ZZR1100D1 , vm93, käy laihalla ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ismo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Synnkkaus onnistui mittareilla ihan hyvin. Tarvikepumput ei sitten toimi tuoss pyörässä, pumpulle syötetään noin 7V eikä 12V mitä ne tarvikepumput vaatii. Pienellä releellä tuon pumpun sai toimimaan.
Huomasin että keskimmäisten kaasuttajien edessä alhana oleva väliletku vuotaa jostain kohtaa tai se 2 kaasuttajan siihen liittyvä T-kappale vuotaa jostain. Pitää vielä kerran ottaa ilmansuodatin ja kaasuttaja irti ja katsoa mistä välistä tulee.
Onkohan pienille O-renkaille mittoja, niihin putkiin jotka menevät kaasuttajasta toiseen sekä niihin joista bensa syötetään kaasuttimille ? Sain kasattua vanhoilla osilla kun vaihtelin eri paketista ehjiä mutta olisi ne kiva uusia jossain välissä.
 
^Yritin vinkata, että vanhan pyörän voi saada toimimaan paljon paremmin kun ei tee synkkausta tyhjäkäynnillä vaan 'käyttökierroksilla'.
 
^Yritin vinkata, että vanhan pyörän voi saada toimimaan paljon paremmin kun ei tee synkkausta tyhjäkäynnillä vaan 'käyttökierroksilla'.

Yleensä teen synkkauksen tyhjäkäynnillä ja tarkistan sen jossain keskialueen paikkeilla ja siin välissä myös. Yleensä nuo on silloin samassa lailla synkassa jos kaikki on kunnossa. Kalvossa oleva pieni reikä tulee heti esiin selvänä erona. Jostain syystä ainakin jammun XS1100 nuo kalvot hajoili laskosten kulmakohdista, ehkä materiaalivika.
 
Erään tunnustetun mp-mekaanikon mukaan synkkaus vaikuttaa tyhjäkäynnillä ja hiukan sitä suuremmilla kierroksilla, eikä enää keskikierrosalueella. Kaikissa lukemissani manuaaleissa on myös ollut ohje säätää synkkaus tyhjäkäynnillä.
 
Erään tunnustetun mp-mekaanikon mukaan synkkaus vaikuttaa tyhjäkäynnillä ja hiukan sitä suuremmilla kierroksilla, eikä enää keskikierrosalueella. Kaikissa lukemissani manuaaleissa on myös ollut ohje säätää synkkaus tyhjäkäynnillä.

Manuaalin ohjeet koskevat uusia tai uudenveroisia kaasuttimia. 100tkm ajettuihin sohloihin käytetään ihan muita ohjeita. :;):
 
Manuaalin ohjeet koskevat uusia tai uudenveroisia kaasuttimia. 100tkm ajettuihin sohloihin käytetään ihan muita ohjeita. :;):

Jep, jep. Jätetään sytkä tarkistamatta, venttiilit säätämättä, kaasarit puhdistamatta, tyhjäkäyntiseos säätämättä ja synkataan kaasu levällään. Täytyyhän se rajoittimella käydä puhtaasti. :p
 
Lyhyesti yritän selvittää mitä haen ja tarkoitan...

Oli ZX9-R, joka pintakaasulla (4000 rpm) ajettaessa röpötti ja öykki. Pyörä toimi hienosti heti kun päästiin pois tk-piirin porausten alueelta. Ongelmaksi paljastui kaasuläppien eriaikainen avautuminen, mikä tod.näk. johtui vivuston kulumisesta. Ko. pyörässä kaasuläppien käyttö oli kaasaripaketin päädyssä - myöhemmissä se oli siirretty paketin keskelle.

Jos tuon pyörän synkkasi tyhjäkäynnillä niin kaasarit olivat synkassa ainoastaan silloin, ja kaasua avattaessa alkoivat mennä keskenään epäsynkroniin, mikä sitten aiheutti mainittua käyntihäiriötä. Keihinissähän on kurkun pohjalla 4 porausta, joista etummaisin antaa tyhjäkäyntiseoksen - tuolloin porauksen pinta-alasta on esillä varmaan alle 1%. Kun sitten kaasua lähdetään varovasti avaamaan, poraukset yksi kerrallaan paljastuvat ja alkavat antamaan seostaan. Kun mp:tä ajetaan normiliikenteessä, niin pyörä toimii lähes koko ajan noiden porausten syöttämänä, ja ainoastaan rivakammissa kiihdytyksissä mennään neulan toimittaman seoksen alueelle (tällöinkin toki porauksista tulee yhä seosta).

Kuten aiemmin mainittu, niin röpötys/öykkiminen loppui kun synkkasin kaasarit siten, että läpät olivat keskenään yhtä paljon auki takimmaisen porauksen kohdalla.
 
Back
Ylös