• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

virran ulosotto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse olen ottanut virranulosoton akusta biilteeman sytkäripohjalle siinä on sulake välissä.Ei maksa paljoa ja tekemiseenkään ei mene kauaa aikaa.

No mikä ettei, jos panee suoraan akulta niin siinä on sitten aina virta. Itse laittaisin normaalin "tupakansytkäri" pohjan, se on monikäyttöisempi ja niihin saa usbi -adaptereita.

No mikä ettei, jos panee suoraan akulta niin siinä on sitten aina virta. Itse laittaisin normaalin "tupakansytkäri" pohjan, se on monikäyttöisempi ja niihin saa usbi -adaptereita.

Jos on jatkuva virta suoraan akusta, niin syökö akun tyhjäksi seisonnassa....:tyhmäminä: (ei siis laitetta kytkettynä)

Jos on jatkuva virta suoraan akusta, niin syökö akun tyhjäksi seisonnassa....:tyhmäminä: (ei siis laitetta kytkettynä)
Ei, koska yhteyttä plussan ja miinuksen välillä ei ole.
Sama kun laitat 10cm johdon pätkän plus-napaan, ei sekään tyhjennä akkua.

Ei, koska yhteyttä plussan ja miinuksen välillä ei ole.
Sama kun laitat 10cm johdon pätkän plus-napaan, ei sekään tyhjennä akkua.

Ok, kiitti. Mietin vaan noita verkkovirtalatureita, kun vievät virtaa vaikkei ole laitetta kytkettynä.

No, panen tuon tilaukseen; sopii mulle kun en omista ainuttakaan sytkäritsydeemillä toimivaa vehjettä.....:dunno:
Jostain syystä itselle ei nuo bilteman tuotteet oikein iske..( toisaalta voihan tämäkin olla samaa tavaraa:dunno:)

Jos laitat tavallisen tupakansytkä ulostulon niin se ei kulutu virtaa akusta jos siihen ei ole mitään laitetta kytketty kiinni. Releohjaus helppo toteuttaa jos riittää se että virtaa tulee vain kun virta on mopossa kytketty päälle.

Rakentaminen helppoa, eniten aikaa menee kun kolvaa kaikki liitokset turhien hapettumisien välttämiseksi ja pujottelee piuhat esim tankin alle. Tietty kolvi, kutistesukka ja toimivat sähköpihdit helpottaa tekemistä. Kuumailma puhallin paras vekotin lämmittää kutistesukka.

Yleismittaria pidän korvaamattomana keksintönä jos ei halua hommaa tehdä" tarkista kytkennät savun hälvettyä" periaatteella. Oman yleismittarin ostin about 15v sitten ja sama vieläkin käytössä:p

Yksiehdotus pistoke malliksi: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/12-Volttia/Savukkeensytytinliitanta-43228/p

Releeksi isohko mutta halpa ja toimii:http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Valaistus/Lisavalot/Lisavalojen-asennussarja-42686/

Tuotteita saa tietenkin muualtakin kuin biltemasta:grin:

Ainiin... Tuossa sun usb pistokkeessa on sulake valmiina. Jos tuon hommaat mopoosi niin se on aikalailla valmis paketti heittää kiinni jos oikosulku jotenkin kummassa tulee niin sulake pelastaa.

Ainiin... Tuossa sun usb pistokkeessa on sulake valmiina. Jos tuon hommaat mopoosi niin se on aikalailla valmis paketti heittää kiinni jos oikosulku jotenkin kummassa tulee niin sulake pelastaa.

Sen takia sulake kannattaa olla mahdollisimman lähellä akkua (virtajännitteen alkulähdettä).

Sen takia sulake kannattaa olla mahdollisimman lähellä akkua (virtajännitteen alkulähdettä).

Jep, tuossa se onkin heti alkupäässä

EDIT tuossa bilteman lisävalojen asennussarjassa on aaaaaivan liian paljon nippeliä mun makuun:)
Jos jossain liittimissä ta pulikoissa tulee häiriötä niin en kyllä millään löydä ongelmaa...:D

mulla on klaesöhlssonin tupakinsytytin/usb sovitin jossa palaa punainen valo kun siinä on virtaa, ja akku tyhjenee kahdessa viikossa jos sen unohtaa paikoilleen,

sytkäritepseli on suoraan akulta...

mulla on klaesöhlssonin tupakinsytytin/usb sovitin jossa palaa punainen valo kun siinä on virtaa, ja akku tyhjenee kahdessa viikossa jos sen unohtaa paikoilleen,

sytkäritepseli on suoraan akulta...

