• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörän takuu loppui, jälleenmyyntihintaa ajatellen huoltaako itse vai liikkeessä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maakus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kaupathan tahtoo tosiaan syntyä kun tarjonta ja kysyntä saadaan kohtaamaan😀.

Tässähän se juuri ja nimenomaan on se asian ydin.

Erilaiset myyjät ja ostajat arvottavat eri asioita omilla painoituksillaan ja jos asiat
ei oikein natsaa.... homma menee haahuiluksi ja joskus mauttomaksi vittuiluksikin.

Joku "järjellinen toleranssi" hinnassa, suuntaan tai toiseen ei ole koskaan se kulmakivi, vaan
se löytyy tuolta yläriveiltä..

Jos liikutaan puolin toisin "alueella", siitähän se vasta alkaa se ns. kauppojen hierominen
mikä taas on oma, hieno ja suorastaan kaunis taiteenlaji😀.

Hyvän myyjän homma ei paljoa viiraa sutenöörin hommasta😛.
Siinähän se aikalailla menee kuin "naimakauppaa" jengatessa ostajan ja kauppatavaran välille😀.

Joskus on toki luotava ostajalle hieman painettakin, mutta jos oikein hyvin menee....
se menee aika laillla toisin päin kuin moni äkkiä kuvittelee.

Ei panna väkisin, vaan pannaan haluamaan. Sitten ei tartte kun olla kyydissä, tarjota kynää ja laskea rahat:thumbup:.

Tota hommaa on varsin viihdyttävää seurata sivusta noin syrjäsilmällä kun homma toimii, eikä ole
juurikaan väliä sillä, mitä siinä ostetaan ja myydään.

Aika lailla hauskasti ja pitkälle samalla tavalla toimii kaikenlainen "työjohtohommakin",
ellei nyt ihan muulivankkurien kuskaamisesta ole kyse😀.

Ostaessa katson huoltokirjasta, että ensimmäiset huollot on tehty ammattilaisella/takaisinkutsut hoidettu. Jos öljynvaihtoja tehty itse (varsinkin takuun jälkeen), niin mielestäni se ei vähennä arvoa. Muistaa vain dokumentoida mitä ja milloin pyörälle on tehty.

Hinnoittelusta sen verran, että itse ainakin tingin ennakkoon hinnan sopivaksi. Jos hinnoittelu on itselle liian korkea ja myyjä vastaa "tinkimiset paikan päällä", niin en lähde edes katsomaan. Viime viikolla soittelin myyjiä läpi ja tinkivara oli puhelimitse 0-10%. Yllättävintä mielestäni oli se, että ylihintaisilla pyynneillä hintaa tiputettiin nihkeimmin.

Hinnoittelusta sen verran, että itse ainakin tingin ennakkoon hinnan sopivaksi. Jos hinnoittelu on itselle liian korkea ja myyjä vastaa "tinkimiset paikan päällä", niin en lähde edes katsomaan. Viime viikolla soittelin myyjiä läpi ja tinkivara oli puhelimitse 0-10%. Yllättävintä mielestäni oli se, että ylihintaisilla pyynneillä hintaa tiputettiin nihkeimmin.

Ite taas en myyjänä jaksa noita "kerro tiukka hinta" -viestejä ja soittelijoita. Hinta jolla laite vaihtaa omistajaa lukee ilmotuksessa. Jos hintaa ilmoituksesta tiputetaan niin sille on joku syy, elikkäs ilmoituksessa huomioimaton puute laitteessa, ja se ei selviä kuin paikan päällä.

Ite taas en myyjänä jaksa noita "kerro tiukka hinta" -viestejä ja soittelijoita. Hinta jolla laite vaihtaa omistajaa lukee ilmotuksessa. Jos hintaa ilmoituksesta tiputetaan niin sille on joku syy, elikkäs ilmoituksessa huomioimaton puute laitteessa, ja se ei selviä kuin paikan päällä.

Juuri näin:thumbup:

Hinta on hintalapussa ja alennusneuvottelut alkaa sitten, kun ostajan tai myyjän mielestä alennukselle on joku neuvoteltavissa oleva peruste.

Naapurissa halvempi tai 500km hakumatka ei välttämättä ole riittävä peruste.

Juuri näin. En neuvottele ostajana tai myyjänä hinnasta ennen kuin tuote on nähty. Ostin lauantaina yhden pyörän, tarjosin noin 18 % alle pyynnin, kaupat syntyivät noin 13% alle pyynnin.

