Varokaa mustia ihmisiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja valuvika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei tullu nuorenpana tätä asiaa mietittyy sen kummemmin, tuntui että aina näkee.
Nyt kun ikää tullu, ovat vissiin ottanee puolet noista katuvalojen wateista pois ja kääntäneet ne väärään suuntaa....:;):
Vai ovatko jopa tuunanneet niitä tummennuskalvolla...:p

Tämä mustapukuiset kävelijät tai polkupyöräilijät ovat todella näkymättömiä. Tuntuu uskomattomalta välinpitämättömyydeltä oma turvallisuus. Kuljen työmatkat autolla ja sateisella ilmalla toisinaan miltei pelottaa ajella näiden "mustien" seassa. "Parhaita" näistä ovat fillaristit jotka ajavat 30-40km/h yli liikennevaloristeyste ja samaan aikaan autot kääntyvät risteävälle kadulle. Luulisi että aikuisilla ihmisillä olisi kehittynyt edes hieman itsesuojeluvaistoa mutta ei. Monesti olen näistä "mustista" puhunut perheen ja kavereiden kanssa ja lähes kaikilla on ollut läheltä piti tilanteita. Ymmärrän että "musta" näkee auton hyvin koska siinä on valot ja varmaan kuvittelee että hänetkin nähdään kun hänkin kerran näkee.

Toivoisin että poliisi olisi aamuliikenteessä kertomassa valojen ja heijastimien käytön tärkeydestä ja kehottasi sellaiset niiden puuttuessa hankkimaan. Valottomat fillaristit voisi määrätä taluttamaan ajopeliään.

Eilisaamuna mustalla oli turvanaan mustat lastenvaunut, kun tunki suojatielle aamupimeällä, sateessa, vastaantulijoiden valojen häikäistessä minua. Onneksi osasin ostarin kohdalla kokemuksesta jo varautua ja ajoin kakkosella tosi hiljaa, naama tuulilasissa kiinni että näkisi auton palkin takaa kurvissa. En nyt itseäni kehu mutta äkkinäisempi ostarin kautta oikaiseva olisi pyyhkinyt äidin ja äidin edellään lykkäämän tulevaisuuden vetomiehen katuun yhdellä kertaa. Ei juma mitä touhua.
Ja tuo havainto, että suojatietä ylittää joku tai jokin, tapahtuu kun vastaantulijan silmiä häikäisevässä valokeilassa liikkuu joku musta varjo :doh:

Eilisaamuna mustalla oli turvanaan mustat lastenvaunut, kun tunki suojatielle aamupimeällä, sateessa, vastaantulijoiden valojen häikäistessä minua.
Nämä suojatie jutut on ikäviä siksi, että autoja tulee molemmista suunnista ja se heijastin on vaan sillä oikealla puolella. No perinteinen heiluu ja saattaa näkyä, mutta tämmöinen meidänkin neidin lenkkeilessä suosima jousiheijastin malli ei näykkään kun toisesta suunnasta tuleville.

Täytyy myöntää, että kävin ostamassa eilen stadiumista sadetakin ja housut.. pikimustat. Tänään tuli heti tarpeeseen töihin pyöräillessä. En mä kuitenkaan ihan mustana kamikazena mennyt, kun pyörään oon niitten vakioheijastimien lisäksi asentanut metri tolkulla biltemasta ostettua heijastinteippiä etuhaarukasta takalokariin pitkin poikin. Vielä lidlistä pinnaheijastimet, niin paranee vähän. Onhan nuo heijastimet hinta-laatusuhteeltaan aika hyviä vaaratilanteiden ehkäisijöitä. :)

Eilisaamuna mustalla oli turvanaan mustat lastenvaunut, kun tunki suojatielle aamupimeällä, sateessa, vastaantulijoiden valojen häikäistessä minua.

Toinen vastaava on koiranulkoiluttajat. Ulkoiluttajalla on kyllä heijastinliivi tai vähintään roikkuva heijastin, mut entäs se koira, joka siellä muutaman metrin päässä edellä viipottaa? Eiii mitään. Onhan se piski toki hyvä syötti, ei välttämättä itelle käy kuinkaan... :doh:
Onneks nykyään koirillekin myydään heijastimellisia valjaita/pantoja/huomio"takkeja" ja vilkkuvaloja - ja onneks yhä useampi koiranomistaja niitä tajuaa käyttää.

Yleisesti ottaen harkitsin joskus, että ostaisin muovikassillisen heijastimia ja alkaisin jakaa niitä kaikille niille urpoille, jotka ei oo vaivautunu heijastinta itteensä kiinnittämään. Kuten sanonta kuuluu, se on halpa henkivakuutus - vaikkei se kuolemattomaksi teekkään ja järjenkäyttö on sallittua. Eikä missään kielletä kiinnittämästä heijastimia muuallekin, kuin oikean käden puolelle...

Majakka tarttis olla pipon päällä että näkyis joka suuntaan. Ei toi panta oikein innosta. :sad:

Tuollainen PureFlare valokiekko ois aika kova sana. Ei ainakaan jäisi huomaamatta :grin:
Tapatalk ja kännykkä ei suostu liittämään tähän nyt linkkiä, eli googleta.

