Desibelit / Melumittaustulokset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja scuuba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hayabusa 1397cc (isolohkotettu), vm 2001, Yoshimura RS-3 USA kokoputkisto (7v paikoillaan), mittaus KajaaniMC toukokuun lopulla tänä vuonna virallisella mittarilla "oikein"
- 103db ilman killeriä

Ahvenistolla 2009 sama putki (silloin vielä 1300cc)
- 102db ilman killeriä
- 97 killerin kanssa

edit: tyyppikilvessä 95db, mutta vuosimalli 2001, joten mittaajan mukaan "saa olla" 100db

Selvennetääs sen verran et jossei ole tyyppihyväksytty pyörä. Eli ei löydy tyyppihyväksyntä numeroo rekkarista tai siittä kilvestä. Niin saa olla 103db.

600 cbr f4, laserin oval slip-on ilman killeriä. Poliisi mittasi 98,5db. Sanoi että 99db saa olla.

Selvennetääs sen verran et jossei ole tyyppihyväksytty pyörä. Eli ei löydy tyyppihyväksyntä numeroo rekkarista tai siittä kilvestä. Niin saa olla 103db.

1999-2001 vuosimalliset Hayabusat menee Euro1:nä eli katsuri hyväksyy 100dB, poliisi vielä mittarin mittavirheen verran siihen eli +3dB(A).

Kawasaki ZXR400 lyhennetyllä Yoshimuran pyöreällä (kisa)putkella
105dB @ 6500rpm - katsastaja sallii 103dB - poliisi 106dB
120dB @ max rpm

Mittaukset suoritettu virallisella tavalla: ½m 45°, tasaisista kierroksista pudotus tyhjäkäynnille, maksimiarvo nopealla vasteella matalien taajuuksien leikkauksella, mittari vaadittujen standardien mukainen ST-805 (kalibroinnista ei tietoa).

Tässä video mopon äänistä: http://youtu.be/wflnkt2pGmM

leima konttorilla kävin mittauttamassa, kolmevetoo virallisen trafin ohjeen mukaan. kaikki oli 95,xxdb
pyörä: honda cbr600 RR -03. putki ixil sian kärsä ulostullolla.

Kaksi eri reissua Apparalla 2012. Molemmat mittaukset 'taustakohinalla' ja alle 90 db?
Koulutukseen osallistuneen kommetti; Ihan sairaan kuuloinen toi sun laite kun tulet ohi!!!
Laite siis tuo kuvan vakio ZX-6R Kwaakku.=Tyttöjen pyörä.

Ps. Motoparkissa lähtösuoralla ohiajo +102db ja musta lippu. No se oli harkittu&sovittu.

Pyöränä FZS1000 ja keskiviikkona ahvenistolla 94dB @ 4500rpm. Yoshin trs sliparilla. Mitattu siis virallisella tavalla.

Yamaha R1 2003 ja Mivv GP titanium sliparilla, virallinen mittaustulos Ahvenistolla 97db, pääsee ajamaan radalle:jippikaijee:

Triumph legend -02 900cc, joku halpamarketti hilpetin putkena 93db eli just niiku pitää, mutt jos hiukankin mittaus kulmis häikkää tulee +100db johtuen koneen mekaanisista kolinoista jotka normia tuohon malliin... mitäs ovat tehtaalla kawan osia sinne pukanneet sisustaan :p

Pystyykö polttoaine- tai sytkäkarttojen avulla vaikuttamaan meluihin? Eli kytkimen taakse mittauskartat.

Pystyykö polttoaine- tai sytkäkarttojen avulla vaikuttamaan meluihin? Eli kytkimen taakse mittauskartat.

Pystyy jonkin verran mitaanut en ole kuinka paljon vaikuttaa
(huomaa säädellessä että toisilla säädöillä tulee kimakampi ja toisilla bassomaisempi ääni,
tulee myös eroa kuinka pitkälle ääni kantaa)

Pystyy jonkin verran mitaanut en ole kuinka paljon vaikuttaa
(huomaa säädellessä että toisilla säädöillä tulee kimakampi ja toisilla bassomaisempi ääni,
tulee myös eroa kuinka pitkälle ääni kantaa)

Muistatko mihin suuntaan säätöjä pitää muuttaa? Ei ole väliä vaikka säätö olisi muuten päin ptä.

Alkukesästä 954:n mökät oli 98dB @5000 rpm, vaihdoin villat ja tippui 93dB @5000rpm. Nyt käytetty isossa huollossa ja itse mittasin lainamittarilla 100dB@5000rpm.

Toivottavasti lauantaina ehdin vielä (toisen) kerran vaihtaa villat että sunnuntaina pääsee ahvenistolle :jippikaijee:

Olen ihan unohtanut murehtia melujuttuja kun olen jo mielessäni suunnitellut ensi kesän ratapäiviä.

Oletan että tuo 1000rr Yoshimuran RS-5 putkistolla ja Commanderilla varustettuna rikkoo kaikkia mahdollisia melurajoja. Olisko jollain jotain vähänkään vertailukelpoista dataa aiheesta?

Pitänee ainakin killeri hankkia.

Olen ihan unohtanut murehtia melujuttuja kun olen jo mielessäni suunnitellut ensi kesän ratapäiviä.

Oletan että tuo 1000rr Yoshimuran RS-5 putkistolla ja Commanderilla varustettuna rikkoo kaikkia mahdollisia melurajoja. Olisko jollain jotain vähänkään vertailukelpoista dataa aiheesta?

Eipä noita melurajoituksia tainnut muualla olla kuin ahvenistolla orgin päivillä.. korjatkaa jos väärässä.

Apparalla on 95dB meluraja, mutta muilla radoilla riittää, ettei ihan suoralla putkella lähde päästämään.

EDIT. Tämå siis orgin päivillä. Vapailla/muiden jörjestäjien päivillä voi Motoparkissa olla tiukemmat rajat. (95dB ohiajo).

Viimeksi muokattu:
Back