• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ZX-6r -04

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ruzina
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ruzina

New member
Eli kovemmasta vauhdista kun jarruttaa niin tuntuu, että kohta lähtee peilit ja pleksi kiertoradalle, täristää niin per*eleesti. Aivan minimaalisen hiljaisessa vauhdissa kun jarruttaa aivan kevyestikin, niin sellainen "nypytys" tuntuu selkeästi. Mopo menee siis nykien eteenpän. Mistähän vois johtua?
Jossain vanhemmassa ketjussa neuvottua niitin_irrotusta_ mutterilla-kikkaa tuli kokeiltua, mutta eipä vaikutusta. Mopottimella on nyt 6000km ajeltu, ei pitäis renkaat/palat olla vissiin vielä loppu? Vai mikä tuon nyt yleensä voip aiheuttaakaan...
nixweiss.gif

hmmm 6000km, voishan se olla ihan vaan renkaistaki kiinni. Varsinkin kun otat huomioon että ne vakiorenkaat on aivan paskat.
biggrin.gif

hmmm 6000km, voishan se olla ihan vaan renkaistaki kiinni. Varsinkin kun otat huomioon että ne vakiorenkaat on aivan paskat.
biggrin.gif
Juu,,jos Pilot Sportit alla niin johan menee aalloille etunen..ja täristää...
confused_orig.gif
...itse tosin ajoin sillä 13tkm...silloin meno tosin alkoi olla jo hengellä leikkimistä....aika surkea rengas..

biggrin.gif
Juu,,jos Pilot Sportit alla niin johan menee aalloille etunen..ja täristää...
confused_orig.gif
...itse tosin ajoin sillä 13tkm...silloin meno tosin alkoi olla jo hengellä leikkimistä....aika surkea rengas..
On joo, mulla on nyt kans joku 6000km ajettu. Pelottaa jo hiljakseen kanttailla lujempaa ku pelkään että loppuu pito edestä. Taaksehan vaihtoivat uuden renkaan liikkeessä... paska vaan että unohdin sanoo ettei missään nimessä laita pilotsporttia
mad.gif

No juu, nuo vakiopilotithan siinä on alla. etusessa on kyllä selvää kulumaa. Siitäpä se varmaan sitte johtuu. Mitäs rengasta suosittelette seuraavaksi?
Takuu ei varmaan kata paskoja renkaita?
wink.gif

Kyllä niitä -03 mallien levyjäkin takuuseen uusittiin. Vanha mopo alkoi n.8000km:n kohdalla täristää, ja 12tkm:n huollossa tuli uudet levyt ja ravistus loppui.

Mulla aiheutti 03 kawassa vastaavia oireita kiero jarrulevy. Ensimmäiset havainnot 12tkm kohdalla ja jossain 20tkm kieppeillä mitattiin, toinen levy oli jonkinmatkaa yli vaihtorajan mennyt kieroksi. Vaihdettiin takuuseen.

vielä tuota tärinää tässä mietin, että jos se renkaasta johtuis niin eikö se täristäis silloin aina vaikka jarruun ei koskisikaan?

Kun tuo tuntuu etenkin hitaassa vauhdissa, että jarrut ottais aina tietyssä kohdassa vähän tiukempaan kiinni ja sitten tulee semmonen jarruttaa-ei_jarruta-jarruttaa -fiilis eli nyks nyks
heh, olipas taas selkeesti ilmastu... no, menee maanantain piikkiin
tounge.gif

Kyllä mäkin viekkaisin tota rengasta. Ittellä meni Pilot Sportit vaihtoon jo 4000km kohdalla, kun meinas Alastarolla tippua hampaat suusta. Normaaliajossa ei ravistellut sen kummemmin, mutta kovemmassa sitten senkin edestä. Nyt on ollut katuseoksiset Supercorsat alla ja 6500km takana. Etunen on vieläkin kuin uusi ja rataakin on ajettu n.1500km. Takanen meni v-loppuna Motoparkissa vasemmalta reunalta täysin loppuun, mutta kadulla sillä ajaa vieläkin.
062802moto_prv.gif

