• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Haussa ~600cc matkapyörä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Grimberg
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hmm... ei hullumpi vaihtoehto. Mietin vain että olisiko kuitenkin tuo 700cc versio abs-jarruilla parempi? (löytyi nettimoton haulla) Ainakaan specsien mukaan ei pitäisi olla ongelma(?), 48,3kW->35kW mutta onkohan siinä jotakin miksi en välttämättä haluaisi kyseistä mallia?

Jos lompakko kestää niin tuo NT700v Deauville on lähes pomminvarma vaihtoehto.

Onko sinulla rajoitettu vai rajoittamaton? Kiinnostaisi edellä mainitun vaihtoehdon myötä.
Minulla on ihan vakiomalli, sis rajoittamaton, tehoa 48 kW:a. Vuosimalli 2011 eli viimeisiä, joita on tehty, nimittäin Deauvillen valmistus on lopetettu. Tehoa löytyy 650:n verratuna noin 10 hepoa enemmän. Samainen moottori on Transalpissa hieman alemmalla viritysasteella. Pyörässäni on ABS-jarrut. En toisaalta sellaiseen tositilanteeseen vielä joutunut, että ABS-järjestelmä olisi aktivoitunut. Ilmankin sitä varmaan tulee toimeen, mutta vakuutusyhiöt taitavat antaa hieman alennusta vakuutuksista, jos tuo varuste on. Jos yksityiseltä 700:n ostaa, niin saa niitä aika edullisesti. 700:lla ajettiin vuonna 2010 kuukauden aikana 30 rautaperseajoa, siis noin 50 tkm kuukaudessa. Kuski vaihtui kerran vuorokaudessa. Hyvin se tuon ajon kesti, taisi ainoa vika olla irronut vaihdepoljin. Ihan hyvä matkapyörä ja kardaanivetoisena pääsee vähillä huoltotoimilla. Ei myöskään ole matkapyöräksi tolkuttoman painava, joten helppo ajaa myös taajamaajoa ja jos joutuu parkkipaikalla vekslailemaan, niin suorituu vähemmilläkin voimilla.
Minulla nyt takana noin 26 tkm ilman minkäänlasia vikoja.:)

Pyörät joita olen miettinyt ovat: Honda CBF 600 abs, Honda NTV 650 Revere ja Kawasaki Versys 650. Mietin myös Yamaha XJ 600s Diversionia, mutta lukemani/ymmärtämäni mukaan alusta ei ollut hyvä(?). Mitä mieltä/mitä kokemuksia on näistä?

Itsellä oli Honda CBF 600 ABS ensipyöränä, ihan normitehoisena. Päivitin sen hiljattain 1000-kuutioiseen isoveljeen. CBF ei ole mikään tehohirviö muutenkaan, joten voisi kuvitella että tehon kuristuksen jälkeen pyörä olisi edelleen melko ajettava. Hyvää tuossa oli 3:een eri korkeuteen säätyvä penkki ja ajamisen perushelppous. Ajoasento on meko pysty. Tuulilasin saa 2:een eri korkeuteen, joskaan tällä ei suurta merkitystä ole. Moottorikin on ainakin ruiskuversioisena idioottivarma. Itsellä oli tuossa Hondan 3:n laukun sarja, joten pientä matkaa sillä tekee ainakin yksi päällä.

Yksi juttu kanssa noista Reverestä ja ZR-7S:stä, niin ovatten molemmat varsin kookkaita rungoiltaan ja siten allekirjoittaneenkaan alla ne eivät näytä ihan mopoilta, ynnä repsikallekin riittää sitä tilaa takajakkaralla ilman että rupeaa liiaksi ahistamaan :cruising:

Hyvä tietää. Meinasin hommata joko valmiiksi asennettuna tai sitten sen verran edullisesti että saan hommattua siihen laukkusarjan, joista yhden ajattelin varata kokonaan kameralaitteistolle.

