• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Käyttäjien kokemuksia selkäpanssareista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blacksmith
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eilen tuli pyörittyä asfaltilla, päätyen hiekalle, noin 60kmh vauhdista Forcefield selässä ja yksosanen nahka päällä. Ei tullu edes yhtään mustelmaa.

...viime kesänä kaveri konttasi ja varmasti yksi syy pieniin fyysisiin vaurioihin oli selkäsuojalla, jota hän on käyttäny "aina" eli ainaki viimeset 10 vuotta.

Ostin talvella tällaisen Sweep Evolutionin ja se selässä on ajeltu tämä kausi.

En ajele ennään ilman selkäsuojaa.

Dainesesta ja Forcefieldistä kokemusta ja en kyllä osaa laittaa noita paremmuusjärjestykseen. Ihan kelvosti istuu selkään.

Onkos kellään ihan kunnon tärskystä, jossa on menty selkä edellä johonkin tolppaan tms? Maalaisjärjellä ajateltuna kova suoja olisi parempi tuommoisessa iskussa, koska estäisi taittumista.

Onkos kellään ihan kunnon tärskystä, jossa on menty selkä edellä johonkin tolppaan tms? Maalaisjärjellä ajateltuna kova suoja olisi parempi tuommoisessa iskussa, koska estäisi taittumista.
Ei nuo taittumista estä, ja toiseksi selkä kyllä taittuu eteen ja taakse yhtälailla(?). Ongelma on paremminkin se että joku nikama tai muu saa semmosen iskun että menee rikki ja samalla rikkoo selkäytimen. Mutta oli miten oli, mä en pehmeää suojaa osta(isi). Tai siinä vaiheessa kun myyjä antaa luvan vetää nyrkillä selkärankaan, niin sitten. Kovakuorinen kuitenkin jakaa iskun voiman selkälihaksillekin minun voittamattoman järkeni mukaan. Mä en vaan ihan maalaisjärjellä pysty noita pehmeitä kumiverkkosysteemejä ymmärtämään.

Mitenkäs nuo koot tuossa Track Vestissä menee, onko kuinka venyvää kangasta? Kovasti himottaisi tilata mutta epäilyttää vähän kun tälläinen pitkähkö ruipelo olen eikä tuossa ole säätöjä kummiskaan...
omg.gif

edit: niin ja saunooko siinä?
tounge.gif
Parin käyttökerran jälkeen ei vielä osaa sanoa saunooko tuossa. Näillä keleillä ainakin suhteellisen huomaamaton ajossa. Aluksi tuntui siltä että olisi kevyt reppu selässä, mutta äkkiä se muuttui huomaamattomasti.

Itse olen 186 ja n. 100 kg (kaljamahan alulla näet  
tounge.gif
). Hyvin meni päälle, eli venyi mahankin yli. Tai oikeastaan toimii samalla korsettina  
biggrin.gif
. Minulla siis kokona L, samoinkuin broidilla, joka on jotaan 188 cm, 80 kg ja yläkropassa lihaksia. Eli olisko teikäläiselle sitten tuo M-koko passeli. Kannattais melkein käydä paikallisessa liikkeessä kyllä kokeilemassa niin sittenpähän se selviää.
Track Vestin kangas on hyvinkin venyvää. Liivin koosta vielä, olen 178/83 (ei kaljamahaa) ja M koko toimii vaikka laittaisi vähän paksummankin puseron alle. Liivinä tuo sama liivi mutta kovilla rintasuojilla.

Ei noista pehmeistä eikä nivelletyistä kovista yksikään kestä "selkä edellä poikittain valotolppaan" -osumaa. Ylipäätään ideana on jakaa heittäytymiseen liittyvän iskun voima laajalle alueelle selkään, jolloin pehmytkudoksia voi mennä rikki mutta rankaan ei tule yksittäistä terävää iskua = hermokimppu sisällä pysyy paketissa. Tuollainen kumiverkko toimii ihan yhtä lailla siinä tarkoituksessa. Eivätkä nuo muovitkaan niin napakoita ole ettei joku jalkatapin pää tai vastaava menisi heittämällä läpi. Varsinaisia penetraatiosuojamateriaaleja en ole yhdessäkään suojassa nähnyt.

Vääntöä liikkuvan kehon massalla tai pistemäistä iskua jos haluaa estää, niin Stalan tuotteista löytynee joku sopiva rosterilevy, siihen vaan henkseleitä liimaamaan. Olen kyllä joskus ajanut pyörällä NIJ IIIa -suojaliivikin levyineen päällä, mutta siihen oli ihan toiset syyt. Sellainen kyllä sinällään estäisi tuonkin tyyppisiä osumia. Ei vaan ole yleiseltä ergonomialtaan sellainen että laittaisin ilman ilmeistä tarvetta päälle, ainakaan mopoillessa.

Dainese SHIELD 8 AIR
omg.gif
.

Onko kellään käyttökokemusta?

Tuntui putiikissa varsin mukavalta vartin kylmissä tyypeissä.
Ainakin BIKE WORLD kauppaa moista huimalla 109€:n
pyynnillä.

...viime kesänä kaveri konttasi ja varmasti yksi syy pieniin fyysisiin vaurioihin oli selkäsuojalla, jota hän on käyttäny "aina" eli ainaki viimeset 10 vuotta.

