• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ZX-6R

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loosah
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
2005 ZX-6R Voi jumakaut taas tuli oikein tein itse ja säästin. :blink: Keulaöljyt vaihdettu; autokatoksessa parin räikkäliinan ja itsevärkätyn vekottimen (jolla saa vedettyä niillä räikkäliinoilla esijännitysholkin alas jotta saa korkit irti), kanssa. Öljypinta mitattu ja kaikki. Tämähän ei PERIAATTEESSA ole mikään amerikantemppu tehdä.

Pari kysymystä jäi nyt jälkeenpäin, yleisen DIY-työkaluihin turhautumisen jälkeen, jäi leijumaan mieleen.

Ekaks, toisen keulaputken onko-se-nyt damper rodin sisältä pullahti ölyn paineesta ilmeisesti riparin neula? Onko normaalia, laitoin sen sinne takaisin mielestäni niin päin kun se tuli sieltä ulos (terävä pää alaspäin). Löysi ilmeisesti reittinsä takaisin kun korkki laitettiin kiinni.Tämä tuli vähän yllätyksenä itselle..

Tokaks, öljyn pinnan taso on tiedossa ja se imetiin oikeaan tasoon. Mutta, kun nyt katson ylhäältä, niin öljypinta jää sisäputken sisäpuolelle. Olisiko öljyä pitänyt saada myös sisäputken ja ulkoputken väliin? Tuohan vaikuttaa kokonaisilmajousen tilavuuteen?
Ota korkki irti männävarresta.
Ruuvaa riparisäädinpuikko korkkiin kiinni.
Ruuvaa riparisäädin täysin auki (vastapäivään).
Ruuvaa riparisäädintä kaksi kierrosta kiinni päin (myötäpäivään).
Ruuvaa korkki kevyesti sormilla männänvarteen kiinni, kunnes riparisäätimen neula pohjaa.
Kiristä lukitusmutteri.
 
Ota korkki irti männävarresta.
Ruuvaa riparisäädinpuikko korkkiin kiinni.
Ruuvaa riparisäädin täysin auki (vastapäivään).
Ruuvaa riparisäädintä kaksi kierrosta kiinni päin (myötäpäivään).
Ruuvaa korkki kevyesti sormilla männänvarteen kiinni, kunnes riparisäätimen neula pohjaa.
Kiristä lukitusmutteri.

Juuh, toinoin, menikähön se ny sit pieleen kumminkin? Manuaali ei minusta ollut tuossa oikein jämpti, tai sitten ei pää riittänyt kaikkeen; muistaakseni kiersin riparin kiinni, korkki kiinni kunnes ei pyöri vapaasti, sitten ripari täysin auki (omasta ajatuksesta sitten 1/4 kierrosta kiinnipäin), sitten korkin lukitusmutteri kiinni.

Ja nyt kun kävin kokeilemassa niin riparin säätövara on hulppeat 4 kiekkaa, toisessa 4 1/4 kiekkaa.

Onko tuosta haittaa, jos asettaa riparin siihen mihin se oli, eli kiinni ja sitten muistivihosta mitä oli auki?
 
Palataanpa aiheeseen, kyllä nyt homma meni reisille. Eli uudelleen testauksessa riparisäätimen ruuvit kiertyy pitkälle korkin sisään (seittemän kiekkaa ja yli). :kääk: Tämähän on aika yksinkertainen keula, niin ei tullut mieleenkään että tässä nyt vois olla jotain sudenkuoppia mistä service manuaali ei mielestäni kerro.

Ota korkki irti männävarresta.
Ok, tässä tulee riparipuikko mukana.

Ruuvaa riparisäädinpuikko korkkiin kiinni.
Eivät olleet irti? Mssä asennossa riparisäätö on tässä vaiheessa? Onko väliä?

Ruuvaa riparisäädin täysin auki (vastapäivään).
Ok
Ruuvaa riparisäädintä kaksi kierrosta kiinni päin (myötäpäivään).
Ok
Ruuvaa korkki kevyesti sormilla männänvarteen kiinni, kunnes riparisäätimen neula pohjaa.
Minä luulin että männän varren yläpää pohjaa korkin pohjaan, ja sitten kiristetään mutta siis ratkaisevaa onkin neulan pohjaaminen alhaalla cartridgen seutuvilla??? Mullahan neula pullahti ölyn mukana ylös männänrarresta, ja se ei sitten ilmeisesti ollut pohjassa asti siinä vaiheessa kun tuntui että korkki ei kierry, kiristin lukituksen tähän. Nyt kun ruuvaan riparia niin säätöruuvi menee sen seittsemän kierrosto korkin sisään, eli painaa neulaa vasta tuossa vaiheessa?

Kiristä lukitusmutteri.
Ok.


Ja kiitoksia! :bisseä:
 
Onkos sulla palikat ton näkösiä?
http://racedac.com/org/2005ZX6Rcart.JPG
Varsinkin toi riparisäätimen varsi ja sen päässä kiinni oleva neula.

