Z900

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja WKurki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

WKurki

New member
Puuttui ketju kokonaan Z900:lta, niin tästä alkaa.

Itsellä seitsemän vuoden custom-pyörä -seikkailun jälkeen paluu taas peruspyörän pariin.

Pyörän varustelu käynnissä ja mietinnässä mm. mitkä olisi hyvät tankkigripit? Toisesta ketjusta löysin suosituksia Stompgripeistä ja Eazigripeistä.

Toinen kysymys laukkuratkaisuista. Pieni tankkilaukku sellaisella tankinkorkkirengaskiinnityksellä tulee varmaankin hankittua: Onko jotain suuria eroja Givin tai SW-Motechin tuotteilla, vai onko vain makuasia?

Sivulaukuista kysymys myös, joilla nakupyörä tai jokin sportti, niin onko nuo ns. semi-rigid -laukut mistään kotoisin? Esim. SW-Motechin Blaze tai Shadin E48.
 
Puuttui ketju kokonaan Z900:lta, niin tästä alkaa.

Itsellä seitsemän vuoden custom-pyörä -seikkailun jälkeen paluu taas peruspyörän pariin.

Pyörän varustelu käynnissä ja mietinnässä mm. mitkä olisi hyvät tankkigripit? Toisesta ketjusta löysin suosituksia Stompgripeistä ja Eazigripeistä.

Toinen kysymys laukkuratkaisuista. Pieni tankkilaukku sellaisella tankinkorkkirengaskiinnityksellä tulee varmaankin hankittua: Onko jotain suuria eroja Givin tai SW-Motechin tuotteilla, vai onko vain makuasia?

Sivulaukuista kysymys myös, joilla nakupyörä tai jokin sportti, niin onko nuo ns. semi-rigid -laukut mistään kotoisin? Esim. SW-Motechin Blaze tai Shadin E48.

Givi / SW Motechin tankkereiden kesken joutuu omalta kohdaltaan "päättämään" kumpi
kiinnitysmekanismi tuntuu "paremmalta":D.
Itse olen noiden kanssa päätynyt aina jälkimmäiseen, joten Givin osalta ei ole käpistelyä kummempaa
käyttötuntumaa.

Sivulaukkujen (kovien) kanssa on aina menty Giveillä.
Pehmeät Famsat?.... tuli aikanaan kyllä ensihätään hommattua, kun kovien telineiden
löytymisessä oli ongelmaa ja reissua pukkas päälle.

Ongelma ratkesi sitten omin käsin ja Famsat siirtyi "Bandiittan käsilaukuiksi" :p.
Hyvin ne ovat pelittäneet kymmeniä tuhansia pitkin eurooppaa.... ne Famsat Pikkubanskussa.
Vesitiiveys on tietty "häilyvä" määritelmä, mutta jos tuota ei ymmärrä tavalla tai toisella
ratkaista varman päälle, vittuilee sitten reilusti vaan peilille kun vetelee märkää kuivaa paitaa päälle iltaisin:D.

Noiden pehmeiden "satulalaukkujen" kanssa on.... jos on.... ihan sama ongelma kuin kaiken "pehmeän"
nyytin kanssa. Jos ei ole oikeeesti hajuakaan miten tuollainen kiinnitetään kunnolla.... niin että ei löysty
ja ala vempuilemaan, kokemukset eivät ole hyviä:D.
Eli väittäisin..... kaikenlaisen tiellä nähdyn perusteella, että sitojat ovat paljon paskempia kuin ne sidottavat:D.

Pehmot on määrätyt asiat ymmärtämällä.... ja ne hoitamalla.... ihan toimiva ja kustannustehokas ratkaisu.

Jos aikaa ja harrastusta riittää, voisi olla ihan mielenkiintoista haahuilla miten esim. vanhemman SX:n
Givin putkihässäkästä saisi... ja kuinka helposti modattua koville telineet.
Saisi takatappien kiinnityksistä hieman "tukea" perälle.... esim. sivareiden lisäksi poikittain
käytettävälle rullalle. Joo joo.... voihan siinä takana ihminenkin istua.... mutta mutta...:;):.

Itsellä on pyörinyt hienosti pitkin maailmaa, niin 1400:ssa kuin myöhemmin Kinkyssäkin, 650/1250 Suikan
sivaritelineet kahdella yksinkertaisella lattapalalla sovitettuna.

Huvittava juttu sinällään, että kolmessa eri pyörässä toimii sama teline ja V35:t kuin se kuuluisa huussi
noin pienellä fixillä.... ja Kinkyyn ei tuollaisia ole Givillä koskaan edes tehtykään.

