• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Z1000

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juhoz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vedinköhän pohjat 24 000 km:n huollossa? Karvan alle 500 € yhteensä. 4 työtuntia kului, tulpat: 100 €, ilmansuodatin: 50 €, öljyt+suodatin: yli 50 €. Ja mitähän vielä muuta, jarrunesteet ainakin, mutta ne nyt ei paljoa kustantanu.

Teetätin siis merkkiliikkeessä.

Itsellä 24tkm huolto maksoi about 400e ja pari tuntia meni työaikaa siihen.

Tervehdys

Uusi jäsen foorumilla ja ensimmäiseksi pyöräksi valikoitui vuosimalli -07 Z1000. Sopii hyvin pidemmällekin miehelle.

Kaksi viikkoa ajoa takana ja mukavaa ollut. Pyörässä 29000 km mittarissa. Luultavasti ensi kesänä ketjun ja rattaiden vaihto ensimmäinen suurempi huoltotarve. Muuten pyörä loistokunnossa ja luotettava.

Milloin muilla ketju ja rattaat mennyt vaihtoon?

Valtsu

Tervehdys

Milloin muilla ketju ja rattaat mennyt vaihtoon?

Valtsu

Ois kanssa kiva tietää tuosta ketjujen ja rattaiden vaihdosta, että milloin se olisi hyvä tehdä? Viimeistään heti ensi kevään alussa tulee 30tkm huolto eteen (ellei vielä tämän kauden aikana) ja ajattelin, että vois ketjut ja rattaat kenties uusia siinä samalla sitten. Onhan noilla orkkiksilla kuitenkin jo kohta 30 000km ajettu.

Ois kanssa kiva tietää tuosta ketjujen ja rattaiden vaihdosta, että milloin se olisi hyvä tehdä? Viimeistään heti ensi kevään alussa tulee 30tkm huolto eteen (ellei vielä tämän kauden aikana) ja ajattelin, että vois ketjut ja rattaat kenties uusia siinä samalla sitten. Onhan noilla orkkiksilla kuitenkin jo kohta 30 000km ajettu.
Eiköhän sen vaihtotarpeen huomaa ketjujen käytöksestä, jumiutuneita lenkkejä tai useasti tapahtuvia kiristyksiä.
Vaikea sanoa oikeaa vaihtoväliä kun kuluvat ajotavan/huoltamisen mukaan.

Tuosta 30tkm huollosta. Käyttöohjekirjassa silloin tehtäväksi merkittyjä huoltokohteita ei kovin paljon ole verrattuna esim määrään mitä on merkitty 24tkm tai 36tkm jälkeen tehtäväksi

Minkäläisen 30tkm huollon ajattelit tehdä perushuollon ja tarkastuksien lisäksi.
? teetkö itse?

Valtsu

Tuosta 30tkm huollosta. Käyttöohjekirjassa silloin tehtäväksi merkittyjä huoltokohteita ei kovin paljon ole verrattuna esim määrään mitä on merkitty 24tkm tai 36tkm jälkeen tehtäväksi

Minkäläisen 30tkm huollon ajattelit tehdä perushuollon ja tarkastuksien lisäksi.
? teetkö itse?

Valtsu

Juu ei se niin iso huolto sentään ole mitä tuo 24tkm oli aikaisemmin. Vien merkkiliikkeeseen huoltoon, saavat siellä tehdä sen ohjelman mukaisen huollon ja tarkistukset. Täytyy pohtia tuota ketju -ja ratasasiaa vielä.

Maksaako merkkihuollossa tosiaan ilmansuodatin 50EUR ja tulpat 100EUR? On kyllä hinnat kohdillaan! Voisi itsekin alkaa myymään varaosia tuollaisilla hinnoilla :)

Lähden Ponutaipaleelle perjantaina -06 z1000 mopolla. (RSV oli alunperin tarkoitus olla alla). Tekniikaltaan vakio, mutta jotain pientä ulkonäköjuttua on tehty. Kerronpa sitten kokemuksia pyörästä kun on reissu käyty. 1000km. reissu siitä tulee.

Maksaako merkkihuollossa tosiaan ilmansuodatin 50EUR ja tulpat 100EUR? On kyllä hinnat kohdillaan! Voisi itsekin alkaa myymään varaosia tuollaisilla hinnoilla :)

Just kattelin All Rightista huolto-osien hintoja omaan zetaan, niin ilmansuodatin oli 26€ HiFlo merkkisenä ja 63e oli Bmc:n tekele. tosin jälkimmäinen on pestävä malli.

tulpat 14-30€ kpl.

Mistä kannattaa ostaa / tilata öljyt, suodattimet, tulpat ym huolto-osat näihin? saako jostain huomattavasti halvemmalla että kannattaa?

Ja mitä öljyä porukka suosittelee näihin?