Minulla on ihan vakiomalli, sis rajoittamaton, tehoa 48 kW:a.

Kiitokset, hyvä tietää päätöstä tehdessä.

Itsellä oli Honda CBF 600 ABS ensipyöränä, ihan normitehoisena. Päivitin sen hiljattain 1000-kuutioiseen isoveljeen. CBF ei ole mikään tehohirviö muutenkaan, joten voisi kuvitella että tehon kuristuksen jälkeen pyörä olisi edelleen melko ajettava.

Pitää miettiä ja punnita vaihtoehdot läpi, itse olen lukenut tuosta CBF:än teho-ongelmasta (pelottaa rajoitus: 57kw->35kw), mutta luotetaan sanaan ja pidetään vielä listalla.

Kiitokset kaikille vastanneille tietojen ja kokemuksien jakamisesta, hyvistä neuvoista ja vinkeistä! Tämä teki samaan aikaan valinnasta helpompaa ja samalla vaikeampaa. Ainakin nyt on enemmän vaihtoehtoja ja tietoja joiden mukaan edetä. :) Toki jos jollekulle tulee vielä jotakin mieleen, niin saa toki laittaa tulemaan. Ja jos jollakulla on samanlainen mietintä edessä, tai haluaa kysellä aiheesen liittyen, niin threadia saa lainata kyllä. :;):

Meinasin hommata joko valmiiksi asennettuna tai sitten sen verran edullisesti että saan hommattua siihen laukkusarjan, joista yhden ajattelin varata kokonaan kameralaitteistolle.
Mitenkäs tuo kamerakalusto tykkää tärinästä? Meinaan itsellä on noita duuniläppäreitä ollut aikaisemmin tapana kuskailla laukuissa ja vaikka kuinka tietokoneen sammuttaa aina läppärireppuun sulloessaan (siis tosiaan sammuttaa eikä pelkkä stand-by) niin se on ollut about vuosi ja kovalevy minkä tuo tärinä tuntuu tappavan :no:

No nyt olenkin tätä nykyistä läppäriä kuskannut aina reppu selässä ja vielä 3v jälkeenkin koneen toiminta on yhä moitteetonta :jpstyle:

Re: Haussa ~600cc matkapyörä.

Mitenkäs tuo kamerakalusto tykkää tärinästä? Meinaan itsellä on noita duuniläppäreitä ollut aikaisemmin tapana kuskailla laukuissa ja vaikka kuinka tietokoneen sammuttaa aina läppärireppuun sulloessaan (siis tosiaan sammuttaa eikä pelkkä stand-by) niin se on ollut about vuosi ja kovalevy minkä tuo tärinä tuntuu tappavan :no:

No nyt olenkin tätä nykyistä läppäriä kuskannut aina reppu selässä ja vielä 3v jälkeenkin koneen toiminta on yhä moitteetonta :jpstyle:

Reppu selässä on varmasti parempi vaihtoehto, toisena mahdollisuutena käyttää koneessaan Ssd kovalevyä, eipähän tykkää ainakaan se kyttyrää tärinästä.

Pitää miettiä ja punnita vaihtoehdot läpi, itse olen lukenut tuosta CBF:än teho-ongelmasta (pelottaa rajoitus: 57kw->35kw), mutta luotetaan sanaan ja pidetään vielä listalla.

En ihan ymmärrä miksi se tässä pelottaa enemmän kuin jossain muussa vaihtoehdossa. Sama "teho-ongelma" sinun tapauksessa tulee, oli pyörä mikä tahansa noista. Voisi kuvitella (mutua), että pienempi tehopudotus näkyy käytännössä vähemmän kuin isompi. Eli isompi tehopudotus (edelleen mutua) saattaa kaivata välityksien muuttamista.

Mitenkäs tuo kamerakalusto tykkää tärinästä?

