BMW R1200S

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eturenkaan irroitus oli lähes yhtä helppo homma kuin takarenkaankin. Ohjekirja neuvoo irroittamaan etulokarin etulipan, mutta ainakin näin "kattoon" nostettaessa, ei moista tarvitse tehdä. Jarrusatulat on aika ahtaasti tuossa, mutta muuten ei mitään ihmeitä. Ehkä vartin homma. Sellasta rupesin miettimään, että kannattaako tuohon akseliin lisätä jotain rasvaa paikalleen laitettaessa?

Eturenkaan irroitus oli lähes yhtä helppo homma kuin takarenkaankin. Ohjekirja neuvoo irroittamaan etulokarin etulipan, mutta ainakin näin "kattoon" nostettaessa, ei moista tarvitse tehdä. Jarrusatulat on aika ahtaasti tuossa, mutta muuten ei mitään ihmeitä. Ehkä vartin homma. Sellasta rupesin miettimään, että kannattaako tuohon akseliin lisätä jotain rasvaa paikalleen laitettaessa?
Kyllä se akseli kannattaa rasvata irroituksen jälkeen.

Onko tuohon joku erityinen "akselirasva" vai mitä siihen kannattaa laittaa? Motonetti lienee auki vielä kun renkaanlaitosta lähden kotio ajamaan, niin voisin käydä jotain ostamassa. Vai meneekö ihan joku tuollainen WD40 tyyppinen ruiskutettava voiteluaine?

Ihan yleisrasva(vaseliini) piisaa ja jos akseli näyttää saaneen pinttynyttä paskaa niin kannattaa myös putsata se

OK, kiitoksia!

Edit: Paikoilleen laitto sujui jopa poisottoa paremmin, kun tein hommat oikeassa järjestyksessä. Eli ensin vanne kiinni, sitten jarrusatulat kiinni. Ihan helposti ne sieltä olisi lähteneetkin, jos en olisi pudottanut vannetta ensin alas. Hiukan ylös ja ulospäin ja se on siinä. Ohjekirjasta löytyi selkeiden ohjeiden lisäksi myös kiristysmomentit ja vaseliiniakin löytyi Motonetistä, putsasin akselin ja holkin ja laitoin uudet rasvat pintaan. 55km koeajo ja renkaan sisäänajo suoritettu. Pyörä tuntuu ketterämmältä - niin kuin aina uusilla renkailla. Paineet 2,6/3,0. Vielä kun saa tuon bokserin täyteen iskuun, niin loppukesän saakin sitten vaan ajella. :thumbsup:

Viimeksi muokattu:
Taisi löytyä hyvä saitti vahingossa. http://www.bmw-motorrad.com/com/en/.../services/manuals/manuals_main.html&notrack=1 tuolta pääsee katsomaan esim. moottorin räjäytyskuvia, hakemaan osien sijainteja yms. Itse paikansin pienellä etsimisellä kampiakselin asentotunnistimen. Nythän on niin, että mittasin tuon nokka-akselin asentotunnistimen ja se näytti ehjältä.. Saapa nähdä saadaanko BMW kuntoon torstaina vai ei. Yritän vielä löytää tuon johdon (nokka-akselin tunnistin siis) toisen pään, jotta voisin varmistaa, että liitin on OK siellä päässä. Voi olla joko johto poikki, tai sitten liitin auki, taikka sitten mittaamalla ei saa luotettavaa tulosta ja tunnistin vaan on rikki. Tai sitten se on kuitenkin se kammentunnistin joka oireilee...

