ZZR 1100

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terppis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Löytyisikö kellään joutilasta takaswingiä c-malliin,eli 90-92?Ei tarvitse mitään irtoosia vaan pelkkä swingi riittää.
 
c mallin 1100 zzr:ssä akku tyhjenee yön aikana tyhjäksi,sähköihin ei olla kyllä kajottu rakentamisen jälkeen kuin takavalot on vaihdettu.Mihinköhän ne häviää,akku on uusi Yuasa.Ajossa lataa n.14,3v ja tyhjäkäynnillä pikkaisen vajaa 14v
 
Veikkaan vikaa johtosarjassa, kun noin nopeasti akun tyhjentää. Jostain kohtaa lie johtosarja oikosulussa. Eriste varmaan kulunut puhki tms.

Ota akun miinuskenkä irti ja mittaa vuotovirta yleismittarilla miinuskengän ja akun miinusnavan välistä. Vuotovirran suuruus voi vähän antaa osviittaa mistä virta vuotaa harakoille. Sitten nypit sulakkeita irti ja seuraat virtamittarista milloin vuotovirta loppuu. Näin pystyt paikallistamaan virtapiirin, missä johto/laitevika on.
 
Eilen vähän ehdin tutkailla näkyviä liitoksia,ja mietitytti kun virrat ei ollut päällä,niin laturille menässä piuhassa oli virta,kuuluukohan näin olla?
 
"Ota akun miinuskenkä irti ja mittaa vuotovirta yleismittarilla miinuskengän ja akun miinusnavan välistä. Vuotovirran suuruus voi vähän antaa osviittaa mistä virta vuotaa harakoille. Sitten nypit sulakkeita irti ja seuraat virtamittarista milloin vuotovirta loppuu. Näin pystyt paikallistamaan virtapiirin, missä johto/laitevika on."

Tämä on ihan hyvä neuvo. Yleismittarista pitää valita ampeeri-alue ja yleensä plus-mittajohto pitää vaihtaa toiseen liittimeen - virta mitataan eri liittimen kautta kuin jännitteet ja resistanssit.

Olen joskus ostanut muutamalla eurolla pienen virtamittarin, jossa on lattasulakkeen kokoiset liittimet. Mittari kytketään sulakkeen tilalle ja näet välittömästi kunkin sulakkeen kautta menevän virran. Tämä mittari on tarkoitettu juuri tällaisiin tilanteisiin. Mutta kyllä se yleismittarillakin hoituu.

En nyt enää muista Zetorin sulakkeitten määrää, mutta ainakin releitä on ripoteltu ympäri pyörää. Lieneekö sulakkeitakin useammassa paikassa.....
 
Viimeksi muokattu:
Se laturille menevä jännite pysähtyy siihen Kawan tapauksessa sisäänrakennettuun tasuriin/säätimeen. Jos diodi palanut, niin vuotaa laturin kautta maihin. Melkein ensimmäisenä lähtisin tuosta hakemaan, laturin piuha irti ja katsoo, vieläkö purkaa.
Toi automainen laturi ainakin Suzukilla antaa ehjänä yli 14,5V, mulla viimeksi mittailluissa 1100 GSXF ja GSXR malleissa 14,7.
 
Nuo tasausuuntaussillat/säätimet hajoaa tyypillisesti niin että päästää väärään suuntaan läpi hiukan.
Irottamalla näet poistaako se vian. Missä johdossa tarkalleen ottaen se jännite oli ? Jossain niistä keltaisista ( vai minkäväriset ne siinä kawassa onkaan) vaiko siinä punaisessa ? Käämityksen johdoissa ei saa olla mitään kun pyösä on sammuksissa.
 
Se laturille menevä jännite pysähtyy siihen Kawan tapauksessa sisäänrakennettuun tasuriin/säätimeen. Jos diodi palanut, niin vuotaa laturin kautta maihin. Melkein ensimmäisenä lähtisin tuosta hakemaan, laturin piuha irti ja katsoo, vieläkö purkaa.
Toi automainen laturi ainakin Suzukilla antaa ehjänä yli 14,5V, mulla viimeksi mittailluissa 1100 GSXF ja GSXR malleissa 14,7.


Jos se diodi on kyrvähtänyt niin ei varmaan silloin lataisi akkuakaan?Tämä kyllä lataa päälle 14v .
 
Jos se diodi on kyrvähtänyt niin ei varmaan silloin lataisi akkuakaan?Tämä kyllä lataa päälle 14v .

Ei se lataamineen yhtä diodia kaipaa! Eikä ne voltit kerro kaikkee, pitää olla myös amppeereja. Diodi kuitenkin todennäkösempi, kuin maihin vuotava kökkö jossain päin johtosarjaa.
 
Veikkaan että vika löytyi.Tässä johtosarjassa oli laturille meneväliitin aikoinaan hajonnut ja edellinen omistaja oli korvannut liittimen abikoilla,ja kun katsoin kytkentäkaaviota niin johdot oli väärinpäin.Mulla oli varaosapyörän huonokuntoinen johtosarja ja siitä sain tuon liittimen ja lataa aavistuksen paremmin,toivottavastiei mitään laturista mennyt kumminkaan rikki.
 
Toinen taitaa olla se säätimen kautta magnetointikäämeille menevä, joka katkotaan virtalukossa. Eli siellä on toi magnetointivirta kulkenut nyt koko ajan. Ilmeisesti käämit kuitenkin kestäneet, muutenhan toi ei latais enää ollenkaan.
 
Mitenkäs muuten tässä zetorissa,pitäiskö tuon bensareleen naksua jossain välissä?Käteen en ainakaan naksahdusta tunne koneen käydessä,tässähän pumppukin vaan pyörii kun kone käy.
 
Mitenkäs muuten tässä zetorissa,pitäiskö tuon bensareleen naksua jossain välissä?Käteen en ainakaan naksahdusta tunne koneen käydessä,tässähän pumppukin vaan pyörii kun kone käy.

Bensapumppua käytetään silloin kun kone pyörii eli samaan aikaan kun kipinöitäkin tulee. Starttirele naksahtaa siis päälle kun starttimoottori alkaa pyörittää konetta ja pois se naksahtaa kun moottori sammuu.
 
Pitäisköhän mun hyppylangalla pistää koeajolle pumppu koko ajan pyörimää,jospa siitä johtuis kun ei oikeen oo vetoja ja hyydähtää tossa 3000rpm jälkeen aika totaalisesti,tosin 1,5v seissyt niin kaasarit voi olla tukossa näistä paskabensoista.
 
Back
Ylös