Pehmoihin erityisesti muuten kannattaa myös laittaa sisäkassit, jolloin säästyy jatkuvalta irroita-kiinnitä rumbalta.
 
Viimeksi muokattu:
SW-Motechin tuotteisiin tuli päädyttyä laukkuratkaisuissa:

Evo City -tankkilaukku, istuu Z900:n tankin malliin täydellisesti ja sopivankokoisena toimii päivittäisajossa ja mahtuu siihen vkl reissua varten tarvittavat jututkin. SW-Motechin kiinnitys tuntui mukavammalta kuin Givin laukuissa.

Sivulaukut niin SW-Motechin Blaze, joihin tulee vielä vedenpitävät sisäkassit.

Eazi-Gripin Evo -gripit - ei ollut kallista tavaraa, kun osti isoina arkkeina ja leikkasi itse sopivat.
 
Tänään tuli haettua uusi Z900 ja ensimmäinen todellinen koeajo alkoi. Ei tullut ostajan katumusta :-) Kolme kertaa olin pienet koeajopätkät ajanut viikon sisään, ja toisella kertaa hieman nopat puutuivat. Mutta tänään pyörän saatuani huristelin 130 km ilman mitään ongelmaa. Pitää vain huomioida että ei asetu siten että perhekalleudet ovat tankissa kiinni, ainaskin leeder hooseneilla pysyy siinä kohtaa mihin asettuu eikä luisu. Käsissä tämän tästä pientä kremppaa, mutta eivät tykänneet kyttyrää ollenkaan ajelusta, joka on pienoinen ihme. Olen oikeastaan hämmästynyt miten hyvin viittäkymppiä käyvälle kankealle, mutta lyhyelle ja lihavalle huru-ukolle pyörä sopii, ainakin näin pikaisen tuntemuksen perusteella. Reppu, jota mahaksikin kutsutaan, alkaa välittömästi karhentamaan tankin lakkapintaa kun väliin tulee tieltä noussutta pölyä, hainkin homonetistä jonkun tankin suojan näin äkkiseltään ja äsken kaljoissa asentelin. Tarrat sitä ennen repäisin huitsilan kuuseen ja liimanjäänteet lähtivät mikrokuituliinalla ja pienkonebensalla. Sisäänajosta senverran että manuskassa 800 km 4000 kiekkaa ja siitä 1600 asti 6000 kiekkaan. Myyjäliikkeessä aiheesta juttelin ja sanoi että ihan normaalisti voi ajaa, mutta ei mitään punaiselle vetoja. Niinpä ajelin aluksi alle 4000 kiekkaa ja välillä pikkuisen ylikin. Rekan ohitin sitten n. 50 km ajettuani vauhdilla, en voinut katsoa mittaristoa, tod. näk. oli yli 5000 kiekkaa. Kiihdyttelin muutenkin jokusen kerran n. 5000 kiekkaan. Eli minun metodini ei ole ihan manuskan mukainen, mutta ei myöskään hard break in. Em. siis vain kommenttina miten itse meinaan tehdä sisäänajon, vähän korkeampikin kierroksia välillä, mutta ei revittelyä eikä mitään hullua. No tulipas tästä tajunnanvirtaa, ehkä olut puhuu, kiitos ja anteeksi :)

Edit: Jalat, kun lyhyyttä on 174 cm ja jalat ovat nk. persjalkoja, ovat hyvässä kulmassa, cruiserin jälkeen tietenkin tuntuvat olevan melkein takana, mutta ne eivät ajon aikana, eivätkä jälkeen tuntuneet miltään, siis hyvässä mielessä, en tarkoita sitä että tunto olisi poistunut heistä.

Edit2: Tehdasasetuksena vaihdepoljin on tämän pituisena ja näillä räpylöillä ja buutseilla ajettaessa hieman liian alhaalla, aamulla pieni nosto ylöspäin ja sitten taas päivän jälkeen tehdään assessment ja katsotaan vieläkö nostetaan. Pari naksua äsken tallissa löysensin etujarrukaffaa, olen tottunut semmoseen että se ei ole ihan pinnassa. Takajarru oli aikas tunnoton vielä, mutta sitä pitää yrittää käyttää enemmän ja vaikka kokeilla jossain sopivassa paikassa alkaako abs naksuttamaan. Yleensä käytän takajarrua hyvin vähän, mutta parempi jonkin verran sitä käyttää että pysyy toimintavalmiina.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on ensi kesänä edessä A2 luokan pyörän hankinta ja olen yrittänyt kääntää juniorin katsetta pois Kotarista (lähipiirin viimeaikaisten kokemusten vuoksi) ja huomasin että ensi vuonna Kawa tarjoaa A2 kuristettavaa Z900. Eli lähtöteho on vaatimusten mukaan se max 70 kW. Muuten pyörä vaikuttaa täysin samalta kuin täysitehoinen 92 kW versio. Pudotus 70 kW -> 35 kW tehdään ECUsta ohjelmallisesti. Kysymys kuuluu nyt että tehdäänkö myös tuo versioiden välinen pudotus 92 kW -> 70 kW samalla tavalla, eli kun aika koittaa ja ajokortti riittää, niin pystyykö tuon heikkotehoisemman version päivittämään tuohon 92 kW tehoon? Ei varmaan suoraan, mutta jonkin mutkan kautta?