Huoltokirjaa ei ollut, käyttöohjekirjaan oli sinne tänne kirjailtu sitä mitä pyörälle on tehty. Aion jatkaa samaa linjaa, kyseessä on halpa ja simppeli laite johon osaan itsekin tehdä kaikki huollot. Enkä olisi tästä maksanut yhtään enempää jos kirjassa olisi ollut 11-12 huoltoleimaa 6000 km:n välein. Enemmän vaikutti pyörän yleinen kunto ja siisteyskin.

Kuten jo aiemmin todettu, niin se itse huollettu on usein jopa parempi ostos.

Kun sopiva pyörä löytyy, niin sovitaan koeajo eikä aleta puhelimessa/netissä tinkaamaan lopullista hintaa. Koeajon yhteydessä saa hyvän käsityksen pyörän yleiskunnosta, kun vähän silmäilee missä kunnossa paikat on ja samalla jututtaa myyjää. Vielä jos pääsee katsomaan autotallia, niin voi vähän arvioida onko myyjän puheille katetta.

Jos kaikki natsaa, niin sitten alkaa se maukkain vaihe eli tinkiminen. Varaan aina käteistä mukaan ja sanon maksavani heti seteleinä suoraan käteen. Jos tarjous jää liian alhaiseksi, eikä kauppoja synny pienen neuvottelun/tinkimisen jälkeen, niin jätän yhteystiedot ja pyydän soittamaan, kun seteliraha alkaa kiinnostamaan. Lähes 100 % on viimeistään seuraavana päivänä kiinnostanut ja kaupat ovat syntyneet. Näin on tullut ostettua moottoripyöriä, autoja jne.

Eilen myin vanhan moposkootterin pilkkahintaan. Kyllä puhelua ja hinnan kysyjää riitti sekä tarjouksen jättäjää "tulen heti hakemaan". Totesin useammalle, että hinta on niin alhainen, että siitä en enää tingi, vaan vien skopan seuraavaksi romikseen. Totesin vielä, että ensimmäinen joka tulee skopaa katsomaan, niin varmasti vie sen pyydetyllä hinnalla ja näin myös kävi.

Noinhan se olisi ostajankin kannalta parempi. Ei tarvitsisi soitella ja kysellä oikeaa myyntihinta. Mutta todellisuudessa suurin osa nettimoton ilmoituksista on hinnoiteltu tinkivaralla. Joten ostaja ei voi kuin kysellä sitä todellista hintaa. Itselle tuo hinta on oleellisin asia kaupoissa, joten selvitän sen ensimmäiseksi.

Eri asia tietysti, jos ilmoituksessa kerrotaan että kyseessä on "tiukka hinta"... Ei pitäisi olla epäselvää.

95% tapauksissa se on silti epäselvää, samooten kun EI VAIHTOA... Tyrkytetään skootteria ja venettä..

Mutta en usko että liike välittää onko huoltokirja itse täytetty vai ei kun vaihdossa ottavat, ei ainakaan omallan kohdalla ainakaa ole liikkeitä h-kirjat paljon kiinnostanut muutako että löytyykö semmonen..

Re: Pyörän takuu loppui, jälleenmyyntihintaa ajatellen huoltaako itse vai liikkeessä?

Sitten liikkeessä tuppaa ne itsetehtyjen huoltojen dokumentit katoamaan. Hyvä, kun edes huoltokirjaa saa mukaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Toisena esimerkkinä terkut yllä kirjoittaneelle Adenauerille ja hänen entiselle Zetorilleen, toivottavasti meni hyvään kotiin, käväisin aikanaan sitä pitkähkösti katsomassa mutta jäi tarjoukset tekemättä kun oli riittävästi rahaa kourassa vasta pyörän jo mentyä. Muille tässä lukijoille, voin lyhyesti todeta että muodostui paria kertaluokkaa suurempi luottamus siihen, että ne huollot on tehty mitä sanotaan tehdynkin.

Kiitos itsellesi myös.
Pyörä meni yllättävä kyllä vanhemmalle herrasmiehelle....

Olen reilut 25 vuotta ostanut ja myynyt ammatikseni, joten ei jää koskaan mitään myymättä.....
Tuollaiset etukäteen nettohintaa kysyvät ei yleensä ole potentiaalisia ostajia, vaan haavelijoita.....
Heillä päätöksen teko kestää usein liian kauan tai sitten he eivät sitä osaa tehdä koskaan....
Samassa ammatissa, tosin useita vuosia pidempään...itse olen nopea ostaja, tiedän mitä olen valmis maksamaan, joten jos myyjä ei osaa kertoa nettohintaa, jää nopeat kaupat myyjältä tekemättä. Kukin tyylillään. Usein ollaan sitten myöhemmin kyselty perään, josko yhä olisin valmis ostamaan. Yleensä se on jo myöhäistä.