Ajattelin täyttää koko laukun vaahtomuovilla ja siihen sitten sopivat kolot kameralaitteistolle. Ei ainakaan pitäisi olla tärinä ongelmaa(?).
Omituista että koneen ollessa sammuneena kovalevy olisi hajonnut. Olettaisin että käytössäsi oli HDD levy? Lukupäähän poistuu levyn päältä sammutettuna ja ainakin kun olen sellaista purkanut niin huomannut että kovin hepposia magneetteja ei sieltä löydy, eli kyllä sen sivussa pitäisi pysyäkkin. :blink: SSD on tosiaan yksi pomminvarma vaihtoehto ainakin tärinän suhteen. Tietojen säilyminen onkin sitten aivan oma tarinansa. :D

En ihan ymmärrä miksi se tässä pelottaa enemmän kuin jossain muussa vaihtoehdossa. Sama "teho-ongelma" sinun tapauksessa tulee, oli pyörä mikä tahansa noista. Voisi kuvitella (mutua), että pienempi tehopudotus näkyy käytännössä vähemmän kuin isompi. Eli isompi tehopudotus (edelleen mutua) saattaa kaivata välityksien muuttamista.

Totta, teho-ongelma tulee olemaan, mutta uskoisin alla olevan taulukon hieman valaisevan tarkoitustani. Joskin taulukkoa tehdessäni huomasin että Yamaha FZ6-S on muutenkin liian suuritehoinen, menee yli rajoittamis rajasta. Vai onko minulla huonot lähteet? Jos jollakulla on paremmat lähteet ja/tai huomaatte virheitä, niin pyytäisin että korjaatte. Jouduin hakemaan lukuja useasta eri lähteestä, kun kaikkia ei saanut yhdestä paikasta.

[table="width: 500, class:grid"]
[tr]
[td][/td]
[td]Yamaha FZ6-S[/td]
[td]Suzuki GSF650S Bandit[/td]
[td]Honda CBF650[/td]
[td]Suzuki DL650A V-storm[/td]
[td]Suzuki 650 V-storm[/td]
[td]Kawasaki versys[/td]
[td]Honda NTV 650 Revere[/td]
[td]Honda Deauville (650 ja 700)[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Kw 1[/td]
[td]72[/td]
[td]62,5[/td]
[td]57[/td]
[td]51[/td]
[td]49[/td]
[td]44[/td]
[td]43[/td]
[td]41[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Kw 2[/td]
[td][/td]
[td][/td]
[td][/td]
[td][/td]
[td][/td]
[td][/td]
[td][/td]
[td]48,3[/td]
[/tr]
[/table]
(en nyt saanut taulukkoa näkymään aivan sillain kuten olisin toivonut, mutta koettakaa ottaa selvää. Excelissä näytti huomattavasti paremmalta.)

Jos rauhallista matkapyörää etsit niin jättäisin ton FZ6S:n pois listasta.. Varmasti tosi kiva pyörä ajaa ja kulkee nätisti, mutta alakierroksilla todella ponneton. Näen sen sellasena mutka/hupipyöränä, mutta niinkuin todettu jokaisella pyörällä voi kuitenkin ajaa matkaa, kyykylläkin. Ellet sitten oikeasti pidä itseäsi sellaisena ketä nauttii kovista kierroksista ja "käskyttämisen fiiliksestä". Joo, mä itse tykkään kierroksista, mutta listan muihin verrattuna se on vähän kuin ampiainen kimalaisten liigassa. Muut ovat alhaalta hyvin vääntäviä mutta ei loppupäässä niin tehokkaita, esim Versyksen kone puskee eteenpäin kuin traktori jonka jälkeen esim GSF650 tuntui pienillä kierroksilla täysin mopolta, eikä GSF650 edes ole se kaikkein laiskin pienillä kierroksilla - verrattuna esim R6 yms 600cc sportit.

