• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ZZR 1200

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RvN
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Morjesta taas! Eipä taida meitä isoja Zetorikuskeja kauheesti täällä palstalla pyöriä...ainakaan turhaan jutustelemassa😁 Eli hiljaista on!
Mutta nyt tulisi yksi varoituksen sana meille Zetorityypeille! Eli älä koskaanikinä laita zetorisi tankkiin pienkonepolttoainetta.
Ite jo kahtena peräkkäisenä syksynä tuota laittaneena voin kertoa, että tuo ei sovellu ainakaan omaan zetoriini ollenkaan. Kone käy röpöttäen ja välillä vain kolmella pytyllä, tai siltä ainakin tuntuu. Kovemmilla kierroksilla yli 4000rpm kone käy normaalisti, mutta alle tuon ei!

Eli jostakin netin syövereistä joskus lueskelin, että kannattaa laittaa talvisäilön ajaksi aina tankki täyteen pienkonepolttoainetta, kun lähtee muka sitten helpommin käyntiin keväällä.
Ja nyt on mulla siis jo kahden kerran kokomukset tuosta. Ja heti kun tuon bensalaadun saa tankissa vaihtumaan pelkkään 98:n, niin taas toimii kuin enkeli.
 
Vaihdoin 1992-mallisen C-mallin ZZR 1100 2003-malliseen ZZR 1200:een. 9 vuotta tuli ajettua edellisellä. Kertaakaan ei jättänyt tien päälle ja ihan kohtuulliset huoltokulut oli. Toivottavasti tässä jatkuu sama meininki. Vanhassa oli 105000 km mittarissa ja tässä 66000 km. Delvaceilla ajoin 9 vuotta ja nyt mietin että pitäiskö tähänkin vaihtaa Delvacit vai kokeilisko jotain muuta ... Suoraan ei tunnut remontin tarvetta olevan mutta renkaat taidan uusia.
 
Onnee Kimmolle huokean, mutta hienon pyörän ostosta! ite oon päristelly nyt pari vuotta omallani ja kertakaikkiaan mitään vikaa ei pyörässä ole ollut tuon pienkonepolttoainesähläykseni lisäksi, joka ei tietenkään edes ole pyörän vika. Ja renkaanvaihtoa olis ittellänikin edessä..

Muutoinkin olen pyörään ollut pirun tyytyväinen. Voimaa siinä on liikaakin, ainakin itelleni. Motarilla ja mutkateilla se menee kuin juna ja kaupunki pyörittelykin sillä sujuu ilman suurempia ongelmia.

Tosin tuossa kuukausi sitten sain kaadettua zetorini ihan nollavauhdista. Syy oli täysin minun, vaikkakin edessäni ajanut mummeli Jariksellaan äkkijarruttikin mielestäni täysin turhaan. Ja estääkseni peräänajon jarrutin pyörän altani..itse en edes kaatunut, vain pyöräni. No nyt on vilkku uusittu, uudet tarrat, sekä etu, että sivukatteen maalausaika tilattu. Yhteensä noin 500e rahallinen menetys itselleni siis. No eipä siinä...yli 12v olen prätkää yhteensä ajanut ja tuo oli ensimmäinen kaatoni. Täytyy vaan yrittää olla skarpimpi ja järkevämpi jatkossa:orgmp2:
 
Osaiskohan joku arvailla, että mikä pyörääni vaivaa? Talvisäilytyksen aikaan zetoriini vaihdettiin kytkin, tarkastettiin/säädettiin venttiilit, synkronoitiin kaasarit ja vaihdettiin tulpat. Tätä ennen ei pyörässäni ole ollut mitään käyntihäiriöitä juuri koskaan. No paitsi nuo aikoinaan mainitsemani pienkonepolttoaineen käyttämisen yhteydessä olevat röpötykset.

Eli tällä hetkellä pyörä on jopa vaarallinen ajaa, kun se röhii ja käy epätasaisesti. Ihan sama kuinka paljon on kierroksia, niin nykiminen ja epätasainen meno vaan jatkuu. Liikkeellelähtiessäkin moottori kuulluostaa ihan joltakin Subarun boxerimoottorilta ja liikkeellelähdöt on helkkarin vaikeita. Ja tuo sama pärinä jatkuu vaikka siis kierroksia lisää. Ja jos alhaisilla kierroksilla vääntää kunnolla kaasua, niin pakoputkistakin pössäyttelee välillä ihmeellisesti. Voimaa on kyllä tallella ihan hyvin, mutta sitä ei uskalla käyttää, kun pätkii niin perkeleesti. Tyhjäkäynnillä kone kuullostaa suht normaalilta, mutta heti kun kaasua antaa, niin huomaa, ettei käy normaalisti, vaan käy kuin joku vajaapyttyinen tai boxeripörinäinen kone.

Huoltoaika on varattu perjantaiksi kun aikaisempaa ei saanut.

Mahtaisko vikaa olla sytytyksessä, vai kaasareissa, vai polttoaineen saannissa, vai olisko joku ilmavuoto mahdollinen??

Ite en puörien tekniikasta ole niin kiinnostunut, enkä siis ala ite näitä propaamaan. Mutta olis mukavaa, jos joku osais hieman antaa vinkkejä ennenkuin tuon huoltoon vien.

Vituttaa vaan, kun ennen talvihuoltoa ei tuollaisia käyntihäiriöitä ollut...eli mitähän on huollossa tehty väärin?
 
Oireet eivät oikein viittaa bensapuolelle.


Olisiko kahden sylinterin tulpanjohdot menneet ristiin? Tuota voisi tsekata siten, että vilkaisee onko joku johtimista muita tiukemmalla ja vastaavasti sen viereisen sylinterin johdin muita löysemmällä. Tiukalla/löysällä tarkoitan siis johtimen kireyttä, eikä tulpanhatun napakkuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin...nyt sain pyöräni kunnossa takaisin..noin 1,5kk odottelun jälkeen. Liikkeessä, jossa pyörä oli korjattavana oli katastrofi miehityksessä..kuulemma useita sairauspoissaoloja samaan aikaan.
Pakko myöntää, että kylläpä välillä veetutti ihan huolella, kun mitään ei tuntunut tapahtuvan. Mutta nyt on hymy herkässä kun kaikki pelaa kuten kuuluukin.
Syy käynnin epätasaisuuksiin ja pätkimisiin löytyi kaasarista, tai paremmin sanottuna kaasarin useista eri tiivisteistä. Se oli kuulemma purettu ja kasattu useaan eri kertaan ja testailtu. Kun mitään en kaasareiden sielunelämästä ymmärrä, niin en myöskään ymmärrä, että mitä kaikkia tiivisteitä sieltä vaihdettiin, mutta niitä oli siis useita. Ja kuulemma todella hapertuneita.
Onneksi vielä on kesää jäljellä..😎
 
Back
Ylös