A-kategoriaan tapaus, aiheena muiden liikkujien yllättävät tempaukset.
Ajelin kaksikaistaista tietä, enemmän tai vähemmän jonossa melko tiiviin liikenteen keskellä. Viimeiset kymmenkunta kilometriä oli joku Saabi roikkunut melko ärsyttävästi takarenkaassa kiinni ja muun liikenteen takia siihen ei ollut pystynyt tekemään väliä. Käännyin sitten motarille liittyvälle rampille ja Saabi edelleen perässä. Kyseisessä paikassa liittymäkaista jatkuu käännöksen jälkeen useamman sata metriä erillisenä motarin rinnalla ennen liittymistä. Suoran auetessa sitten edelleen lievästi ärsyyntyneenä väänsin kaasun pohjaan ja kelasin pari vaihdetta läpi. Kaasua löysätessä totesin tyytyväisenä Saabin näkyvän enää pienenä pisteenä peilissä ja annoin nopeuden hiipua motarivauhteihin. Kaista alkoi yhtymään motariin ja olin jo koukkaamassa motarin puolelle kun vielä vilkaisin peiliin. Ja eikös sieltä vasemmalta puolelta ollut se Saabi tunkemassa ohi varmaan jotain 160+ vauhtia, eli kaistaa vaihtamalla olisin päätynyt suoraan sen alle! Nyt kerkesin vielä niukasti välttämään kolauksen.
Eli tarinan opetus: Yleensäkin tietty kannattaa aina olla varautunut lähes mihin vaan muiden tienkäyttäjien toimesta. Mutta erityisen varuillaan on syytä olla jos olet jo huomannut vähänkään mitään normaalista poikkeavaa käytöstä. TAI jos itse intoonnut urheilemaan jotain ripeämpiä liikkeitä. Reippaammat nopeudet, räväkät ohitukset tai muut dynaamisemmat liikkeet saattavat joskus provosoida muita yllättäviin reaktioihin ja ennen kaikkea saatat aiheuttaa niillä yllätyksiä muille, mikä taas voi johtaa ennakoimattomiin tilanteisiin.
Tästä muuten tulikin mieleen oma sattumus aikojen takaa, kun olin lauantaiaamuna ajamassa Stadissa Mechelininkatua pitkin. Tuolla kadulla on kaksi kaistaa suuntaansa, yö- ja viikonloppuaikaan on oikealle kaistalle pysäköitynä autoja tasaisen epätasaisesti. Eli autolla ei oikeaa kaistaa käytännössä pysty ajamaan, mopolla mahtuu menemään ihan huoletta pysäköityjen autojen ohi oman kaistansa puolella. Bussipysäkkejä on joitain, eivät ole syvennyksessä, vaan dösä pysähtyy siihen oikealle kaistalle.
No, siinä siis ajelin tuota oikeaa kaistaa ihan normaalivauhtia ja muutenkin normaalisti, vasemmalla kaistalla ajoi ukko SLK-mersullaan, kyljissä oli pizzerian mainostekstit. Lähdettiin valoista liikkeelle, samaan aikaan seuraavista valoista lähti liikkeelle bussi. Luonnollisesti saavutin tuota bussia, ja oli tarkoituksena ajaa siitä ohi oikeaa kaistaa pitkin, kun bussi laittoi vilkun päälle ja oli pysähtymässä pysäkille. Väliä oli hyvin ja vauhtikin sellainen, että ei aiheuttanut ylimääräisiä toimenpiteitä, laitoin vilkun päälle ja olin vaihtamassa vasemmalle kaistalle, että pääsisin jatkamaan pysähtymättä. Mersuakaan ei siinä rinnalla näkynyt, olin sen verran ripeämmin kiihdyttänyt edellisista valoista tavoitenopeuteen, että väliä pääsi muodostumaan.
No, vilkku päälle ja vilkaisu vasemmalle, samalla lähti mopo jo vähäsen ajautumaan sinne vasemmalle kaistalle. Siinä samassa sitten näinkin harmaan välähdyksen silmäkulmassa, kun mersu painoi ohi kuin Nato-ohjus. Mulla oli fighterissä peilit stongan alapuolella, niinpä peili osui yhteen mersun peilin kanssa, eli likellä oltiin. Bussi oli tässä vaiheessa ehtinyt jo käytännössä pysähtyä, mutta oli vissiin jäänyt viime tippaan pysähdys tai sitten oli ahdas pysäkki, kun bussin perä tukki puolet vasemmasta kaistasta. Mersumiestä tämä ei juuri hillinnyt, vaan täräytti suurin piirtein jarruttamatta siihen bussin perään.
Eipä siinä, pelit parkkiin ja ihmettelemään tilannetta, luonnollisesti mersumies ja bussikuski alkoivat tilannetta selvittelemään. Mersumiehellä alkoikin volyymi nousemaan ja kädet heilumaan melko tavalla, soittelinpa siis häkeen että lähettäisivät vähän selvittelyapua. Eivätpä kuitenkaan ehtineet sinivuokot paikalle ennen kuin ukko hyppäsi mersuunsa ja suuntasi kohti uusia seikkailuja. Muistelisin että mitään ei mersusta tielle valunut, eli tukevaa tekoa on sellaisen syylärikin. Lunarikunnossa se pikavilkaisulla kuitenkin oli se auto, mutta pääsi ainakin jokusen kilometrin sillä ajamaan, kun ei enää loppumatkasta näkynyt.