En mä alkaisi pyörää valitsemaan sen perusteella mikä on tehottomin ilman kuristuksia, koska jos pyörässä esim. 60kw ilman kureja, 25kw kurit poistettuna tuntuu kuin olisi ihan uusi pyörä. Jos tehonnousu on luokkaa 25kw --> 40kw, niin ei siinä lopulta kummoista eroa tule, ellei sitten suoraan osta isompaa pyörää eikä edes ajattele että ajaa samalla pyörällä muutaman lisahepan kera.

Viimeksi muokattu:
Jos rauhallista matkapyörää etsit niin jättäisin ton FZ6S:n pois listasta.. Varmasti tosi kiva pyörä ajaa ja kulkee nätisti, mutta alakierroksilla todella ponneton. Näen sen sellasena mutka/hupipyöränä, mutta niinkuin todettu jokaisella pyörällä voi kuitenkin ajaa matkaa, kyykylläkin. Ellet sitten oikeasti pidä itseäsi sellaisena ketä nauttii kovista kierroksista ja "käskyttämisen fiiliksestä".

Hmm... Elikkä parempi vain suosiolla jättää pois listalta. Ehkä joskus kun taitoja ja kilometrejä on karttunut enemmän, mutta ei ehkä ihan vielä.

En mä alkaisi pyörää valitsemaan sen perusteella mikä on tehottomin ilman kuristuksia, koska jos pyörässä esim. 60kw ilman kureja, 25kw kurit poistettuna tuntuu kuin olisi ihan uusi pyörä. Jos tehonnousu on luokkaa 25kw --> 40kw, niin ei siinä lopulta kummoista eroa tule, ellei sitten suoraan osta isompaa pyörää eikä edes ajattele että ajaa samalla pyörällä muutaman lisahepan kera.

Ymmärrän mitä haet takaa. Se vain että noilla rajoituksilla joutuu kuitenkin ajamaan sen kolme vuotta, niin kuinka mukavat ne kolme vuotta rajoituksilla ovat, on se mikä minua mietityttää. Kun tehoja poistetaan, niin kuinka paljon se vaikuttaa pyörällä ajoon ja pystyykö siitä nauttimaan? Tämä on se mitä tulin tänne selvittämään yhtenä asiana muiden joukossa.
Sen jälkeen kun rajoittimet saa pois, niin silloinhan ei ole mitään ongelmaa. Sitä päivää edeltävät vuodet on se mikä minua mietityttää. Kuten sanoin, olen lukenut CBF:stä ettei se ole, kuten itsekkin sanoit, "ei ole mikään tehohirviö muutenkaan". Jos niistä "vähistä" tehoista poistetaan ~39%, niin voiko sillä ylipäätän enää ajaa ja/tai voiko ajamisesta enää nauttia? Etenkään matka-ajossa?

En tiedä mitä tarkoitat mutta mä ainakin tarkoitin sitä että kun ajokortti nousee rajattomaan luokkaan niin käy muuttamassa sen oman 25kw pyörän täysitehoiseksi.
Olisiko lainlaatijalla tuohon jotain sanomista, FZ6S on liian suuritehoinen :paikallatuulee:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1414...03-Moottoripyoran_tehon_rajoittaminen2013.pdf
A2-ajokorttiluokkaan (max 35 kW) rajoitetun moottoripyörän alkuperäinen tehosaa olla enintään 70 kW, ja teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg. A2-ajokorttiluokkaan kuuluvaa moottoripyörää ei saa olla muunnettu ajoneuvosta,jonka alkuperäinen teho on yli kaksi kertaa rajoitettua tehoa suurempi.

Yli 70 kW:n tehoisia moottoripyöriä on kuitenkin edelleen mahdollista rajoittaaesim. ennen 19.1.2013 alkaneen rajoitetun A-ajokorttiluokan (max 25 kW) ajooikeuttavarten.

Haussa ~600cc matkapyörä.