Itse topikin aiheeseen, multa jää ainakin tuoreehkot tavarat ostamatta, jos huoltokirjaa ei ole.
Kotimekaanikkojen "huollot" tuppaa oleen mitä sattuu.

Kuten jo aiemmin todettu, niin se itse huollettu on usein jopa parempi ostos.

Ehkä niinkin - mutta mitä se "usein" sitten tarkoittaa..?
Jos ja kun lukee täälläkin esitettyjä teknisiä kysymyksiä, niin usein ei voi kuin päätään pyöritellä.. Siis monesti hemmoilla ei ole pienintäkään hajua mistään tekniikkaan liittyvästä, mutta silti pyörä täytyy huoltaa ja korjata itse. Vikoja yritetään korjata täysin mutulla ja vaihtamalla täysin tarpeettomasti osaa osan perään. Väännetään kierteitä paskaksi ja viimeistellään homma ryssimällä palikat niin pilalle, ettei niitä korjaa enää erkkikään.
Ja toiset yhtä kokeneet vastaavat neuvoin, jotka ovat usein täyttä puutaheinää..
Tällaisten jäljiltä kun onnistuu saamaan sen "hyvin huolletun", niin voihan pyhä sylvi :kääk:

Itse topikin aiheeseen, multa jää ainakin tuoreehkot tavarat ostamatta, jos huoltokirjaa ei ole.
Kotimekaanikkojen "huollot" tuppaa oleen mitä sattuu.

Näin se menee.. Lähes aina on jotain mätää, jos huoltokirjaa ei löydy suht. uudesta kulkineesta - tai ainakin siitä ajatuksesta on lähdettävä.
Vaikka tekisi itse huollot, niin huoltokirja on syytä täyttää. Omien kokemusten mukaan mopoja ja autoja vaihdettaessa ketään ei ole kiinnostanut missä huollot on tehty - kunhan ne on tehty. Pyörien kirjoissa on ollut niin omia, kuin liikkeidenkin kuittauksia. Autojen kirjoista on löytynyt oikeastaan vain yhden vakio-pikkukorjaamon leimoja.

Näkemättä ostin ja maksoin tosin juuri yhden pyörän, eikä ole mitään papereita. Ikää sillä on kylläkin jo nelisenkymmentä vuotta. Pyöränhakureissulla parhaillaan.. Taisin hommata ensi talveksi hieman askartelemista 😀

Miten tämä eroaa huoltoliikkeistä :grin:

No esim. näin... Tuossa em. vakio-pikkupajassa olen käyttänyt niin firman, kuin omiakin kotiloita viimeiset parikymmentä vuotta. Koskaan siellä ei ole vaihdettu ainoatakaan osaa turhaan, tai siis ainakaan niin, että hups - eikös se vika siinä ollutkaan.. Kaveri tietää mitä tekee ja viat ovat aina korjautuneet kerralla. Jos ei tiedä, eikä pysty korjaamaan, niin sanoo sen suoraan. Osoittaa mielestäni melkoisen suoraa selkärankaa.

Sen verran otan takaisin, että se ensimmäinen ja viimeinen Viragon huolto tehtiin 1999 Tuusmotorissa. Voi helv, mitä pelleilyä. Toisesta myyjän aikaansaamasta syystä siellä ei sitten tullut tehtyä enää pyöräkauppojakaan. Vaan onhan siitä jo aikaa, eikös tuo lie vaihtanut omistajaakin..

Bemujen huolloissa ei ole sattunut omalle kohdalle vielä koskaan moitteen sijaa.

Viimeksi muokattu:
Nykyään ainakin parilta ensimmäiseltä vuodelta olisi hyvä olla virallisia huoltoleimoja, koska kohtuu paljon tulee päivityksiä ja kampanjoita, jotka hoidetaan samalla kun pyörä käy merkkihuollossa, eikä omistajalle niistä välttämättä etukäteen kerrota. Tuntuisi erityisesti eurooppalaisissa merkeissä tätä esiintyvän. Ja varmaan lisääntyy jatkossa kun elektroniikan määrä kasvaa.

Ja eipä nuo päivitykset ja kampanjat siihen kahteen vuoteen lopu. Oma kulkinen kohta 7 vuotias ja jotain sinne kampanjana taas tarkisteltiin.

Ja eipä nuo päivitykset ja kampanjat siihen kahteen vuoteen lopu. Oma kulkinen kohta 7 vuotias ja jotain sinne kampanjana taas tarkisteltiin.

Jampulla tuntuu tulevan tieto kampanjoista kotiin vaikkei virallisessa huollossa ole oma käytettynä hankittu käynyt kun näissä kampanjoissa.

Ainakin tps ja johtosarjan maadoituskisko vaihdettu

Back