Lähden Ponutaipaleelle perjantaina -06 z1000 mopolla. (RSV oli alunperin tarkoitus olla alla). Tekniikaltaan vakio, mutta jotain pientä ulkonäköjuttua on tehty. Kerronpa sitten kokemuksia pyörästä kun on reissu käyty. 1000km. reissu siitä tulee.

omaan on tullut n.4000km tälle kesälle mittariin, ja olen kyllä tykännyt pyörästä! tosin vertailukohtia ei juuri ole muita kuin autokoulun 600 hornet ja kaverin er-6, aloitteleva motoristi kun olen :WAZAAP:

Kerrohan väiski miten vertaisit ER-6 ja Z1000 ? Onko hyvä siirtymä ER6 -> Z1000 vai kannattaako kokeilla välissä tota Z750:stä? ER-6 on vielä ensimmäinen pyöräni, mutta suunnitelmissa on ollut ehkä ensikesänä vaihtaa toi tonninen zeta alle. Ainakin Erkki on ollut mukavan ketterä ja helppo käsitellä, kevyt etupää jne.

Kerrohan väiski miten vertaisit ER-6 ja Z1000 ? Onko hyvä siirtymä ER6 -> Z1000 vai kannattaako kokeilla välissä tota Z750:stä? ER-6 on vielä ensimmäinen pyöräni, mutta suunnitelmissa on ollut ehkä ensikesänä vaihtaa toi tonninen zeta alle. Ainakin Erkki on ollut mukavan ketterä ja helppo käsitellä, kevyt etupää jne.

Mulla ei ole kokemusta erskasta, mutta voin sanoa että tuo Zeta on helppo ajaa.
Vääntöä löytyy jo pienilläkin kieroksilla niin kaupunki kruisailu on mukavaa.
Kääntyy pienessä tilassa lyhyen akselivälin ansiosta.
Ainut miinus löytyy omasta pituudesta :grin:

Nooh, on tuo zeta ihan eri maailmasta kuin ernu. Toki se kaverin vehje on tän vuoden malli, joten täysin uusi ja kaikki toimii, ei kilise ja kolise mutta 70hp vs. mun +130hp tuntuu kyllä ajossa. ernua saa kierrättää niin pirusti että liikkuu, kokoajan laittaa pienempää pesään.. Omalla ei tarvii kuin kahvaa kääntää niin liikutaan :thumbsup:

Itse kun aloin katsomaan prätkiä tuossa keväällä, niin olin jo päättänyt että zeta tulee alle. pohdiskelin seiskapätkän ja tonnisen välillä, mutta kun katsoin ihan vain teknisiä tietoja niin päätös oli selvä, tonninen se on ostettava. kuivapainossa ei ole eroa kuin pari kiloa, tonnisessa on paremmat jarrut ja jousitus, 30 heppaa enemmän.. vakuutuksissakaan ei ollut isoja eroja.

Tämä on tosiaan ensimmäinen prätkäni, ja sopii kyllä aloittelijalle erittäin hyvin. Ketterä ajaa, jalat ylettyy maahan (175cm~) hyvin, tehoa löytyy sen verran että ei tarvitse huudattaa ja kokoajan polkea pienempää pesään.. ajoasento sopii itselle kuin nyrkki silmään, selkäkivutkin hävisi mitkä työ ja nykyisen auton penkki aiheuttaa kun siinä röhnöttää :hanuria:

Voin kyllä suositella tonnista suoraan alle ja skipata se seiskapätkä :WAZAAP:

Voin suositella Z1000 ihan vaikka ensi pyöräksi. Itsellä nyt ollut tuo ekana pyöränä ja ajokokemusta ei ollut ennen. Äärettömän helppo ajaa tai sitten vaan osaan :).

Olis edelleen myynnissä -10 mallinen Z1000!! Ostakaa pois. Suomen halvin.

Itsellä oli täysin sama juttu mietinnässä viime talven aikana ja Zeta tuli alle ja Erppa päätyi myyntiin. Zetan alusta on paljon parempi, kuin Erpan. Ei tärise eikä heilu ja menee sinne minne haluat. Erpan kanssa sai jotenkin enemmän olla varuillaan kuin Zetan kanssa. Vaikka Zeta painaa enemmän ja on hieman isompi muutenkin, niin mielestäni se on silti helpompi käsitellä ja mukavempi ajossa. Pohdin kanssa Z750:sta, mutta tulin siihen lopputulokseen, että alkais kuitenkin pännimään, jossen oiskaan suoraan vaihtanut tonniseen. Ja tosiaan jarrut ja jousituskin on ihan eri maailmasta kuin Erpassa, joten suosittelen suoraan tonniseen vaihtoa kyllä, et tule katumaan :thumbup:

Morjesta, tuli tossa tän ajokauden alusta hommattua tollanen Z1000 vm06 kawa ja oon kyllä pitäny kovasti pyörästä!

