Fireball
New member
, että ihmiset jotka toimii kerhoissa ja kattojärjestössä on nyt juridisesti kuivilla.
Miten niin on kuivilla
sen päättänevät Smoton jäsenkerhot jatkossa?Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
, että ihmiset jotka toimii kerhoissa ja kattojärjestössä on nyt juridisesti kuivilla.
sen päättänevät Smoton jäsenkerhot jatkossa?Tarkoitatko, että jäsenkerhot vetäisi hallituksen oikeuteen vaikka siellä oli justiin oltu ja päätöskin saatu?![]()
Ei kai niille mitaliakaan voi antaa. Vähintään kenkää hallituksesta
Dooo eiiii varmaan...Ei kai niille mitaliakaan voi antaa. Vähintään kenkää hallituksesta
![]()
Mutta on taas se huomattava että missä roolissa sitä syytöstä annetaan. Hallituksen jäsentä voidaan vaatia henkilökohtaisesti oman rahapussin ja henkilökohtaisen vaoppauden kautta tilille siitä jos asioita ei hoidettu sääntöjen mukaisesti. Se että on noudatettu sääntöjä, vaikkakin paskoja, on silti parempi, koska se tarkoittaa sitä, että kaikilla on halutessaan tieto mitä hallituksessa tehdään. Jos hallitus alkaa tapauskohtaisesti kävelemään sääntöjen – vaikkakin huonojen ja virheellisten – yli, niin sitten homma menee pahimmalla tavalla valonaraksi.Tässäkään showssa ei ole kyse siitä etteikö SMOTO olisi tehnyt sille kuuluvia tehtäviä, vaan lopulta aika pienestä sivujuonteesta siitä kokonaisuudesta mistä toiminnassa on lopulta kyse.
Niin, itse asiassa tässä showssa oli kyse siitä, että SMOTO tahtoi hoitaa sille kuuluvia tehtäviä paremmin. Siihen se tarvitsi lisää resursseja ja siksi niitä jäsenmaksuja korotettiin. Tämän tavoitteen tullessa torjutuksi näiden kolmen eronneen kerhon osalta show alkoi.
Hallituksen kokoonpanosta sen verran, että onpahan tuo ehtinyt vaihtua moneen otteeseen siitä hetkestä kun joku unohti sen sääntömuutoksen rekisteröinnin. Samoin siitä hetkestä kun senaikainen hallitus päätti oikeustoimista.
Mistä päästäänkin noihin "mantroihin". Tottahan ne ovat. Jos nyt lähdettäisiin vaatimaan jotain korvauksia joltakulta entisen hallituksen jäseneltä, niin ei taitaisi montaa kättä olla pystyssä kun seuraavaa hallitusta valitaan. Siitä puolestaan seuraa... no, antaa olla.
Mun tekis mieli saada näiltä SMOTO-kielteisiltä kerhoilta ja ihmisiltä vastaus muutamaan kysymykseen. Esimerkiksi siihen, että miten vitussa nää hommat oikeen pitäis hoitaa. Jos SMOTO ei kelpaa, niin mikä sitten kelpaa? Mistä tekijät, mistä uskottavuus, mistä rahat? Häh?

Jonka laukkauttaminen lopetti viimeisenkin tiedonannin Smoton toiminnasta. Pari kertaa taisi tulla vuodessa ja siinä oli ihan hyvää asiaa. En tiedä mistä tuo sinun lukemasi juttu on. Minusta se oli asiallinen.Joskus oli peräti SMOTO-lehtikin. Siinä sitä tietoa oli. Tältäkin taululta löytynee vanhoja ketjuja, joista saa lukea, että ihan paska lehti...
Hallituksen kokoonpanosta sen verran, että onpahan tuo ehtinyt vaihtua moneen otteeseen siitä hetkestä kun joku unohti sen sääntömuutoksen rekisteröinnin.
^Kävikö tossa nyt sitte niin, että tulit arvostelleeksi asiaa, josta et tiennyt mitään (tieto oli "nolla")...![]()
Kyllä, juuri näin siinä kävi ja myönnän sen täysin avoimesti.
^Kävikö tossa nyt sitte niin, että tulit arvostelleeksi asiaa, josta et tiennyt mitään (tieto oli "nolla")...
Nojoo. Tiedottaminen on tärkeää, se tiedetään SMOTO:ssakin. Siitä keskustellaan öpaut joka vuosikokouksessakin. Periaate on toistaiseksi ollut se, että SMOTO:n kerhotiedotteet menevät jäsenkerhojen yhteyshenkilöille, joiden vastuulla on tiedotteiden edelleenjakaminen jäsenkerhojen jäsenille. Sangen tavallista on, että tämä viimeinen linkki ketjussa ei toimi.

Smotosta löytyy varmasti porukkaa, jotka toivoisi, että motoristeillä pitäisi olla michelinmanin ilmatäytteinen suojapuku, joka on kirkkaan keltainen väriltään. Itse olen sitä mieltä, että on motoristin oma asia käyttääkö edes kypärää. Moni kytkee moottoripyöräilyyn vapauden, mutta itse en koe olevani kovin vapautunut, kun kiskon päälleni suojakalsarit, rinta ja selkäpanssarit, hikisen kiristävän nahkapuvun kaikilla mahdollisilla suojilla ja sen päälle vielä keltaisen huomioliivin. Päähän tietysti ahistava umpikypärä ja jalkaan pitkävartiset hyvin suojatut ajokengät ja paksut hiostavat nahkahanskat käteen. Kun olen sitten taistellut helteellä 15 minuutin ajan varusteet päälle, kävelen nalle-kävelyä pyöräni luo ja koitan olla kaatamatta pyörääni sen päälle kivutessa. En todellakaan tunne olevani vapaa kun pääsen lopulta liikenteeseen! On paljon helpompaa ja vapautuneenpaa kävellä shortsit, t-paita ja sandaalit jalassa ilmastoituun autoon ja lähteä liikenteeseen. 