Muoks: -> PureFlare

Viimeksi muokattu:
Mutta kun musta on IN näin syksynä ja pimeellä. Kysyppäs eukoltasi, kun se pukee mustia päälle näinä vuoden aikana, miksi näin syksynä/pimeellä musta on. No kyllä niitäkin löytyy jotka ajattelee viisaasti, että käyttää räikeitä värejä nyt....Mutta paaaaaljon ihmisiä käyttää mustia ja ilman heijastinta, sitten kun kysyy. Niin ei synny kunnollista syytä, miksi ei käytä. Sama fillarilla ajavan pitää käyttää kypärää, laki sanoo

Mun puolesta ihmiset saa pukeutua vaikka kokomustaan ja olla käyttämättä heijastimia just niin kuin itse haluavat, mutta silloin pitää tiedostaa se, ettei autoilija näe mustiin pukeutunutta kovin hyvin, jolloin on syytä olla tunkematta sinne suojatielle auton eteen. Itsekin tulee lenkkeiltyä välillä koirien kanssa ilman heijastinta, mutta silloin tosiaan ei paljon tee mieli kokeilla autoilijan näkökykyä ja reaktioaikaa tunkemalla yllättäen eteen.

Mun puolesta ihmiset saa pukeutua vaikka kokomustaan ja olla käyttämättä heijastimia just niin kuin itse haluavat, mutta silloin pitää tiedostaa se, ettei autoilija näe mustiin pukeutunutta kovin hyvin, jolloin on syytä olla tunkematta sinne suojatielle auton eteen. Itsekin tulee lenkkeiltyä välillä koirien kanssa ilman heijastinta, mutta silloin tosiaan ei paljon tee mieli kokeilla autoilijan näkökykyä ja reaktioaikaa tunkemalla yllättäen eteen.

Mutta kun kaikki ei osaa ajatella niin.....

Niin tuossakin näkee, no on varmaan autoilian vika. Mutta ei auta sitä sattunutta, että kenen vika.....Niin siinä on seuraukset, kait oppii käyttää heijastin seuraavan kerran

Minä pukeudun pimeällä aivan tarkoituksella mustiin,koska nykyisin saa jatkuvasti lukea mediasta,että
autoilija yritti ajaa tahallaan suojatiellä jalankulkijan päälle.
Kyllä kuskia v...ttaa,kun pääsee pujahtamaan sen huomaamatta suojatien yli.

Eilen iltasella n: 19:00 kun kotiinpäin autolla köröttelin meinasin suhauttaa erään keski iän ylittäneen häive asusteeseen pukeutuneen naishenkilön ylitse, siinä sitten hyvää hyvyyttäni pysähdyksissä ollessani kysyin naiselta että mulla ois tarjota heijastinliivit että rouva näkyis kun kerran ajelee miten sattuu.
Vastaus oli nalkutusta ja vittuilua kaahaamisesta (mittarin mukaan 43km/h 40 alueella).

kilsan pääästä tästä odotteli tienylitystä pyöräilevä perhe jolla kaikilla heijastin liivit ja valot putkikamelissa sekä otsalamput junioreilla :thumbsup: annoin tietä ihan mielelläni.

Viimeksi muokattu:
Joo, siis yleensä voisi ihmisellä syttyä omassa pääkopassa että miksi autot ei anna tietä tähän vuoden aikaan, no kun ne ei näe......Siis vittu kun sellaisen puupään kanssa pääsisi juttelee, joskus ihmetyttää miten ei voi leikata sillä ja miten se on päässyt yleensäkkin hengissä jo noin pitkälle:blink::blink:

Siis vittu kun sellaisen puupään kanssa pääsisi juttelee, joskus ihmetyttää miten ei voi leikata sillä

Varmaan sama kun niillä naapureita verhojen/sälekaihtimien raosta kyttäävillä kyylillä. He yleensä luulevat olevansa huomaamattomia jos nämä mustat ihmiset ajattelevat kääntäen, että kyllä heidät varmasti huomataan.

Ärsyttää, kun autolla ajaessa tiiraa kuin mikäkin yönäköä kaipaava idiootti jalankulkijoita jne ja silti pelkää, ettei kato tarpeeksi tarkkaan ja ajaa jonkun päälle :doh: Kyllä heijastin on ihan ehdoton prkl :vi**ttaa: Nykyajan ihmisiä vaivaa itsekkyys ja se näkyy hyvin siinä, että ängetään suojatielle eikä edes katsota sivuille ensin :doh:

Eilen iltasella n: 19:00 kun kotiinpäin autolla köröttelin meinasin suhauttaa erään keski iän ylittäneen häive asusteeseen pukeutuneen naishenkilön ylitse, siinä sitten hyvää hyvyyttäni pysähdyksissä ollessani kysyin naiselta että mulla ois tarjota heijastinliivit että rouva näkyis kun kerran ajelee miten sattuu.

Ajelee, pyörällä? Ajoit neljänkympin alueella… Toi kuulostaa äkkiäpäin siltä, että pyöräilijällä oli kaiken lisäksi väistämisvelvollisuus (pyörätien jatke?). Siis jos sulla ei ollut kolmiota, stop-merkkiä, tai et ollut kääntymässä.

Ajelee, pyörällä? Ajoit neljänkympin alueella… Toi kuulostaa äkkiäpäin siltä, että pyöräilijällä oli kaiken lisäksi väistämisvelvollisuus (pyörätien jatke?). Siis jos sulla ei ollut kolmiota, stop-merkkiä, tai et ollut kääntymässä.
Suoraa tietä ajelin kun suojatien vierestä ei suojatietä käyttäen oikaisi pyörät/jalankulku väylälle fillarilla tuo kyseinen nais eläjä, hyppäsi vielä pyöränpäältä vauhdissa pois kun ilmeisesti jarrutustekniikka hakusessa tai säikähti kun en osannutkaan ennustaa että joku pimeydestä eteeni yrittää.
Tod näk. olisin ollut voittaja jos olisi osunut ja poliisit paikalle jouduttu kutsumaan, mutta se nyt ei olisi kumpaakaan lohduttanut, parempi näin että ei osunut ja rouvan lonkkavolvo ja luut sekä meikäläisen auto on ehjiä.

Back