Nonih. Nyt on karanneet hevoset saatu takaisin. Tunnistin oli ehjä, eli ei tarvinnut vaihtaa.. Piti vain kääntää oikeinpäin. :p Lisäksi siis läppärunkojen synkkaus (jota tosin ei mystiseksi jääneestä syystä saatu 100%:n hyvin tehtyä) ja jarrunesteiden vaihto. Itse vaihdoin huoltoa odotellessa ilmanputsarin. Kelpaa taas ajaa, käy paremmin tyhjäkäyntiä, vastaa kaasuun paremmin ja pykimättä, kiertää sinne minne pitääkin, keulii, paukkuu jne. :thumbup:

8500rpm isompaa, 8500rpm isompaa, 8500rpm isompaaaaa. Oivoi, hauskaa piisaa... Tai siis teoriassa piisaa, eihän noin missään oikeasti tehdä voi. :grin:

Ettei kaikki olisi niin auvoista ja ihanaa kotona päätin pestä pyörän - kun Tampereella hiukan sateli - ja onnistuin painepesurilla pesemään toiselta puolelta katteista maalia pois sellaisen nyrkin kokoisen pläntin verran. Ihan kuin siinä vanhassa automainoksessa... Suihkuttelin sitten saman tien melko pitkälti kaiken maalin pois tuosta mihin polvi tulee. Pitänee keksiä siihen nyt sitten jotain. Katteet otin jo pois, kun sadetta lupailevat.

Pääasia että tekniikka pelaa!

Nonih. Nyt on karanneet hevoset saatu takaisin. Tunnistin oli ehjä, eli ei tarvinnut vaihtaa.. Piti vain kääntää oikeinpäin. :p

Germaani-Hermanni oli kasannut sun pyörän perjantaina, kiire biergarteniin niin eihän sitä ehdi katsomaan miten päin kikkareet asentuu :grin:

Ettei kaikki olisi niin auvoista ja ihanaa kotona päätin pestä pyörän - kun Tampereella hiukan sateli - ja onnistuin painepesurilla pesemään toiselta puolelta katteista maalia pois sellaisen nyrkin kokoisen pläntin verran. Ihan kuin siinä vanhassa automainoksessa... Suihkuttelin sitten saman tien melko pitkälti kaiken maalin pois tuosta mihin polvi tulee. Pitänee keksiä siihen nyt sitten jotain. Katteet otin jo pois, kun sadetta lupailevat.

No nythän sulla on hyvä syy miettiä josko gulf-ässä muuttuu sanasta lihaksi... Mutta väliajaksi esim. tuosta jos vaan peittää ongelmakohdan: http://www.ebay.com/itm/TechSpec-Gr...Parts_Accessories&hash=item3a6c20b37e&vxp=mtr

Hyvä tietää että maalipintaa pitää kohdella hellävaroen. Tosin painepesurilla en ole pyöriä pessyt 10 vuoteen, riitti kun aikoinaan hajotin yhden pyörän hälyttimen painepesutoihuissa (oli muuten kiva vika, mopo pyöritti starttia kun painoi vasemman vilkun päälle).

Mulla piti olla se hellempi suutin käytössä. Oli tasan viimeinen kerta painepesurilla mullakin. Lähti kyllä todella oudosti pois maalit, ihan kuin ei olisi ollut kiinnittynyt kunnolla. Olisi varmaan siepannut enemmän, ellei noissa katteissa valmiiksi olisi pientä jälkeä tarrojen jäljiltä ja mikäli ei tuota Gulf suunnitelmaa olisi ollut. Gulf tosin tulee vasta talvella jos on varaa, tuskin on. Sitä mietin, että maalauttaisiko sitten etulokasuojan etuosan ja tuon takarenkaan päällä olevan pikkulokasuojan oransseiksi vai jättäisikö mustiksi.

Tuo linkin suoja ei ihan riitä enää kun präiskytin menemään vähän enemmän... (edit: Mikä näin jälkikäteen ajatellen oli kyllä iso virhe.) Ostin Motonetistä pari erilaista tarralevyä. Pitää koittaa tehdä rauhassa muotit ja leikata sopivat. Hiilikuitujäljitelmää oli vain yksi laatta, enkä tiedä riittääkö se. Metallinväristä on sitten enemmän. Lopputuloksesta (huono se on joka tapauksessa) tulee kuvaa kyllä jossain vaiheessa. Ehkäpä myös tuosta tämän hetken tilanteesta...

Mä epäilen kanssa, että Gyntter on uutena jo laittanut tuon tunnistimen väärin, mutta toisaalta luulisi että se oltaisiin huomattu jossain huollossa jo ennen.

