Zero motorcycles

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sarkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänään livenä tollasen näin ja ei kyl ainakaan noin vierestä tuijoteltuna saanu aikaseks mitään positiivista, ajosta en sit tiiä....
 
Mun mielestä voi laitta hikinauhan ottaan ja asentaa perseeseen vaikka Cresentin. Vatkaa sen 90kmh ja lähtä koitaa ilman mitään ääntä liikenteen sekaan. Onnea matkaan :bye:
 
Ymmärrän tosiaan hyvin tuon, että useille meistä motoristeista äänet on iso osa nautintoa.
Toki porukassa saattaa olla muitakin kuin minä, joille ne ovat jopa ennemmin ärsyke kuin hyöty. (Tai ehkä tuo äskeinen oli liioiteltua)

Katsotaanhan nyt, kun tiistain sateissa saa kokemuksiakin.
 
Tarkotin sitä et sutkin pitäs huomaa. sit on joku sähköpeli ilman mitää ääntä? Nytkö unohtuu ton sähkövempeleen myötä kaikki huomaa motoristi liikenteessä jne.. Ei saakeli tollasii aivan äänettömiin,
 
Pikkuhiljaa aletaan olemaan sillä viivalla että alkaa kiinnostamaan, vieläkun saisi tuon toimintamatkan tiellä ~satkun keskinopeudella reiluun kahteen ja puoleensataan ja latausajan nopeutettua mukana kulkevalla laturilla kolmeen varttiin. Hintaa voisi olla tuollaisella paketilla 17-18 keuroa ja hakisin kaupasta
 
Tarkotin sitä et sutkin pitäs huomaa. sit on joku sähköpeli ilman mitää ääntä? Nytkö unohtuu ton sähkövempeleen myötä kaikki huomaa motoristi liikenteessä jne.. Ei saakeli tollasii aivan äänettömiin,

Ei minun äitikään ole huolissaan enää näillä kymmenillä minun ajamisestani, joten tuskin tarvitsee sinunkaan olla.
:-)

Jotenkin näiden prätkäilyvuosikertojen kerryttyä on tullut sellainen ajatus, että ei se äänettömästi kulkeva moottoripyörä ole kovinkaan korkealla riskitekijöissä.

Kun kolahtaa, valitettavan usein kyse on motoristin tyhmyydestä.
Tolkuton tilannenopeus, onneton ajotaito ääritilanteissa ja sitten mennään. Tovottavasti ei viimeistä kertaa.

On valitettavan paljon puusilmäkolareita, mutta eipä se mökä tähänkään asti niitä ole estänyt sattumasta.
Aina motoristina joudun vastaamaan koko liikenneympäristöni turvallisuudesta itselleni.

Älkääkä luulko että kuvittelen nyt olevani hyvä tai turvallinen kuljettaja.
En ole.
En osaa mitään pommitusjuttuja, radalla olen hitaassakin muiden jaloissa, enkä edes kukkahattua saa.
Ja törmäillytkin olen. Omasta syystä ja kerran teknisen vian seurauksena, joka sekin olisi pitänyt osata ennakoida. Olis silläkin kertaa jäänyt muutama kylkiluu murtamatta.

Mutta taas kerran: minä ymmärrän erittäin hyvin toisenkin näkökulman. Tästä ei kannata tehdä mustavalkoista.
 
Viimeksi muokattu:
Voihan se olla, että noihinkin saadaan langaton lataus ja ääni kajareista oman valinnan mukaan.:)
 
Pikkuhiljaa aletaan olemaan sillä viivalla että alkaa kiinnostamaan, vieläkun saisi tuon toimintamatkan tiellä ~satkun keskinopeudella reiluun kahteen ja puoleensataan ja latausajan nopeutettua mukana kulkevalla laturilla kolmeen varttiin. Hintaa voisi olla tuollaisella paketilla 17-18 keuroa ja hakisin kaupasta

Tuo on kieltämättä koukuttavan lähellä toteutumista.
Zero S/SR 13,0 kWh + Power Tank 2,8 kWh = 15,8 kWh ja tendas lupaa 113 km/h highway nopeudella 158 km rangen. 100 km/h nopeudella olisi helppo uskoa jo lähemmäs 200 km rangeen.

Tuntuu hieman epäuskottavalta kuitenkin tuo lupaus erityisesti tuolla nopeudella.
Tuollaisen avomallisen pyörän ilmanvastuskerroin on melkoisen suuri ja satasen vauhdissa en usko sen olevan kovin paljon pienempi kuin autollakaan.

Oma sähköautoni kuluttaa 100 km/h vauhdissa jo noin 18-20 kWh/100km.

Mutta jos tuollainen taitavasti tehdyllä katteella menisi esim. 14 kWh/100 km satasen vauhdissa, tarvittaisiin 35 kWh akku. Tuo Zero on vielä niin kevyt, että minulle sopisi erinomaisesti myös tupla-akut. Ne myös visuaalisesti katsottuna mahtuisivat heittämällä vierekkäin ilman, että pyörästä tulisi liian leveä. Silloin siinä olisi jo noin 32 kWh akku.

Sitten tarvitaan enää DC-pikalataus.
CHAdeMOsta saa tällä hetkellä max 50 kW-tehoa. Sillä se latautuisi noin 42 minuutissa tyhjästä täyteen.
CCS:stä on tulossa jo 150 kW tehoisia latureita markkinoille. Silloin se latautuisi noin 13 minuutissa.