Ymmärrän mitä haet takaa. Se vain että noilla rajoituksilla joutuu kuitenkin ajamaan sen kolme vuotta, niin kuinka mukavat ne kolme vuotta rajoituksilla ovat, on se mikä minua mietityttää. Kun tehoja poistetaan, niin kuinka paljon se vaikuttaa pyörällä ajoon ja pystyykö siitä nauttimaan? Tämä on se mitä tulin tänne selvittämään yhtenä asiana muiden joukossa.
Sen jälkeen kun rajoittimet saa pois, niin silloinhan ei ole mitään ongelmaa. Sitä päivää edeltävät vuodet on se mikä minua mietityttää. Kuten sanoin, olen lukenut CBF:stä ettei se ole, kuten itsekkin sanoit, "ei ole mikään tehohirviö muutenkaan". Jos niistä "vähistä" tehoista poistetaan ~39%, niin voiko sillä ylipäätän enää ajaa ja/tai voiko ajamisesta enää nauttia? Etenkään matka-ajossa?

CBF:n osalta en osaa sanoa. Itse olen nelisen kautta ajanut allekirjoituksen Banditilla 25kw tehoilla (rajoitettu elektroniikkaboxilla, kyllä, se rajoitin on yhä paikallaan) n. 24000 km enkä ainakaan itse ole kokenut sitä liian laiskaksi. Vertailukohtana on tutun GSX650F -10 jota olen joitain kertoja ajanut. Kaasuunvastavuus on tottakai erilainen koska oma pyöräni ryhtyy rajoittamaan muistaakseni n. 6000 kierroksen nurkilla täysiä tehoja. En kuitenkaan mielestäni ole katunut rajoittimen mukana oloa vaikka ikää on jo ollut ottaa se pois jo muutaman vuoden. Kyllähän sen ohitustilanteissa huomaa mutta ainakin itse olen selvinnyt vaihteen pienemmäksi vaihtamisella. Ei sinänsä tuo pikkubandukaan mikään tykki ole vakiotehoilla. Itse olen tykännyt tuolla ajaa matkaa. :cruising: Eiköhän tämäkin ole taas niitä makuasioita.

Kuten sanoin, olen lukenut CBF:stä ettei se ole, kuten itsekkin sanoit, "ei ole mikään tehohirviö muutenkaan". Jos niistä "vähistä" tehoista poistetaan ~39%, niin voiko sillä ylipäätän enää ajaa ja/tai voiko ajamisesta enää nauttia? Etenkään matka-ajossa?

Jos mä nyt oikein katselin tuota edellisellä sivulla ollutta taulukkoa niin eikös tossa CBF:ssä oo Banditin jälkeen eniten tehoa noista vaihtoehdoista? Eli näistä vaihtoehdoista se on ihan mahdoton tehohirviö:grin:

Jos ton tehonrajoituksen voi tehdä kaasukahvan liikettä rajoittamalla niin tuskinpa CBF:stä mitenkään huono tulee rajoitettunakaan. Moottori vetää nimittäin ihan kohtuullisesti pienilläkin kierroksilla (kuutosella voi ajaa 40 km/h alkaen, kierroksia silloin noin 2000), lisäksi lyhyet vaihdevälit auttaa kiihdytellessä. Liikenteen mukana pysyy oikein hyvin vaikkei kierroksia nostaisi yli 6000 koskaan. Ja sitten kun muutat sen täysitehoiseksi niin tuntuu taas ihan uudelta pyörältä. :orgmp:

Hmm... Elikkä parempi vain suosiolla jättää (FZ6S) pois listalta. Ehkä joskus kun taitoja ja kilometrejä on karttunut enemmän, mutta ei ehkä ihan vielä.?

No en mä sanoisi että se taidosta tai kokemuksesta on kiinni, ei se FZ6 mikään tehokas* ole. Se on vaan kaikki siellä ylärekisterissä. Sitten kun sulla on taitoa ja kokemusta, niin katselet varmasti sinne 1000cc matkapyörien luokkaan. Ei ne tonnaritkaan mitään pelottavia ole, ne on vaan tosi vaivattomia ajaa.

