Merinovilla alusasut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rengas
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Rengas

New member
Onko käyttökokemuksia merinovilla alusasuista moottoripyöräily käytössä?
Paljon pilkki ja metsästys harrastajat kyseisiä käyttävät.
Ilmeisesti jos esim"hiestä" kostuvat, kuivuvat nopeasti.
Lähinnä ajatus kelin nopean vaihtelun ( lämpötilan ) vaikutuksen tasaaminen.
Myös se miten toimii goretex ajokamppeiden kanssa. Tarviiko vaatetuksen väliin jotain muuta lisäksi. Ns. Kerrospukeutumista.
Heinäkuun alussa suunnataan keski- ja Etelä-Norjaan.:orgmp:

Mulla on merinovillat päällä aina kun on vähänkin kylmempi. Pitkähihasta merinovillaa olen käyttänyt kesällä sitten vielä niin että villan päällä t-paita. Merinovilla on ihan ykkösvalinta. Hyviä puolia, ei ala haisemaan kovin äkkiä hielle, ja lämmittä märkänäkin. Pesun kanssa tarkkana, menee piloille jos peset väärin. Eli pese niiden ohjeiden mukaan ja villanpesuaineella. Vaellus/kalahommissa olen käyttänyt ja erittäin hyväksi havainnut moottoripyöräillessäkin. En huolisi enää muuta alusasua.
Merinovilla alusasujakin on sitten eri paksuisia, itellä melko ohkanen ja kylmällä siihen jos päälle vetäsee microfleecen väliasuksi niin tarkenee varmasti. Merinovilla alusasu kuivaa myös hiestä äkkiä ja parhaiten ihan päällä pitämällä. Mircofleece väliasu jos kastuu niin se ei sitten lämmitä yhtään enää.

Viimeksi muokattu:
Merinovillan ainoa huono puoli on se, että kun kerran on testannut merinovillakamoja, niin muita ei suostu enää pitämään päällään.

Mulla on merinovillat päällä aina kun on vähänkin kylmempi. Pitkähihasta merinovillaa olen käyttänyt kesällä sitten vielä niin että villan päällä t-paita. Merinovilla on ihan ykkösvalinta. Hyviä puolia, ei ala haisemaan kovin äkkiä hielle, ja lämmittä märkänäkin. Pesun kanssa tarkkana, menee piloille jos peset väärin. Eli pese niiden ohjeiden mukaan ja villanpesuaineella. Vaellus/kalahommissa olen käyttänyt ja erittäin hyväksi havainnut moottoripyöräillessäkin. En huolisi enää muuta alusasua.
Merinovilla alusasujakin on sitten eri paksuisia, itellä melko ohkanen ja kylmällä siihen jos päälle vetäsee microfleecen väliasuksi niin tarkenee varmasti. Merinovilla alusasu kuivaa myös hiestä äkkiä ja parhaiten ihan päällä pitämällä. Mircofleece väliasu jos kastuu niin se ei sitten lämmitä yhtään enää.

Kiva kuulla sillä tänään Vantaan All Right myyjä sai omalla kokemuksella mut hankkimaan merinovilla asun.
Itse kyllä olin hankkimassa Wind stopper asua, sitä täällä sivuilla kans kehuttu kovasti.
Luotin myyjään ihan täysillä. Osasi hyvin perustella ton merinovillan hyvyyden.
Ei muuta kun pikku hiljaa mopo käyttöön ja testaamaan.:)

Kiva kuulla sillä tänään Vantaan All Right myyjä sai omalla kokemuksella mut hankkimaan merinovilla asun.
Itse kyllä olin hankkimassa Wind stopper asua, sitä täällä sivuilla kans kehuttu kovasti.
Luotin myyjään ihan täysillä. Osasi hyvin perustella ton merinovillan hyvyyden.
Ei muuta kun pikku hiljaa mopo käyttöön ja testaamaan.:)

Windstopperilla ja merinolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kylmällä säällä vetäisin päälle molemmat, riippuen tietenkin päällivaatteesta.

