisesti viittaa kantaviin venttiileihin mutta...
 
Ei ole venttiileitä katsottu. Pitäisi hommata ensiksi tiivisteet ennenkuin edes avaa. Varmaa alkuperäiset paikoillaan.
Alkaa olemaan murtuneen näköiset, mutta kuivat toistaiseksi.

Nyt tehtyä: Vaihdoin yammun orkkis imukaulat, dynojetin stage 1 setin joka tarkoitettu mulla olevaan kokoonpanoon.(kn-filsu ja täysputkisto)
Nyt suuttimet kokoa 132 ja dynon neulat 2ylimmäs asennos ohjeen mukaisesti. Seos 3kierrosta ja risat auki.
Synkkasin kaasarit ja perussäädin tps anturin.

Samalla vaihtelin jarru/kytkinnesteet mut ne ny ei tähän liity:p

Nyt käytös oli parempi kuin tähän asti. Hyvin vastaa kaasuun, ei mieti/yski, nopeasti vääntäessäkään.
Mutta maantieltä pois tullessa pitkässä moottorijarrussa sammui.

Jos hidastan hieman veto päällä jarruttaessa, niin ei mitään ongelmaa.
Tai kytkin pohjassa pudotan vauhtia niin ei mitään ongelmaa.

Mitä hittoa nyt jää huomaamatta:itkupilli:

Btw. 2008 vuoden renkaat sutii kohtuullisen helpolla pikkusateella:grin:

Lyhyt klippi synkasta:
https://youtube.com/shorts/6P2ELe1leE8?feature=share
 
Mutta maantieltä pois tullessa pitkässä moottorijarrussa sammui.

Jos hidastan hieman veto päällä jarruttaessa, niin ei mitään ongelmaa.
Tai kytkin pohjassa pudotan vauhtia niin ei mitään ongelmaa.

Mitä hittoa nyt jää huomaamatta:itkupilli:

Mitenhän sen saisi selville, että meneekö siellä kaasarit jostain syystä tyhjäksi pidemmässä moottorijarrussa… Joku gopro-viritys ja kirkas letkunpätkä kohokammion tyhjennysruuvista tms.? Alipainehanahan siinä kuitenkin lienee, mutta ei varmaankaan ole pakkoavausta?
 
Mitenhän sen saisi selville, että meneekö siellä kaasarit jostain syystä tyhjäksi pidemmässä moottorijarrussa… Joku gopro-viritys ja kirkas letkunpätkä kohokammion tyhjennysruuvista tms.? Alipainehanahan siinä kuitenkin lienee, mutta ei varmaankaan ole pakkoavausta?

Ei oo alipainehanaa, jos vähänkään samanlainen kun YZF-R:ssä.
Näissä oli bensapumppu ja toimi noin ½tankkia suht hyvin, vaikka pumppu hajalla.

Mites bensapumppu?
Ja ihan halpis (bilteman) siirtopumppul korvaa alkuperäisen.
 
Back
Ylös