Ainut vaan se, että tässäkun on tullu mittariin matkaa ja käyny tuolla stripilläkin pyörää ajaan niin alkaa tuntuun pikkusen laiskahkolta.. Siitäpä tulikin sitten kyssäri mieleen, että onkos täällä kukaan tehny mitään isompia muutoksia pannulle tehonlisäystä haettaessa? Niin ja millasia? Joo ja kyllä, monelta löytyy K&N, putkisto/slipari ja Commander..

PS. En jaksanu alkaa selaan koko ketjua läpi, pahoittelut siitä.

^^ hyvään alkuun pääsee juuri putkiston vaihtamalla ja commanderi kaveriksi :thumbup:
---------------------------------------------------

Sitten omaan vaivaan :(

_img1280.jpg

Tänään huomasin että perhana vasen etupumppu falskannut oikein kunnolla(?) öljyä pihalle :itkupilli:
Saakos tuon kuntoon vain stefan vaihtamalla ja öljyt tietenkin samalla, vai onko isompi remppa edessä?
ja toki samalla huoltaa oikean pumpun myös...

ja mitäs moinen homma maksaa korjaamolla, vai onko ihan helppo homma itse tehdä? työkalut kyllä pysyy kädessä mutta tietoa ja taitoa ei prätkistä vielä ole kun on ensimmäinen prätkä alla ensimmäistä kesää :)

Terve!
Mulla oli sama ongelma omassa pyörässä tosin pyöräni -07, mutta samapa se.
Vein mopon motovilleen suomenojalle. Ajattelin ensin itse tehdä keulahomman, mutta hyvä että en alkanut siihen. Motovillessä sanoi että tuota ucd-keulaa on vaikea itse korjata, koska tarvitsee erikoisen puristimen(jonka näyttikin mulle). Noh sinnehän se mopo sit jäi ja samalla se sääti keulan kohdilleen, koska niissä on kuulemma tehtaalta tullessaan ollut paljonkin heittoa niinkuin minullakin. Täytyy sanoa että todellakin kannatti viedä motovillen asiantunteviin käsiin ja lystikin maksoi karvan alta 200e.
Suosittelen.

Terve!
Mulla oli sama ongelma omassa pyörässä tosin pyöräni -07, mutta samapa se.
Vein mopon motovilleen suomenojalle. Ajattelin ensin itse tehdä keulahomman, mutta hyvä että en alkanut siihen. Motovillessä sanoi että tuota ucd-keulaa on vaikea itse korjata, koska tarvitsee erikoisen puristimen(jonka näyttikin mulle). Noh sinnehän se mopo sit jäi ja samalla se sääti keulan kohdilleen, koska niissä on kuulemma tehtaalta tullessaan ollut paljonkin heittoa niinkuin minullakin. Täytyy sanoa että todellakin kannatti viedä motovillen asiantunteviin käsiin ja lystikin maksoi karvan alta 200e.
Suosittelen.

Ok, pitääpä käydä kysymässä ensin tuosta parin kilsan päässä olevalta prätkäkorjaamolta hinta-arvio hommalle :thumbup: ei nyt viitsis espooseen asti viedä heti ellei pakko ole..

^^ hyvään alkuun pääsee juuri putkiston vaihtamalla ja commanderi kaveriksi :thumbup:
---------------------------------------------------

Sitten omaan vaivaan :(

Tänään huomasin että perhana vasen etupumppu falskannut oikein kunnolla(?) öljyä pihalle :itkupilli:
Saakos tuon kuntoon vain stefan vaihtamalla ja öljyt tietenkin samalla, vai onko isompi remppa edessä?

ja mitäs moinen homma maksaa korjaamolla, vai onko ihan helppo homma itse tehdä? työkalut kyllä pysyy kädessä mutta tietoa ja taitoa ei prätkistä vielä ole kun on ensimmäinen prätkä alla ensimmäistä kesää :)

Jep, muutaman euron säästää siinä, jos otat ite keulan irti ja viet pelkästään sen korjaamolle, ei tosin mitään huomattavia summia.. ammattimies tekee homman n. 2h ja siihen öljyt ja stefat päälle, ei pahakaan hinta tule oleen. ite huollatin keulan tossa kuukauspari sitten ja hintaa jäi 170e muistaakseni.

Joo, aattelin vaan kysyä noista viilauksista, kun ei pahemmin tunnu näihi pyörii hirveenä olevan mitään tehty, muutaman nähny mihin on sovitettu 9r/10r partseja ja saatu n. 160hp takarattaalta tehoa irti.

Kokemusta ei ole itsellä, mutta useampi kaveri on saanut itse putsattua stefan alta roskat pois ja säästynyt huoltolaskulta. Seal Mate (tai itse tehty kopio) on ollut ratkaisuna.

Juttua löytyy täältä: Vuotava stefa/liukuputki ja Etupään stefan vaihto

Back