• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Zephyrin lämmöt?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Tuli tuossa kaapungissa ajellessa mieleen, että mistä tietää paljon tuossa ilmajäähdytteisesstä 1100:ssa pelissä on lämpöjä... tai siis mistä tietää milloin on vaarallisen paljon??
wow.gif


En ole huomannut minkään sortin lämpötila mittaria missään. Eikä tuo mikään ongelma ole ollut ja tuskin tulee olemaan, mutta eihän sitä tiedä jos joskus helteellä juuttuu vaikka ruuhkaan. Olisi ihan hyvä pitää tauko ennen leipomista... mutta milloin??

Onko mitään kokemuksia asiasta?

ps. jännä juttu muuten, että Louisilla maksaa NGK tulpat alle 6€/kpl ja allrightilla taisi olla jotain 15 €.... outoa.... se kun sitten kerrotaan 8:lla...
crazy.gif
 
sanoi:
ps. jännä juttu muuten, että Louisilla maksaa NGK tulpat alle 6€/kpl ja allrightilla taisi olla jotain 15 €.... outoa.... se kun sitten kerrotaan 8:lla...

Ja autotarvikeliikkeessä vieläkin vähemmän... 2-3 euroo/kpl. Ja ei tartte tilailla saksasta.

Ps. katoppa duellin luettelosta vilkkureleen hinta... siinä on muuten kate kohdallaan  
rock.gif
 
Itselläni on 750 zephyr, jossa on öljykorkin tilalla lämpömittari. Siinä lämmöt nousee matka-ajossa 80 asteeseen, niin kylmällä kuin kuumalla kelillä. Kaupungissa lämmöt nousee 100-120 asteeseen, muttei mulla ikinä ole ollut ongelmia, jotka viittais ylikuumenemiseen. Eiköhän ilmajäähdytetty kone ole suunniteltu siihen, että se välillä käy melko kuumana.
 
Itselläni on 750 zephyr, jossa on öljykorkin tilalla lämpömittari. Siinä lämmöt nousee matka-ajossa 80 asteeseen, niin kylmällä kuin kuumalla kelillä. Kaupungissa lämmöt nousee 100-120 asteeseen, muttei mulla ikinä ole ollut ongelmia, jotka viittais ylikuumenemiseen. Eiköhän ilmajäähdytetty kone ole suunniteltu siihen, että se välillä käy melko kuumana.
Huhhuh, kai tuo 120 astettakin on sitten normaalia, mutta on siinä jo viskositeetit lujilla, varsinkin jo käyttää jotai 10W40 öljyä
nixweiss.gif
 
Ilmajäähdytteinen kone on suunniteltu käyntivälysten ym. ominaisuuksien suhteen juuri siihen, että lämpötilavaihtelut ovat suuria. Vesipelissähän termostaatti ja flekti pitävät lämmöt suht tasaisena, vaan toisin on ilman kanssa. 10/40 käy kesäkäyttöönkin vallan hyvin, itse suosin tosin 15/50 ja 20/50. Ottakaa huomioon, että valtaosa pyöristä tehdään maissa, jossa asukkaat pistää villahousut jalkaan Suomen suven normaalilämmöissä. Olen esim. Kivunnut pitkin Etelä-Euroopan vuoria lämpötilan ollessa haarukassa +30-+35 ilmajäähdytteisellä Jammulla ilman muita ongelmia kuin kuljettajan hikoaminen ja lievästi lisääntynyt öljynkulutus. Teboil Silver 10/40, jota sitten jatkoin Agipin vastaavalla. Öljynlämmöt ovat normaaliajossa aina korkeammalla, kuin jäähdytysnesteen, sen pitääkin olla, sillä ne on suunniteltu toimimaan näin.
 
Itselläni on 750 zephyr, jossa on öljykorkin tilalla lämpömittari. Siinä lämmöt nousee matka-ajossa 80 asteeseen, niin kylmällä kuin kuumalla kelillä. Kaupungissa lämmöt nousee 100-120 asteeseen,
Tänä keväänä laiton kans mittarikorkin. Lämmöt on pysytellyt kaupungissakin noin 90 asteessa ja maantiellä noin 80:ssä. Säät on tosin olleet aika viileitä vielä. Öljynä 20/50 mineraalipohjaiset.
 
sanoi:
Huhhuh, kai tuo 120 astettakin on sitten normaalia, mutta on siinä jo viskositeetit lujilla, varsinkin jo käyttää jotai 10W40 öljyä
Eikös tuo 120 ole ihan hyvä lämpötila vielä.
http://www.shell.com/home/fi-fi/downloads/50216.pdf
esim. tuosta näkee noita viskositeetin muutoksia.
Hyvä linkki Mr. Saki!
Kuvaaja tosin kertoo uuden öljyn viskositeetin, mutta paljonko noita centistokeja on jäljellä 5tkm:n jälkeen, eli öljyn laadusta riippuen öljy voi olla todella litkua kuumana. No, jos haluaa pelata varman päälle niin vaihtaa 15W50 tai 20W50 viskositeettiin.
Toisaalta jo vanhat testit on osoittaneet, että nuo täyssynteettiset öljyt pysyvät kasassa kiitettävän hyvin oli ne sitten ohuempaa tai paksumpaa laatua.
thumbs-up.gif
 
Itselläni oli aikoinaan Kawa Z750L:ssä jälkiasennettuna VDO:n lämpömittari ja pahimmillaan lämmöt kävi ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä 150 asteessa ilman ongelmia. Öljynä oli 20W50. Eli kyllä nuo ilmajäähdytetyt pelit on suunniteltu kestämään moisen rääkin. Ei siis liene syytä huoleen!
 