-jp-
 
Noniin eli oon 94,68% varmasti vaihtamassa ton pikkuzetan tähän ysisatkuun. Törmäsin jossain ulkomaalaisella (jenkki?) foorumilla tollaseen hommaan et kawasakilla ollu joku takasinveto näissä z900 ilmeisesti takaiskarin kiinnityksestä tjsp? Kuinka toi on porukalla hoitunu vai onko koskenu ylipäätään euroopan pyöriä? Jos nyt teen tarjouksen/ostan 17-18 z900 ni mistä nään että onko toi homma hoideltu vai hoitamatta?

Edit: Ja mikä fiilis jengillä tosta? ei varmasti ihan normaali tilanne että iso pyöränvalmistaja vetää isosti vihkoon? Toistaseks ei vaikuta ostopäätökseen, mut pitäskö?
 
Noniin eli oon 94,68% varmasti vaihtamassa ton pikkuzetan tähän ysisatkuun. Törmäsin jossain ulkomaalaisella (jenkki?) foorumilla tollaseen hommaan et kawasakilla ollu joku takasinveto näissä z900 ilmeisesti takaiskarin kiinnityksestä tjsp? Kuinka toi on porukalla hoitunu vai onko koskenu ylipäätään euroopan pyöriä? Jos nyt teen tarjouksen/ostan 17-18 z900 ni mistä nään että onko toi homma hoideltu vai hoitamatta?

Edit: Ja mikä fiilis jengillä tosta? ei varmasti ihan normaali tilanne että iso pyöränvalmistaja vetää isosti vihkoon? Toistaseks ei vaikuta ostopäätökseen, mut pitäskö?

Kun kerta takaisinkutsukampanjat kiinnostaa, niin linkissä Trafi-asiaa Z900 ABS.
Takaisinkutsut on nykyään arkipäivää.
Miitä on kahta laatua. Semmoiset, mitkä hoidetaan "hiljaisesti" korjaamokäynnin yhteydessä ja sitten erikseen kutsuttavat.
https://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Moottoripy%C3%B6r%C3%A4&mark=Kawasaki&model=Z900%20ABS
 
Kun kerta takaisinkutsukampanjat kiinnostaa, niin linkissä Trafi-asiaa Z900 ABS.
Takaisinkutsut on nykyään arkipäivää.
Miitä on kahta laatua. Semmoiset, mitkä hoidetaan "hiljaisesti" korjaamokäynnin yhteydessä ja sitten erikseen kutsuttavat.
https://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Moottoripy%C3%B6r%C3%A4&mark=Kawasaki&model=Z900%20ABS

Liikenneturvallisuuteen ja päästöihin vaikuttavat korjauskutsut on ilmoitettava Trafille ja ne ovat julkista tietoa. Muut valmistajan omat laaduntarkkailussa havaitut muutokset/korjaukset tehdään ns.hiljaisina kampanjoina.
 
Kawasakin maahantuoja Sumeko vastaa tehtaan takaisinkutsuista. Tieto omistajille menee yleensä vain Sumekon itsensä maahantuotuihin yksilöihin.
Muuta kautta tuotujen pyörien takaisinkutsutkin hoidetaan, mutta Sumekolla ei ole rekisteriä näiden pyörien omistajista, joten näissä tapauksissa pitää omistajan olla aktiivinen.
Näin kävi omallakin kohdalla kun huomasin oman GTR 1400 mallin takaisinkutsu listan trafin sivuilla. Tiskillä vasta kävi ilmi ettei pyöräni ollutkaan Sumekon maahantuoma.
Homma hoidettiin hienosti Saksasta uitetunkin pyörän kanssa veloituksetta. Parin päivän varoitusajalla homma hoitui.
 