No nyt opin jo tässä, että se valo yhdistää plussan ja miinuksen, joten.....

Bilteman tupakinsytkäri on laadullisesti kerrassaan loistava. Siinä on lovet johon pistoke "lukittuu", ja tarvittaessa vedenpitävä lirpake.

ja itse kysymykseen ...

musta toi ylimmän kuvan usb latausjohto stongapidikkeineen vaikuttaa kyllä ihan hyvältä:thumbup:

Ok, kiitoksia tiedoista. Mulla täytyy nuo systeemit olla mahdollisimman simppeleitä kun tuo elektroniikka(kin) on melko vieras maailma. Onhan siinä tietty muutakin= vähemmän tavaraa vähemmän vikoja; vianetsintä helpompaa:blink:

Ok, kiitoksia tiedoista. Mulla täytyy nuo systeemit olla mahdollisimman simppeleitä kun tuo elektroniikka(kin) on melko vieras maailma. Onhan siinä tietty muutakin= vähemmän tavaraa vähemmän vikoja; vianetsintä helpompaa:blink:

ja jos se toimii älä korjaa sitä... :;):

Tuo härveli on alunperin 3BRpowersport'in tekemä TAPP lite,
Ottaa virtaa 8mA vaikka ei kuormaa olisikaan.

Sitä en ymmärrä että miten diileri on saanut siihen ½ ampeeria lisää virtaa 1A ->1,5A :paikallatuulee:

3brpowersports.com

noilta löytyy myös 2,1A antava TAPP

Jep, tuossa se onkin heti alkupäässä

EDIT tuossa bilteman lisävalojen asennussarjassa on aaaaaivan liian paljon nippeliä mun makuun:)
Jos jossain liittimissä ta pulikoissa tulee häiriötä niin en kyllä millään löydä ongelmaa...:D

Äkkiseltään se voi siltä näyttää:grin:

Mutta ei siinä ole kuin 4 piuhaa, plus ja miinus, sitten herätevirta esim. Parkkivalolta ja viimeisenä lähtee virta piuha josta saa plus virtaa kun herätevirta aktivoituu:p tuon virta katkaisijan voi unohtaa, mutta muutoin se laitettaisiin heräte virran ja releen väliin...

Mutta olet oikeassa, jos virran ulosotto on ainoa virta tarpeesi niin et relettä tarvitse. Releen kautta tuleva virta tulee varteenotettavaksi vaihtoehdoksi jos tarvitset virtaa vaikka kahvalämppäreille. Ne on tavattoman helppo unohtaa päälle ja työpäivän päätteeksi akku onkin tyhjä.

Tuo härveli on alunperin 3BRpowersport'in tekemä TAPP lite,
Ottaa virtaa 8mA vaikka ei kuormaa olisikaan.

Sitä en ymmärrä että miten diileri on saanut siihen ½ ampeeria lisää virtaa 1A ->1,5A :paikallatuulee:

3brpowersports.com

noilta löytyy myös 2,1A antava TAPP

Voisitko Suopo suomentaa:D ?

Tarkoittaako siis, että tuo mainitsemani piuha syö virtaa jatkuvasti ilman laitetta ja ettei sen antamat ampeerit riittäisi ...kö?

No joo... Olihan tuossa tosiaan muuntaja itsessään, eli muuntaa 12v -> about 5 volttiin, tämä vie virtaa, jatkuvasti tuon 8 milliamperin verran, tämä ei moposi akkua ihan heti tyhjennä.

Se mikä ero on 2.1 ja 1,5 amperin latausteholla...

Esimerkki. Kännykässässäsi on 1000milliamperin akku jos sinulla on 1000 milliamperin laturi(sama asia kuin 1A) tällöin kännykkäsi akku teoriassa lataantuu tunnissa.

Jos latausteho on 2100 milliamperia niin tällöin teoreettisesti kännykkäsi lataantuu puolessa tunnissa.

Ei se nyt ihan puhtaasti noin mene, mutta sinnepäin:paikallatuulee: tähän perustuu entis aikojen kännyjen pikalaturit...

Jos puhun ihan omiani niin korjatkaa ihmeessä...

Back