Tuli tossa vaan mieleen semmonmen jatko kysymys kun joskus ilmajäähdytteisellä ruuhkissa ajellu neljän aikoihin 30+ asteen lämpötiloissa, että missä vaiheessa kannattaa alkaa oikeasti olemaan huolissaan lämpöjen kanssa jos ja kun mittaria ei ole niin mimmosia oireita alkaa tuntumaan kun lämmöt nousee vaarallisen ylös?
 
Lämpöjen nousun huomaa parhaiten kytkimestä eli sen toiminta alkaa muuttumaan huonommaksi ja tyjäkäynti alkaa muuttumaan raaemmaksi. Tuota öljyjen kuumenemista voi muuten hidastaa huomattavasti vaihtamalla vapaalle aina kun mahdollista eli kytkintä pidetään pohjassa mahdollisimman vähän.
 
tossa pari suvea sitten ajelin plus 45C helteessä
gpz1100 ruiskukawalla baltian läpi ja siellä startti alkoi oikutella,
josta johtuen en aina jaksanut sammuttamisesta johtuvaa, sekä mäettömistä olosuhteista tuottuvaa käynnistyksen, siis
mäkistartin tai työntösellaisen mahdollisuutta ottaa vartee, joten esim. postissa asioidessani kawa käydä rouskutti
helteessä kaupunkiajon aikana parkissa huomattavan pitkän ajan ja olisi ollut mainio grilli, mutta se vain pelasi, ei mitään
hätää, paitsi noissa z1-perustaisissa koneissa kytkin alkaa
takertelemaan aina kaupunkiajossa, joten sekään ei ole mikään hätämerkki niissä, ennemminkin ominaisuus johon tottuu, sitä en tiiä auttaisko öljyn valinta mahdolliseen kytkimen huonoon irrottamiseen kaupunkiajoissa ajoissa, olen kokeillut useammanlaisia öljyjä ja samalta vaikuttaa, tämä on hieman eri mylly kuin keskikokoisissa z650 ja z750 kawoissa..
 
Öljynlämmöt ovat normaaliajossa aina korkeammalla, kuin jäähdytysnesteen, sen pitääkin olla, sillä ne on suunniteltu toimimaan näin.
Tuosta rohkenen olla eri mieltä. Vaikka nyt puhunkin autosta, niin samalla tavalla se autossakin käyttäytyy. Autossani nimittäin öljynlämmöt normaaliajossa nousevat hädintuskin 60 asteeseen. Sitten kun ajelee kaupungissa tai alkaa rankoa enemmän, niin nousee johonkin 90 asteeseen, jonka jälkeen lauhdutinkierto pelaa täydellä teholla.

Monen moottorin kumitiivisteet on speksattu 120 asteeseen, eli sen lämpötilan jälkeen ei ole mitään takuita, että tiivisteet kestää.

Normaalissa liukulaakerein varustetussa moottorissa laakerivaurion riski kasvaa ekspotentiaalisesti sen jälkeen, kun öljyn lämpötila ylittää 90 astetta. Riippuu tosin siitä, miten moottorin voitelujärjestelmä on suunniteltu, ja käytetystä öljystä, mutta suurin syy on siinä, että öljy myös jäähdyttää laakereita, ja mitä kuumempaa se on, niin sitä huonommin se sen tekee.
 
noissa z1-perustaisissa koneissa kytkin alkaa
takertelemaan aina kaupunkiajossa, joten sekään ei ole mikään hätämerkki niissä, ennemminkin ominaisuus johon tottuu, sitä en tiiä auttaisko öljyn valinta mahdolliseen kytkimen huonoon irrottamiseen kaupunkiajoissa ajoissa, olen kokeillut useammanlaisia öljyjä ja samalta vaikuttaa, tämä on hieman eri mylly kuin keskikokoisissa z650 ja z750 kawoissa..
No joo, tässä suhteessa keskikokoisten ja Z1-perustaisten koneet näyttävät käyttäytyvän samalla tavalla öljyjen kuumentua. Se on aivan luonnollista, koska kytkimen rakenne on noissa aivan samanlainen. Tuo kytkimen takerteleminen johtunee öljyjen ohenemisesta - itse kokeilin aikoinaan Z650:ssa suoraa SAE 50-öljyä ja sillä kytkin toimi huomattavasti paremmin myös kuumana. Suurin ero noissa koneissa on se, että Z1-perusteisissa kampiakseli on laakereitu rullalaakereilla ja keskikokoisissa liukulaakereilla - muuten koneet ovat kuin kaksi marjaa. Tai onhan niissä vielä eroa latureissa, mutta se tuskin vaikuttaa tähän.
 
Öljynlämmöt ovat normaaliajossa aina korkeammalla, kuin jäähdytysnesteen, sen pitääkin olla, sillä ne on suunniteltu toimimaan näin.
Tuosta rohkenen olla eri mieltä. Vaikka nyt puhunkin autosta, niin samalla tavalla se autossakin käyttäytyy. Autossani nimittäin öljynlämmöt normaaliajossa nousevat hädintuskin 60 asteeseen. Sitten kun ajelee kaupungissa tai alkaa rankoa enemmän, niin nousee johonkin 90 asteeseen, jonka jälkeen lauhdutinkierto pelaa täydellä teholla.
Hups, täsmennetään hiukan; Tarkoitin, että öljynlämmöt ilmajäähdytteisessä tuppaavat olemaan kesäkuumalla korkeammalla, kuin jäähdytysnesteet vastaavassa tilanteessa vesijäähdytteisessä.
 
Back
Ylös