Riparin säätötanko, alumiinia, pari(?) reikää alapäässä. Kuvassa neula on tangon alapäässä (kiinnikö?), mulla ei kummassakaan riparitangossa tullut neulaa mukana, ainoastaan toisesta se tuli ylös männänvarresta öljyn voimalla, kun pumppas ylös alas, neulassa oli o-rengas.

Kuvassa riparitangon yläpäässä ja riparitagon oikealla puolella on ilmeisesti korkin sisukset (preload, rebound). Näistä ei mulla havaintoa, kun korkki oli kassasssa ja riparitanko kiinni korkissa.

Dave Moss:lla löytyi huoltovideo ja siinä se nopeesti laittaa/näyttää rebound säätimien asetukset korkkeja kiinnitettäessä, samaan tapaan kuin sun ohje tuoss alussa. Tämä on multa jäänyt tekemättä, kun ei Service manuaali minusta siitä maininnut. Mossin videolla se vetää noi rebound-tangot niin nopeasti, ettei pysäytyskuvasta erota onko neulat tangon päässä kiinni vai ei.
 
Riparin säätötanko, alumiinia, pari(?) reikää alapäässä. Kuvassa neula on tangon alapäässä (kiinnikö?), mulla ei kummassakaan riparitangossa tullut neulaa mukana, ainoastaan toisesta se tuli ylös männänvarresta öljyn voimalla, kun pumppas ylös alas, neulassa oli o-rengas.

Kuvassa riparitangon yläpäässä ja riparitagon oikealla puolella on ilmeisesti korkin sisukset (preload, rebound). Näistä ei mulla havaintoa, kun korkki oli kassasssa ja riparitanko kiinni korkissa.
No se k-tech kitti selittääkin miksi sulla on palikat kuten on.
Eli se neula on irtonainen tuossa k-tech kitti tapauksessa.
Muutoin kasaus menee kuten edellä mainittu.
 
Jes, nyt on riparisäätö sellainen kun pitää! Kiitos!

Tietenkin vasta pyörä koottuna voi kokeilla että menikö ne neulat nyt sinne oikeisiin paikkoihin, mutta miksi ei oleisi mennyt, ja korkit auki kokeillessa vaikuttaa riparisäätö kyllä tehokkaasti. Laitoin kolme kierrosta sitä riparia auki asennosta kiinnipäin, kun Motovillen jäliltäkin oli sen verran säätövaraa. Varmaan toi kaks kiekkaa olis riittäny noidenkin neulojen kanssa.
 
Jes, nyt on riparisäätö sellainen kun pitää!...

Katselin juttuja omaan zx6r:ään ja pisti silmään toi sun kommentti, että laskit naksuja/kierroksia täysin aukiasennosta kiinnipäin. Ja laskettu määrä on 2-3 naksua. Yleensä kun naksut lasketaan täysin kiinniasennosta aukipäin ja säätö on lähempänä kiinni kuin auki. Mutta noita kittejähän saa shimmattua miten vaan, että ei sellaista yleis-nyrkkisääntöä ole...

Eilen sain mun mopedin taas ajokuntoon. Uudet iskarit on hierottu kiinni. Maanantaina mopedi lähtee Vittaniemelle dynoon, niin saadaan moottoriin sopiva kartta ECU:lle, kun siellä on nyt vakiomoottorin kartta sisällä.
103264987_10219833641843878_1723812781230235788_o.jpg


Penkin etureunaa laskin sentillä alaspäin. Eli oisko sitä nyt nostettu ~4cm.
PP-tuningin cliparit odottaa lähipostissa. Niitä pääsee asentelemaan lähiaikoina. Vakiot on nyt kiinni ja niitä ei saa oikein enempää avattua, kun kiristysruuvi jää virtalukon taakse piiloon ja sitä ei saa kiristettyä.

Tilasin just ketjunsäätöpalikat taka-akselia liikuuttamaan. Ne tulee suoraan kiinasta ehkä kk päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Katselin juttuja omaan zx6r:ään ja pisti silmään toi sun kommentti, että laskit naksuja/kierroksia täysin aukiasennosta kiinnipäin. Ja laskettu määrä on 2-3 naksua. Yleensä kun naksut lasketaan täysin kiinniasennosta aukipäin ja säätö on lähempänä kiinni kuin auki. Mutta noita kittejähän saa shimmattua miten vaan, että ei sellaista yleis-nyrkkisääntöä ole...
Niin, silloin kun pistetään vakiokeulaa kasaan, niin tehdään noin:
Ota korkki irti männävarresta.
Ruuvaa riparisäädinpuikko korkkiin kiinni.
Ruuvaa riparisäädin täysin auki (vastapäivään).
Ruuvaa riparisäädintä kaksi kierrosta kiinni päin (myötäpäivään).
Ruuvaa korkki kevyesti sormilla männänvarteen kiinni, kunnes riparisäätimen neula pohjaa.
Kiristä lukitusmutteri.