Ostin talvella tällaisen Sweep Evolutionin ja se selässä on ajeltu tämä kausi.

En ajele ennään ilman selkäsuojaa.
Sama täällä. Pikkasen tuppaa hiostamaan vaan kai tuo jokupäivä asiansa ajaa. Toi vaan ihmetyttä, että se tyyppihyväksyntäkilpi on kiinni siinä tarralla?

Tuommoisella, mutta mustalla, on tullut ajeltua muutamia vuosia. *kliks*
Hintaa alle satasen.
On todella vilponen ja mukava ajella lämpöisillä keleillä, kun ei tuohon tarvitse takkia päälle. Alle vaan sellanen tekninen aluspaita.  Sateen sattuessa, tai viileillä keleillä peräpoksista tixtextakki vaan päälle ja matka jatkuu. Tixtextakki menee tosi pieneen tilaan ilman vuoria ja suojia.
Tuohon kun on tottunut, niin ilman ei oikein voi lähteä. Tuntuu kuin ajelisi ihan munasillaan.

Halvarsson Converter L2 selkäsuoja olisi hakusessa, kovin huonosti tuntuu olevan Suomessa tarjolla. Hyviä vinkkejä mistä löytyy?

Mulla on Lidlin panssari. Oli joskus testin toisiksi paras iskunkestävyys, mm. dainesen mallilla taisi olla huonoimmasta päästä.

Mutta jäykkä toi vähän on, ja ei tosiaan kauheen hengittävä. Mutta halpa  
biggrin.gif
mahtokohan olla 39e.

Moi!

Onkohan jollakin kokemusta Icon Field Armor:sta? Rintasuoja näyttäisi kuvien perusteella olevan aika jämäkkä. Kävin kokeilemassa Astarin Track Vestiä, mutta siinä se etupuolen suojaus tuntui aika heppoiselta ja ohuelta. Iconissa mietityttää paksut olkaimet ja se ettei siitä löydy CE hyväksyntää.

Pari kesää olen käyttänyt Lidl:n suojaa ja olen kyllä tykännyt. Nyt huvittaisi suojata rintakehää ja kylkiäkin hieman.

Elii tämmöinen: http://www.ridersdiscount.com/street-gear/protection-adult/8585.php

Moi!

Onkohan jollakin kokemusta Icon Field Armor:sta? Rintasuoja näyttäisi kuvien perusteella olevan aika jämäkkä. Kävin kokeilemassa Astarin Track Vestiä, mutta siinä se etupuolen suojaus tuntui aika heppoiselta ja ohuelta. Iconissa mietityttää paksut olkaimet ja se ettei siitä löydy CE hyväksyntää.

Pari kesää olen käyttänyt Lidl:n suojaa ja olen kyllä tykännyt. Nyt huvittaisi suojata rintakehää ja kylkiäkin hieman.

Elii tämmöinen: http://www.ridersdiscount.com/street-gear/protection-adult/8585.php
Mulla on tuosta tuo uudempi malli http://www.ridersdiscount.com/street-gear/protection-adult/104901.php kaatunut en ole, joten sitä ei ole tullut testattua, mutta ihan mukava päällä ja aika nopea pukea. Halusin siis tuollaisen paita tyyppisen ratkaisun, jossa tuo rintasuoja on yhtenäinen, eikä kaksi osainen.

Tuossa uudessa mallissa on näköjään CE:t mukana http://www.rideicon.com/product....ank=200

Onko kellään kokemusta tästä selkäsuojasta? http://www.forcefieldperformance.com/product....339
Hommasin joku aika sitten moisen itselleni, käyttökokemusta ei vielä ole... Mutta sovittelun perusteella sanoisin että kaikki tietämisen arvoinen löytyy täältä:
http://www.webbikeworld.com/r3/back-protector/forcefield-pro-sub-4/
Varmasti hyvä suoja, mutta tuo paksuus vähän epäilyttää. Kuinkahan hyvin tuo asettuu takin sisään. Eikä tuota ollut edes sparewheelillä kokeiltavana.

Ostin Lidlistä pari vuotta sitten, muistaakseni 30e:lla L-kokoisen olkaimilla varustetun suojan, on ollut todella mukava kantaa mukana, turvallisuudesta en osaa sanoa, mutta jämäkkää tavaraa se on ja "sopivan" hiostava!
wink.gif

Varmasti hyvä suoja, mutta tuo paksuus vähän epäilyttää. Kuinkahan hyvin tuo asettuu takin sisään. Eikä tuota ollut edes sparewheelillä kokeiltavana.
Jaa'a, kaipa se riippuu takista, mulla tuo menee kyllä kaikkien releiden alle, myös nahkapuvun (kun otin puvun oman selkäsuojan pois). "Kylmänä" suoja on jäykän oloinen, mutta kuten tekstissä todetaan, lämmettyään se tuntuisi mukautuvan selän muotoihin. Kannattaa kokeilla, mut ensivaikutelma ei välttämättä anna oikeaa kuvaa... Myös nuo kommentit pituudesta kannattaa huomioida eli jos mitoitusohjeen mukaan on lähellä rajaa, niin kannattaa ehkä tilata isompi = pidempi suoja.

Mä en ole kyllä varsinaisesti mukavaa selkäsuojaa vielä kokeillut ja ajattelin että samalla kärsimyksellä voi kai sit pukea senhetkisen tietämyksen mukaan "parhaan"...

Back