Z900 on ollut hyvä, kertaakaan en ole katunut. Erittäin hauska mopo mutkapätkillä. Vakionakit kannattaa vaihtaa heti kun perse kestää, ovat julmetun liukkaat ajoittain. Nyt alla Michelin Road 5, voin suositella.
Korkea tuulilasi kannattaa hommata, pitää tontissa paremmin kovissa nopeuksissa (ei tule nostetta kainaloiden alle), ei nyt sen tarkemmin määritellä kovaa nopeutta... Kilpiteline ja vilkut tullut vaihdettu sirompiin. Nyt tilattuna Rhinon bar endit että saa tangonpääpeilit (CRG Arrow tai Rizoma Reverse Retro ehkä), orkkispeileistä ei näe mitä on takana. Osaa on paljon tyrkyllä ja saa tehtyä oman maun mukaisen.
 
Millanen tuulilasi sulla on. Tulossa uusi Z900 ja otin siihen heti korkeamman tuulilasin vaan aika matalalta tuokin näytti.
Oli sellainen kiinanpleksi, ei järettömän korkea, tuli säröjä ruuvinreikien kohdalta niin heitin sillä vesilintua. Vähän paremmin tuo suojasi kuin orkis. Ei ole nyt kärsinyt ostaa uutta korkeampaa kun en enää kiinanplekseihin laita rahaa ja orkispleksi on melko arvokas, muita menoja ollut...
 
Pitihän sitä vielä piristää loppukautta ja laittaa tällainen alle kun ei Speed Tripleäkään löytynyt :D

Jos tätä pyörää pitäisi kuvailla ekan päivän jälkeen, niin ajamisen vaivattomuus nousee esiin. Hyvin jaksaa vääntää vaihteella kuin vaihteella. Yllättävän stabiili tuntuma hidasajossa / kaupungissa. Johtunee varmaan matalasta painopisteestä. Kevein kytkin käyttää kaikista pyöristä mitä olen ajanut.

Sopivan rento ajoasento kaikinpuolin tällaiselle 180 cm pätkälle. Ilmeisesti tässä uudessa mallissa on korkeampi satula kun jalat eivät ole ihan niin koukussa. Satula tuntui aluksi liukkaalta ja ajattelin kulmasta päätellen, että etumus on kiinni tankissa koko ajan, mutta tankin sivuilta saa juuri sopivalta leveydeltä tukea jaloille.

Jarrut tuntuvat vähintäänkin riittäviltä. Etupään tuntuma tiehen tuntuu suorastaan loistavalta. Takaa pitää hieman säätää kun paukuttaa aika selvästi takaisinpäin isommista epätasaisuuksista. Pyörä tuntuu taittuvan mutkiin vaivattomasti. Kunnon kumit tarvitsee alle ennen kuin uskaltaa paremmin testata.

Joku taisi joskus sanoa, että näillä japsipyörillä ei ole sielua. Z900 tuntuu olevan ainakin sellainen hyvin neutraali pyörä, mutta zetamaisen hyvällä tavalla:jpstyle:
 
Ensimmäiseksi iso "kuokka" pois takaa ja diy kilpiteline tilalle. Ja tietysti tangonpääpeilit ja litium akku hyllyltä. Tässä oli jäähdyttimen suoja, pleksi ja tankkitarra.

Talven aikana voisi harkita jotain sliparia? Onko mitään suosituksia?

Koko putkistoon en taida lähteä. Tosin vakiona tämä ei äänien puolesta aiheuta pahennusta :grin:

20201002_180422_compress82.jpg

20201002_152126_compress46.jpg
 
5000km nyt takana (MY20).

Aika pitkään kesti että sai luoton orkkis renkaisiin; saattaa myös johtua muutaman vuoden tauosta katupyöriin. Korkeaa painoa ei edes huomaa pyörää käsitellessä, vaan tuntuu todella ketterältä käskyttää.
Akran slipari, kilpiteline ja ductail laitettu ulkonäköä ja äänimaailmaa parantamaan, itse en koe tarvetta koko putkistolle ja säädöille tämän luokan pyörään.

Mutkateillä ja kaupungissa voittaa helposti edellisen kilokyykyn ajettavuudessa, motarilla ei taas niin mukava orkkis katteella & rattailla.

TFT näyttö mainio mutta pienenä miinuksena bluetooth-puhelutoimintoa ei kuulemma saa näkyviin muille kuin applen luureihin tällä hetkellä.

Sen verran tyytyväinen ollut että varmasti pysyy vielä ensi kesänkin alla.:thumbup:
 
Sellainen huomio tuli tehtyä jo koeajo pyörässä ennen ostoa että kannattaa hommata näytönsuojakalvo mittaristoon, halpa tapa säästyä vitutukselta kun näyttö on aivan naarmuissa.:thumbup:
 
Back
Ylös