Mutta tosiaan, merinoa käytössä täälläkin, keinokuituihin ei ole palaamista.

Kyl se kaikkein miellyttävin alusasumateriaali on, vaikka maksaa pari- kolme kertaa enemmän kuin keinokuidut niin silti mieluummin villaa. Vaikka pitäisi syödä kaurapuuroa sen takia...

Merinovilla toimii, ja yhdistelmänä muiden teknisten kerrastojen kanssa erityisen hyvin. Mulla oli tänään alla joku Lidlistä ostettu tekninen kerrasto, sen päällä merinovillaa ja sitten vielä windstopperi. Ihan päällimmäisenä nahat.
:thumbup:

Kalevan Prismassa Tampereella oli just -50% alessa merinovilla-asuja. Kävin poistaan 39 egellä alusasun. Kannattaa käydä tarkistamassa jos vielä on, sillon oli ainaki reilusti jäljellä miehille ja naisille!

Kuulun ehdottomasti merinovillan kannattajaryhmään :thumbup:

Perustelut:
- kokemukset kymmenien vuosien ajalta ovat pelkästään positiivisia
- samat kokemukset kun Pekingillä
- ei niin mitään huonoa sanottavaa paitsi ehkä hinta, mutta olen aina, kun asu alkaa olla loppuun käytetty eli kuluu polvista ja sit muualtakin haperox, kinunut joltain ( Mammalta tai Mutsilta) uudet lahjax :)- Tykkäävät antaa tollasia lahjax!

Icebreaker ja Devolt on mun käyttämät merkit.
Kerrasto maksaa yli satkun, mut on paras ja kestää vuosia.

Joillekin herkkänahkaisille tai mistä lie johtuu, ei sovi ollenkaan, vaan kutisee niin perkeleesti, niinku mun muijalla, joka muuten ei oo valittaja!?
Ymmärrän siis hyvin noita paria parjaavaa kommentoijaa vai mistä johtuu esim. kommentti "karmea alusasumateriaali??? :no:

Suosittelen erittäin lämpimästi, jos et oo kutiavaa sorttia :p

Me "löydettiin" hiihtäjien aluskerrastot muutama vuosi sitten. Ne kun ovat täysin ihonmyötäisiä ja varustettu yleensä pienellä poolokauluksella, kilpikonnakaulukseksi kai sanotaan oikeammin. Ne ovat niitä teknisiä alusvaatteita, jotka työntää iholta kosteuden ulos ja pitävät siis aina kuivana vaikka aurinko porottaisi selkään ajon aikana.
Sen päälle kun laittaa fleeceä, tai vaikka sitä kehumaanne merinovillaa, kun on todella kylmät ajoilmat, niin ei kylmä vaivaa.
Alennusmyyntien aikaan niitä kerrastoja saa parinkympin hintaan.

Joillekin herkkänahkaisille tai mistä lie johtuu, ei sovi ollenkaan, vaan kutisee niin perkeleesti, niinku mun muijalla, joka muuten ei oo valittaja!?
Ymmärrän siis hyvin noita paria parjaavaa kommentoijaa vai mistä johtuu esim. kommentti "karmea alusasumateriaali??? :no:

Suosittelen erittäin lämpimästi, jos et oo kutiavaa sorttia :p

Juu, monille tuo on varmaan sopiva matsku, mutta joillekin mahdoton pitää.
Kerran ostin satsin, ja oli aivan mahdoton pitää tuota päällä.

Muistaakseni villatuotteissa pitää olla merkki "wash wool" jos haluaa sillai käsitellyn villan ettei kutisis, ainakaan paljon?

Muistaakseni villatuotteissa pitää olla merkki "wash wool" jos haluaa sillai käsitellyn villan ettei kutisis, ainakaan paljon?
Merinovilla on jo itsessään sileämpää, eikä kutita suurinta osaa ihmisistä normaalin villan tapaan.