Viimeksi muokattu:
Pari kuvaa:

http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/IMG_8418.JPG

Tuollaista saa aikaan ihan peruslaadun pesurilla... Mietin tässä, että millä noita loppuja alkaa poistamaan, mutta varmaan hion ne puhtaaksi. Maalarille menee kuitenkin jossain vaiheessa.

http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/IMG_8413.JPG

En tiedä. Jollain perverssillä tavalla minusta tuo olisi komea ilman katteita. Perä vielä paljaaksi ja raakaa ajoa. :WAZAAP:

Toisaalta mulla olisi paljon MadMax tyylisiä ideoita tuohon, mutta täysi kädettömyys toteuttamispuolella haittaa asiaa.

Sen verta olen nyt tuon koko potentiaalin haltuun saamisen jälkeen päättänyt, että tätä paremmin mulle sopivaa pyörää tuskin löydän. Joten yritän kovasti tyytyä tähän. :p YRITÄN!

Viimeksi muokattu:

Suotta mäkin menin ostamaan mustan katesatsin, olis pitänyt vaan tulla sun luo pesemään pyörää niin olis rahat säästyneet :)

Sen verta olen nyt tuon koko potentiaalin haltuun saamisen jälkeen päättänyt, että tätä paremmin mulle sopivaa pyörää tuskin löydän. Joten yritän kovasti tyytyä tähän. :p YRITÄN!

Kovasti samoja ajatuksia täälläkin. Tänä päivänä on hankala löytää ilmajäähdytteistä 122-heppaista pyörää, jonka selässä olisi mukavasti tilaa 184cm ruodolle. Potentiaalisten korvaajien hinta pitää ne ulottumattomissa, joten ässä saanee toimittaa mullakin sporttisemman mopedin virkaa.

Mutta jos tähdet osuu linjaan niin mitä vain voi sattua...

Suotta mäkin menin ostamaan mustan katesatsin, olis pitänyt vaan tulla sun luo pesemään pyörää niin olis rahat säästyneet :)

Näinpä! :grin:

Kovasti samoja ajatuksia täälläkin. Tänä päivänä on hankala löytää ilmajäähdytteistä 122-heppaista pyörää, jonka selässä olisi mukavasti tilaa 184cm ruodolle. Potentiaalisten korvaajien hinta pitää ne ulottumattomissa, joten ässä saanee toimittaa mullakin sporttisemman mopedin virkaa.

Koeajon perusteella vaihtoehto voisi olla Moto-Guzzin 8V Griso paremmalla moottorinohjauksella ja Mistralin putkella. Koeajoin tuollaista jokunen vuosi sitten ja liikkui mielestäni kutakuinkin samaan tahtiin, on kardaani ja ilmajäähy, mukavampi ajoasento, mutta vähemmän katteita. Ulkonäkö on makuasia, itse pidän molemmista. Hinnat noissa on suht samoissa käytettynä, mutta noita näkee vielä harvemmin myynnissä.

Noh. Oletusarvo oli, että tuosta tulee joko ruma tai vielä rumempi, joten pettymys ei ole valtaisa. Menköön - jos pysyvät - loppukauden noin ja katotaan sitten talvella uudestaan.

http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/BMW_9.jpg

Tuo alumiini ei taipunut tuohon etupäähän ja tuota hiilaria taas ei olisi saanut mitenkään isolle alueelle ilman ilmakuplia ja ryppyjä. Yhtä piti siis vain käyttää alunperin.

Vaihdettu toimiva linkki. (Poistin tuon yhden kuvan.)

Viimeksi muokattu:
Se hiilariteippi taipuu ihan lämmittämällä kuumailmapuhaltimella tai hätätapauksessa hiustenkuivaajalla, jolloin myös kuplat saa pois. Hyvä maalari olis tuonkin tosin korjannut huomaamattomasti.