Itselle haaveena olisi just tuollainen 250 km matkailuajossa pystyvät pyörä, jonka saisi pikaladattua vähintään 50 kW-teholla. Voi olla, että pitää tuo Bemari konvertoida itse, jotta saa.
Matkapyörässä nimittäin tuo paino ja pieni lisäleveys eivät ole ongelmia.

Mutta omalta kohdalta näissä on nyt esteenä akkujen hinta/kWh vielä toistaiseksi. Autossa oli varaa tuohon taajama-ajon autoon, mutta ei Teslaan. Pyörässä ei vielä oikeastaan edes tuohon Zeron hinnat alkaen malliinkaan just tällä hetkellä. :-(

(sori vähän pitkä jorina)
 
Jalankulkijoita varten zeropyörässäkin lienee äänimerkki. Kuljettaja voi sitten kuunnella mieleistään pörinää vaikka nappikuulokkeilla.
 
Nyt on tämän päivän aikana ajettu reilut 100 km Zero S -moottoripyörällä.
Videokooste on alulla ja seuraavaksi alkaa koeajoraportin kirjoittaminen.

Positiivinen yllätys oli kovin alhainen virran kulutus ajossa sekä sen kautta yllättävän hyvä toimintamatka.
40 kW ei ole raketti, mutta vahva ja tasainen vääntö tekee ajosta vaivattoman tuntuista.
Ketterä pyörä.
 
Lahelantiellä näin tällaisen viikon sisällä. Olisko ollut Bikeworldistä koeajolla sitten. Kun oli asiaan vihkiytynyt hiljaisuus kiinnitti huomion ja Zero siinä tankissa luki. Oli pikkasen aavemaista.
 
Ja nyt on videostakin ensimmäinen versio Youtubeen julkaistu.

Huom: nöyrä pyyntööni, ettehän arvostele hapuilevan epävarmaa mutkatieajoani.
Kohta kahden vuoden ajotauko Bemarin rikkinäisyyden takia verottaa yllättävän paljon itseluottamusta ajamiseen.

 
Hyvää esittelyä, hankkisin kakkospyöräksi jos tilanteet sallisivat. Hiljaisuus varmasti outoa alkuun, kaippa siihenkin tottuu.

M
 
Risiiniöljy alkaa olla jo menetetty, nyt on jo äänikin menossa, ainakin aito:paikallatuulee:.

Mut joo....

Toi mopo/kotilo ja ääni on oikeastaan paljon monisyisempi juttu kuin alkuun vaikuttaa.
Erityisesti siinä kohtaa, kun koittaa tuskanhiessä punnertaa itsensä perinteisten
ennakkokäsitysten yli.

Eli tuossa, sähkö/äänettomyys - perinteinen mopo tai auto, on aika pitkälle kysymys tuosta....
perinteisestä..... äiti-tytär-molemmat :p.

Mietitäänpä kotilohommia!

Otetaan uusi pikku/keskiluokan normiauto. Ei muuten juuri "pärise", eikä ole urheilujuhlan tuntua.
Tuosta kun sahaa putken poikki..... tai vaihtaa ihan millaista pimppapönttöä tahansa alle.....
Juu-ei..... Ei nosta kun muiden verenpaineen... ja omaa häpeän tasoa:D.

Sitten taas.... kun oikein "kisakireä" laite ruilauttaa tai jyrähtää..... puntti tahmaantuu justiinsa eikä kohta.

Mistä sitten oikeastaan on kyse tuossa, sinällään kuitenkin merkittävässä "äänikysymyksessä" ???

Naurakaa vaan.... ja kyselkää taas lääkitysten & sienilajien perään, mutta:

Me puhutaan "kyydistä", "tunnelmasta", kokemuksesta..... asiasta, jossa "täyttymys" on kokonaisvaltainen
asia.... ja arkitodellisuudessa se "hyvän kyydin" saaminen jää aika vähiin. Elämystankki täyttyy
pörinäputkella ja pienilläkin, puolivallattomilla koneen naukaisuilla edes joten kuten......
Kun ei ole mahdollista vetää kuin paviaani.... kahdella tai neljällä pyörällä.... ja.... no en sano.

No oukkei....

Nyt mennäänkin mielenkiintoiselle puolelle..... eli taas, öhhh, "kyseenalaiselle puolelle".

Eikö sähköpelit tarjoa enemmän käytännön mahdollisuuksia "vetämiseen" kun homma
voi hoitua kuin "varkain" ?????? HMMM...:paikallatuulee:.

Kyllä, säännöt on sääntöjä ja se on aina.... ja tulevaisuudessakin oma juttunsa. Ei siitä enempää.

Jos jäät "rysän päältä" kiinni, se on KIINNI.... tiellä tai makkarissa/tyttären huoneessa.

Että jos homman juju on "vetäminen", eikä "kavereille spräidäily" kauhealla mekkalalla.......

Sähkö on vähän kuin äitiä ja tytärtä :thumbup:


Make The Most of.... :;):

Ainiimut:doh: TURVALLISUUS:;):
 
Tuo on varmasti mahtava työmatkaMP keskieuroopan kaupunkiruuhkassa splittaillessa. Jos vaan akkujen suorituskyky kestää aikaa jotta säästöhyöty työmatkoilla konkretisoituu rahassa, tosin voi olla että ruuhkassa tuo koneen luonne on maksamisen arvoinen, skootterilla pääsee tietty vähän samaan.
 
Back
Ylös