Mun mopon etujarrut esitti kanssa jotain mystistä tärinää viikonloppuna Motoparkissa. Ongelma esiintyi vain yhden kurvin jarrussa, siinä alamäkioikeen jälkeisessä pitkässä oikeessa, eikä siinäkään joka kierroksella. Ilmiö saattoi muuttua jarrujen lämpöjen mukaan, toisaalta en voi olla varma, koska lämppärikierroksilla siinä paikassa en jarruta. Rengaskin saattoi olla osasyyllinen, pyörä kun on siinä jarrussa vähän kallellaan. Toisaalta jarrut ei oireillu edellisen vasurin jarrussa, jossa pyörä on rajusti kallellaan. Ota noista nyt selvää. Varmaankin kulunut rengas + likaiset jarrut oli suurin aiheuttaja.

Kannattaa kokeilla putsata ne jarrulevyn kiinnittykset. Niiden pitää kellua, jos eivät kellu niin voivat aiheuttaa tärinää.

Samanlaisia ongelmia on täälläkin kyseisen vehkeen kanssa. Pitääpä kattoa mikä on tilanne jarrujen tarkistuksen/putsauksen ja eturenkaan vaihdon jälkeen. Ja ekan kerran ilmiön huomasin juuri tuossa samassa motoparkin jarrussa missä Make80. Sen jälkeen vaihtelevasti silloin tällöin...Paskamaista silti

Kiero levy/levyt...ku pommi Hiroshimaan.

Toinen kaukaa haettu vaihtoehto on ohjauslaakerin kireys.

Kalifi

Mun mopon etujarrut esitti kanssa jotain mystistä tärinää viikonloppuna Motoparkissa. Ongelma esiintyi vain yhden kurvin jarrussa, siinä alamäkioikeen jälkeisessä pitkässä oikeessa, eikä siinäkään joka kierroksella. Ilmiö saattoi muuttua jarrujen lämpöjen mukaan, toisaalta en voi olla varma, koska lämppärikierroksilla siinä paikassa en jarruta. Rengaskin saattoi olla osasyyllinen, pyörä kun on siinä jarrussa vähän kallellaanKannattaa kokeilla putsata ne jarrulevyn kiinnittykset. Niiden pitää kellua, jos eivät kellu niin voivat aiheuttaa tärinää.
Siinä mutkassa on nimismiehenkiharaa aika hyvin. Itseltäni meinasi pari kertaa lähteä paikat hampaista kun jarrutin siihen sisään reippaammin ja pyörä puski hieman.

Mulla oli ysissä vastaavaa. Eli Alastarolla täristi pääsuoran päässä. Asia korjaatui, kun lisäsin etupään jousen esikiristystä. Jos sulla on tehdassäädöissä niin tuossa voi olla selitys täristämisestä. Mulla 207 Dunloppi alkaa kuluessaan epätasaisesti täristää, mutta se tapahtuu ajossa tietyilla reso nopeuksilla riippuen kulumasta, muttei täristä jarrutuksissa.

Apriliakuskit valitteli jollain palstalla myös jarrujen tärinää, siellä tultiin siihen tulokseen että tärinän aiheutti hiekanjyvät ( tai jokin muu lika ) jota oli päässyt jarrulevyn kiinnitysniittien väliin. Se sitten esti "kelluvien"levyjen kellumisen, eli ei päästänyt levyä mukautumaan jarrutuksessa.. Niittien puhdistus ja muokkaus auttoi joillakin! Se threadi on Apriliaclubfinlandin uumenissa
wink.gif

Joko "Sunmaid" oot paikallistanu vian?
Omaa kokemusta on gigserin päältä (vähän, mutta kuitenkin) sen verran, että noin mäkin olisin vikaa kuvaillut
-syynä oli kierot levyt (vaikka huollossa ensin syytettiin jarrupaloja ja renkaita -koeajamatta kertaakaan
bawling.gif
tounge.gif
) Omassa Kawassa ei onneks oo ollu samoja oireita, alkuperäiset Pilotitkin ajoin ihan loppuun (eturengas 12 tkm ja 2xtakanen 6 tkm) ilman ongelmia.
Seuraavaks oli vuorossa Diablot ja sitten Corsat, niihinkin oon ollu ihan tyytyväinen, mutta eipä tällanen amatööritavis niitä erota kuin kuvioinnista tai nimestä, jos niistäkään
biggrin.gif

Back