ZZR kallistusvarat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zetori
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

zetori

New member
Mitenkähän on kun radalla ajettaessa alkaa jalkatapit kyntämään asfalttia. Renkaassa olisi vielä kallistusvaraa, mutta eipä oikein ilkeä lisää kallistella kun kipinää lentää ja tapit kuluu. Pyörä on 600 zzr -94. Onko kokemuksia? Näin maallikona ajatellen vois kuvitella että toi tappien maahan ottaminen on sellanen rajatapaus että on syytä alkaa himmailleen ettei käy köpelösti.
 
ZZRään saapi kätevästi(?) pikkaisen lisää kallistusvaraa, jos pyöräyttää ketjun kiristyksessä käytettävät epäkeskorenkaat "väärin päin". Silloin takapää nousee 2-3 cm. En sitten tiedä, miten paljon tuommoinen nosto vaikuttaa... Omassa zetorissa oli gyntteri tehnyt tuommoisen modin.

Huonona puolena tuossa oli, että keskituelle nostettaessa ei takarengas noussut aina irti maasta, riippuen missä kohti pyörän nosti tuelle...
 
Halvin konsti on hilata persausta enemmän sivulle ja roikkua enemmän niin taas löytyy lisää nopeutta.
Mutta onhan se tappien raapiminen merkki että hirveesti enää ei kannata kallistaa. Jossain pyörissä (esim ZZR) tapit ovat melko alhaalla. Tappien nostosarja on yksi vaihtoehto mutta kyllä siitä alkaa silloin jo katteet osumaan, otaksun.
 
Niin eihän tuo zzr mikään ratapyörä olekaan. Onhan se jo sen verran löysä jousitukseltaankin, ettei mihinkään aivan älyttömiin kanttauksiin nopeassa ajossa viitsi ryhtyä.
 
kyllä tossa tonnisatkussa ainakin meikeläisen rata-ajoa varten riittää kallistusvarat...
sport05.gif
 
ZZRään saapi kätevästi(?) pikkaisen lisää kallistusvaraa, jos pyöräyttää ketjun kiristyksessä käytettävät epäkeskorenkaat "väärin päin". Silloin takapää nousee 2-3 cm. En sitten tiedä, miten paljon tuommoinen nosto vaikuttaa... Omassa zetorissa oli gyntteri tehnyt tuommoisen modin.

Huonona puolena tuossa oli, että keskituelle nostettaessa ei takarengas noussut aina irti maasta, riippuen missä kohti pyörän nosti tuelle...
eek.gif
Aina oppii uutta.
Ja perännosto ei sitten vissiin vaikuta ajettavuuteen muuten?
 
ZZRään saapi kätevästi(?) pikkaisen lisää kallistusvaraa, jos pyöräyttää ketjun kiristyksessä käytettävät epäkeskorenkaat "väärin päin".
Hmmm.... 600 zetorissa ei ole tällaista epäkeskoa ketjun kiristykseen.
Kumma juttu sinänsä että jalkatapit raapii maata. Yleensä se on se keskiseisontatuki joka raapasee kipinät ilmaan. Ellei sitten keskiseisontatuen ylätopparia ole nostettu ylemmäs.
nixweiss.gif
 
varmaan tulee noita tän päivän affeniston kuvia kohtapuoliin...niin näätte kuinka paljon zetorilla voi kallistaa....
biggrin.gif
 
Ja perännosto ei sitten vissiin vaikuta ajettavuuteen muuten?

Ohjauskulma jyrkkenee kun perää nostaa.
Positiivista on nopeampi ohjaus ja ketterämpi pyörä.
Negatiivista epävakaus (kasvaa) suurissa nopeuksissa ja toisilla
pyörillä taipumus "tank slappereihin" (etenkin ilman ohjausiskaria)
Vaikutukset vaihtelevat vahvasti pyörämallien välillä.

Näin olen ymmärtänyt
withstupid.gif
 
niin, 600:ssa ei ole epäkeskoketjunkiristyssysteemiä, harmi toki.

1100:ssa olen nostanut peppulaa sen 3cm ja kallistusvarat ovat toki selkeästi kasvaneet, enää tapit osuvat yksin ajaessa maantiellä vain hyvin harvoin asfalttiin, radalla toki useammin.

ohjaus on ketterämpi, eikä suht pitkäakselivälinen zzr ole moksiskaan perän nostosta ajatellen tank slapperia tai wobblausta. hyvin menee. jalat saisivat olla pari senttiä pidemmät ja ketjun rasvaukselle pitää kattoa sellainen kohta, jossa perä on kunnolla irti alustasta, muuten parempi ajaa mutkaan ja mutkayhdistelmissä, ketterämpi.
 
Mienkäs toi etupään löysyys vaikuttaa asiaan. Itellä on aika vanhan öljyt keulaputkissa ja etupää on aikasen löysä. Auttaiskohan jos vaihtas uudet jäykemmän tilalle? Niin ja jos takapään jousen esijännitystä lisäis?
 
Itellä on aika vanhan öljyt keulaputkissa ja etupää on aikasen löysä. Auttaiskohan jos vaihtas uudet jäykemmän tilalle?
Et välttämättä tarvitse "paksumpia" öljyjä, sillä todennäköisesti jo pelkät uudet, ohjekirjan mukaiset öljyt muuttavat etupäätä paljon paremmaksi, jos nykyiset ovat muutaman vuoden vanhat. Esim. Öhlins suosittelee öljyjen vaihtamista vuosittain!
 
Et välttämättä tarvitse "paksumpia" öljyjä, sillä todennäköisesti jo pelkät uudet, ohjekirjan mukaiset öljyt muuttavat etupäätä paljon paremmaksi, jos nykyiset ovat muutaman vuoden vanhat. Esim. Öhlins suosittelee öljyjen vaihtamista vuosittain!
Omasta kokemuksesta allekirjoitan kyllä Hesen sanomiset. Itse vaihdoin omaani etuhaarukan öljyt tuossa viikko sitten ja täytyy sanoa, että löysä etupää muuttui välittömästi jämäkäksi ja ajo-ominaisuudet paranivat öbaut 99%
 
mulla meni just noi etupään stefat vaihtoon...vaihdan ne huomenna ja pistän "tiukat" öljyt sisään.
kerron sit miten vaikutti...
 
Back
Ylös