Kalliimpi hiilariteippi varmaan kyllä. Tuo halpis jäljitelmä tuskin. Jälkeenpäin tuli mieleen, että tuon olisi varmaan saanut ihan itsekin paukkupullolla kohtuullisen hyväksi, mutta tällai ny mennään. Hiukan häiritsee kyllä nuo hiilariteipit tuossa, mutta katotaan jos keksin jotain järkevämpää jossain vaiheessa. Maalarille menee sitten talvella. (Minä talvena, on vielä auki.)

Livenä tuo on aavistuksen parempi kuin kuvassa.

Viimeksi muokattu:
Livenä tuo on aavistuksen parempi kuin tuossa kuvassa. Luonnonvalossa on vielä näkemättä, mutta pitää ottaa uusi kuva ulkona kun kelit sallii ja hiukan paremmasta kulmasta - eli suoraan sivulta.

Uusi kuva: http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/BMW_9.jpg tää on ns. "Close enough"

Köh... Juu, tuota, eihän tota tietty ajaessa huomaa :) Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa, tekisin varmaankin sapluunan ja tilaisin jostain tarratalosta mattamustaa tarraa tohon. Viimeksi kun tilasin super duken perään tarraa (samaa vinyyliä millä autoja päällystetään), maksoin muistaakseni 40e 4 setistä kaavan mukaan leikattuja tarroja.

Viimeksi muokattu:
Joo, mua häiritsee enemmän nuo hiilaripäät kuin tuo alumiiniosuus. Sapluuna mulla jo on, mutta en mä tuohon yritä tarroja uudelleen laittaa. Mikäli talven aikana ei ole Gulffiin varaa, niin varmaan maalaan nuo itse mustiksi. Ei paha homma kun tekee huolellisesti ja ajan kanssa = monta ohutta kerrosta ja tarkka peittoteippaus. Jos olisin fiksu, olisin tehnyt tuon jo nyt. Nyt en enää viitsi, mutta jotain tarttis kyllä keksi noihin päihin vielä. :blink:

Tiedä silti vaikka innostuisin talvella maalaamaan koko paskan itte.

Viimeksi muokattu:
Kattos SS tää:

http://www.youtube.com/watch?v=3VJRjEd64eg

esim. 1:20 ja 2:02 alkaen. Mulla on tuollaiset fiilikset välistä 4-5trpm. Videosta saanee myös käsityksen tuohon 8500 ja vaihto jne. fiilikseen. Minusta se on hieno, vaikka toki tiedän, että paljon nopeampiakin pyöriä on olemassa. Bokserin äänimaailma pääsee oikeuksiinsa (ei ehkä tässä videossa), vasta tuolla + 7trpm. Aikamoista herkkua.

Mulla veto 4-5 krpm ei kyllä ollut noin hyvä... Mutta pakko myöntää että sen huomaa paremmin köröttelyssä, jos pääsee vääntämään kunnolla niin se ei häiritse niin paljon. Pitää testata tuo uudelleen tänä kesänä, muutenkin tuntuu että koko pyörä päässyt unohtumaan... Ajelin tänä aamuna ekan kerran ässällä tällä kaudella, ensin tuntui että ei saatana, mutta sitten kun pääsin tuohon nopeammalle osuudelle niin voi vitjat että se on kyllä hauska laite :thumbup:

Ohan se. Tänään näyttäs kelit siltä, että pääsee baanalle.

Edit: Pääsi kanssa ja kyllä tuo nyt toimii paljon paremmin. Ei tosiaan mitään pykimistä enää kaasun avauksissa esim. 2/4 -> 4/4, kun ennen mietti hetken tuossa. Yläpää toimii erittäin hyvin ja kokonaisuudessaan on jouhevampi ajaa. Tuntuu kuin vääntöäkin olisi enemmän. Kokeilin hiukan nelosella tuota väliä 4-5trpm erilaisin avauksin ja ajoin. Ei mitään ongelmia. Sellainen lieveilmiö on tullut, että keventää etupäätä aiempaa enemmän sekä ykkösellä, että kakkosella ja sopivasti myös kolmoselle vaihtaessa. Ihan mielenkiintoista, kun pysyy lievänä.

Myös nuo teippaukset alkaa omaan silmään olemaan OK, etenkin tuo harjattu alumiini osuus.

Viimeksi muokattu:
Back