(*Tällä tarkoitan sitä, että se ei karkaa yllättäen lapasesta.)

Viimeksi muokattu:
No en mä sanoisi että se taidosta tai kokemuksesta on kiinni, ei se FZ6 mikään tehokas* ole. Se on vaan kaikki siellä ylärekisterissä. Sitten kun sulla on taitoa ja kokemusta, niin katselet varmasti sinne 1000cc matkapyörien luokkaan. Ei ne tonnaritkaan mitään pelottavia ole, ne on vaan tosi vaivattomia ajaa.

(*Tällä tarkoitan sitä, että se ei karkaa yllättäen lapasesta.)

Juu ei karkaa, tosin miellyttävää oli se että vaikkei vääntöä ollut niin ei v2 -mallisesti potkinut takaisin vaikka pienilläkin kierroksilla ajeli.
Mutta tosiaan jos 80km/h lähtee kutosella kiihdyttämään niin liki jokainen vähänkin tehokkaampi turbodieseli pesee

En näkisi mitään syytä väkisin rajoittaa tilavuutta, jos speksit täyttyy muuten. Miten olisi Triumph Tiger 800? Siinä on tehoa tasan 70 kW, joten kuristus onnistuu vielä A2-luokkaan. Triplekoneessa on kivasti vääntöä (79 Nm) varsinkin noihin nelipyttyisiin kuussatkuihin verrattuna ja malli on muutenkin suunniteltu matka-ajoa ajatellen.

Mitä tuohon FZ6:n tulee, se tosiaan elää pelkästään siellä ylärekisterissä. 4-5 krpm jaksaa ylläpitää nopeutta, mutta etenemiseen vaaditaan vähintään 8000 rpm. Siinä missä vähän täyteläisemmin vääntävä pyörä jaksaa vetää risteyksistä tai tiukoista mutkista vaikka nelosella jos laiskottaa, pitää fasu tiputtaa kakkoselle tai jopa ykköselle, jos mielii pysyä letkan tahdissa. Mutkapätkillä vaihtaminen on toki osa aktiivista ajamista, mutta matalamman sykkeen matka-ajossa ei kone ole kotonaan.

CBF:n osalta en osaa sanoa. Itse olen nelisen kautta ajanut allekirjoituksen Banditilla 25kw tehoilla (rajoitettu elektroniikkaboxilla, kyllä, se rajoitin on yhä paikallaan) n. 24000 km enkä ainakaan itse ole kokenut sitä liian laiskaksi.

Okei, Kai se on pakko uskoa kun Pekksukin sanoi samaa. Se murheenaihe siitä sitten. :)

Jos mä nyt oikein katselin tuota edellisellä sivulla ollutta taulukkoa niin eikös tossa CBF:ssä oo Banditin jälkeen eniten tehoa noista vaihtoehdoista? Eli näistä vaihtoehdoista se on ihan mahdoton tehohirviö:grin:

Perustan väittämäni täysin siihen mitä netissä sanotaan :right:, kun ei henk. koht. kokemusta ole. Aika moni sitä on sanonut, mutta en sitten tiedä mitä ovat käyttäneet vertailupisteenä. Mutta sekin selviää viimeistään koeajossa. Joidenkin mallien kohdalla se voi kyllä osoittautua pienoiseksi haasteeksi tarjonnan takia, mutta katsotaan nyt.

En näkisi mitään syytä väkisin rajoittaa tilavuutta, jos speksit täyttyy muuten. Miten olisi Triumph Tiger 800? Siinä on tehoa tasan 70 kW, joten kuristus onnistuu vielä A2-luokkaan. Triplekoneessa on kivasti vääntöä (79 Nm) varsinkin noihin nelipyttyisiin kuussatkuihin verrattuna ja malli on muutenkin suunniteltu matka-ajoa ajatellen.

Lisätään listalle. Sen verran katselin että käytettyjen hinnat alkavat aika korkealta, mutta seurataan tilannetta.

Back