ZX-9R kulkee

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jukke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jukke

New member
Eli ykkönen päällä kytkin pohjassa tasaisella menee pikkuhiljaa eteenpäin. Ei kovalla voimalla, kun jaloilla pystyy helposti stoppaamaan. Joskus kyseinen ilmiö on vaimeampi, mutta voimakkaimmillaan ollessakaan ei menee väkisin.

Onko vakavaa ja mitä toimenpiteitä asian kuntoon saattamiseksi?
 
Onkos sulla vaijerilla vai nesteellä toimiva kytkin?

Vaijeri on helppo säätää, mutta nestetoimisesta en osaakkaan sitten sanoa, kannattais ehkä ilmata ja vaihtaa nesteet?
 
Aloita vaihtamalla nesteet (halpa ja nopee)! Jos ei auta, osta tiivistesarja nestesäiliön (stongan vasemmalla puolella) alapuolella olevaa sylinteriä (paremminkin mäntää) varten. Maksaa muistaakseni 50 e. Jos sekään ei auta niin sit tiivistesatsi moton kupeessa olevalle sylinterille.

Siis jos nestekytkimen pääsylinterin mäntä falskaa (vuotava stefa), niin kytkintä painettaessa neste virtaa luonnollisesti männän toiselle puolelle ja kytkinnesteeseen muodostuva paine katoaa --> kytkin ei irroita. Kun kytkinlevyt eivät irtoa kunnolla niin mopo pyrkii eteenpäin kytkin pohjassa...

Suosittelen kuitenkin aloittamaan nesteistä... jos nesteessä on kaasukuplia vaikutus on usein sama!

9-R:ssä on nesteet... ai nii ja vaimea veto kuuluu asiaan. Aina ne männät sen verran vuotaa...
 
9-R:ssä on nesteet...
No sitähän minäkin.
biggrin.gif


Tuo nesteiden vaihto ei tosiaankaan ole mikään maailman vaikein temppu, itse tein tuon vaihdon viime lauantaina. Ja pyörä toimii edelleenkin...
tounge.gif
 
Kyllähän tuo laatikko vieläkin rutisee, mutta eipähän se taida vaarallista olla, vaihteet toimii normaalisti ja laatikko kolajaa ainoastaan 1, 2 ja 3. vaihdetta sisään tyrkkiessä.

Tuo ääntely saattais hiljentyä, jos jaksais vaihdevivun asentoa säätää kieli keskellä suuta milli kerrallaan. Mutta huoltoon ei ole enää matkaa kuin 2500 km, samalla vaihtuu öljyt ja suodatin, ehkä sen jälkeen jaksaa alkaa tekemään hienosäätöjä, jos ei öljynvaihto auta...

Edit: Virheitä, virheitä ja virheitä...
 
Tuossa juuri tsekkasin kytkimen nestetason. Eipä paljoa näkyny nesteitä. Ei todellakaan käynyt mielessä, että nesteet on poissa kun ne jokin aika sitten tarkistin ja lisäsin.

Nyt seuraavaksi vasen kate pois ja nesteiden vaihto + ilmaus. Lisäksi pitäisi löytää vuotokohta. Lienee kai siellä, mistä vanhat nesteet päästetään pois.
 
Tuosta mun 94:sta ninjasta ei ainakaan tarvinnut tuon nesteiden vaihto-operaation takia ottaa pois mitään katteita (muista vuosimalleista ei ole mitään hajua). Ainut minkä irroitin, oli etukatteen pleksi siitä mittariston yläpuolelta, oli silleen helpompi kaataa lisää nestettä.

Mutta jos epäilet tuota nestettä läikkyvän katteille niin sitten ehkä kannattaa katteita ruuvailla irti, mulla ainakin pari kertaa roiskahti nesteet katteille kun tuli liian nopeasti pumpattua tuota kytkinkahvaa.

Mutta mistäs mä tiedän vaikka olisit kytkinnesteitä vaihtanut jo aikaisemminkin...
nixweiss.gif
 
Juu, eli -94 ninjastani otin juuri sivukatteen pois, ja laitoin poistokohtaan muoviletkun. Sitten pumppasin kytkimellä poistokohdan ruuvin avattuani, jolloin vanhan nesteet tulivat pihalle. Uutta litkua laatikkoon jonka jälkeen ilmaus samalla tavalla. Eli muoviletkusta näki milloin ilmakuplien tulo loppui. Lopuksi vielä laatikko täyteen nestettä. (laatikko = paikka johon nesteen kaadetaan eli kytkimen vieressä
smile_org.gif
)

Tämä siis Haynesin ohjeiden mukaan.

Mutta mutta. Nesteet vaihdettuani aloin pumpata kytkintä ja huomasin että liitoksista valuu nestettä. Kahdella ruuvilla kiinni oleva "bleed valve" (Haynes) vuosi hieman. Täytyy katsoa tiivisteet tai kiristää ruuvit.
 
Nyt tuli vika korjattua. Vaihdoin työsylinterin tiivisteen uuteen. Vanha kyllä näytti ehjältä, mutta se taitaa olla ainoa kohta, josta kytkinnesteet voivat vuotaa läpi. Uusi maksoi 11e. Tulipa samalla vaihdettua kytkinnesteet ja ilmattua.

Kiitokset kaikille osallistujille. Mopo on taas kunnossa ja matka jatkuu
062802moto_prv.gif
.
 
Perhana. Uuden tiivisteen laitettuani ja pari sataa ajettuani alkoi taas pienen pieni vuoto.

Eli kun pysähtyy ja pyyhkäisee sormella työsylinterin alta niin jo on sormenpää märkänä. Ei kuitenkaan tiputa nestettä eikä vuoda niin paljoa kuin ennemmin. Voisikohan tämä kuuma ilma aiheuttaa sen? Jos kytkinneste jotenkin lämpeää liikaa ja siten valuu tiivisteen läpi.

Siis jotenkin nesteet pääsevät tiivisteen ohi, mutta miten?
 
Back
Ylös