Ja sama tapa pätee kaikkii keuloihin joissa on samanlainen rakenne kuin tässä kyseisessä 2005-6 zx6r:ssä.
Jonkun alihankkijan tekemät noi etupamput on/ samoja monissa muissakin japsimerkeissä/malleissa.
 
Etujarru tärisee niin paljon, että ostan uudet levyt. Onkohan niissä paljon eroja, siis tavalliselle hitaalle ratapäivien kiertäjälle? Motonet myy TRW Lucas ja Brembon serie oro -malleja. Tota Bremboa siellä ei nyt ole saatavilla.
Stormilta EBC:t kuuskymppiä kalliimmalla?
Näitä nykyisiä levyjä on rassattu tarpeeksi, enää en niillä pääsuoran jarruun mene. Etupyörää ilmassa pyörittäessä tarttuu yhdessä kohtaa kiinni. Joka kierroksella.:D
 
Etujarru tärisee niin paljon, että ostan uudet levyt. Onkohan niissä paljon eroja, siis tavalliselle hitaalle ratapäivien kiertäjälle? Motonet myy TRW Lucas ja Brembon serie oro -malleja. Tota Bremboa siellä ei nyt ole saatavilla.
Stormilta EBC:t kuuskymppiä kalliimmalla?
Näitä nykyisiä levyjä on rassattu tarpeeksi, enää en niillä pääsuoran jarruun mene. Etupyörää ilmassa pyörittäessä tarttuu yhdessä kohtaa kiinni. Joka kierroksella.:D
Mä ostelin ebaystä käytettyjä levyjä samaan vaivaan.
 
Etujarru tärisee niin paljon, että ostan uudet levyt. Onkohan niissä paljon eroja, siis tavalliselle hitaalle ratapäivien kiertäjälle? Motonet myy TRW Lucas ja Brembon serie oro -malleja. Tota Bremboa siellä ei nyt ole saatavilla.
Stormilta EBC:t kuuskymppiä kalliimmalla?
Näitä nykyisiä levyjä on rassattu tarpeeksi, enää en niillä pääsuoran jarruun mene. Etupyörää ilmassa pyörittäessä tarttuu yhdessä kohtaa kiinni. Joka kierroksella.:D

Ite tilasin carpimotosta viime sunnuntaina orot, seuraavana torstaina tuli automaattiin. nyt on sileät levyt. Pulttien liima vähän napsahti auki jokaisessa, yksi kuusiokolokärki meni poikki kun väänsin pulttia auki. Kiertyivät kuitenkin ok auki, varmuuden vuoksi kiertelin vähän väliä kiinnipäinkin ettei jengaan kiilaannu mitään pahasti. Levyjen alla on muovisuikale spacerina, aika herkkä taittumaan... varo!, putsaa ne, koska levyn ja vanteen välissä ei saa olla likaa.
 
Mopotin mittaa nopeuden (km/h) eturattaasta, mutta en haluaisi tuota eturattaan koppaa pitää paikallaan. Saakohan mittaristoon nopeuden jostain muualta?

HAL-tyyppinen anturi siis eturattaan kopassa kiinni ja katsoo ratasta kohti.

Pyörä vm 2011.
 
Mopotin mittaa nopeuden (km/h) eturattaasta, mutta en haluaisi tuota eturattaan koppaa pitää paikallaan. Saakohan mittaristoon nopeuden jostain muualta?

HAL-tyyppinen anturi siis eturattaan kopassa kiinni ja katsoo ratasta kohti.

Pyörä vm 2011.
Kelpaisko välimallin ratkaisu; koppa pois ja tilalle siivu peltiä johon tuon anturin saa kiinni?
 
Mistä löydän -05 636:n alustan säädöistä tiedon?
Mun käyttäjän kirjassa sitä tietoa ei ole. Se kirja on joku yleisohjekirja, jossa kuvattuna suurinpiirtein kaikki tuon vuoden mallit ja jotain ominaisuuksia.
Mitään säätöjä en ole tehnyt kun viime kesänä mopon ostin.
Näkisi vaikka että moihin suuntaan niitä on tehdasasetuksista ruuvattu. Ennenkuin alkaa tekemään jatkotoimia.
 
Mistä löydän -05 636:n alustan säädöistä tiedon?
Mun käyttäjän kirjassa sitä tietoa ei ole. Se kirja on joku yleisohjekirja, jossa kuvattuna suurinpiirtein kaikki tuon vuoden mallit ja jotain ominaisuuksia.
Mitään säätöjä en ole tehnyt kun viime kesänä mopon ostin.
Näkisi vaikka että moihin suuntaan niitä on tehdasasetuksista ruuvattu. Ennenkuin alkaa tekemään jatkotoimia.
Pistin yyveetä.
 
Back
Ylös