Itse pidän merinoa aina alimpana ja keinokuitua mahdollisesti sitten siihen päälle, koska villa ei tunnu märkänäkään kylmältä ihoa vasten.

Merinovilla asu toimii itsellä hyvin mutta kun olen kanssa herkkä nahkainen niin laitan alimmaiseksi silkki kerraston jonka litteäkuitu ei aiheuta kutinaa ja sen päälle villakerraston , ei kutia eikä hiosta ja pysyy kuivana eikä myöskään ala hevin haista.
Merinovillassakin on eri laatuja ja siten tuotteidenkin hinnat vaihtelevat suuresti, täältä voi lukea lisää.http://www.keikari.com/blogi/merinovilla/
:p

Merinovillaakin on laadukasta ja vähemmän laadukasta. Itsellä on partiokaupan myymä Dewold Expedition -paita, ja se on aivan loistava. Sitten tilasin jostain ulkoilukaupasta jonkun ruotsalaisen valmistajan merinovillaiset housut, ja ne olivat ihan erilaista karkeaa ja kutittavaa materiaalia.

Onko kellään kokemuksia noista erätukun merinovillaisista asuista? Olen sieltä yhden talvipuvun ostanut ja se oli ihan ok, mutta tekninen alusasu mikä siinä tuli mukana oli kyllä aika paska. Jo muutaman käytön jälkeen alkoi purkaantua sieltä täältä. Tosin ilmainen se oli ja ei pitäisi siksi valittaa :rolleyes: Jos niissä olisi laatu kohdallaan voisi sellaista harkita.

Onko kellään kokemuksia noista erätukun merinovillaisista asuista? Olen sieltä yhden talvipuvun ostanut ja se oli ihan ok, mutta tekninen alusasu mikä siinä tuli mukana oli kyllä aika paska. Jo muutaman käytön jälkeen alkoi purkaantua sieltä täältä. Tosin ilmainen se oli ja ei pitäisi siksi valittaa :rolleyes: Jos niissä olisi laatu kohdallaan voisi sellaista harkita.

Erärutkusta ei ole koskaan saanut mitään hyvä... Ainoastaan halpaa.... ja vanha totuushan on että hyvää ja halpaa ei ole saatavissa yhdessä... Eli se on aina kaksi eri tuotetta:thumbup:

Noiden Merinovillaisten pukujen hinta riippuu monestakin asiasta mm:
* Materiaalin alkuperä: Paras villalaatu kasvateteaan Australiassa tai Uudessa-Seelannissa,
* Eettisyys: Muleesing vapaa,
* Miten villa on kehrätty langaksi,
* Miten se on ommeltu puvuksi = Saumat, mitoitus.. etc.

Itse olen vuosia käyttänyt tämän firman tuotteita... Toimii ja kestää...
Niitä käyttää myös Naton erikoisjoukot, Suomen Hornet lentäjät ja sukeltajat öljynporauslautoilla :
http://www.aclima.no/

Minä liputan myös merinon puolesta. On lämmmin eikä kuitenkaan kuuma. Käyttöalue on erittäin laaja. Tekokuituisiin/teknisiin verrattuna yksi asia onkin sitten se hajuttomuus. Joku Rukan aluspaita muuttui käyttökelvottomaksi parin käytön jälkeen. Lemuaa kuin viemäri eikä se siitä pesemällä lähde. Toisin on merinon kanssa, ei tarvitse juuri muuta kuin tuulettamista ja vesisammiossa liottamista. Kuivuukin nopeasti. Eikä mitään hajuhaittoja vaikka ei ihan joka hikoilukerran jälkeen pysty tuulettelemaankaan.

Mutta kuten huomattu, laatu vaihtelee. Prätkäasun alusasuna toimii vähän venyneempikin tuote mutta urheilussa ei. Kaulukset ja resorit tuntuvat antavat helposti periksi ja ovat sellaisia venyneitä ja virttyneitä sitten. Ei se siellä alla menoa haittaa.

Back