Mun tekis mieli saada näiltä SMOTO-kielteisiltä kerhoilta ja ihmisiltä vastaus muutamaan kysymykseen. Esimerkiksi siihen, että miten vitussa nää hommat oikeen pitäis hoitaa. Jos SMOTO ei kelpaa, niin mikä sitten kelpaa? Mistä tekijät, mistä uskottavuus, mistä rahat? Häh?
No, itse olen ajellut mootoripyörällä vasta vähän yli 10v. Ja olen maksanut eri yhteyksien kautta SMOTOLLE maksuja. Ja jos nyt mietin, mitä olen saanut jäsenmaksuja takaisin: no empä oikeasti paljonkaan.
Mitä/ketä varten SMOTO on oikeasti olemassa?
Taitaa smoton touhussa olla pohjimmiltaan kyse vähän muusta kuin alennuksista jäsenille...hyvä kysymys ? jotkut vois. avata ns noobbei faktoilla rahoillensa 🙂Esim. Org.ry: kin niin on +/- ettei oo rivi miehenä viitsinyt maksella turhuudesta , samat alennukset paukkunut ilmankin niihin mitä tarttenut 🙂
Tuo yllä mainittu sähköpostilista yhtenä viestityskanavana on kyllä hyvä idea ja yhdyn ihmetykseen ettei moista ole tarjolla. RSS feedinä tms. uutisten maailmalle pukkaus ei sekään ole vaikea toteuttaa.
Tossa yllä oli lueteltu noita SMOTO:n hommia, vähän epäsystemaattisesti. Painopistealueet voisi listata vaikka näin:
1. Verotus
2. Ajoneuvotekninen lainsäädäntö
3. Liikenne- ja kaskovakuutukset
Lista on mun stetsonista, se ei ole missään prioriteettijärjestyksessä, eikä myöskään tyhjentävä. Myös ajokorttiasiat ja koulutus kuuluvat tontille, kuten ylipäänsä kaikki lainsäädäntö, mikä jotenkin liittyy moottoripyöriin. Joka saralla on jotain satoa niitetty.
Joitakin aikaansaannoksia:
1. Verotus
- Moottoripyörät mukaan autoverouudistukseen 2003. Tämän huomasi jokainen vuonna 2003 tai sen jälkeen uuden prätkän ostanut kukkarossaan, parhaimmillaan säästöä tuli yli 5000 euroa.
- Weteraaniajoneuvojen verokohtelu. Tämäkin on pääosin SMOTO:n aikaansaannosta ja sen seurauksena yli 25 vuotta vanhoista prätkistä maksetaan veroa nykyisin kympeistä pariin sataseen, tarpeeksi vanhoista ei ollenkaan.
2. Ajoneuvotekniikka
- Ns. prosenttilainsäädännön uudistus ja kanta-ajoneuvon tarkastuksen poistuminen 2007. Tästä hyötyivät erityisesti rakentelijat. (Tässä kohtaa muuten kentältä kuuluva rutina on loppunut lähes kokonaan, joten nyt rutistaan sitten siitä, kuka saa käyttää SMOTO:n äänivaltaa...)
- Uusi kopterilaki (ja kaikki siihen liittyvä 2010). Laki auttoi kopteriporukan ohella esimerkiksi turbottajia ja muualta kuin EU:sta pyöriä maahantuovia. En jaksa luetella yksityiskohtia, niitä on niin järkyttävä määrä.
- Kukkahattujen kestosuosikki, määräaikaiskatsastus, on torjuttu ties kuinka monta kertaa. Viimeksi muistaakseni 2010. Luonnollisesti tämä näkyy jokaisen kukkarossa.
3. Vakuuttaminen
- Seisonta-ajalliset vakuutukset ovat prätkille mahdollisia ilman liikennekäytöstä poistamista. Taaskin vaikutus näkyy kukkarossa.
Mun puolesta jokainen saa ihan itse päättää, minkä "saavutuksen" kokee tärkeäksi.
Just nyt olis työn alla muun ohella L-luokan tyyppihyväksyntäasetuksen uudistaminen Brysselissä ja vakuutuslainsäädännön uudistaminen kotomaassa. Kumpikin vaikuttaa melkein jokaisen moottoripyöräilijän elämään jollain tavalla. Jos näitä hommia ei SMOTO:n kautta hoideta, niin mitenkähän sitten?
4. Liikenneturvallisuus.
Vapaaehtoisten ja kerhojen järjestämien koulutusohjelmien puffaaminen (tässä on monta toimijaa eikä kunnia kuulu yksin SMOTO:lle). Ajovarusteiden alempi ALV (yhä saavutamatta). Vaijerikaiteiden lisärakentamisen kielto. Pikipaikkausten kitkamääräysten uudelleen määrittely. Liikenteen vaaranpaikkojen kartoittaminen ja korjaaminen motoristien kannalta (useampi risteys on korjauksen yhteydessä korjattu motoristien kannalta paremmaksi SMOTOn avustuksella). Tiensuunnitelmiin motoristien vaatimukset. Liikenneturvallisuussuunnitelmiin motoristit mukaan. Jne jne.